سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طب سنتی@

نظر

خبرگزاری فارس: یک متخصص مغز و اعصاب گفت: بیماری ترومبوز سینوس مغزی( لخته خون در مغز) زنان تهرانی در ماه رمضان به علت استفاده از قرص‌های جلوگیری از بارداری به منظور تغییر عادات ماهانه و افزایش روزه‌داری 4 برابر بیشتر از ماه‌های دیگر است.
فرامرز امیری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس اظهار داشت: متأسفانه برخی از زنان به منظور استفاده کامل از ماه رمضان و افزایش روزهای روزه‌داری اقدام به مصرف قرص‌های جلوگیری بارداری و کاهش روزهای عادات ماهانه می‌کنند که این امر موجب افزایش شانس ابتلای این افراد به بیماری ترمبوز سینوس مغزی می‌شود.

وی افزود: به علت فرآورده‌های هورمونی موجود در قرص‌های جلوگیری انعقادپذیری خون بالا می‌رود و در کنار آن موضوع گرمای هوا و اینکه فرد نمی‌تواند مایعات بنوشد موجب غلیظ‌ شدن خون و ایجاد لخته در رگ‌هایی که مسئول تغذیه خون وریدی از مغز هستند می‌شود که به آن ترومبوز سینوس مغزی می‌گویند.
این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه این عارضه به میزان خیلی کم در مردان به دلایل دیگری اتفاق می‌افتد تصریح کرد: بیماری ترومبوز سینوس مغزی عوارض زیادی را در طولانی‌مدت به همراه دارد که از مهمترین عوارض آن سردردهای شدید است.
امیری ادامه داد: این عارضه در حالت عادی 5 تا 10 درصد سکته‌های مغزی را تشکیل می‌دهد که البته در ابتلا به برخی عفونت‌ها و بعد از زایمان و به‌ویژه در ماه مبارک رمضان میزان آن افزایش می‌یابد. لذا به زنان باردار توصیه می‌شود به هیچ وجه از قرص‌های ضدبارداری استفاده نکنند.
وی با بیان اینکه علت ایجاد این عارضه لخته‌شدن خون در رگ‌های تخلیه‌ خون از مغز است خاطرنشان کرد: این موضوع باعث می‌شود خون از مغز تخلیه نشود که افزایش حجم خون داخل مغز و به دنبال آن افزایش فشار داخل جمجمه را در پی دارد.
امیری گفت: درمان این بیماری به غیر از تجویز مسکن‌ برای درمان علامتی که درد فرد را کاهش می‌دهد به کمک داروهای مختلف، ترومبوز و لخته حل می‌شود تا خون بتواند جریان طبیعی خود را از مغز داشته باشد و در نهایت فشار جمجمه و حجم خون داخل مغز به تعادل برسد.