سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طب سنتی@

نظر

چغندر را از قدیم می شناختند و حتی در حدود چهار قرن قبل از میلاد با خواص درمانی آن آشنا بوده و از آن استفاده می کردند. چغندر دو نوع است: یک نوع آن چغندر معمولی است به رنگ بنفش تیره و یا قرمز (لبو) و نوع دیگر آن چغندر قند است و به رنگ زرد روشن که این چغندر به مقدار بسیار زیاد در نقاط مختلف دنیا برای استفاده از شکر آن، کشت می شود.

**ترکیبات غذایی – شیمیایی چغندر:
چغندر دارای پروتئین – چربی – ویتامینهای A، B1، B2، B3 و C – مواد ازته – مواد قندی و املاح معدنی چون فسفر، کلسیم و آهن است.

**خواص غذایی – دارویی چغندر:
1- طبیعت چغندر گرم و تر است.
2- مصرف چغندر در کنترل بیماری جذام موثر است.
3- چغندر، حافظه را تقویت می کند.
4- شیر? چغندر یکی از بهترین شیره های سبزی است که به ساختن گلبولهای قرمز خون کمک می کند، خون را تصفیه کرده و جریان خون را بهبود می بخشد. از این رو مصرف چغندر به خانمها بسیار توصیه می شود.
5- چغندر قرمز یا لبو به دلیل داشتن فیبر فراوان که خاصیت کاهش چربی خون را دارد و همچنین اسید فولیک، بهتر است در سبد غذایی بیماران قلبی و زنان باردار قرار بگیرد.
6- لبو دارای مقادیر فراوان آهن در کنار ویتامین ث و اسید فولیک است که از بروز کم خونی در افراد بویژه دختران جوان ممانعت می کند.
7- املاحی که در شیر? چغندر وجود دارد، یک پاک کنند? بسیار عالی برای کبد، کلیه و کیس? صفراست.
8- چغندر ملین، نرم کنند? و ادرارآور است و در رفع یبوست نقش عمده ای را ایفا می کند. همچنین اهمیت به سزایی در دستگاه گوارش دارد.
9- درمان کننده التهاب مجاری ادرار است.
10- چغندر برای درمان التهاب مثانه، بواسیر و بیماریهای پوستی بسیار مفید است. اشتها را نیز زیاد می کند.
11- چغندر مانند هویج دارای کاروتن است که در معده تبدیل به ویتامین A می شود.
12- خوردن چغندر پخته، برای رعشه مفید است خصوصاً اگر برگ آن سرخ رنگ باشد.
13- برگ چغندر خام ورم طحال را بهبود می بخشد.
14- چغندر مخلوط با آب هویج دفع کننده سنگ کیسه صفراست.
15- خوردن چغندر، در هوای خشک خصوصاً در فصل زمستان مؤثر تر است و به همه، خصوصاً پیران بسیار توصیه می شود.
16- شستشوی سر با جوشانده برگ چغندر، شوره و چربی مو را از بین می برد و ضد شپش است.
17- قرار دادن دست و پای ترک خورده در آب گرم شده برگ چغندر، موجب بر طرف شدن عارضه می شود.
18- ضماد برگ چغندر با عسل جهت رفع طاسی و زگیل مؤثر می باشد و چنانچه با حنا مصرف شود برای رویاندن مجدد مو و نکویی آن تأثیربه سزایی خواهد داشت.
19- مصرف چغندر برای درد مفاصل و نقرس مفید می باشد چون مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد.
20- در استعمال خارجی برای پانسمان زخم و درمان تاول استفاده می شود.
21- شربت چغندر بهترین نوشابه و تقویت کننده بدن و دافع سموم بدن است.

