سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طب سنتی@

نظر

به جای قرص خواب از این میوه استفاده کنید:
بی‌خوابی و بدخوابی شبانه می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. استرس، فشارهای کاری، بد غذا خوردن و غیره.
مغز ما در ساعات مختلف شبانه‌روز ترکیبات شیمیایی مختلفی آزاد می‌کند مانند سروتونین، ملاتونین، دوپامین، آندورفین و غیره.
نقش این ناقل‌های عصبی این است که روی ارگان‌ها و کلاً زندگی فیزیولوژی و روحی ما تأثیر می‌گذارند. گاهی این ناقل‌ها ضربان قلب را بالا می‌برند و تمرکز و هشیاری ما را افزایش می‌دهند.
بر عکس گاهی هم سوخت و ساز بدن را پایین می‌آورند و احساس آرامش یا خواب‌آلودگی را افزایش می‌دهند. واقعیت این است که ترکیبات موجود در مواد غذایی مصرفی روی ترشح یا عدم ترشح این ناقل‌های عصبی تأثیر می‌گذارند. محققان تایوانی به این نتیجه رسیدند مصرف کیوی می‌تواند باعث بهبود کیفیت خواب شود.

به جای قرص خواب ازاین میوه استفاده کنید


نظر

داشتن پوستی خوب، سالم و بانشاط تنها وابسته به استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های گرانقیمت، خارجی و رنگارنگ نیست. اگر نگاهی به دور و بر خود کنید، می‌بینید که افراد زیادی در جمع دوستان و اعضای خانواده ما وجود دارند که با صرف هزینه‌های زیاد برای تهیه انواع و اقسام کرم‌ها، لوسیون‌ها و ماسک‌های پوست و مو اقدام می‌کنند و زیبایی و شادابی خود را به شدت به استفاده از این محصولات وابسته می‌دانند. غافل از آنکه مردم زیادی در زمان‌های گذشته بدون وجود این محصولات و تنها با کمک مواد طبیعی، گیاهان دارویی و هر آنچه طبیعت در اختیارشان قرار می‌داد برای افزایش زیبایی و شادابی و جوانسازی پوست‌شان اقدام می‌کردند.
همانگونه که زیبایی و سلامت پوست ژاپنی‌ها این روزها زبانزد بسیاری از مردم در سراسر جهان است. پیشنهاد ایده آل برای شما که به پوست‌تان اهمیت می‌دهید تهیه و ساخت انواع کرم‌ها و لوسیون‌های طبیعی است که ژاپنی‌ها قرن‌هاست از آن برای افزایش نشاط، شادابی و جوانی پوست‌شان کمک می‌گیرند.
*استفاده بهینه از روغن‌بچه
اگر دنبال یک ماسک مفید و مغذی برای پیشگیری از خشکی پوست‌تان در روزهای سرد زمستان هستید خیلی راحت می‌توانید مفیدترین و موثرترین ماسک را در منزل تهیه کنید. برای این کار به سس مایونز کم‌چرب و روغن بچه بدون اسانس نیاز دارید. این ماسک را اگر می‌خواهید به صورت روزانه مصرف کنید بهتر است آن را هر روز پیش از استفاده بسازید.
-روش تهیه: 2 قاشق غذاخوری سس‌مایونز کم‌چرب را با یک قاشق چای‌خوری روغن بچه بدون اسانس مخلوط کنید.
-موارد مصرف: این کرم را روی صورت، گردن، سر زانو و آرنج بمالید و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه روی پوست‌تان باقی بماند. اگر می‌خواهید پوست آرنج و زانوی‌تان را پاکسازی کنید می‌توانید بعد از 20 دقیقه با یک لیف زبر پوست این ناحیه را به خوبی ماساژ دهید و با آب گرم آن را بشویید.
*چگونه در منزل موهای مان را ویتامینه کنیم؟
اگر نمی‌خواهید پول زیادی را صرف ویتامینه کردن موهای‌تان در آرایشگاه‌ها، سالن‌ها و مراکز زیبایی کنید، می‌توانید با هزینه اندکی موهای‌تان را در خانه خودتان ویتامینه و تقویت کنید. برای این کار نیاز به عسل طبیعی و خالص و ژل آووکادو دارید.
-روش تهیه: برای تهیه این ماسک ویتامینه مو به یک میوه آووکادوی رسیده احتیاج دارید. باید ژله آووکادو را از آن خارج کنید. میوه را ببرید و ژله سفیدرنگ وسط میوه را درون ظرفی بریزید و 2 قاشق عسل به آن اضافه کنید. تازه بودن ژله آووکادو برای کسب نتیجه بهتر توصیه می‌شود.
-موارد مصرف: این ماسک را با کمک یک فرچه نرم روی موها، ساقه و ریشه موها ماساژ دهید و پوست سرتان را به خوبی با این ژل آغشته کنید و اجازه دهید به مدت 30 دقیقه این ژل روی موهای‌تان باقی بماند. بعد از شست‌وشو موهای‌تان را با شانه چوبی به خوبی شانه بزنید.
ادامه دارد...

