سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طب سنتی@

نظر

ماسک های زیبایی را در خانه تهیه کنید(1)  تقریبا همه افراد دوست دارند زیبا باشند اما متاسفانه همه آنها قدرت خرید کرم ها و ماسک های گران قیمت را ندارند. اما ما خبر خوشی برای شما داریم. می توانید با موادی که در خانه وجود دارند ماسک هایی تهیه کنید که به زیبایی بیشتر شما کمک می کنند. صرف نظر از قیمت، درمان های طبیعیِ زیبایی بسیار بهتر از محصولات شیمیایی هستند. در این مطلب ده درمان بسیار موثر با قیمت مناسب را برایتان معرفی کرده ایم که می توانید به آسانی در خانه تهیه کنید.
1. درمان خشکی پوست
بسیاری از افراد از خشکی زیاد پوست در طول زمستان رنج می برند. کرم تهیه شده از مایونز باعث می شود تا پوست برای چندین ساعت مرطوب و براق بماند. برای تهیه آن به مواد زیر نیاز دارید:
-دو قاشق غذاخوری مایونز (مایونز خالی نه انواع سس های سالاد)
-یک قاشق غذاخوری روغن بچه
این دو ماده را با هم ترکیب کنید و خیلی آرام روی صورت، آرنج، پا یا هر جای دیگری که از خشکی رنج می برد، بمالید. اجازه دهید 20 دقیقه روی پوست شما بماند سپس با آب ولرم آبکشی کنید.
2. تقویت ناخن ها
محلول های تقویت ناخن متنوعی در فروشگاه ها وجود دارند. اما وقتی خودتان در خانه می توانید درمانی برای شکنندگی ناخن هایتان تهیه کنید چرا برای خرید این مواد شیمیایی پول اضافه می دهید. برای تهیه آن به مواد زیر نیاز دارید:
-دو قاشق چایخوری نمک
-یک قاشق چایخوری روغن مغز گندم
-دو قاشق چایخوری روغن کرچک
این ترکیب برای حدود 25 بار استفاده پاسخ‌گوست بنابراین یک بطری کوچک با در محکم تهیه کنید و محلول را داخل آن نگهداری کنید. این مواد را داخل بطری بریزید و خوب هم بزنید و با استفاده از پنبه مقداری از آن را روی ناخن ها بمالید. اجازه دهید 5 دقیقه بماند و سپس با پنبه تمیز دیگری آن را پاک کنید. می توانید بلافاصله پس از این کار به ناخن های خود لاک بزنید. برای نتیجه بهتر نیز می توانید آن را سه بار در هفته تکرار کنید.
3. لایه بردار پوست
این اسکراب نارنجی همان قدر که ساخت آسانی دارد، باعث طراوت بیشتر پوست هم می شود. به جای پرداخت هزینه های زیاد برای خرید اسکراب های شیمیایی گران قیمت از داروخانه ها، با این لایه بردار طبیعی سلول های مرده پوست را از بین ببرید. برای تهیه آن به مواد زیر نیاز دارید:
-چهار قاشق غذاخوری بلغور
-نصف یک پرتقال متوسط
آب نصف پرتقال را بگیرید و آب و پالپ های آن را با بلغور مخلوط کنید. این کار منجر به ایجاد یک خمیر نرم می شود. این خمیر را خیلی آرام روی پوست صورت یا جاهای دیگر بگذارید و بگذارید سه دقیقه بماند. سپس آبکشی کنید تا پوستی نرم و لطیف داشته باشید.
4. پاک کننده و مرطوب کننده پوست
این ماسک از ترکیب عسل و ماست تهیه می شود و باعث رطوبت پوست و از بین رفتن باکتری ها می شود. برای تهیه آن به مواد زیر نیاز دارید:
-به نسبت مساوی ماست و عسل. برای یک بار استفاده یک قاشق غذاخوری از هر کدام لازم است.
این دو ماده را خوب با هم مخلوط کنید و روی صورت خود بمالید. اجازه دهید 5 دقیقه بماند و سپس آبکشی کنید. این ماسک برای همه انواع پوست ها – خشک، اکنه دار و حساس – مثل معجزه می ماند.
ادامه دارد...


