سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طب سنتی@

نظر

عوارض آمپول زیبایی(2) *مرگ کودکان
بوتاکس، داروی ضد‌چروک مشهور، در بعضی از مصرف‌کنندگان با علائم مسمومیت خطرناک بوتولیسم همراه بوده و حتی در بعضی کودکان آمریکایی موجب مرگ شده است.
با شنیدن این خبر لابد از خودتان می‌پرسید کودکان را چه به تزریق بوتاکس؟ کودکان را چه به رفع چروک؟! لازم است بدانید بوتاکس که این روز‌ها به‌دلیل کاربرد آن در زیبایی و کاهش چروک صورت، شناخته شده است در گروهی از بیماری‌های مربوط به اسپاسم و گرفتگی عضله مانند دیستونی گردن و اسپاسم‌های گردنی شدید هم به کار می‌رود.
البته سازمان غذا و داروی آمریکا در بررسی خود متوجه شد اکثر کودکانی که پس از تزریق فوت کرده بودند، مبتلایان به فلج مغزی بودند و این دارو برای درمان اسپاسم عضلانی پای آنها استفاده شده بود.
جالب است بدانید اگر چه در برخی کشور‌ها مصرف بوتاکس برای چنین بیمارانی مورد تایید است، اما سازمان غذا و داروی آمریکا هنوز به‌طور رسمی چنین کاربردی را برای بوتاکس مورد تایید قرار نداده است.
-برچسب‌ها چه می‌گویند؟
متخصصان تاکید می‌کنند مردم باید نسبت به خطرات احتمالی مسمومیت با سم بوتولینوم، آگاهی کافی داشته باشند. علائم اولیه عبارتند از: خشکی دهان ، اختلال در تنفس و بلع غذا، افتادگی پلک، اشکال در تکلم، ناتوانی در بالا نگه داشتن سر و ضعف سایر عضلات.
بنابراین لازم است مراقب این علائم باشند و در صورت مشاهده آنها به پزشک مراجعه کنند. البته این اولین هشدار‌ها نیستند.
حتی در برچسب دارویی نیز احتمال انتشار این سم در بدن و مرگ ناشی از آن ذکر شده بود، اما این عوارض را مربوط به وجود بیماری‌های خاص عصبی-عضلانی در فرد می دانستند، و این مسئله‌ای است که سازمان غذا و داروی آمریکا به تازگی آن را اصلاح کرد و گفت: "آسیب دیدن از سم بوتولینوم حتی در افرادی که عامل زمینه‌ای ندارند هم ممکن است اتفاق بیفتد."
به همین سبب این سازمان از سازندگان دارو خواست تا این هشدار‌ها را به شکل جدی تری روی برچسب دارو قرار دهند.
-چه کسی ضرر می‌کند؟
با این حال تولید‌کنندگان این دارو معتقدند تمام عوارض احتمالی در برچسب دارو قید شده و این کار با هماهنگی سازمان غذا و داروی آمریکا صورت گرفته است.
کارولین وان هوف، سخنگوی یکی از شرکت‌های تولید این دارو به نام آلرژان، علت مرگ کودکان را تزریق مقدار غیر مجاز دارو یا به‌اصطلاح پزشکی (over dose) اعلام کرد.
جالب است بدانید آنها پیش از این اعلام کرده بودند که در سال 2007 سقف فروش آلرژان به 11 بیلیون دلار رسیده است. تعجب می‌کنید اگر بگوییم محققان روانپزشک متوجه شده‌اند 40 درصد از بیمارانی که با این روش، زیبایی خود را به‌دست آورده‌اند، به نوعی میل شدید و اجبار به انجام مجدد آن (نوعی اعتیاد) دچار می‌شوند؟
البته این مسئله با توجه به ظاهر شدن مجدد و طبیعی چروک‌ها پس از چند ماه خیلی هم عجیب نیست. شاید اگر به همین ترتیب پیش برود، حتی هشدار‌های روی برچسب هم نتواند جلوی فروش این داروی زیبا‌کننده را بگیرد.