سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طب سنتی@

نظر

نان سفید شما را چاق می کند نان سفید (ساخته شده از غلات بدون سبوس) ممکن است مزه خوبی داشته باشد اما ممکن است سلامت شما را هم به خطر بیندازد.

پژوهشگران اسپانیایی در دانشگاه ناوارا نشان دادند خوردن دو یا چند وعده نان سفید در روز در مقایسه با خوردن فقط یک وعده نان سفید در هفته، خطر چاقی را تا 40 درصد بالا می‌برد.

این پژوهشگران برای بررسی رابطه میان نان سفید و چاقی بیش از 9000 نفر را برای دورهای پنج ساله پیگیری کردند. این افراد در شروع بررسی پرسشنامه‌های درباره شمار و نوع وعده‌های غذایی‌شان پر کردند.

این نتایج نشان داد مصرف کلی نان با افزایش افراد دچار اضافه وزن ارتباطی ندارد. اما میزان مصرف نان سفید به طور مستقیم با افزایش خطر چاقی ارتباط دارد. افرادی که دو یا چند وعده نان سفید در روز می‌خوردند، نسبت به آنانی که یک وعده یا کمتر در هفته نان سفید می‌خوردند، 40 درصد بیشتر در خطر چاق شدن قرار داشتند.

به گفته این پژوهشگران در نان سبوس‌دار (ساخته شده از غلات کامل) میزان بالای فیبرهای غذایی و سایر ریزمغذی‌ها باعث جذب کندتر کربوهیدرات‌ها می شود و احتمالا برای همین است که رابطه‌ای میان مصرف این نوع نان‌ها و چاقی وجود ندارد.


نظر

عوارض آمپول زیبایی(2) *مرگ کودکان
بوتاکس، داروی ضد‌چروک مشهور، در بعضی از مصرف‌کنندگان با علائم مسمومیت خطرناک بوتولیسم همراه بوده و حتی در بعضی کودکان آمریکایی موجب مرگ شده است.
با شنیدن این خبر لابد از خودتان می‌پرسید کودکان را چه به تزریق بوتاکس؟ کودکان را چه به رفع چروک؟! لازم است بدانید بوتاکس که این روز‌ها به‌دلیل کاربرد آن در زیبایی و کاهش چروک صورت، شناخته شده است در گروهی از بیماری‌های مربوط به اسپاسم و گرفتگی عضله مانند دیستونی گردن و اسپاسم‌های گردنی شدید هم به کار می‌رود.
البته سازمان غذا و داروی آمریکا در بررسی خود متوجه شد اکثر کودکانی که پس از تزریق فوت کرده بودند، مبتلایان به فلج مغزی بودند و این دارو برای درمان اسپاسم عضلانی پای آنها استفاده شده بود.
جالب است بدانید اگر چه در برخی کشور‌ها مصرف بوتاکس برای چنین بیمارانی مورد تایید است، اما سازمان غذا و داروی آمریکا هنوز به‌طور رسمی چنین کاربردی را برای بوتاکس مورد تایید قرار نداده است.
-برچسب‌ها چه می‌گویند؟
متخصصان تاکید می‌کنند مردم باید نسبت به خطرات احتمالی مسمومیت با سم بوتولینوم، آگاهی کافی داشته باشند. علائم اولیه عبارتند از: خشکی دهان ، اختلال در تنفس و بلع غذا، افتادگی پلک، اشکال در تکلم، ناتوانی در بالا نگه داشتن سر و ضعف سایر عضلات.
بنابراین لازم است مراقب این علائم باشند و در صورت مشاهده آنها به پزشک مراجعه کنند. البته این اولین هشدار‌ها نیستند.
حتی در برچسب دارویی نیز احتمال انتشار این سم در بدن و مرگ ناشی از آن ذکر شده بود، اما این عوارض را مربوط به وجود بیماری‌های خاص عصبی-عضلانی در فرد می دانستند، و این مسئله‌ای است که سازمان غذا و داروی آمریکا به تازگی آن را اصلاح کرد و گفت: "آسیب دیدن از سم بوتولینوم حتی در افرادی که عامل زمینه‌ای ندارند هم ممکن است اتفاق بیفتد."
به همین سبب این سازمان از سازندگان دارو خواست تا این هشدار‌ها را به شکل جدی تری روی برچسب دارو قرار دهند.
-چه کسی ضرر می‌کند؟
با این حال تولید‌کنندگان این دارو معتقدند تمام عوارض احتمالی در برچسب دارو قید شده و این کار با هماهنگی سازمان غذا و داروی آمریکا صورت گرفته است.
کارولین وان هوف، سخنگوی یکی از شرکت‌های تولید این دارو به نام آلرژان، علت مرگ کودکان را تزریق مقدار غیر مجاز دارو یا به‌اصطلاح پزشکی (over dose) اعلام کرد.
جالب است بدانید آنها پیش از این اعلام کرده بودند که در سال 2007 سقف فروش آلرژان به 11 بیلیون دلار رسیده است. تعجب می‌کنید اگر بگوییم محققان روانپزشک متوجه شده‌اند 40 درصد از بیمارانی که با این روش، زیبایی خود را به‌دست آورده‌اند، به نوعی میل شدید و اجبار به انجام مجدد آن (نوعی اعتیاد) دچار می‌شوند؟
البته این مسئله با توجه به ظاهر شدن مجدد و طبیعی چروک‌ها پس از چند ماه خیلی هم عجیب نیست. شاید اگر به همین ترتیب پیش برود، حتی هشدار‌های روی برچسب هم نتواند جلوی فروش این داروی زیبا‌کننده را بگیرد.


