سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طب سنتی@

نظر
سنگ کلیه، از جمله شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه ادراری است که مردان زیادی در سراسر جهان، آن را دست‌کم یک بار در طول زندگی خود، تجربه می‌کنند. این بیماری، اغلب، به‌دلیل رسوب کردن و تجمع مواد کلسیمی و تشکیل کریستال‌ یا سنگ‌ در کلیه‌ها به وجود می‌آید. حرکت و جابه‌جایی این سنگ‌ها در کلیه‌ها، به‌ویژه مجاری ادراری، اغلب، با درد شدید و بی‌قراری زیادی همراه است. همین مساله هم موجب می‌شود مردان، از درد سنگ کلیه، به‌عنوان کشنده‌ترین درد در طول زندگی‌شان یاد کنند.برای درمان سنگ کلیه و دردهای ناشی از آن، روش‌های مختلفی در طب مدرن وجود دارد، اما بد نیست با برخی شیوه‌های درمانی سنگ کلیه و تسکین دردهای ناشی از آن، با روش‌های طبیعی آشنا شوید؛ روش‌هایی که با کمک گیاهان دارویی می‌توانند در فاز اولیه ابتلا به سنگ کلیه، به پیش‌گیری از بزرگ شدن سنگ‌ها یا شکسته شدن آن‌ها کمک کند.

مدرس طب سنتی و اسلامی معتقد است: مطابق طب قدیم، مغز هندوانه برای بدن مضر اما مغز خربزه بسیار مقوی و دفع کننده سنگ کلیه است. حجت‌الاسلام مهدی محمد قلی زاد عنوان کرد: تخم آفتابگردان سرشار از روغن است و شخصی که به صورت افراطی از آن استفاده کند روغن و گلسترول بدنش افزایش می‌یابد اما اگر روغنی که از آفتابگردان حاصل می‌شود خالص باشد فوق العاده برای بدن مفید است. وی مدعی شد: متاسفانه هم اکنون به اسم روغن آفتابگردان محصولی تولید و به مصرف خانواده‌ها می‌رسد در حالی که ذره‌ای آفتابگردان در داخل این روغن نیست و در واقع فرآوری شده و طبق فرمول‌های شیمیایی درست شده است.

محمد قلی زاد با اشاره به این‌که مطابق طب قدیم مغز هندوانه مضر است، عنوان کرد: تخم هندوانه عامل پیدایش بیماری در انسان است بنابراین در استفاده از آن باید پرهیز کرد در حالی که بر عکس تخم خربزه فوق العاده مفید برای بدن است و حتی موجب اسقاط سنگ کلیه می‌شود. بنابراین کسانی که از سنگ کلیه رنج می‌برند برای دفع آن باید یک قاشق غذاخوری تخم خربزه را شب هنگام استفاده کنند. وی با اشاره به فواید مغز کدو، خاطرنشان کرد: تخم کدو همانند یک غذا برای بدن است که کمبودهای آن را برطرف می‌سازد. خداوند متعال با انواع و اقسام راه‌ها درصدد تامین مایحتاج بدن انسان‌هاست. گفته می‌شود که تخم کدو موجب ایجاد کرم کدو می‌شود در حالی که این ادعا صحیح نیست چراکه مغز کدو ارزش غذایی فوق‌العاده‌ای دارد.

تاثیر چای قاصدک در دفع کریستال‌ها

به گفته متخصصان طب سنتی ایران، نوشیدن دم‌کرده گیاه قاصدک، به‌طور مداوم و مستمر، تاثیر زیادی در تسکین دردها و درمان بیماری سنگ کلیه دارد. این گیاه، به این دلیل که خاصیت ادرارآوری دارد، کمک زیادی به پاک‌سازی و دفع سنگ‌های کلیه می‌کند. خاصیت ادرارآوری این گیاه موجب می‌شود سیستم ادراری و مجاری ادرار، زود به زود، پاک‌سازی شوند و امکان تشکیل بلور یا سنگ در آن، به کم‌ترین میزان برسد. این گیاه را می‌توان به‌صورت دم‌کرده یا خشک مصرف کرد. برای مصرف برگ‌های خشک این گیاه، بهتر است برگ‌های خشک را کوبیده، به‌صورت پودر درآورید و آن را درون یک کپسول خالی بریزید و با مقداری آب ببلعید. پیش از مصرف این گیاه دارویی، بهتر است با متخصص طب سنتی مشورت کنید.