ماسک‌های طبیعی در جهان(1)


نظر

در مطلب قبلی، فواید و خطرات طب سوزنی را برای شما بیان کردیم.

مواردی هستند که لازم است قبل از انجام طب سوزنی آنها را بدانید.

 

- باید به پزشک اعتماد داشته باشید.

- از داشتن گواهینامه پزشک جهت انجام طب سوزنی، اطمینان حاصل کنید. ممکن است افرادی هم با وجود عدم تخصص پزشکی، گواهی معتبری جهت انجام طب سوزنی داشته باشند.

- از پزشک درباره زمان درمان، میزان درد و هزینه انجام آن سوال کنید.

- بپرسید که آیا هزینه های این درمان تحت پوشش بیمه شما قرار دارد؟ از این نکته نیز آگاهی حاصل کنید.

ترسی از سئوال کردن در خصوص این روش درمانی از پزشک مربوطه نداشته باشید. ممکن است او در خصوص میزان تاثیر طب سوزنی بر شما و بیماری تان بگوید. بهتر است قبل از انجام آن، این موارد را بدانید.

قبل از شروع درمان، مطمئن شوید که آیا سوزن های استریل و یک بار مصرف برای شما استفاده می شود

زمان کافی برای درمان چقدر است؟

روش ها و متدهای هرکس در انجام طب سوزنی منحصر به فرد است. معمولاً ترکیبی از روش های شرقی و غربی در انجام طب سوزنی موثر است.

تعیین نوع درمان برای شما نیاز به بررسی پزشک دارد. وی ممکن است سوالات زیادی در خصوص نشانه ها و شیوه زندگی شما بپرسد. سوالات و معایناتی از این قبیل:

- چه بخش هایی از بدن شما دچار درد است؟

- بررسی شکل، پوشش و رنگ زبان شما

- بررسی رنگ صورت و چهره

- قدرت، تعدا و کیفیت نبض شما

این ارزیابی ممکن است تا یک ساعت به طول بیانجامد. البته در قرارهای بعدی این زمان ممکن است به نیم ساعت کاهش یابد.

 

طب سوزنی

معمولاً درمان بین 6 تا 12 جلسه انجام می شود که ممکن است چند ماه به طول بیانجامد. پس از درمان نیز تا یک سال، جلساتی برای مراقبت و بررسی تاثیرات درمان، توصیه می شود.

 

در طب سوزنی، سوزن ها ممکن است در تمام نقاط بدن وارد شوند. گاهی حتی در نقاطی بسیار دورتر از نقاط درد، سوزن زده می شود. این امکان وجود دارد که به خاطر سوزن زدن در بخش های مختلف، لازم باشد اغلب لباس های خود را در آورید. پس از آن بر روی تختی دراز می کشید و سپس وارد کردن سوزن ها به پوست شروع می شود.

 

وارد کردن سوزن: سوزن های طب سوزنی بسیار باریک هستند و پس از وارد شدن به پوست، درد زیادی ایجاد نمی کنند. در هر جلسه از درمان، معمولاً بین 5 تا 20 سوزن وارد بدن می شود.

 

طب سوزنی

دستکاری سوزن ها: ممکن است برخی اوقات، پزشک نسبت به حرکت و یا چرخاندن سوزن ها اقدام کند. همچنین این امکان وجود دارد که سوزن های وارد شده گرم شوند و یا پالس خفیفی از الکتریسیته بر روی آنها اعمال شود.

 

برداشتن سوزن ها: معمولاً در حالی که شما دراز کشیده اید و مشغول استراحت هستید، سوزن ها برای 15 تا 30 دقیقه در محل وارد شده باقی می مانند. در این زمان معمولاً شما ناراحتی و دردی را به خاطر وجود سوزن ها احساس نمی کنید. پس از آن سوزن ها ممکن است برداشته شوند و یا سوزن های دیگری در سایر نقاط بدن وارد شوند.

در این صورت دقت کنید که از یک سوزن برای دو بار استفاده نشود، چرا که ممکن است منجر به ایجاد عفونت شود.

 

مرحله آخر

پس از اتمام کار، برخی از افراد احساس آرامش می کنند. عده ای نیز ممکن است انرژی بیشتری در خود احساس کنند. البته همه به یک میزان نسبت به طب سوزنی واکنش نشان نمی دهند.

در صورتی که پس از چند هفته از شروع درمان، احساس بهبود و کاهش درد داشتید، می توان گفت که طب سوزنی برایتان موثر بوده است.

 

نتیجه

اثرات طب سوزنی در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد. اما بسیاری از مردم از آن به عنوان یک عامل موثر و مثبت یاد می کنند.