نظر

سلامتی و شادابی با چند عادت ساده شکی نیست که پیری روندی اجتناب ناپذیر است اما با رعایت نکاتی می توان از سن واقعی خود احساس رضایت بیشتری داشت و حتی احساس جوانی کرد.
عادت های زیر باعث می شود پیرتر نشان ندهید.

دیر خوابیدن:
دیر خوابیدن و کمبود خواب باعث می شود شما ظاهر پیرتری پیدا کنید. کمبود خواب باعث ایجاد پف چشم و افتادگی و خستگی پلک های چشم می شود.


کم تحرکی و ورزش نکردن:
این عادت اشتباه را کنار بگذارید و روزانه ورزش کنید. ورزش میزان کورتیزول را کاهش می دهد و میزان تولید هورمون های مفید مانند تستوسترون را افزایش می دهد. علاوه بر آن فشار خون بالا را کنترل می کند و خلق و خو را بهبود می بخشد. روزانه 30 دقیقه ورزش توصیه می شود.


تمایل به خوراکی های شیرین:
مصرف زیاد قند روند پیری قسمت های مختلف بدن را افزایش می دهد. مصرف قند زیاد نه تنها باعث افزایش وزن می شود بلکه خطر بروز بیماری دیابت و حتی ناراحتی پوستی به ویژه آکنه و چین و چروک را افزایش می دهد. هنگام مصرف قند، روندی به نام گلیکیشن (glycation) رخ می دهد.در این روند قند در جریان خون به پروتئین ها می چسبد و مولکول های جدید به نام (AGES) ایجاد می کند که پوست را آسیب پذیر می کند. در صورت تمایل به خوردن شیرینی از شکلات تلخ با قند پایین استفاده کنید.
سیگار کشیدن:
هرچه زودتر، استعمال دخانیات را کنار بگذارید تا طول عمرتان افزایش یابد. نتایج تحقیقات انجام شده در سال 2002 در آمریکا نشان می دهد، افراد سیگاری که در 35 سالگی سیگار را ترک می کنند نسبت به افرادی که سیگار کشیدن خود را ادامه می دهند، 8 سال بیشتر عمر می کنند. دود، باعث رهایی رادیکال های آزاد می شود و خطر بروز هر نوع بیماری از جمله سرطان، بیماری قلبی و مرگ زودرس را افزایش می دهد.


مالیدن چشم:
اگر می خواهید ظاهر جوانی داشته باشید، چشم های خود را نمالید زیرا این امر به تدریج باعث شکسته شدن کلاژن و در نهایت چین و چروک و شکسته شدن مویرگ ها می شود. برای تسکین درد چشم و التهاب به جای مالیدن چشم می توانید دو کیسه چای سبز را پس از دم کردن چای و خنک شدن آن، به مدت 10 دقیقه روی چشم بگذارید. استفاده از کرم های حاوی ویتامین K و D و رعایت یک برنامه غذایی معتدل موثر است.

تغییر پی در پی وزن:
با حفظ یک وزن مناسب جوان بمانید. کاهش و افزایش متوالی وزن خطر بیماری قلبی و دیابت را افزایش می دهد.


خوابیدن روی شکم:
این طرز خوابیدن به پوست صورت آسیب می رساند. تماس پوست صورت با بالشت هایی از جنس کتان، کلاژن ها را می شکند و چین و چروک های دائمی به وجود می آورد. بر اثر اختلال در گردش خون این قسمت از صورت که به سمت بالشت قرار دارد، پوست قادر به بازسازی نیست .برای حفظ ظاهر جوان پوست به پشت بخوابید یا برای به حداقل رساندن اصطکاک، از بالشتی از جنس ساتن استفاده کنید.


کنترل نکردن استرس:
استرس حاد با بیماری های متعددی ارتباط دارد از جمله بیماری قلبی عروقی، آسم و اختلال خود ایمنی، بنابراین با کاهش استرس می توانید از بروز این خطرات پیشگیری کنید.


