سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طب سنتی@

نظر

شاید شما هم به نوعی گرفتار این دردها باشید. در واقع همه ما از دوران نوجوانی و حتی کودکی در معرض دردهای مفصلی هستیم که منشأ آن ممکن است جراحت، ضربه، التهاب و... باشد.


مفاصل؛ بافتهای پیچیده و مختلف
حدود 400 مفصلی که در بدن انسان وجود دارد، سبب شده تا بدن شبیه به ماشینی متحرک و نرم کار کند که عموماً تا پایان 50 سالگی مشکلی ندارد. از این سن کم کم مفاصل عوارض دوران سالمندی را متحمل می‌شوند که بخصوص باید به تحلیل غضروفها و سخت شدن بعضی بافتها اشاره کرد.

مفاصل که نقطه ارتباط استخوانهای مختلف بدن محسوب می‌شوند، ساختارهای پیچیده ای هستند که از بافتهای مختلف از جمله بافت ارتباطی محافظ، غضروفها، لیگمان ها و... تشکیل شده اند. دردهای مفصلی ممکن است از سنین پایین بروز کند و علل متعددی داشته باشد:

- جراحت: افتادن، تصادف، ضربه و حتی کشیدگی خیلی شدید ممکن است به مفاصل و دیگر اجزای آن آسیب برساند.
- علل خود به خود: فرسایش بعضی بافتها مانند غضروفها در موارد ابتلا به آرتروز، همچنین تغییر شکل و ناهنجاری های مفاصل می‌تواند منشأ درد باشد.

- التهاب: بسیاری از قسمتهای مفاصل بخصوص تاندون ها ممکن است بستر التهاب باشد. این مشکل در موارد ابتلا به آرتریت ( التهاب مفاصل)، آرتریت رماتیسمی و دیگر بیماری های رماتیسمی بروز می‌کند.

- رسوب سدیم: در این موارد کریستالهای اورات سدیم در مفاصل رسوب می‌کنند و سبب درد می‌شوند.

- عفونت: گرچه این حالت تقریباً نادر است، اما در بعضی موارد، ویروس یا باکتری به مفاصل حمله می‌کند و به دردهای حاد یا مزمن منجر می‌شود.

به هر حال باید گفت، بیماری های متعددی می‌توانند سبب بروز دردهای مفصلی شوند. اگر درد همراه با تب باشد باید فوری به پزشک مراجعه کرد.

آنچه باید درباره دردهای مفصلی بدانیم