به هر حال، مطالعات مختلف نشان داده اند که طب سوزنی تاثیرات مطلوبی دارد. همچنین این درمان برای افرادی که صبر بیشتری برای دریافت جواب دارند، جواب بهتری می دهد.

از آنجا که عوارض جانبی طب سوزنی بسیار کم است، امتحان کردن آن به شما توصیه می شود.

چنانچه دچار درد یا بیماری هایی که در مطلب قبلی گفته شد، هستید، شاید بد نباشد این روش را هم برای تسکین دردها و آرامش بیشتر خود امتحان کنید.

 

طب سوزنی


نظر

طرز تهیه شیر بادام پر چرب:

مواد لازم:

مغز بادام خام 50 گرم,بادام هندی خام10 عدد, عسل 3قاشق غذا خوری, آب سرد 3 لیوان

طرز تهیه:

پوست بادام را جدا کنید و آن را به همراه بادام هندی, آب سرد و عسل  در مخلوط کن بطور کامل مخلوط کنید تا مخلوط کاملا به صورت شیر در آید .

خواص :

این نوشیدنی بسیار چرب و خوشمزه بوده و املاح و ویتامین های فراوانی دارد و برای کودکان و نو جوانان که در حال رشد هصتند  ولنرژیزیاد نیاز دارند  بسیار مفید است این نوشیدنی را میتوان به عنوان یک وعده غذایی مصرف کرد.

 

 

طرز تهیه شیر گردو:

مواد لازم:

مغز گردو سالم خام 50گرم, عسل 3 قاشق غذا خوری , آب سرد 3لیوان.

طرز تهیه:

طرز تهیه این شیر همانند شیر بادام پر چرب است.

خواص:

این نوشیدنی آرام بخش بوده در رفع مشکل بی خوابی موثر است. برای منظور این منظور قبل از خواب یک لیوان از آن را به آرامی وجرعه جرعه طوری میل کنید که نوشیدنی آن 10دقیقه به طول انجامید.

تذکر: افراد مبتلا به بیماری صرع از استفاده این شیر خوداری فرمایند.

 

طرز تهیه شیر پسته:

مواد لازم :

پسته خام تازه و سالم 50 گرم? عسل 3 قاشق غذا خوری ? آب سرد 3 لیوان.

طرز تهیه:

طرز تهیه این شیر همانند شیر بادام است.

خواص:

ای نوشیدنی خوش عطر و گوارا ? برای بیمارانی که دچار کمبود آهن هستند بسیار مفید و مناسب است ولی افرادی که اهن خونشان بالا است بهتر است از آن زیاد استفاده نکنند.

 

طرز تهیه شیر فندق:

مواد لازم:

مغز فندق خام 50 گرم? عسل 3 قاشق غذا خوری ? آب سرد 3 لیوان.

طرز تهیه:

طرز تهیه این شیر همانند شیر بادام است .

خواص:

این نوشیدنی بسیار گوارا وخوش طعم است. مصرف 2 الی 3 لیوان از این نوشیدنی برای پایین آوردن فشار خون و رفع ناراحتی های گوارشی بسیار مفید و موثر واقع مشود.این شیر برای کسانی که از فشار خون بالا رنج میبرند بسیار مفید است.

 

طرز تهیه شیرخرما:

مواد لازم:

مغز بادام خام و شیرین50گرم?عسل 2 قاشق غذا خوری?خرما رسیده 10 عدد آب سرد سه لیوان.

طرز تهیه:

طرز تهیه این شیر همانند شیر بادام است? با این تفاوت که خرماها را هم باید به آن اضافه کنیم در این شیر به جای خرما از شیره خرما نیز میتوان استفاده کرد.

 

طرز تهیه شربت عسل:

مواد لازم:

عسل 1کیلو? آب 6کیلو.

طرز تهیه:

عسل را با آب مخوط کرده و روی حرارت ملایم بجوشانید و کف آن را مرتب بگیرد تا آب آن نصف شود.


نظر

اسطو خودوس به حالت وحشی بوته­های دائمی هستند که در نواحی کوهستانی مدیترانه­ای یافت می­شوند.

انواع مختلف آن­را امروزه در اغلب نقاط جهان کشت و پرورش می­دهند.

این گیاه به وسیله قلمه به آسانی تکثیر می­شود زمین آن احتیاج به کود ندارد و در صورتی که خشک باشد بهتر است. برای بدست آوردن بهتر نتیجه، لازم است هر پنج سال یکبار از نو گیاه را کشت کنند.

 

بایستی سنبله های اسطوخودوس را قبل از آنکه کاملاً گل آن باز شود بچینند و جمع کنند و در محل گرمی دور از نور مستقیم آفتاب خشک نمایند. موقعی که سنبله­ها کاملاً خشک شدند سرگل­های معطر آن به آسانی جدا خواهد شد.