نداشتن برنامه غذایی سالم:
خوردن هله هوله یا غذاهای آماده و سرشار از نمک، چربی و کلسترول به تسریع روند پیری و چاقی مفرط منجر می شود. با افزایش وزن، خطر بروز بیماری قلبی عروقی و دیابت نیز افزایش می یابد.
اجتناب از خوردن غذاهای آماده و رو آوردن به غذاهای سبوس دار خطر بروز بیماری ها را کاهش می دهد. اسیدچرب امگا 3 موجود در ماهی های چرب مانند سالمون و تن، گردو و دانه کتان التهاب بدن را کاهش می دهد و در حفظ سلامت پوست نقش مهمی دارد.


نوشیدن ناکافی آب:
افزایش میزان مصرف آب کلید جوانی است. آب برای حفظ رطوبت پوست و رسیدن ماده مغذی لازم به پوست مهم است. کمبود آب، باعث خشکی، کشیدگی و پوسته پوسته شدن پوست می شود که به فرد ظاهر مسن می دهد. پوست خشک حالت ارتجاعی کمتری دارد و به چین و چروک مستعدتر است.
خصومت و دشمنی:
سعی کنید بدی های دیگران را فراموش کنید و کینه ای نباشید؛ در غیر این صورت به تدریج احساس فرسودگی خواهید کرد. نتایج بررسی های متعدد، ارتباط بین بخشش و سلامت جسمی را نشان می دهد. نبخشیدن فعالیت عصبی را افزایش می دهد و باعث می شود کیفیت خواب شما پایین بیاید. کینه داشتن، استرس را افزایش می دهد پس دیگران را ببخشید تا عمر طولانی تری داشته باشید.





نظر

درمان گیاهی سرفه از به دانه تا عسل و پرسیاوشان

هنوز هم افراد بسیاری هستند که ترجیح می دهند هنگام بیماری، به جای استفاده از داروهای شیمیایی، از گیاهان دارویی و درمان های سنتی استفاده کنند. خاصیت دارویی بسیاری از گیاهان از گذشته های دور در همه جای جهان، از جمله ایران شناخته شده است. در «درمانگاه» این هفته به تعدادی از رایج ترین و موثرترین درمان های گیاهی سرفه اشاره خواهیم کرد...

به دانه

شاید به دانه از شناخته شده ترین درما ن های سرفه باشد. میوه، به دانه های لعاب داری دارد که نرم کننده سینه و خلط آور هستند. به همین دلیل در تسکین سرفه موثرند. دانه های به را کمی در آب خیس می کنند و بعد از اینکه لعاب آن خارج شد، آن را می خورند. به علاوه می توان دانه به را روی زبان قرار داد و لعاب آن را به مدت چند دقیقه مکید، اما باید به خاطر داشت که دانه به را نباید جوید! جوشانده به دانه نیز در مواردی استفاده می شود. برای تهیه آن کمی دانه به را در آب جوش می ریزند و می جوشانند تا به صورت ژله ای دربیاید و سپس می توان آن را برای درمان سرفه مصرف کرد.



پرسیاوشان

برگ های این گیاه، آثار خوبی در تسکین سرفه دارند. از این برگ ها می توان جوشانده یا دم کرده تهیه کرد که هر دوی آنها باعث نرم شدن خلط و کمک به دفع آن می شوند. برای تهیه جوشانده، 3قاشق برگ خشک پرسیاوشان را داخل 1 لیتر آب جوش بریزید و اجازه دهید مدتی بجوشد. سپس آن را صاف کنید و مایع به دست آمده را بنوشید. برای تهیه دم کرده، مقداری برگ خشک را داخل 1 لیتر آب جوش بریزید و اجازه دهید بماند تا دم بکشد. سپس آن را صاف و میل کنید.



آویشن

آویشن از گیاهان پرمصرف در درمان سرفه است. برای استفاده از آن چند گرم پودر خشک شده گیاه را داخل یک لیوان آب جوش بریزید و 20 دقیقه دم کنید. سپس محلول را صاف و میل کنید. علاوه بر دم کرده، جوشانده این گیاه نیز در درمان آسم و سرفه موثر است. از آویشن، فرآورده های دارویی مختلفی ساخته شده که سازمان نظارت بر امور داروی وزارت بهداشت هم آنها را تایید کرده است. از آن جمله می توان شربت های توسیان، تیمیان، تیمکس، تیم آربا، برونکوباریج و برونکوتیدی را نام برد.





گل ختمی

این گیاه جزو گیاهان لعاب دار است که با نرم کردن مجاری تنفسی و آثار خلط آوری، باعث رفع سرفه می شود. گل ختمی را نیز می توان به صورت دم کرده مصرف کرد. برای این منظور مقداری از گیاه را داخل آب جوش بریزید و 10 دقیقه دم کنید. عده ای معتقدند اگر این دم کرده همراه عسل مصرف شود، اثربخشی فوق العاده ای خواهد داشت.