**تذکر
1- زیاده روی در مصرف آن برای معده مضر است و همچنین موجب دل پیچه می گردد. برای اجتناب از این مساله چغندر را همراه عدس بپزید.
2- برای پختن چغندر از ظروف آلومینیومی استفاده نکنید.
عکس: ‏چغندر: چغندر را از قدیم می شناختند و حتی در حدود چهار قرن قبل از میلاد با خواص درمانی آن آشنا بوده و از آن استفاده می کردند. چغندر دو نوع است: یک نوع آن چغندر معمولی است به رنگ بنفش تیره و یا قرمز (لبو) و نوع دیگر آن چغندر قند است و به رنگ زرد روشن که این چغندر به مقدار بسیار زیاد در نقاط مختلف دنیا برای استفاده از شکر آن، کشت می شود.  **ترکیبات غذایی – شیمیایی چغندر: چغندر دارای پروتئین – چربی – ویتامینهای A، B1، B2، B3 و C – مواد ازته – مواد قندی و املاح معدنی چون فسفر، کلسیم و آهن است.  **خواص غذایی – دارویی چغندر: 1- طبیعت چغندر گرم و تر است. 2- مصرف چغندر در کنترل بیماری جذام موثر است. 3- چغندر، حافظه را تقویت می کند. 4- شیر? چغندر یکی از بهترین شیره های سبزی است که به ساختن گلبولهای قرمز خون کمک می کند، خون را تصفیه کرده و جریان خون را بهبود می بخشد. از این رو مصرف چغندر به خانمها بسیار توصیه می شود. 5- چغندر قرمز یا لبو به دلیل داشتن فیبر فراوان که خاصیت کاهش چربی خون را دارد و همچنین اسید فولیک، بهتر است در سبد غذایی بیماران قلبی و زنان باردار قرار بگیرد. 6- لبو دارای مقادیر فراوان آهن در کنار ویتامین ث و اسید فولیک است که از بروز کم خونی در افراد بویژه دختران جوان ممانعت می کند. 7- املاحی که در شیر? چغندر وجود دارد، یک پاک کنند? بسیار عالی برای کبد، کلیه و کیس? صفراست. 8- چغندر ملین، نرم کنند? و ادرارآور است و در رفع یبوست نقش عمده ای را ایفا می کند. همچنین اهمیت به سزایی در دستگاه گوارش دارد. 9- درمان کننده التهاب مجاری ادرار است. 10- چغندر برای درمان التهاب مثانه، بواسیر و بیماریهای پوستی بسیار مفید است. اشتها را نیز زیاد می کند. 11- چغندر مانند هویج دارای کاروتن است که در معده تبدیل به ویتامین A می شود. 12- خوردن چغندر پخته، برای رعشه مفید است خصوصاً اگر برگ آن سرخ رنگ باشد. 13- برگ چغندر خام ورم طحال را بهبود می بخشد. 14- چغندر مخلوط با آب هویج دفع کننده سنگ کیسه صفراست. 15- خوردن چغندر، در هوای خشک خصوصاً در فصل زمستان مؤثر تر است و به همه، خصوصاً پیران بسیار توصیه می شود. 16- شستشوی سر با جوشانده برگ چغندر، شوره و چربی مو را از بین می برد و ضد شپش است. 17- قرار دادن دست و پای ترک خورده در آب گرم شده برگ چغندر، موجب بر طرف شدن عارضه می شود. 18- ضماد برگ چغندر با عسل جهت رفع طاسی و زگیل مؤثر می باشد و چنانچه با حنا مصرف شود برای رویاندن مجدد مو و نکویی آن تأثیربه سزایی خواهد داشت. 19- مصرف چغندر برای درد مفاصل و نقرس مفید می باشد چون مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد. 20- در استعمال خارجی برای پانسمان زخم و درمان تاول استفاده می شود. 21- شربت چغندر بهترین نوشابه و تقویت کننده بدن و دافع سموم بدن است.  **تذکر 1- زیاده روی در مصرف آن برای معده مضر است و همچنین موجب دل پیچه می گردد. برای اجتناب از این مساله چغندر را همراه عدس بپزید. 2- برای پختن چغندر از ظروف آلومینیومی استفاده نکنید.‏