سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طب سنتی@

نظر

رژیمی برای بهبود بیماران دیابتمطالعات متعدد نشان داده‌اند که افراد دیابتی بیشتر از افراد عادی در معرض خطر بیماری قلبی، سکته و بیماری های مرتبط با عروق خونی کوچک می‌باشند. کنترل نمودن فشار خون و محدودیت مقدار چربی رژیم غذایی به کاهش خطر این عوارض کمک خواهد نمود.

به گزارش سرویس علمی جام نیوز، محدود نمودن مقدار چربی اشباع، افزایش مقدار ورزش و فعالیت بدنی منظم و برخورداری از مراقبت و معالجه بالینی، می‌تواند کلسترول نامطلوب خون (LDL) را کاهش دهد. در مطالعات بالینی مکرراً نشان داده شده است که اقدامات مذکور برای کمک به افراد دیابتی در جهت کاهش خطر بیماری‌های قلبی و کاهش خطر مرگ در اثر حمله قلبی موثر می‌باشد. کاهش دریافت مواد مغذی که کلسترول خون را افزایش می‌دهند، باعث کاهش LDL- کلسترول و احتمال ابتلا به بیماری قلبی می‌شود.



اجزای رژیم غذایی کاهش دهنده کلسترول افراد دیابتی عبارتند از:

1. مصرف چربی کل می‌بایست به میزان 25% -35% از کل کالری دریافتی روزانه باشد.

2. اسیدهای چرب اشباع شده باید به میزان کمتر از7% از کل کالری دریافتی روزانه باشند.

3. مصرف چربی‌های چند زنجیره‌ای غیر اشباع (از طریق مصرف روغن‌های مایع گیاهی) می‌بایست تا 10% از کل کالری دریافتی روزانه را تشکیل دهد.

4. چربی‌های تک زنجیره‌ای غیر اشباع (که از منابع گیاهی مانند روغن‌های گیاهی و خشکبار استخراج شده است) می‌بایست حداکثر تا 20% از کل کالری روزانه را تشکیل دهد.

5. کربوهیدرات‌ها می‌بایست تا 50-60% از کل کالری روزانه را تشکیل دهد.

6. می‌بایست روزانه 20-30 گرم فیبر دریافت شود. این فیبر می‌تواند از مصرف جو، میوه و سبزی و حبوبات و غلات کامل تأمین گردد.

7. میزان پروتئین رژیم غذایی روزانه می‌بایست تا 15%-20% از کل کالری مصرف شده در طی روز باشد.

8. محتوای کلسترول رژیم غذایی می‌بایست کمتر از 200 میلی‌گرم در طی روز باشد.

9. محدود نمودن سدیم دریافتی روزانه به 2400 میلی‌گرم (معادل با 6 گرم نمک خوراکی).



چند توصیه غذایی در رژیم غذایی دیابتی‌ها:

1. در مورد مصرف گوشت‌ها: گوشت‌های کم چرب یا عاری از چربی را انتخاب کنید. ماهی منبع پروتئینی بسیار خوبی است و توصیه می‌شود هفته‌ای 2-3 مرتبه ماهی مصرف نمایید. پوست مرغ و ماهیان را جدا کنید.

2. لبنیات از جمله ماست و شیر را از انواع پر چرب مصرف نمایید.