بارهنگ

دانه های این گیاه، لعاب دار است و باعث نرم کردن سینه و برطرف شدن سرفه می شود. دانه های آن را در آب خیس و لعاب آن را استفاده می کنند.





شلغم

استفاده از شلغم در تسکین سرفه های خلط آور بسیار مرسوم است. می توان شلغم پخته را به تنهایی یا مخلوط با سوپ استفاده کرد.





گل بابونه

نوشیدن دم کرده گل بابونه باعث بهبود سرفه می شود. گاهی هم آن را همراه عسل مصرف می کنند.





سیر

سیر، گیاه بسیار موثر و مفیدی برای مبارزه با عفونت های تنفسی و سرفه های شدید است. می توان سیر را به صورت خام یا پخته مصرف کرد. کپسول های سیر نیز در بازار وجود دارند.



زنجبیل

چای زنجبیل، ضدالتهاب قوی است که باعث کاهش درد گلو و سرفه می شود. در کشور چین، زنجبیل را همراه عسل و پیازچه می جوشانند و آن را معجزه ای در درمان سرفه می دانند.





گل گاوزبان

این گیاه آثار خلط آور و ضدسرفه مناسبی دارد.



نشاسته

ترکیب نشاسته با آب جوش از قدیم برای تسکین سرفه های خشک به کار می رفت و اثربخشی خوبی دارد. این ترکیب نرم کننده سینه نیز است.





دارچین

جوشانده دارچین پودرنشده نیز باعث تسکین سرفه می شود. علاوه بر موارد ذکر شده، در منابع اطلاعاتی، به آثار ضدسرفه گیاهان دیگری نیز اشاره شده است. از آن جمله می توان قدومه، نعناع، ثعلب، عناب و شیرین بیان را نام برد. معمولا اگر ریشه گیاه استفاده شود، باید مدت بیشتری بجوشد یا دم بکشد. دانه، مدت کمی کمتر و برگ از همه کمتر به زمان نیاز دارد تا عصاره اش خارج شود. از این مایعات می توان روزی 3 2 بار استفاده کرد، اما به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد گیاهان دارویی هم می تواند باعث ایجاد عوارضی ناخوشایند شود.



عسل

بسیاری از متخصصان آثار درمانی عسل را تایید می کنند. مصرف یک قاشق عسل داخل آب جوش، چای یا شیر می تواند تسکین بسیار خوبی برای سرفه باشد. گاهی توصیه می شود به مخلوط عسل و آب جوش (یا چای) آب لیموترش تازه نیز اضافه شود. استفاده از آن به خصوص برای کودکان بسیار مناسب است.


نظر

با اجزای سمی انواع میوه‌ها آشنا شوید

میوه‌ها از جمله مهم‌ترین گروه‌های غذایی در هرم راهنمای غذایی می‌باشند که سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشند و مصرف مداوم آن‌ها سلامتی و تندرستی را برای افراد جامعه به همراه دارد؛ اما گاهی همین میوه‌ها دارای اجزایی هستند که درعین‌حال که به نظر، خوراکی می‌آیند اما سمی و مضر می‌باشند. در زیر چند مورد از این اجزای سمی را به شما معرفی می‌کنیم:

هسته زردآلو

زردآلو منبع عالی بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود و به سلامتی چشم‌ها، پوست، مو، دهان و ... کمک می‌کند و به بدن برای مبارزه با عفونت‌ها یاری می‌رساند. این میوه به صورت خشک‌شده، کمپوت و تازه مصرف می‌شود. هسته آن دارای آمیگدالین است این ماده وقتی در مقادیر زیاد مصرف شود سمی می‌باشد. اگرچه زردآلو به عنوان یک مکمل طبیعی شناخته می‌شود اما مصرف بیش از حد هسته آن مضر است. بیش از 1-2 عدد از این هسته‌ها را در طی روز مصرف نکنید؛ زیرا مشکلات معدی و تهوع ایجاد خواهد کرد و مصرف مقادیر بسیار زیاد آمیگدالین، کشنده است.

هسته آلو

آلو ظاهر جذابی دارد. محدود از چربی است و سرشار از ویتامین A و ویتامین C می‌باشد. آلو به صورت خام، مربا، ترشی، لواشک و ... استفاده می‌شود؛ اما هسته آن کاملا بی‌خطر نمی‌باشد؛ بالأخص وقتی برای تهیه آلوچه و لواشک از آن استفاده می‌شود، ممکن است دانه‌های آن در ماده غذایی وارد شوند و حالت سمی ایجاد کنند. دانه آلو دارای گلیکوزیدهای سیانوژنیک است که در بدن به مواد سمی و خطرناکی تبدیل می‌شود. بدن مقادیر اندکی از سیانید را می‌تواند پاکسازی کند، اما مقادیر فراوانی از آن خطرناک است و بدن توانایی از بین بردن آن را ندارد. مخصوصاً در کودکان بسیار مواظب باشید که هسته‌ی ‌این میوه را در دهانشان نگه ندارند.