اندازه این گیاه طبیعت آن در انواع مختلف فرق می­کند. اسطوخودوس خشک را از داروخانه­ها، بعضی فروشندگان عطریات و تعدادی فروشگاههای مواد بهداشتی می توان به دست آورد.

عطر مشخص این گیاه در تمام قسمت­های آن وجود دارد لیکن در گل­ها و ساقه گل­ها بیشتر متمرکز شده است. همین قسمت­هاست که برای تهیه روغن اسطوخودوس مورد استفاده قرار می گیرد.

این روغن در زمان­های گذشته مورد تجویز پزشکان قرار می­گرفت و برای تسکین سردرد، دندان درد و پانسمان زخم­ها به کار می رفت.

گرچه سابقاً از این فرآورده برای تسکین معده استفاده می­کردند لیکن مصرف اصلی آن برخورداری از عطر و نکهت آن بوده است این عطر را برای معطر کردن و ضدعفونی کردن کف اتاق­ها و مبل به کار می­بردند معروف بود که اسطو خودوس روح شیطان را دور می­کند و از جمع شدن مگس جلوگیری به عمل می­آورد.

عطر و رایحه این گیاه بسیار آرام بخش بوده اثر خوبی بر روی مغز و سر می­گذارد و در پزشکی گیاهی آ­ن را برای درمان اختلالات عصبی تجویز می­کردند. همچنین برای معالجه هیستری و سرگیجه تجویز می شد.

آب اسطو خودوس به سبب عطر ملایمی که دارد برای آرایش به کار می­رود و در ساختن عطر، صابون، کرم، پماد، آب حمام، جلا دادن لوازم و وسایل خانگی از آن استفاده می کنند. به علاوه مواد ترکیبی بسیاری از عطرهایی است که در فرانسه ساخته می شود.

حکیم عقیلی خراسانی در مخزن­الادویه آورده است:

«به یونانی به معنی حافظ الارواح است و آن گیاهی است برگش شبیه به برگ صعتر و از آن درازتر و باریکتر و گلش مایل به سفیدی و ساقش واحد و باریک و بی شاخ و در قد کمتر از شبری و قبه او متراکم از اجزایی شبیه به جو و بی تخم و مایل به سرخی و تند طعم و با اندک تلخی. در اوّل دوم گرم و خشک است و گویند مرکب القوی است و اجزای باردة او کمتر و این قول اقوی است. محلّل و ملطّف و مفتّح سدد و جالی و با قوة قابضه و مقوی بدن و دل و احشاء و در تقویت ارواح دماغی بیعدیل و مانع عفونت اخلاط و منضج و منقّی مره سودای دماغی است و طبیخ او در امراض سینه و سعال و نزله قویتر از زوفا و مفرّح و مسهل بغلم و سودا و مقوی آلات بول و با قوه تریاقیه و سعوط یک درهم او با عسل، منقّی و مقوی قوای دماغی و آشامیدن یک درهم با ماءالعسل جهت جنبیدن مغز سر که از ضربه و سقطه حادث شده باشد و به تنهایی جهت رعشه دماغی و دو جزو او با یک جزو بیخ کبر که با عسل سرشته باشند جهت برودت معده و بواسیر بغایت مفید و ضماد پخته او جهت درد مفاصل و نقرس و نقوع و مطبوخ او جهت استسقاء و ورم بارد جگر و تنقیه گرده و طحال و امراض مقعد نافع و با سکنجبین و نمک هندی مسهل قوی بوده و جهت صداع مفید و با عاقرقرحا و سکبینج جهت صرع و شراب او جهت نفخ و درد اعصاب و اضلاع و سموم مشروبه نافع است و مضرّ صفراوی مزاج و معطّش و مغثّی محرورین و مصلحش سکنجبین و گویند مضرّ شش است و مصلحش کتیرا و صمغ و قدر شربتش از دو درهم است تا پنج درهم و بدلش در آلات تنفس فراسیون و در تنقیه سودا افتیمون و مداومت مربای گل او با شکر و عسل که هر روزه یک مثقال از گل او خورده شود، جهت رفع سودا و تفریح مجرّب دانسته­اند و مؤلف تذکره گوید چون آن را با ثلث او گشنیز خشک و ربع او مرزنجوش و تسع آن هر یک از مصطکی و هلیلة کابلی و کندر معجون کنند یا بجوشانند و هر شب در وقت خواب مداومت نمایند جهت رفع نزلات و رمد و ترهّل و ربو و گرانی سامعه

اسطوخودوس

اسطو خودوس به حالت وحشی بوته­های دائمی هستند که در نواحی کوهستانی مدیترانه­ای یافت می­شوند.

انواع مختلف آن­را امروزه در اغلب نقاط جهان کشت و پرورش می­دهند.

این گیاه به وسیله قلمه به آسانی تکثیر می­شود زمین آن احتیاج به کود ندارد و در صورتی که خشک باشد بهتر است. برای بدست آوردن بهتر نتیجه، لازم است هر پنج سال یکبار از نو گیاه را کشت کنند.