آب‌میوه‌درمانی کنید

اگر سابقه ابتلا به سنگ کلیه، در میان اعضای خانواده شما وجود دارد و احتمال می‌دهید شما هم خیلی زود، با این بیماری، دست به گریبان شوید، توصیه می‌کنیم نوشیدن یک لیوان آب پرتقال یا شربت آب‌لیمو را که از لیموترش تازه تهیه شده، در سبد غذایی روزانه‌تان قرار دهید. نوشیدن آب پرتقال و لیموترش می‌تواند تشکیل سیترات‌های ادراری، بلور‌ها و کریستال‌ها را در دستگاه ادراری، به‌ویژه کلیه‌ها، مهار کند و به این ترتیب، احتمال تشکیل سنگ‌ کلیه را به صفر برساند. اگرچه شرط عقل آن است که این شیوه را تنها راه پیش‌گیری از ابتلا به سنگ کلیه، قلمداد نکنید. در کنار استفاده از این روش، احتمال ابتلا به این بیماری را با مشاوره با متخصص و پزشک خود نیز بررسی کنید.

با گیاهان دارویی، سنگ کلیه را مهار کنید

چای سبز، از جمله گیاهان دارویی است که تاثیر زیادی در درمان سنگ کلیه و پیش‌گیری از ابتلا به آن دارد. به گفته درمان‌گران طب سنتی، مصرف این چای، به دلیل داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی، تاثیر به‌سزایی در درمان سنگ کلیه دارد؛ البته باید توجه داشته باشید که حتما چای سبز بدون کافئین، تهیه کنید. در کنار چای سبز، مصرف عصاره گیاه قره‌قاط نیز برای درمان و سلامت کلیه‌ها، توسط متخصصان طب سنتی توصیه شده است. به گفته درمان‌گران طب سنتی، مصرف گیاهانی چون کاکل ذرت، خارمریم، چای سبز و قره‌قاط، از جمله کاربردی‌ترین گیاهان برای درمان بیماری سنگ کلیه است.

تسکین درد کلیه با روغن کرچک

یکی از شیوه‌های طبیعی برای تسکین درد ناشی از ابتلا به سنگ کلیه، استفاده موضعی از روغن کرچک است. ماساژ این روغن، در صورتی که به خالص بودن آن اطمینان داشته باشید، می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش دردهای سنگ کلیه داشته باشد. درمان‌گران طب سنتی، ماساژ روغن کرچک، روی کلیه‌ها و گرم کردن این ناحیه را با کمک کیسه آب جوش، بهترین روش برای کاهش دردهایی می‌دانند که موجب بی‌قراری بیمار می‌شود. ماساژ کلیه‌ها با این روغن و گرم کردن آن در طول روز به مدت یک ساعت، می‌تواند درد بیمار را به اندازه قابل توجهی کاهش دهد

 


نظر


سلامت دندان:

تا حالا به این فکر کرده‌اید اگر خدای نکرده دندان نداشته باشید صورتتان چه شکلی می‌شود؟ حتما افرادی را با دندان‌های سیاه، کثیف، کج و کوله و زرد نیز دیده‌اید. درست است که دندان‌ها در حفره‌ی دهان پنهان شده‌اند اما تاثیر مستقیمی در زیبایی صورت دارند. بدون شک یک لبخند زیبا بدون داشتن دندان‌های تمیز و مرتب امکان پذیر نخواهد بود. اگر نمی‌خواهید این اتفاقات برای شما نیز بیفتند و نمی‌توانید صورتتان را بدون دندان و مانند هلوی چروکیده تصور کنید بهتر است به عادت‌های غذایی‌تان توجه بیشتری داشته باشید. درست است که مسواک زدن بهترین و ساده‌ترین و البته کم‌هزینه‌ترین روش برای حفظ سلامت دندان‌هاست اما باید بدانید برای داشتن دندان‌های سالم صرفا مسواک زدن کافی نیست. شما باید از مصرف برخی از مواد غذایی نامناسب پرهیز کنید و حتما نخ دندان بکشید. با ما باشید تا با 5 ماده ی غذایی آسیب رسان بیشتر آشنا شوید.

چیپس بلای جان مینای دندان

همین چیپس‌هایی که زیر دندان صدا می‌دهند و دلمان غنج می‌زند برای تمام کردن بسته‌ی آن. البته فقط چیپس نیست. انواع کیک‌های ساده، شکلاتی، کوکی‌ها و غیره نیز شریک جرم هستند. تمام این مواد غذایی حاوی قند هستند و خطر بالقوه‌ای برای سلامت دندان‌ها دارند. فرقی نمی‌کند که این مواد غذایی از قند طبیعی مانند عسل باشند و یا قندهای تصفیه شده مانند قند سفید تهیه شده باشد. تاثیر مخرب آنها روی دندان‌ها یکی است. به گفته ی متخصصان دندانپزشک، باکتری هایی که به طور طبیعی در دهان وجود دارند قند را به اسید تبدیل می‌کنند و به این ترتیب به مینای دندان‌ها آسیب می‌زنند. این روند را «دمینرالیزاسیون» می‌گویند. این اسیدهای تولید شده توسط باکتری‌های پلاک‌های دندان، کلسیم مینای دندان را حل کرده و از بین می‌برند. در نتیجه باعث بروز مشکلی به نام پوسیدگی دندان می‌شوند.

چه باید کرد؟

آب بنوشید. به عقیده‌ی متخصصان آب باعث دفع بخشی از اسیدهای موجود در دهان می‌شود. آب کشیدن دهان بعد از خوردن این مواد غذایی باعث می‌شود که بقایای آن‌ها دفع شود و بین دندان‌ها یا روی آن‌ها گیر نکنند. اگر می‌خواهید از تمیزی بیشتر آن‌ها مطمئن شوید می‌توانید حدود بیست الی سی دقیقه بعد از مصرف مواد غذایی دندان‌هایتان را مسواک بزنید. توجه داشته باشید که بزاق ما نیز نقش مهمی در سلامت دهان و دندان دارد. به خاطر اینکه باعث خنثی شدن اسیدهای دهانی دارد.

میوه‌های خشک که کنه ی دندان‌ها می‌شوند

آبنبات‌های کاراملی، شکلات و میوه‌های خشک نیز جزو خوراکی‌های سرشار از قند هستند که در داخل دهان و به کمک باکتری‌های موجود در آن به اسید تبدیل می‌شوند. حالا چسبندگی این مواد غذایی را به میزان قند آن اضافه کنید. خطر این است که دندان به مدت طولانی در مجاورت بقایای این مواد غذایی قرار می‌گیرد که به اسید تبدیل شده‌اند. نتیجه این می‌شود که مینای دندان آسیب می‌بیند و به مرور دندان‌ها از درون می‌پوسند.