دانه گلابی

گلابی میوه‌ای زنگوله‌ای شکل است که در محدوده رنگ‌های سبز، زرد، قهوه‌ای، قرمز و یا ترکیبی از این رنگ‌ها وجود دارد. این میوه زیبا سرشار از پتاسیم، ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد. بیش از 30 گونه گلابی در جهان وجود دارد و به صورت پخته، کمپوت شده یا خام مصرف می‌شود. دانه گلابی برای انسان خطرناک است. دانه به نیز مانند دانه گلابی در همین دسته قرار می‌گیرد و میوه به بهتر است به صورت پخته مصرف شود وگرنه خطرناک است.توجه داشته باشید که دانه «به» را باید فقط به صورت جوشانده مصرف کرد و هرگز نباید آن را به صورت له‌شده یا خردشده، جوشاند و خورد، زیرا با این کار، موادی به نام آمیگدالین در «دانه به» تجزیه (هیدرولیز) می‌شوند و اسید سیانیوریک تولید می‌کنند که اسیدی خطرناک است. با مکیدن یا خوردن دانه به، لعاب از روی آن جدا و دانه بدون هیچ تغییری دفع می‌شود. در این صورت خطر تولید اسید سیانیوریک وجود ندارد، اسید سیانیوریک فقط با له یا خرد شدن دانه در محیط معده تولید می‌شود.

هسته گیلاس

گیلاس هم به صورت خام و هم پخته مصرف می‌شود. رنگ قرمز گیلاس نشان‌دهنده مقادیر فراوانی آنتی‌اکسیدان در آن است. دانه، ساقه و برگ‌های گیلاس سمی هستند. دانه این میوه دارای سیانید است. سیانید یکی از سمومی است که آلمان‌های نازی برای کشتن زندانیان در جنگ جهانی دوم استفاده می‌کردند. حواستان باشد دفعه بعدی که گیلاس خوردید هسته آن را مک نزنید.

هسته هلو

هلو میوه‌ای با ظاهر زیبا و طعمی بی‌نظیر است. هلو از نظر چربی اشباع، کلسترول و سدیم بسیار محدود می‌باشد و سرشار از فیبر و ویتامین‌های ضروری برای بدن است. میوه هلو بسیار مفید است اما دارای هسته‌ای است که مواد شیمیایی سمی در خود دارد. هسته هلو بسیار سفت است و با دندان شکسته نمی‌شود؛ اما در برخی گونه‌های این میوه که هسته از وسط نصف می‌شود، دانه آن در دسترس قرار می‌گیرد. حواستان به آن باشد. البته این دانه بسیار تلخ است و همین مسئله مانع از مصرف آن می‌شود.

دانه سیب

عقیده متداولی که در رابطه با سیب وجود دارد، این است که سیب میوه‌ای برای سلامتی است و مصرف یک عدد سیب به صورت روزانه شما را از ابتلا به بسیاری بیماری‌ها بازمی‌دارد. فیبر و ویتامین‌های موجود در سیب از ابتلا به گرفتگی عروقی و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. سیب به صورت خام، کمپوت شده، آب سیب، پای سیب، سس سیب و ... کاربرد دارد. سیب در رنگ‌ها و گونه‌های بسیار متفاوتی وجود دارد؛ اما دانه‌های سیب دارای سیانید می‌باشند. عقیده‌ای که در رابطه با مصرف سیب (بالأخص سیب گلاب) به طور کامل وجود دارد درست نمی‌باشد و مصرف مقادیر زیادی از دانه‌های سیب سمی می‌باشد. البته مصرف یک عدد سیب کامل همراه با تمام ضمایم مانند دانه‌ها مشکلی را به وجود نمی‌آورد؛ اما مقداری ماده سمی سیانید وارد بدن می‌کند و بار تحمیل‌شده به کبد و کلیه‌ها را، برای پاکسازی آن افزایش می‌دهد.

بادام تلخ

بادام تلخ نیز مانند دانه‌های هلو، زردآلو، آلو، سیب، به و گیلاس از آمیگدالین تشکیل یافته است که می‌تواند در بدن تبدیل به سیانید شود. در تمام دنیا دو نوع بادام وجود دارد: بادام شیرین و بادام تلخ. بادام تلخ باید به منظور از بین رفتن مواد شیمیایی سمی موجود در آن حرارت داده شود و یا پاستوریزه شود. بادام سرشار از پروتئین، ویتامین E، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و آهن است که برای بدن مفید می‌باشد؛ اما مصرف بادام تلخ به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.