نظر

بیوتین یکی از انواع ویتامین ب است که به نام ویتامین H هم شناخته می شود. بیوتین مکملی است که بعضی اوقات برای دیابت، ناخن های شکننده و سایر بیماریها استفاده می شود.



چرا افراد بیوتین مصرف می کنند؟
بیوتین نقشی اساسی در بدن ایفا می کند. بیوتین به سلامت پوست، اعصاب، دستگاه گوارش، سوخت و ساز و سلول ها کمک می کند. همچنین بیوتین می تواند به درمان آسیب های سیستم عصبی مانند نوروپاتی محیطی که درنتیجه بیماری های کلیه و دیابت رخ می دهد، کمک کند.



مدتهاست دانشمندان دارند برروی اثرات درمانی بیوتین تحقیق می کنند. تحقیقات اخیر پیشنهاد می دهند که ترکیبی از بیوتین و کروم می تواند به افزایش قند خون در افراد دیابتی کمک کند. تحقیقات دیگری که در مورد بیوتین انجام شده اند پیشنهاد می دهند که می توان از بیوتین برای تقویت ناخن های شکننده استفاده کرد.



با همه فواید بیوتین افراد معمولا نیازی به دریافت بیوتین بصورت مصنوعی و قرص ندارند. بدن ما بیوتین را از غذایی که مصرف می کنیم دریافت می کند و همچنین قادر به بازیافت بیوتین دریافت شده است.
بعضی اوقات خانم های باردار ممکن است سطح بیوتینشان افت کند و پزشک برای آنها بیوتین تجویز نماید.



بیوتین در خوراکی های طبیعی:
بیوتین بصورت طبیعی در خیلی از خوراکی ها وجود دارد. غلات سبوس دار، نان سبوس دار، تخم مرغ، لبنیات، آجیل، ماهی سالمون و مرغ سرشار از بیوتین هستند. بیوتین درون غذا معمولا به پروتئین جسیبده است و جذب پایینی دارد.




عوارض جانبی:
بنظر می رسد که بیوتین مکملی بی خطر حتی در مقادیر مصرف بالا می باشد. با اینحال اگر شما باردارید یا شیر می دهید می بایست قبل از مصرف آن با پزشک صحبت کنید.




جدول مصرف بیوتین در سنین مختلف:
سن میزان مصرف
0 تا 6 ماهگی 5 میکروگرم در روز
7 تا 12 ماهگی 6 میکروگرم در روز
1 تا 3 سالگی 8 میکروگرم در روز
4 تا 8 سالگی 12 میکروگرم در روز
9 تا 13 سالگی 20 میکروگرم در روز
14 تا 18 سالگی 25 میکروگرم در روز
19 سالگی به بالا 30 میکروگرم در روز
زنان باردار 30 میکروگرم در روز
زنان شیرده 35 میکروگرم در روز

بیوتین چیست؟


نظر

موهایتان می ریزد:
کمبود آهن در بدن به خصوص اگر تبدیل به کم خونی و فقر آهن کامل شود، موجب ریزش موها می شود. کم شدن آهن بدن را به حالت بقا قرار می دهد و بدن اکسیژن را به سمت کارکردهای حیاتی می فرستد و دیگر برای سالم نگه داشتن و حفظ کردن موها اکسیژنی نمی ماند. البته با ریختن چند تار مو نباید نگران شوید، ریختن حدود 100 تار مو در روز عادی است و نشانه فقر آهن نیست.