چه باید کرد؟

روزانه حداقل دو مرتبه(صبح و شب) دندانهایتان را با دقت و حوصله مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. در طول روز بعد از هر بار که غذا یا هله هوله میل می‌کنید دهان تان را با آب خالی شستشو دهید. این کار باعث دفع اسیدهای سنتز شده توسط باکتری‌ها می‌شود. بهتر است در طول روز از ریزه‌خواری بپرهیزید. میزان مواد غذایی مصرفی چندان مهم نیست بلکه تعداد دفعات مصرف آن‌ها تاثیر زیادی روی سلامت دندان‌ها دارد. توصیه می‌کنیم مواد غذایی شیرین را حین غذا خوردن میل کنید. چون در این زمان بزاق بیشتری تولید می‌شود که این مسئله باعث خنثی شدن عملکرد باکتری‌ها می‌شود.

پاستیل‌های نعنایی خیلی شیرین

اگرچه پاستیل‌های نعنایی برای داشتن نفس خوشبو بسیار موثر‌اند اما مانند آب نبات‌های شیرین دیگر، قند باقی مانده در دهان می‌تواند به مرور باعث آسیب رسانی به دندان‌ها شود. از آنجایی که این پاستیل‌ها به مدت زیادی گوشه‌ی دهان جا خوش می‌کنند تا آب یا جویده شوند به همین دلیل تماس بیشتری با دندان‌ها دارند و آن ها را آسیب‌پذیر می‌کنند. به خاطر اینکه چسبیدن تکه‌ای از پاستیل‌ها به دندان‌ها همان و تجمع اسید زیاد در این نقطه همان.

چه باید کرد؟

بهتر است از آب نبات‌ها و پاستیل‌های بدون قند استفاده کنید. اگر چه این نوع آب نبات‌ها نیز حاوی قندهای جایگزین هستند اما باکتری‌های دهان آن‌ها را به اسید تبدیل نمی‌کنند.

آب میوه‌های ترش و اسیدی

اگر حواستان نباشد مصرف نوشیدنی‌ها مانند آب مرکبات ترش(پرتقال، لیموترش، گریپ فروت، نارنگی و غیره) به مرور باعث آسیب دندان‌ها می‌شوند. نوشابه ها نیز حاوی قند زیادی هستند که در تماس با باکتری‌های دهان به اسید تبدیل می‌شود.

چه باید کرد؟

بهترین کار این است که آب میوه‌ها و نوشابه را با نی بنوشید تا کمترین تماس ممکن را با دندان‌ها داشته باشند. بعد از مصرف این نوشیدنی‌ها حتما آب بنوشید و یا دهان‌تان را با آب خالی شستشو دهید. توصیه می‌کنیم نیم ساعت بعد از مصرف این نوشیدنی‌ها دندان‌ها را مسواک بزنید. اگر بلافاصله بعد از خوردن غذا یا مصرف نوشیدنی‌ها مسواک بزنید مینای دندان حساس‌تر و آسیب پذیرتر می‌شود.

امان از قهوه و لک شدن دندان‌ها

قهوه یکی از نوشیدنی‌های مفید است که خواص خودش را دارد. اما قهوه و همچنین چای و ادویه‌ها و غیره می‌توانند باعث لک شدن دندان‌ها شوند. ترکیبات این مواد غذایی بخصوص تانین موجود در چای و غیره به مرور زمان تاثیر خود را گذاشته و دندان‌ها را لک می‌کنند.

چه باید کرد؟

حدود 20 دقیقه بعد از نوشیدن و مصرف این نوشیدنی‌ها دندان‌هایتان را مسواک بزنید. می‌توانید یک لیوان آب بنوشید و یا دهان‌تان را با آب شستشو دهید تا بقایای آن‌ها از دهان دفع شود.