نظر

افرادی که تغذیه نامناسب دارند شاد نیستند مطالعات اخیر محققان دانشگاه مسینای ایتالیا نشان می‌دهد که نوع تغذیه، مهمترین عامل در بروز بیماری های روحی و افسردگی است.

نتیجه این تحقیقات نشان می‌دهد، افرادی که بیش از اندازه از غذای آماده، فست فود و شیرینی استفاده می‌کنند، کمتر احساس شادی می کنند و اغلب افسرده‌اند.

در ادامه این تحقیقات آمده است که اثرات تغذیه ناسالم در کودکی و نوجوانی بروز نمی‌کند ولی با افزایش سن، این اثرات قابل مشاهده هستند.

بدن انسان دارای میکروارگانیسم هایی به نام microbiome است که اغلب در روده زندگی می‌کنند و به دو گروه باکتری‌های مفید و مضر تقسیم بندی می‌شوند.

زمانی که غذاهای مفیدی مانند سبزیجات و میوه جات تازه، غلات کامل، ماهی، کربوهیدرات تصفیه شده و گوشت فرآوری نشده مصرف شود، تعادل مناسبی از باکتری های مفید در روده برقرار می شود که به تجزیه مواد غذایی و زاید کمک می کند.

از سوی دیگر، مصرف بی رویه چربی، غذاهای آماده و فرآوری شده باعث افزایش باکتری های مضر و بروز بیماری های روحی و جسمی می‌شود.

افراط در مصرف غذاهای آماده و نمک نیز باعث پیری زودرس می شود که در روحیه فرد موثر است.


نظر

محققان دریافتند که مصرف موز در رژیم غذایی به دلیل وجود پتاسیم به کاهش سکته مغزی منجر می‌شود.

تحقیقات جدید نشان داد که مواد غذایی غنی از پتاسیم به کاهش سکته و مرگ و میر ناشی از آن در زنان میانسال کمک می‌کند.

بر اساس گزارش منتشر شده در یونایتدپرس اینترنشنال، محققان کالج پزشکی آلبرت انیشتین در نیویورک رژیم غذایی 90 هزار زن را در سنین 50 تا 79 به طور متوسط 11 سال پیگیری کردند.

زمانی که محققان پتاسیم مصرف شده و حادثه سکته مغزی و مرگ ناشی از آنها را مورد مقایسه کردند، دریافتند که بیشتر سوابق پتاسیم با سکته مغزی و مرگ کمتر در ارتباط بوده است.

زنانی که پتاسیم بیشتر مصرف کرده بودند 16 درصد خطر کمتری از سکته مغزی و 10 درصد کمتر به مرگ رسیده بودند.

به گفته محققان،‌ مطالعات قبلی نشان داده است که مصرف پتاسیم بالاتر ممکن است فشار خون را پایین بیاورد اما اینکه آیا مصرف پتاسیم می‌تواند به جلوگیری از سکته مغزی یا مرگ بینجامد مشخص نیست.


نظر

در بیشتر موارد آسم در اثر تنگ شدن موقتی و برگشت پذیر مجاری هوایی ایجاد می شود. ولی در برخی افراد التهاب مجاری تنفسی در اثر آسم منجر به تغییرات دائمی می شود. مجاری تنفسی آسیب می بینند و به صورت برگشت ناپذیرو تنگ باقی می مانند. در اثر این تغییر ظرفیت تنفسی کاهش می یابد. ممکن است سرفه و خس خس سینه در شرایط عادی وجود نداشته باشند ولی تستهای تنفسی کاهش توانایی ریه در خروج هوا را نشان می دهند. اگر باریک شدن مجاری تنفسی شدید باشد، حتی فعالیتهای ساده مانند بالا رفتن از پله ها ممکن است موجب تنگی نفس شود. تغییرات دائمی راههای هوایی فقط در برخی افراد مبتلا به آسم رخ می دهد. ممکن است شدید بودن بیماری، طولانی بودن مدت ابتلا و عدم درمان آسم با داروهای ضد التهابی علت آن باشد. برخی مطالعات نشان می دهند که در افرادی که آسم خفیف دارند احتمال آسیب دائمی و کاهش عملکرد ریه کمتر است.