گیاهخوار هستید:
تمام آهن بدن به صورت مشابهی تولید نمی شود. بدن شما آهن هِم یا آهن خونرنگزا (که از گوشت، ماکیان و ماهی بدست می آید) را دو تا سه برابر بهتر از آهن غیر هم یا آهن غیرخونرنگزا از گیاهان جذب می کند. با برنامه ریزی غذایی درست می تواند به اندازه کافی آهن دریافت کنید. سبزیجاتی با برگ های تیره رنگ، حبوبات و غلات و بنشن ها سرشار از آهن هستند. آنها را با غذاهای سرشار از ویتامین ث مانند فلفل دلمه ای و بروکلی همراه کنید تا بهتر جذب شوند.




تیروئید کم کار دارید:
کمبود آهن کارکرد تیروئید را کند می کند و از تأثیر تقویت متابولیسم آن جلوگیری می کند. کم کاری تیروئید اغلب نادیده گرفته می شود . بنابراین اگر متوجه شدید که انرژی کمی دارید، وزن گرفته اید یا حتی دمای بدنتان پائین تر آمده با پزشکتان تماس بگیرید.


باردار هستید:
اسید فولیک باید از قبل از بارداری مصرف شود، زیرا جنین به آهن نیاز دارد و از ذخیره بدن مادر استفاده می کند. همچنین بسیاری از خانم ها هنگام زایمان خون زیادی از دست می دهند و این میزان آهن بدنشان را پائین می آورد. پس اگر چندقلو باردار هستید، بارداری های نزدیک به هم داشته اید یا اغلب بخاطر تهوع بامدادی بالا می آورید، باید جذب آهن خود را بالا ببرید.




زبانتان عجیب شده است:
گذشته از عوض شدن رنگ زبان، کمبود آهن موجب کاهش سطح میوگلوبین خون هم می شود. میوگلوبین پروتئینی در سلول های قرمز خون است که از سلامت عضله (مانند عضله ای که زبان را نگه می دارد) حمایت می کند. در نتیجه، بسیاری از افرادی که کمبود آهن دارند از درد، التهاب و صافی عجیب زبان شکایت دارند.



بیماری سلیاک یا بیماری های التهابی روده دارید:
حتی اگر آهن کافی در رژیم غذایی خود داشته باشید، بیماری سلیاک یا بیماری های التهابی روده منجر به مشکلاتی در جذب مواد غذایی از جمله آهن می شوند. این وضعیت ها موجب التهاب و آسیب به مجرای گوارشی می شوند. اگر هر یک از این بیماری ها در شما تشخیص داده شده اند، باید با پزشک خود تماس بگیرید و از او بپرسید که چطور می توانید جذب آهن را در بدنتان افزایش دهید.

نشانه های  فقر آهن 2


نظر

به بچه‌ها پاستیل و ژله بدهیم؟  بعضی از بچه‌ها علاقه فراوانی به مصرف انواع پاستیل و ژله دارند. به‌نظر شما آیا می‌توان ژله و پاستیل را بدون محدودیت در برنامه غذایی بچه‌ها قرار داد؟


اگر پایه اصلی ژله‌ها و پاستیل‌ها، ماده‌ای به نام ژلاتین باشد، مصرف آنها می‌تواند باعث سیری بچه‌ها بشود و جای غذای اصلی آنها را بگیرد. این در حالی است که ارزش تغذیه‌ای این محصولات، به‌هیچ عنوان با یک وعده غذای اصلی، برابری نمی‌کند.


معمولا بیشتر پاستیل‌ها و ژله‌های موجود در بازار، حاوی رنگ‌های مختلف و طعم‌دهنده‌های متفاوتی هستند که هرچند این رنگ و اسانس‌ها در گروه مواد غذایی مجاز قرار دارند، اما مصرف مداوم آنها برای بچه‌ها به‌هیچ عنوان مناسب نیست و می‌تواند باعث ایجاد آلرژی، حساسیت‌های غذایی و ناراحتی‌های گوارشی در این گروه سنی بشود.