بایستی سنبله های اسطوخودوس را قبل از آنکه کاملاً گل آن باز شود بچینند و جمع کنند و در محل گرمی دور از نور مستقیم آفتاب خشک نمایند. موقعی که سنبله­ها کاملاً خشک شدند سرگل­های معطر آن به آسانی جدا خواهد شد.

اندازه این گیاه طبیعت آن در انواع مختلف فرق می­کند. اسطوخودوس خشک را از داروخانه­ها، بعضی فروشندگان عطریات و تعدادی فروشگاههای مواد بهداشتی می توان به دست آورد.

عطر مشخص این گیاه در تمام قسمت­های آن وجود دارد لیکن در گل­ها و ساقه گل­ها بیشتر متمرکز شده است. همین قسمت­هاست که برای تهیه روغن اسطوخودوس مورد استفاده قرار می گیرد.

این روغن در زمان­های گذشته مورد تجویز پزشکان قرار می­گرفت و برای تسکین سردرد، دندان درد و پانسمان زخم­ها به کار می رفت.

گرچه سابقاً از این فرآورده برای تسکین معده استفاده می­کردند لیکن مصرف اصلی آن برخورداری از عطر و نکهت آن بوده است این عطر را برای معطر کردن و ضدعفونی کردن کف اتاق­ها و مبل به کار می­بردند معروف بود که اسطو خودوس روح شیطان را دور می­کند و از جمع شدن مگس جلوگیری به عمل می­آورد.

عطر و رایحه این گیاه بسیار آرام بخش بوده اثر خوبی بر روی مغز و سر می­گذارد و در پزشکی گیاهی آ­ن را برای درمان اختلالات عصبی تجویز می­کردند. همچنین برای معالجه هیستری و سرگیجه تجویز می شد.

آب اسطو خودوس به سبب عطر ملایمی که دارد برای آرایش به کار می­رود و در ساختن عطر، صابون، کرم، پماد، آب حمام، جلا دادن لوازم و وسایل خانگی از آن استفاده می کنند. به علاوه مواد ترکیبی بسیاری از عطرهایی است که در فرانسه ساخته می شود.

حکیم عقیلی خراسانی در مخزن­الادویه آورده است:

«به یونانی به معنی حافظ الارواح است و آن گیاهی است برگش شبیه به برگ صعتر و از آن درازتر و باریکتر و گلش مایل به سفیدی و ساقش واحد و باریک و بی شاخ و در قد کمتر از شبری و قبه او متراکم از اجزایی شبیه به جو و بی تخم و مایل به سرخی و تند طعم و با اندک تلخی. در اوّل دوم گرم و خشک است و گویند مرکب القوی است و اجزای باردة او کمتر و این قول اقوی است. محلّل و ملطّف و مفتّح سدد و جالی و با قوة قابضه و مقوی بدن و دل و احشاء و در تقویت ارواح دماغی بیعدیل و مانع عفونت اخلاط و منضج و منقّی مره سودای دماغی است و طبیخ او در امراض سینه و سعال و نزله قویتر از زوفا و مفرّح و مسهل بغلم و سودا و مقوی آلات بول و با قوه تریاقیه و سعوط یک درهم او با عسل، منقّی و مقوی قوای دماغی و آشامیدن یک درهم با ماءالعسل جهت جنبیدن مغز سر که از ضربه و سقطه حادث شده باشد و به تنهایی جهت رعشه دماغی و دو جزو او با یک جزو بیخ کبر که با عسل سرشته باشند جهت برودت معده و بواسیر بغایت مفید و ضماد پخته او جهت درد مفاصل و نقرس و نقوع و مطبوخ او جهت استسقاء و ورم بارد جگر و تنقیه گرده و طحال و امراض مقعد نافع و با سکنجبین و نمک هندی مسهل قوی بوده و جهت صداع مفید و با عاقرقرحا و سکبینج جهت صرع و شراب او جهت نفخ و درد اعصاب و اضلاع و سموم مشروبه نافع است و مضرّ صفراوی مزاج و معطّش و مغثّی محرورین و مصلحش سکنجبین و گویند مضرّ شش است و مصلحش کتیرا و صمغ و قدر شربتش از دو درهم است تا پنج درهم و بدلش در آلات تنفس فراسیون و در تنقیه سودا افتیمون و مداومت مربای گل او با شکر و عسل که هر روزه یک مثقال از گل او خورده شود، جهت رفع سودا و تفریح مجرّب دانسته­اند و مؤلف تذکره گوید چون آن را با ثلث او گشنیز خشک و ربع او مرزنجوش و تسع آن هر یک از مصطکی و هلیلة کابلی و کندر معجون کنند یا بجوشانند و هر شب در وقت خواب مداومت نمایند جهت رفع نزلات و رمد و ترهّل و ربو و گرانی سامعه و ضعف باصره مجرّب است.»