چگونه راههای هوایی باریک می شوند؟
این روند دو علت دارد که هر کدام نیاز به درمان جداگانه ای دارد:
1- یک علت تنگی راههای هوایی منقبض شدن عضلات ظریفی است که در دیواره آنها قرار دارند. هنگامی که با یکی از عوامل آغازگر حمله آسم برخورد می کنید، این عضلات به صورت غیر ارادی سریعاً منقبض می شوند. این روند در کمتر از یک دقیقه صورت می گیرد و با انقباض عضلات، راههای هوایی در اثر فشرده شدن تنگ می شوند. انقباض این عضلات ظرف چند دقیقه پایان می یابد.
2- علت دیگر تنگی راههای هوایی التهاب است. التهاب فرایندی است که بدن به وسیله آن عفونتها و آسیب دیدگی ها را التیام می بخشد. در التهاب مایع و سلولهای التهابی از عروق به محل آسیب دیدگی یا عفونت نشت پیدا می کند. در آسم تعدادی از این سلولهای التهابی در مجاری تنفسی به صورت دائمی باقی مانده اند. وقتی تعداد بیشتری از آنها از خون وارد دیواره مجاری هوایی شوند حمله آسم رخ می دهد. این سلولها حاوی موادی مانند هیستامین هستند که باعث می شود دیواره مجاری هوایی متورم شود و ماده مخاطی فراوانی تولید کند. (ماده مخاطی وقتی با سرفه دفع می شود خلط نامیده می شود). ماده مخاطی زیاد باعث می شود که فضای کمتری برای هوا باقی بماند و انباشته شدن آن در ایجاد علائم آسم نقش دارد. ساعتها و حتی روزها طول می کشد تا این التهاب فروکش کند.


نظر

روغن های طبیعی بهترین و طبیعی ترین راه ممکن برای تقویت، ترمیم و سالم نگه داشتن موها هستند.

داشتن مو‌های سالم آرزویِ بسیاری از زنان و مردان است. نگهداری از مو‌ها و ساختار آن‌ها و سالم نگه داشتنشان کار ساده‌ای نیست. اغلب نگه داشتن PH مو‌ها در وضعیت متعادل و سالم، کار مشکلی است؛ بسیاری از نرم کننده‌ها و کرم‌ها به این امر کمک می‌کنند، اما در عوض به بافت طبیعی مو نیز آسیب می‌زنند. اما روغن‌های طبیعی عملکردِ متعادلی دارند. آن‌ها بدون هیچ گونه عوارضی مو‌های آسیب دیده را ترمیم می‌کنند. استفاده از روغن‌های گیاهی بهترین و طبیعی‌ترین روش برای ترمیم هر نوع آسیب دیدگی مو است.

روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس بی‌خطر‌ترین و ملایم‌ترین روغن گیاهی برای پوست و موی شماست. این روغن هیچ گونه عارضه جانبی ندارد و برای درمان مشکلات مو‌ها استفاده می‌شود. برای مثال، روغن اسطوخودوس بهترین درمان ریزش مو‌ها است. تحقیقات ثابت کرده‌اند که ماساژ دادن روغن اسطوخودوس بر روی پوست سر، به کاهش ریزش مو و همچنین رشد مو‌ها کمک می‌نماید.

روغن برگ بو

استفاده از روغن برگ بو، به منظورِ تسریع رشد مو‌ها توصیه شده است. شما می‌توانید 6 قطره از این روغن را با 6 قطره روغن اسطوخودوس و 113 گرم روغن زیتون، مخلوط کنید و ترکیبی بسیار مغذی را برای مو‌هایتان درست کنید؛ سپس با این مخلوط کفِ سر و مو‌هایتان را ماساژ دهید و اجازه دهید روغن‌ها به مدت نیم ساعت روی سرتان باقی بمانند؛ بعد از آن مو‌هایتان را با یک شامپوی گیاهی بشویید. برای بدست آوردن بهترین نتیجه، این درمان را دوبار در هفته تکرار کرده و به مدت 3 ماه ادامه دهید. این روغن همچنین برای بهبود دردهای عصبی و زخم‌های پوستی مفید است.

روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص بیشماری برای پوست و مو است. این روغن برای رشد و سلامتی مو و رفع شوره سر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن همچنین ریزش مو را کاهش می‌دهد. 10 قطره از این روغن را با 56 گرم روغن زیتون مخلوط کرده و کف سرتان را با آن ماساژ دهید. برای داشتن مو‌های بلند و پر حجم و رهایی از شوره سر، این درمان را یکبار در هفته و به مدت یک ماه انجام دهید.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا موجب تقویت پیاز موی شما می‌شود. این روغن موجب ترمیم مو‌های کدر، خشک و آسیب دیده می‌شود. این روغن همچنین رطوبت را در مو‌هایتان حفظ کرده و موجبِ تسریع رشد مو‌هایتان می‌شود. این روغن را بر روی کف سر و موهای خود ماساژ دهید و اجازه دهید تا یک ساعت رویِ آن‌ها باقی بماند. این روغن درخشش زیبایی به مو‌های سیاه می‌دهد. پس از یک ساعت این روغن را با شامپوی همیشگی تان از روی سر خود شسته و آبکشی نمایید.