اگر این خوراکی‌ها که تقریبا در ردیف خوراکی‌هایی مانند چیپس و پفک قرار می‌گیرند، قبل از غذا مصرف بشوند، جلوی اشتهای بچه‌ها برای غذا خوردن را می‌گیرند و اگر بعد از غذا یا در طول روز هم به‌صورت مداوم خورده بشوند، ابتلا به اضافه‌وزن و چاقی را برای بچه‌ها به دنبال خواهند داشت.


نظر

نشانه های  فقر آهن فقر آهن یکی از شایع ترین مشکلات غذایی در دنیاست و زنان بیش از همه در خطر هستند. آهن برای تولید هموگلوبین نقش مهمی دارد. هموگلوبین پروتئینی است که به سلول های خونی قرمز کمک می کند اکسیژن را به سراسر بدن منتقل کنند.



خسته و کوفته هستید:
رایج ترین نشانه فقر آهن خستگی مفرط است. بیشتر زنان آنقدر همیشه احساس خستگی می کنند که خستگی را بخشی از زندگی خود تلقی می کنند و آن را نادیده می گیرند. با این حال فقر آهن موجب می شود که اکسیژن کمتری به بافت های بدنتان برسد، بنابراین بدن از انرژی لازم محروم می شود. اگر خستگی نرمال شما با احساس ضعف، ناراحتی یا ناتوانی در تمرکز همراه باشد، باید به فقر آهن فکر کرد.



عادات ماهانه سنگین:
در زنان علت شماره یک فقر آهن، عادات ماهانه بسیار سنگین است. زنان خون زیادی از دست می دهند و نیمی از خون آنها جایگزین می شود و دوباره ماه بعد خون زیادی از دست می دهند. این درست مثل آن است که خودرویتان همیشه بنزین بسیار کمی در باکش داشته باشد.


رنگ پریده هستید:
اینکه کلمات "رنگ پریده" و "نحیف" با هم بکار برده می شوند، دلیلی دارد. هموگلوبین رنگ خون را قرمز می کند، بنابراین پوست شما رنگ می گیرد. این یعنی اگر میزان این پروتئین در خون شما پائین باشد، پوست تان کمرنگ می شود. اگر پوست روشنی دارید، این موضوع راحت تر مشخص می شود. رنگ پوست شما هر چه باشد، اگر داخل لب ها، لثه ها و داخل پلک هایتان کمرنگ تر از همیشه باشد، به احتمال زیاد فقر آهن دارید.
به راحتی به نفس نفس زدن می افتید:
اگر سطح اکسیژن خون شما پائین باشد، هر چقدر هم عمیق تر نفس بکشید، حس می کنید هوا به شما نمی رسد. اگر در انجام کارهایی که قبلاً به راحتی انجام می دادید، حس می کنید نفس کم می آورید (مثلاً هنگام بالا رفتن از پله ها یا انجام ورزش روزانه) دلیلش فقر آهن است.



قلبتان می کوبد:
قلبی که بیش از حد کار می کند در نهایت ضربان نامنظم، سوفل قلب، بزرگ شدگی و حتی نارسایی قلبی خواهد داشت. البته این نشانه ها برای افرادی است که مدتی است از کم خونی رنج می برند. با این حال اگر می دانید که مشکلات قلبی دارید، مهم است که نزد پزشک بروید و میزان آهن خونتان را چک کنید.



سندروم پای بیقرار دارید:
آیا دائماً عصبی و بیقرار هستید؟ 15 درصد از افرادی که سندروم پای بیقرار دارند، فقر آهن نیز دارند. هرچه آهن خونتان کمتر باشد، نشانه های آن بدتر می شوند.



سرتان درد می کند:
بدنی که فقر آهن داشته باشد رساندن اکسیژن به مغز را بر بافت های دیگر ترجیح می دهد و با این حال سرتان کمتر از حالت ایده آل اکسیژن دریافت می کند. در نتیجه شریان های مغز ورم می کنند و این منجر به سردردهای شدید می شود.





