سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طب سنتی@

نظر

دکتر علی هاشمی فرد (عضو شورای حکمای اتّحادیّه گیاهان دارویی مشهد) گوید:

1ـ برای پیشگیری از اسهال، گرمازدگی، نفخ نوزاد که همراه با یبوست است، از ترنجبین، شکر سرخ، گز علفی، گزِ خان سالار، استفاده می‌شود که معروف به چهار شیرینی است، البتّه این نسخه برای رشد استخوانی و آمادگی دستگاه گوارش و صفرا بَری نیز مؤثّر است. [دستورالعمل: یک گرم از این گیاهان را باهم مخلوط کرده آنرا جوشانده و سپس صاف نموده و از آبِ صاف شد? آن یک قاشق چای‌خوری به نوزاد بدهید].

2ـ اگر جوشاند? چوب نعنا به بدن نوزاد یا کودک مالیده شود علاوه بر از بین بردن گرمازدگی ،خاصیّت میکروب زدایی دارد.

3ـ جوشاند? شیرخشت نیز برای درمان زردی نوزادی بکار می‌رود (قطر? فرآوری شد? این گیاه، بیلی ناستر نام دارد) [استاد علاّمه ضیایی: آب پوست کدو مسمّی نیز برای درمان زردی نوازادی بکار می‌رود]، همچنین عرق کاسنی، عرق شاهتره، عرق بید، عرق کیالک، برای از بین بردن صفراهایی که در دستگاه گوارش نوزاد باقی مانده، بسیار مفید است. [مقدار مصرف: یک قاشق چای‌خوری یکی از آن‌ها]

4ـ درمان جوش‌های ریز و بثورات پوست بدن نوزاد را می‌توان از کاهو، عنّاب، و شیرخشت استفاده کرد که هم خنک کننده و هم صفرا بر هستند. [مقدار مصرف: یک قاشق چای‌خوری عرق آن یا جوشانده یا دمکرد? آن]

5ـ ضدّ خارش لثّه و سِفت شدن لثّه و ضدّ رودل کودک: هر روز روغن بادام شیرین روی لثّه‌ها کشیده و ریش? گل ختمی سفید با لثّه‌هایش بگیرد و گاز بزند (لَثِّه گیرِ طَبیعی)؛ [ریش? گُل ختمی سفید مانند چَرم است و هر چه کودک آن‌را به دهان بکشد نرم نمی‌شود و بیشتر لعاب ترشّح می‌کند].

6ـ درمان برفک دهان نوزادان: مغز فلوس را در آبجوش ولرم حلّ کرده و به دهان نوزاد به مقدار یک قاشق چای‌خوری بچکانید، تا نوزاد فلوس حَلّ شده را مضمضه کند.

7ـ برای رشد استخوانی و همچنین آماده شدن دستگاه گوارش کودک شیرخوار از 4 یا 6 ماهگی، بارهنگ و بادام شیرین را مانند فِرنی تهیّه کرده و به او بدهید [استاد علاّمه ضیایی: از کم شروع کنید، یعنی در 4 ماهگی تا 6 ماهگی از یک قاشق چای‌خوری تا یک قاشق مربّاخوری، در 6 ماهگی تا  8 ماهگی یک قاشق غذاخوری، در 8 تا یک سالگی دو قاشق غذاخوری، در یک سالگی تا یک و نیم سالگی نصف استکان، در یک و نیم سالگی تا 2 سالگی یک استکان].