نظر

: سازمان جهانی بهداشت در گزارش سال 2014 خود هشدار داده که موج سرطان در راه است و شمار مبتلایان به سرطان در دنیا تا سال 2035 به سالانه 24 میلیون نفر خواهد رسید که نیمی از این موارد قابل پیشگیری هستند، به شرط آنکه دانش پزشکی برای پیشگیری از سرطان اهمیت داده شده و به کار گرفته شود.

 

در حال حاضر سالانه 14 میلیون مورد ابتلا به سرطان تشخیص داده می شود که برای پیشگیری از آن«نیاز جدی» به مبارزه با دخانیات، چاقی و الکل وجود دارد. دکتر کریس وایلد ، مدیر آژانس بین المللی تحقیقات سرطان سازمان جهانی بهداشت معتقد است: «بازار جهانی سرطان رو به افزایش است که دلیل آن به وضوح افزایش جمعیت و پیر شدن جمعیت است.» این گزارش نشان می دهد که شتاب رشد سرطان در کشورهای در حال توسعه بیشتر از کشور های توسعه یافته است. بنابر گزارش، در سال 2010، سرطان در دنیا بیش از یک تریلیون دلار هزینه داشته که برای کشورهای ثروتمند بسیار سنگین است و کشورهای فقیر هم که اصلاً توانایی صرف چنین هزینه هایی را ندارند. مهمترین دلایل ایجاد سرطان بجز افزایش سن، سیگار، الکل، و چاقی هستند که با تغییر سبک زندگی قابل پیشگیری است. ورزش و رژیم غذایی سالم، پرهیز از مصرف سیگار و الکل،‌ در کنار به کارگیری برنامه های غربالگری و پیشگیری از سرطان هایی که عامل عفونی دارند، مثل سرطان دهانه رحم و سرطان کبد می تواند از شتاب افزایش شمار ابتلا به سرطان بکاهد. دخانیات مهمترین عامل ایجاد سرطان است. سرطان ریه بیش از هر سرطانی دیگری تشخیص داده می شود (سالانه نزدیک به دو میلیون مورد و 13 درصد کل موارد سرطان) و یک پنجم مرگ های ناشی از سرطان (بیش از یک و نیم میلیون مورد در سال) به سرطان ریه مربوط می شود که از این نظر رتبه اول را دارد. نویسندگان گزارش می گویند محدودیت های قانونی که دولت ها در مورد سیگار وضع کرده اند باید شامل الکل، نوشابه های دارای قند، آلودگی هوا و دیگر آلودگی های محیط زیستی هم بشود.

در ایران سالانه 85 هزار مورد سرطان تشخیص داده می شود، اما به نظر می رسد که آمار واقعی بسیار بالاتر باشد. کارشناسان معتقدند به دلیل نقایص آمارگیری و نبود برنامه های ملی غربالگری، آمار سرطان در ایران پایین اعلام می شود. در ایران هم در سطح فردی و هم در سطح دولتی به پیشگیری از سرطان بی توجهی می شود. رژیم غذایی رایج ناسالم است و آمار چاقی به طرز شگفت انگیزی بالاست و تقریباً نیمی از جمعیت اضافه وزن دارد. مصرف دخانیات شیوع بسیار دارد، و بیشتر از هر کشوری در دنیا تریاک مصرف می شود که سرطان زاست. آلودگی محیط زیست به خصوص آلودگی هوا هم در حدی است که حاقل پنج شهر ایران در میان آلوده ترین ها در دنیا هستند. در چند سال گذشته جامعه پزشکی درباره شیوع بالای سرطان در ایران و کاهش سن ابتلا به این بیماری هشدار داده و برخی نیز از اصطلاح «سونامی سرطان» استفاده کرده اند.


نظر

سازمان جهانی بهداشت محدودیت بیشتری برای کاهش میزان شکر در رژیم غذایی پیشنهاد کرده است. بر این اساس برای کاهش خطر اضافه وزن و پوسیدگی دندانی، این میزان بهتر است به کمتر از 5% کل انرژی دریافتی برسد.

براساس پیش نویس این راهکار، همان طور که در راهکارهای سال 2002 آمده بود، میزان شکر باید به کمتر از 10% کل کالری دریافتی هر فرد برسد، اما در صورتی که این میزان به کمتر از 5% کل کالری دریافتی از شکر برسد مزایای بیشتری خواهد داشت. این مقدار مساوی با حدود 6 قاشق چایخوری شکر در روز است. این در حالی است که یک قوطی نوشابه معادل حدوداً 10 قاشق چای خوری شکر دارد. محققان قبل از انتشار راهکارهای نهایی، تا انتهای ماه مارس منتظر بازخورد عمومی هستند.