ویار خاک و یخ دارید:
این نوع ویار که به آن پیکا می گویند عبارتست از تمایل زیاد به خوردن مواد غیرخوراکی که این هم نشانه دیگری از فقر آهن است. افرادی که بدنشان کمبود آهن دارد، وسوسه می شوند که گچ، خاک رس، خاک و کاغذ بخورند. خوشبختانه بیشتر خانم ها یخ را ترجیح می دهند.



بدون هیچ دلیلی مضطرب هستید:
فقر آهن باعث می شود که اضطراب بیش از استرس روزانه زندگی داشته باشید. کمبود اکسیژن در بدن موجب تحریک دستگاه عصبی سمپاتیک می شود و این دستگاه شبیه پدال گاز بدنتان است. از آنجائیکه کمبود آهن موجب کار کردن بیشتر قلب می شود، شما حس می کنید که در حالت مبارزه قرار دارید و هیچ دلیلی برای آرامش داشتن ندارید.


نظر

بیوریتم چیست؟ آیا تا به حال شده یک روز صبح از خواب برخاسته و دلتان نخواهد از رختخواب بیرون بیاید و برعکس روز دیگر بمب انرژی هستید و آنقدر احساس شادی می‌کنید که هر کاری را به بهترین وجه انجام می‌دهید و همکارانتان از احساس شادی شما هم احساس شادی می‌کنند.


این احساس همان آهنگ زندگی یا بیوریتم است که شما را یک روز بمب انرژی و یک روز خالی از انرژی و بی‌رمق و بی‌حوصله می‌کند.


بیوریتم یک چرخه‌ایست که باعث می‌شود، انرژی فیزیکی، حالات روانی و وضعیت احساسات ما و نیز توان فکری و قدرت یادگیری و حتی حس ششم ما همه به شکل دوره‌ای کم یا زیاد شود.


واژه‌ی بیوریتم در فرهنگ آکسفورد این گونه آمده است: هر الگوی مکرری از فعالیت‌های فیزیکی، احساسی و ادراکی که بر رفتار انسان اثر می‌گذارد.


تاریخچه‌ی بیوریتم به صورت یک نظریه‌ی علمی در سال 1890 میلادی برای نخستین بار یک پزشک آلمانی به نام «ویلیام فلیس» سیکل‌های بیوریتم در بدن انسان را کشف کرد.



در سال 1897دکتر «هرمان سوبودا» روانشناس اتریشی در تحقیقات خود در دانشگاه وین متوجه شد که حالت جسمی هر انسان دارای سه سیکل دوره‌ای 23 روزه فعالیت‌های جسمی و 28 روزه‌ی احساسی و دوره‌ی 33 روزه فکری است که بنظر می‌رسد نصف دوره‌ی زمانی هر کدام از سیکل‌ها مثبت و نیم دیگر آن منفی باشد.

آگاهی داشتن از وضعیت سطوح انرژی فیزیکی و احساسی و ادراکی می‌تواند در افزایش بهره‌وری فرد کمک کند و برای مدیران و تصمیم‌گیران مهم و در دوره‌ی مثبت تفکر و ادراک نتیجه‌ی بهتری دارد و مهم‌تر از اینها دانستن روزهای بحرانی است که فرد باید بیشتر مراقب خود باشد.



چون امکان اشتباه و خطا برایش وجود دارد و از انجام کارهای حساس و پر خطر بپرهیزد. در ژاپن و آلمان به خلبانان و رانندگان قطارهای پر سرعت در روزهای بحرانی اجازه کار نمی‌دهند. روزهای بحرانی روزهایی که فرد بین منطقه‌ی مثبت و منفی قرار دارد و در حال بالا و پائین رفتن سینوسی ریتم آهنگ زندگی خود است و مانند یک حالت پر و خالی است و این شوک بین این دو مرحله ایجاد ناپایداری و عدم ثبات می‌کند که باعث آشفتگی، خطا و اشتباه در نتیجه حادثه و یا یک تصمیم‌گیری خطا و شاید غیراخلاقی و خلاف اصول حرفه‌ایی شود.