***منبع:تبیان***

 


نظر

تاریخچه هفت سین
نا بر اطلاعات دانشنامه? ایرانیکا تاریخچه? این رسم مبهم است و «هفت سین» احتمالاً رسم کهنی نیست. در یک دوبیتی که به طور واضحی معاصر است ریشه این سنت را از زمان کیانیان و در اصل به صورت هفت شین بیان می‌کند («روز نوروز در زمان کیان/می‌نهادند مردم ایران/شهد و شیر و شراب و شکر ناب/شمع و شمشاد و شایه اندر خوان»). ایده? «هفت شین» توسط بعضی ایرانیان پشتیبانی می‌شود که از جمله می‌گویند شراب به دلیل باورهای اسلامی‌تر، جایش را به سرکه داده است و هفت شین به هفت سین تبدیل شده است. این نظریه به دلیل این که نام اجزا را به عربی می‌آورد و از اجزای ویژه‌ای چون سمنو نام نمی‌برد رد شده است. در بعضی ریشه‌یابی‌های دیگر، هفت سین را به هفت «سینی» ربط داده‌اند، یا اصلش را «هفت میم» دانسته‌اند، یا آن را از ریشه? «هفت‌چین» به معنی هفت چیدنی نامیده‌اند که این ریشه یابی نیز از سوی محققین جدی گرفته نمی‌شود.

ولی جدا از یک مورد اشاره? مبهم و مشکوک به این سفره در منبعی منتسب به دوره? صفوی، از هفت‌سین حتی در نوشته‌های مورخین و سیاحان قرن نوزدهم میلادی هم اثر چندانی نیست. تنها هاینریش بروگش که در 1860 میلادی از تهران بازدید کرده است، می‌نویسد که ایرانیان برای نوروز گلهایی می‌کاشتند که نامشان با سین آغاز می‌شده است.

اما از طرف دیگر، اگر عناصر دیگر سفره را هم در نظر بگیریم، می‌توان آسان‌تر سفره? نوروزی را (منهای «هفت»ش و «سین»ش) به سنت‌ها و باورهای ایرانی متصل کرد. امشاسپندان و نمادهایشان در این سفره حضور دارند (شیر به نشانه? وهومن، سپند و بیدمشک به نشانه? سپندارمذ، ظرف آب و سمنو به نشانه? آناهیتا، و ...). مثلاً سمنو را که تقویت کننده? قوای جنسی شمرده می‌شده تنها به این دلیل نباید نشانه? آناهیتا دانست، بلکه می‌توان به این نکات نیز توجه کرد که در مراسم آیینی تهیه? سمنوی نوروزی، فقط زنان باید حضور داشته باشند و مردان راهی به آن ندارند. یا این که در تغییرات جدیدتر آیین سمنوپزان، سمنو به فاطمه? زهرا تقدیم می‌شود که نه تنها جایگزین ایزدبانوهای زن در آیین‌های شیعی است، بلکه حتی در نام («زهرا») به سیاره? ناهید که نماد دیگری از آناهیتاست اشاره دارد.

دیگر این که در آیین نوروزی ساسانیان، عدد «هفت» اهمیت داشته است. مثلاً در کتاب المحاسن و الاضداد (به عربی، منسوب به جاحظ)، آمده است که ساسانیان در نوروز هفت دانه را بر هفت ستون می‌کاشتند یا نانی می‌پختند از هفت غله? مختلف. ولی «هفت سین» را پدیده? پیوسته‌ای بازمانده از دوران پیش از اسلام دانستن، در حالی که اشاره‌ای به آن در دوران اسلامی (چه در میان فارس‌ها و مسلمانان و چه در میان کردها و زرتشتیان) تا قرن بیستم میلادی باقی نیست، ادعایی بی‌مدرک است.

در مجموع، هر چند عناصر سفره? نوروزی باستانی و معنادار هستند و ریشه در سنت‌های ایرانی دارند، مشخصاً ایده? «هفت» جزء آغازشونده با «سین» جدید است و احتمالاً در قرن بیستم میلادی به کمک رسانه‌های جمعی پا گرفته و فراگیر شده است.