روغن رزماری

روغن رزماری موجب رشد و تقویت مو‌ها می‌شود. این روغن را با روغن جوجوبا و روغن زیتون مخلوط کرده و به ریشه موهایتان بزنید. این ترکیب ریشه مو‌ها را تغذیه کرده و موجب رشد مو‌ها می‌شود. اگر با روغن رزماری که آن را گرم کرده‌اید، کف سر و مو‌هایتان را ماساژ دهید، مو‌های براق و پر حجمی خواهید داشت.

روغن لیمو

روغن لیمو علاوه بر خواصی که برای پوست دارد، موجب تقویت مو‌ها شده و به آن‌ها ظاهری درخشان می‌بخشد. این روغن پیاز مو را تقویت کرده و ریزش مو را کنترل می‌کند. این روغن درمان مؤثری برای شوره سر است.
می‌توانید برای تقویت مو‌هایتان از روغن زیتون نیز استفاده کنید


نظر

عوارض آمپول زیبایی(1) این روز‌ها برای جوان تر شدن خیلی کار‌ها می‌شود کرد! یکی از روش‌هایی که برای درمان چین و چروک صورت به کار می‌رود، تزریق "بوتاکس" است.
با اینکه در چند سال اخیر استفاده از بوتاکس رایج شده، اما از آغاز سال جدید میلادی، سازمان غذا و داروی آمریکا در مورد این روش، هشدار‌هایی مطرح کرده که قابل تامل است.
بد نیست بدانید این سازمان بر خلاف همتایان اروپایی خود، تا این زمان به بیماران و پزشکان درباره خطرات بوتاکس هشدار رسمی اعلام نکرده بود.
سازمان غذا و داروی آمریکا مصرف سم "بوتولینوم" یا همان "بوتاکس" را در مقادیر محدود برای درمان انقباضات غیر قابل کنترل عضله شانه و گردن، پلک زدن اسپاسمودیک چشمان، تعریق بیش از حد زیر بغل و صاف کردن گهگاه چین‌های بین دو ابرو ( تنها کاربرد زیبایی) مجاز دانسته، اما هشدار‌هایی هم در کنار آن مطرح کرده است.
از آنجا که این ماده به هر حال یک نوع "سم" است، چنانچه درست تهیه، خالص و نگهداری نشده باشد و همچنین درست تزریق نشود، موجب عوارضی می‌گردد که گاهی جبران‌پذیر نیست.
به همین دلیل بوتاکس‌های غیراستاندارد، به‌خصوص وقتی توسط افراد غیرمتخصص، بدون توجه به نکات ایمنی تزریق شوند، بیشتر خطرآفرین است. حتما این را هم شنیده‌اید که دوز استفاده از این سم دارویی خیلی اهمیت دارد؛ به‌طوری که مسمومیت شدید با این سم، به‌علت فلج کردن عضلات تنفسی، می‌تواند منجر به مرگ شود.
همه این ها باعث شده تزریق غیر کارشناسانه بوتاکس احتمال خطرات گوناگونی مثل غیر قرینه شدن صورت و ابرو، افتادگی پلک و یا فلج صورت را به‌دنبال داشته باشد. انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی کشورمان هم چندی پیش نسبت به خطرات تزریق بوتاکس که در آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی انجام می‌شود، هشدار داده بود.
مسلم این است که تنها متخصصان پوست ماهر می‌توانند از چنین عوارضی پیشگیری کنند، اما هشدار اخیر حتی در مورد کاربرد صحیح این دارو توسط متخصصان هم اعلام خطر جدی کرده است.
بوتاکس، سم تصفیه و رقیق شده‌ای‌است که از باکتری به نام "کلستریدیوم بوتولینوم" به دست می آید. این باکتری، عامل ایجاد نوعی مسمومیت غذایی کشنده به نام "بوتولیسم" است.
این سم با جلوگیری از انتقال "استیل کولین" از عصب به عضله و فلج کردن عضلات، باعث صاف شدن چین و چروک‌ها و کاهش خطوط بین ابروها و دور چشم می‌شود.
استیل کولین نوعی انتقال دهنده پیام‌های عصبی از مغز به عضله است که دستور انقباض(جمع شدن) را به عضله می‌رساند.
بوتاکس، اولین بار در سال 1980 برای درمان اختلالات عضلانی مانند لوچی و تنبلی چشم، تیک‌های چشم و پلک زدن غیر قابل کنترل به‌کار رفت. وقتی به‌طور تصادفی اثر آن در کاهش چین‌های دور چشم مشاهده شد، جراحان پوست و زیبایی در سال 1987 برای زیبایی از آن استفاده کردند.
ادامه دارد...