بیوریتم یا آهنگ زندگی یکی از نشانه‌های خالق هستی است همان طور در آیه‌ی 80 سوره‌ی مومنون در قرآن کریم می‌فرماید «او کسی است که زنده می‌دارد ومی‌میراند و در پی یکدیگر آمدن شب روز از اوست آیا تعقل نمی‌کنید».

با شناخت آهنگ زندگی خود می‌توان از خطاها دور شد زیرا با شناخت آهنگ زندگی خود برای برخی تصمیم‌ها و علت خطای خود دلیلی و توجیهی منطقی نداریم و در تصمیم‌گیری بهترین روز زندگی خود را انتخاب و باشناخت نقطه‌ی بحران در زندگی خود بحران برای خود و دیگران ایجاد نکنیم تا از زندگی خصوصی و هم زندگی کاریمان لذت ببریم.


نظر

خواص شگفت انگیز چندش آورترین عضو مرغ این عضو مرغ، حاوی بسیاری ازپروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی و حیاتی است که بدن انسان قادر به تولید آنها نیست.
یکی از غنی ترین منابع کلسیم و ویتامین D و همچنین معرفی خواص درمانی این ماده غذایی که شاید تا به امروز خیلی از ما با شنیدن اسم آن مشکل داشتیم چه برسد به مصرف آن، خواهیم پرداخت. طبق تحقیقات انجام شده ”پای مرغ” حاوی بسیاری ازپروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی و حیاتی است که بدن انسان قادر به تولید آنها نیست.



از همین جهت به افرادی که دچار مشکلاتی مانند: خمیدگی که ناشی از کمبود کلسیم است، پوکی استخوان، آرتروز، نرمی استخوان(راشیتیسم) در کودکان و بزرگسالان، روماتیسم، شکستگی استخوان و به طور کلی تغییرات ساختمانی در استخوانها و نیز اختلال عملکرد عضلانی ناشی از کمبود کلسیم و ویتامین D را می توان با ااستفاده از این ماده غذایی درمان کرد، که در ادامه به خواص درمانی و روش مصرف آن خواهیم پرداخت. بسیاری از پزشکان تغذیه و همچنین پزشکان جراح اورتوپدی در بسیاری موارد استفاده از سوپ های مختلف حاوی عصاره پای مرغ را به بیماران خود توصیه می کنند.


خواص درمانی:
• بهترین درمان برای پوکی استخوان
• بهترین درمان برای راشیتیسم
• بهترین جلوگیری و ترمیم نکروز و پوسیدگی مفاصل و غضروفها
• بهترین پیشگیری و درمان صدای مفاصل در حال فرسایش
• بهترین جایگزین برای قرص های غضروف ساز اروپایی و آمریکایی
• بهترین کمکی برای رشد کودک و نوجوان
• بهترین درمان برای سرماخوردگی و ضعف شدید
• بهترین منبع گلوکزامین و سولفات کندورایتین
• بهترین ترمیم کننده شکستگی استخوان
• بهترین بهبود دهنده کمردرد یا دیسک کمر



روش مصرف :
مقدار 1 بسته پای مرغ را پس از تمیز و شستشو کردن به همراه 3 تا 4 لیوان آب داخل قابلمه ای قرار داده و مقداری پیاز را پس از پوست گرفتن اضافه کرده روی حرارت قرار داده و زیر آن را کم کنید و به مدت حداقل 4 تا 6 ساعت حرارت دهید البته با شعله ملایم، پس از گذشت این زمان محتویات قابلمه را داخل مخلوط کن ریخته و صافی کنید و در فریزر نگهداری کنید برای مصرف کافی است از “عصاره پای مرغ “تهیه شده مقداری را به انواع سوپ و خورشت تهیه شده اضافه و سپس میل کنید.

