سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طب سنتی@

نظر

نان سفید شما را چاق می کند نان سفید (ساخته شده از غلات بدون سبوس) ممکن است مزه خوبی داشته باشد اما ممکن است سلامت شما را هم به خطر بیندازد.

پژوهشگران اسپانیایی در دانشگاه ناوارا نشان دادند خوردن دو یا چند وعده نان سفید در روز در مقایسه با خوردن فقط یک وعده نان سفید در هفته، خطر چاقی را تا 40 درصد بالا می‌برد.

این پژوهشگران برای بررسی رابطه میان نان سفید و چاقی بیش از 9000 نفر را برای دورهای پنج ساله پیگیری کردند. این افراد در شروع بررسی پرسشنامه‌های درباره شمار و نوع وعده‌های غذایی‌شان پر کردند.

این نتایج نشان داد مصرف کلی نان با افزایش افراد دچار اضافه وزن ارتباطی ندارد. اما میزان مصرف نان سفید به طور مستقیم با افزایش خطر چاقی ارتباط دارد. افرادی که دو یا چند وعده نان سفید در روز می‌خوردند، نسبت به آنانی که یک وعده یا کمتر در هفته نان سفید می‌خوردند، 40 درصد بیشتر در خطر چاق شدن قرار داشتند.

به گفته این پژوهشگران در نان سبوس‌دار (ساخته شده از غلات کامل) میزان بالای فیبرهای غذایی و سایر ریزمغذی‌ها باعث جذب کندتر کربوهیدرات‌ها می شود و احتمالا برای همین است که رابطه‌ای میان مصرف این نوع نان‌ها و چاقی وجود ندارد.