نظر

عکس: ‏رابطه ترشی با خوش رنگی و شادابی پوست *******************************  بنا به نوشتارهای حکیمان ایرانی، مصرف زیاد و یا طولانی مدت ترشی ها (مانند سرکه و آبغوره و آبلیمو) می تواند موجب آسیب مغز و عصب ها و بافتهای پرعصب مانند پوست، معده، و دهانه رحم شود.  کسانی که می خواهند چهره شاداب و روشن و زنده ای داشته باشند باید مجموعه ای از تدابیر را رعایت کنند که یکی از آنها اعتدال در مصرف ترشی ها است.  ترشی ها به خصوص سرکه به سرعت در بافتهای بدن نفوذ می کنند و به عروق و بافتهای عصبی و پوست می رسند. اگر میزان مصرف ترشی با مزاج فرد نامتناسب باشد، موجب انقباض شدید مویرگها و نیز کاهش رطوبت بدن و پوست می شود، پدیده ای که پوست را خشک و رنگ پریده و منقبض نشان می دهد.  مولانا در تمثیلی از این مطلب بهره برده و اشاره کرده است که اثر خوردنِ ترشی می تواند در چهره فرد به صورت دگرگونی رنگ رخسار و نیز ترشرویی آشکار شود که این خود برای طبیب آگاه نشانه ای است ولو بیمار آن را انکار کند:  گفت مرا آن طبیب: «رو! ترُشی خورده ای»! گفتم: «نی»! گفت: «نک، رنگ ترُش کرده ای»!  دل چو سیاهی دهد، رنگ گواهی دهد عکس برون می زند گرچه تو در پرده ای  و در ادامه غزل، این تمثیل را به گزاره ای عرفانی پیوند می دهد...‏رابطه ترشی با خوش رنگی و شادابی پوست
*******************************

بنا به نوشتارهای حکیمان ایرانی، مصرف زیاد و یا طولانی مدت ترشی ها (مانند سرکه و آبغوره و آبلیمو) می تواند موجب آسیب مغز و عصب ها و بافتهای پرعصب مانند پوست، معده، و دهانه رحم شود.

کسانی که می خواهند چهره شاداب و روشن و زنده ای داشته باشند باید مجموعه ای از تدابیر را رعایت کنند که یکی از آنها اعتدال در مصرف ترشی ها است.

ترشی ها به خصوص سرکه به سرعت در بافتهای بدن نفوذ می کنند و به عروق و بافتهای عصبی و پوست می رسند. اگر میزان مصرف ترشی با مزاج فرد نامتناسب باشد، موجب انقباض شدید مویرگها و نیز کاهش رطوبت بدن و پوست می شود، پدیده ای که پوست را خشک و رنگ پریده و منقبض نشان می دهد.

مولانا در تمثیلی از این مطلب بهره برده و اشاره کرده است که اثر خوردنِ ترشی می تواند در چهره فرد به صورت دگرگونی رنگ رخسار و نیز ترشرویی آشکار شود که این خود برای طبیب آگاه نشانه ای است ولو بیمار آن را انکار کند:

گفت مرا آن طبیب: «رو! ترُشی خورده ای»!
گفتم: «نی»! گفت: «نک، رنگ ترُش کرده ای»!

دل چو سیاهی دهد، رنگ گواهی دهد
عکس برون می زند گرچه تو در پرده ای

و در ادامه غزل، این تمثیل را به گزاره ای عرفانی پیوند می دهد...