نکته ی مهم : افرادی که مبتلا به چربی خون و کلسترول بالا هستند باید هنگام خوردن این عصاره مقداری آب لیموترش و یا آب غوره به غذای خود اضافه کنند.



خواص درمان ی پای مرغ بر روی آرتروز:

-برای درمان آرتروز پودر سنجد مؤثر است، زنجبیل هم خیلی مؤثر است. هم موضعی و هم خوراکی. همراه با غذا یا چای صرف شود مؤثر است.اما پای مرغ را بجوشانید و آب گوشت و ژل آن را بخورید. پای مرغ پر از مواد غضروف ساز است. پای مرغ دارای سولفات کندروئتین است. سولفات کندروئتین در پای مرغ فراوان است. در ویزیت بچه هایی که سر استخوان ران شان نکروز می شود و می پوسد خراب می شود ، پای مرغ را به آنها تجویز می کنند. نتیجه بسیار مثبتی هم داشته است.






بهترین راه برای درمان افسردگی:
پای مرغ را چه ماشینی و چه محلی (اگر مرغ محلی باشد بهتر است) تمیز بشویید. بدون اینکه در آب جوش زده و پوست زرد رنگ آن را پاک کنید. پای مرغ را خوب بشویید و روی آتش کباب کنید و بخورید. مد نظر داشته باشید که فقط ناخن های آن را بکنید و انگشتان باید باشد. چندین بار در روز انجام دهید. به زودی و به فاصله یک هفته می‌بینید که چه جادویی می‌کند. مصرف پای مرغ بدون کندن پوست آن بسیار مؤثر در درمان افسردگی و اضطراب می‌باشد. این روش نه شیمیایی هست و نه اثرات جانبی دارد.


نظر

بیماری سلیاک، نوعی بیماری آلرژیک گوارشی است که سبب آسیب به پرزهای روده کوچک و سبب اختلال در جذب مواد مغذی می شود.



افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند ، پروتئینی به نام گلوتن را که در گندم، جو، چاودار و احتمالا جو دو سر وجود دارد، نمی توانند تحمل کنند. البته برنج و ذرت در این زمینه مشکلی ایجاد نمی کنند. زمانی که بیماران مبتلا به این بیماری ، غذاهای حاوی پروتیین گلوتن مصرف کنند، دستگاه ایمنی بدن پاسخی را به صورت تخریب روده کوچک صادر می کند.



این تخریب به خصوص در پرزهای روده که مواد مغذی از طریق آنها جذب می شوند، ایجاد می شود. به دنبال آسیب پرزهای روده ای فرد به دلیل توقف جذب مواد غذایی حیاتی بدون توجه به مقدار غذای خورده شده دچار کمبودهای تغذیه ای می شود. از آنجا که سیستم ایمنی خود فرد سبب تخریب و آسیب پرزهای روده کوچک می شود، این بیماری، در گروه بیماریهای خود ایمنی طبقه بندی می گردد.




علایم این بیماری کدامند:
اغلب موارد بیماری سلیاک ، ارثی است و نسلی به نسل دیگر، در خانواده انتقال می یابد . این بیماری معمولا به هنگام دوران شیرخوارگی یا اوایل کودکی (دو هفتگی تا یک سالگی ) آغاز می شود. امکان دارد علایم هنگامی ظاهر شوند که کودک اول بار شروع به خوردن غذاهای حاوی گلوتن می کند.
در بزرگسالان ، علایم ممکن است به تدریج و در عرض چند ماه یا حتی چند سال پدیدار شوند. یکی از عوامل مهمی که در زمان و نحوه شروع بیماری موثر است، مدت زمانی است که یک فرد از شیر مادر تغذیه کرده است. هر اندازه این دوران طولانی تر باشد، علائم، دیرتر بروز می کنند. به طور کلی در رابطه با تاثیر شیر مادر در جلوگیری از بیماری سلیاک در کودکان می توان چنین گفت: تغذیه با شیر مادر ، کودکان را در برابر بیماری سلیاک محافظت می کند.



علائم بیماری ممکن است خود را به صورت گوارشی یا غیر گوارشی نشان دهند. برای مثال فردی ممکن است اسهال و دردهای شکمی داشته باشد، در حالی که فرد دیگر تحریک پذیر و افسرده باشد. در حقیقت تحریک پذیری از عمومی ترین علائم بیماری سلیاک در کودکان است.



به طور کلی علائم بیماری سلیاک ممکن است یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

کاهش وزن یا آهسته شدن روند وزن گرفتن یک شیرخوار بعد از اضافه کردن غلات به رژیم غذایی ، بی اشتهایی ، مدفوع شل ، کم رنگ ، حجیم و بدبو؛ دفع گاز زیاد ، تورم شکم ؛ دردهای تکرار شونده شکمی ،ظاهر عمومی نشاندهنده نرسیدن مواد مغذی به حد کافی ، زخم دهانی ،کم خونی یا کمبود ویتامین ، همراه با خستگی ، رنگ پریدگی ، بثورات پوستی ، یا درد استخوان ، قوس برداشتن مختصر پاها (پا پرانتزی ) در کودکان ،خستگی مبهم ، از نفس افتادن زودهنگام ، تورم پاها ، اسهال خونی، کاهش وزن، اسهال چرب، کم خونی غیرقابل توضیح، نفخ، انقباضات عضلانی، خستگی، تاخیر رشد، درد در مفاصل، تشنج ، آفت های دردناک دهانی، آسیب های پوستی دردناک ، تاخیر در قاعدگی یا نامنظم شدن دوران عادت ماهانه، تاخیر در رشد دندان ها . علاوه بر آن متأسفانه بیماری سلیاک به طور غیرمستقیم می تواند اثر منفی بر قابلیت باروری داشته باشد.همچنین این بیماری می تواند خطر مرده زایی و مرگ قبل از تولد را افزایش دهد.

تشخیص بیماری سلیاک با یک آزمایش خون میسر است افرادی که آزمایش آنان مثبت باشد، باید دستگاه گوارششان با دستگاه آندوسکوپی مورد بررسی قرار گیرد به دنبال تایید بیماری سلیاک توسط نتایج آزمایشگاهی و علائم موجود، پزشک ممکن است بخش کوچکی از روده کوچک را برای تعیین میزان آسیب به پرزهای روده کوچک از طریق نمونه برداری، مورد بررسی قرار دهد.

 سلیاک


نظر

متخصصان سلامت می‌گویند مصرف 4 عدد گوجه فرنگی در روز خطر سرطان کلیه را به ویژه در زنان کاهش می‌دهد.


زنانی که از گوجه فرنگی یا دیگر میوه‌ها و سبزیجات حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان موسوم به «لیکوپن» مصرف می‌کنند کمتر در معرض ابتلا به سرطان کلیه هستند.

در این آزمایش‌ میزان لیکوپن موجود در رژیم غذایی زنانی که از بیشترین مقدار این آنتی‌اکسیدان مصرف کرده بودند برابر با خوردن چهار گوجه فرنگی در روز بود.

زنانی که در رژیم‌ غذایی خود میزان بالایی لیکوپن مصرف می‌کنند در مقایسه با سایر زنان 45 درصد کمتر در معرض ابتلا به این سرطان هستند.

تامین لیکوپن مورد نیاز بدن نه تنها با مصرف گوجه فرنگی بلکه از طریق مصرف سس گوجه فرنگی و دیگر میوه‌های حاوی این آنتی‌اکسیدان از جمله هندوانه گریپ فروت و پاپایا امکان‌پذیر است. رنگ قرمز این میوه‌ها به دلیل وجود لیکوپن است.

روزی 4 عدد گوجه‌فرنگی بخورید