نظر

محو کردن دانه‌های سیاه‌ روی بینی(1)
شاید داشتن یک بینی چرب و پر از دانه‌های سر سیاه در نگاه اول برای بیننده بیانگر این باشد که شما بهداشت فردی را رعایت نکرده‌اید؛ در صورتی که اصلا باور درستی نیست چراکه چرب شدن بینی دلایل زیادی دارد.
علت چربی بینی و به دنبال آن ایجاد جوش‌های سرسیاه هر چه باشد باید برای آن به دنبال درمانی موثر بود؛ درمانی که هم بی‌ضرر و هم اثربخشی خوبی داشته ‌باشد. ما سعی کرده‌ایم در اینجا نگاهی به این درمان‌ها داشته‌ باشیم؛ از درمان‌های خانگی گرفته تا دارویی.
*دانه‌های سرسیاه چه هستند؟
دانه‌های سرسیاه یا کومدون‌های سیاه پوستی، ناشی از رسوب بیش از حد چربی روی سطح پوست هستند. هنگامی‌‌که سلول‌های مرده پوست و سبوم یا همان چربی اطراف ریشه مو نزدیک به سطح پوست تجمع می‌کنند، دانه‌های سرسیاه تشکیل و به‌تدریج بر اثر تماس با هوا سفت و خشن می‌شوند. تشکیل آنها به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله تولید چربی بیش از حد طبیعی در پوست، استفاده از محصولات آرایشی متفاوت و ترکیب آنها با چربی پوست، رطوبت و آلاینده‌های زیست‌محیطی، استرس و آلرژی.
*پوست را بخور دهید
شما به یک کاسه آب، اجاق یا کتری، حوله و روغن پایه اسطوخودوس نیاز دارید. آب درون کاسه را روی اجاق یا در کتری داغ کنید. همان‌طور که آب در حال جوشیدن است، صورت خود را با روش‌های همیشگی تمیز کنید. به محض اینکه آب جوش آمد، آن را از روی اجاق بردارید. کاسه آب داغ را روی یک میز بگذارید یا اگر آب را درون کتری جوش آورده‌اید، آن را درون کاسه‌ای بریزید. حالا چند قطره روغن اسطوخودوس به آب جوشیده بیفزایید. البته می‌توانید از اسطوخودوس خشک شده نیز استفاده کنید. اگر به رایحه نعناع یا رزماری نیز علاقه دارید، می‌توانید چند قطره از این مواد را به آب اضافه کنید. اجازه دهید آب کمی ‌‌خنک شود. روی کاسه آب خم شوید. اگر بخار آب خیلی داغ است، فاصله صورت خود را با آب بیشتر کنید یا صبر کنید آب خنک‌تر شود؛ البته یادتان باشد که آب همچنان باید بخار داشته باشد. حالا حوله را روی صورت خود بیندازید، طوری که مثل چادری روی سر شما و بخار آب قرار گیرد. حداقل بین 5 تا 10 دقیقه صورت خود را درمعرض بخار آب قرار دهید. گاهی صورت خود را به چپ و راست حرکت دهید تا بخار به تمام پوست صورت‌تان برسد.
وقتی کارتان تمام شد، صورت خود را اول با آب ولرم و بعد با آب سرد بشویید و آن را خشک کنید. این آبکشی نهایی باعث شسته شدن تمام آلودگی‌های موجود روی پوست شده و آبکشی با آب سرد نیز باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود. حالا می‌توانید از کرم مرطوب‌کننده‌ غیرچرب استفاده کنید.
ادامه دارد...

محو کردن دانه‌های سیاه‌ روی بینی(1)


نظر

برای نوع پوست‌تان پاک‌کننده بسازید
*پاک‌کننده مناسب پوست‌های خشک
پوست‌های خشک به مرطوب‌کننده‌ای احتیاج دارند که چربی‌های طبیعی پوست را از بین نبرد و به پوست نیز رطوبت بدهد برای این کار یک‌چهارم خیار بدون پوست را له کنید و آب آن را بگیرید و سپس با 2 قاشق غذاخوری ماست و2 قاشق غذاخوری جو پخته به خوبی با هم مخلوط کنید سپس با یک پنبه این مخلوط را به صورت‌تان بمالید.
*پاک‌کننده‌های مناسب پوست چرب
1- با یک دستمال نخی کمی شیر روی صورت‌تان بمالید، سپس چند دقیقه صبر کنید تا روی پوست خشک شود و بعد با آب گرم صورت‌تان را بشویید.
2- مقدار مساوی شیر، عسل و دانه‌های کنجد را با هم مخلوط کنید تا شکل خمیری پیدا کند، این مخلوط می‌تواند برای تمام بدن شما مفید باشد.
3- مقداری آبلیمو، عسل و سفیده تخم‌مرغ را با هم مخلوط کنید سپس آن را روی صورت‌تان بگذارید تا روی صورت‌تان خشک شود سپس با آب گرم صورت‌تان را بشویید.
*اصول ساخت پاک‌کننده خانگی
اگر پوست چرب دارید باید از موادطبیعی استفاده کنید که پایه اسیدی دارند مثل انواع مرکبات و اگر پوست حساسی دارید از مواد دارای خاصیت التیامی مثل آلوورا یا چای سبز استفاده کنید. وقتی پاک‌کننده صورت شما کاملا از مواد طبیعی باشد می‌توانید مطمئن باشید که پوست‌تان خشک نمی‌شود و هیچ عوارضی برای آن پیش نمی‌آید.
برای اینکه بهترین نتیجه را از پاک‌کننده طبیعی خود بگیرید بهتر است قبل از استفاده از پاک‌کننده صورت‌تان را با آب گرم مرطوب کنید بعد از مالیدن پاک‌کننده، روی صورت با حرکات دورانی پوست صورت‌تان را ماساژ دهید و سپس صورت را آب بکشید. با این استراتژی می‌توانید مطمئن باشید تمام منافذ پوستی شما باز می‌شود.
بعد از آب کشیدن صورت نیز آرام حوله را روی صورت بگذارید و به هیچ‌عنوان حوله را روی صورت نکشید چون کشیدن حوله روی صورت می‌تواند به بافت‌های پوستی شما آسیب برساند و درنتیجه باعث چروک زودرس می‌شود.

برای نوع پوست‌تان پاک‌کننده بسازید