سفره هفت سین از جلوه‌های اصیل نوروز خصوصاً در میان خانواده‌های ایرانی است. در گذشته بر حاشیه سفره قلمکار ایرانی با قلم خوانا شعری با مضمون زیر نوشته می‌شد:

ادیم زمین سفره عام اوست بر خوان یغما چه دشمن چه دوست


نظر

دانه های سرسیاه یا کومدون های سیاه پوستی، ناشی از رسوب بیش از حد چربی روی سطح پوست هستند. هنگامی که سلول های مرده پوست و سبوم یا همان چربی اطراف ریشه مو نزدیک به سطح پوست تجمع می کنند، دانه های سرسیاه تشکیل و به تدریج بر اثر تماس با هوا سفت و خشن می شوند.
تشکیل آنها به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله تولید چربی بیش از حد طبیعی در پوست، ترشح بیش از حد هورمون های مردانه (آندروژن ها)، استفاده از محصولات آرایشی متفاوت و ترکیب آنها با چربی پوست، رطوبت و آلاینده های زیست محیطی، استرس و آلرژی.
پوست را بخور دهید:
شما به یک کاسه آب، اجاق یا کتری، حوله و روغن پایه اسطوخودوس نیاز دارید. آب درون کاسه را روی اجاق یا در کتری داغ کنید.
همان طور که آب در حال جوشیدن است، صورت خود را با روش های همیشگی تمیز کنید. به محض اینکه آب جوش آمد، آن را از روی اجاق بردارید. کاسه آب داغ را روی یک میز بگذارید یا اگر آب را درون کتری جوش آورده اید، آن را درون کاسه ای بریزید.
حالا چند قطره روغن اسطوخودوس به آب جوشیده بیفزایید. البته می توانید از اسطوخودوس خشک شده نیز استفاده کنید. اگر به رایحه نعناع یا رزماری نیز علاقه دارید، می توانید چند قطره از این مواد را به آب اضافه کنید. اجازه دهید آب کمی خنک شود.
حالا حوله را روی صورت خود بیندازید، طوری که مثل چادری روی سر شما و بخار آب قرار گیرد. حداقل بین 5 تا 10 دقیقه صورت خود را درمعرض بخار آب قرار دهید. گاهی صورت خود را به چپ و راست حرکت دهید تا بخار به تمام پوست صورت تان برسد.
وقتی کارتان تمام شد، صورت خود را اول با آب ولرم و بعد با آب سرد بشویید و آن را خشک کنید،حالا می توانید از کرم مرطوب کننده غیرچرب استفاده کنید.
هشت بار آب درمانی:
برای درمان حتما صورت خود را حداقل 5 و حداکثر هشت بار در روز با آب خالی و ولرم بشویید. از مواد تمیز کننده موثر برای از بین بردن میکروب ها در پوست استفاده کنید. عسل یک تمیز کننده طبیعی برای پوست است.
اگر شما از مواد شیمیایی برای درمان چربی پوست تان اسـتفاده می کنیـد، به شــما توصیـه می کنیـم از مرطوب کننده ها و از لوازم آرایشی کمتر استفاده کنید.
اگر خواهان استفاده از مرطوب کننده ها هستید، از مرطوب کننده های بدون تونر استفاده کنید. آبلیمو دارای خواص اسیدی است و مانع اثرات سبوم یا چربی می شود. همچنین از آبلیمو برای کنترل و حذف چربی زیاد روی بینی استفاده کنید.
جوش ها را خشک کنید:
طبق مطالعاتامجام شده در یال 2010 ماست خواصی دارد که مانع رشد باکتری های عامل آکنه می شودهمچنین ماست خنک می تواند التهابات، درد و خارشی را که به دلیل آکنه ها به وجود آمده است آرام کند و شما می توانید هم به تنهایی ماست را روی پوست بگذارید و هم آن را با مواد طبیعی ضدآکنه دیگر مخلوط کنید و به صورت ماسک روی چهره بگذارید.
آرد جو دو سر یکی از لایه بردارهای طبیعی است که مانع مسدود شدن منافذ پوستی می شود،کافی است مقداری آرد جو دوسر را با مقداری ماست مخلوط کنید و روی جوش ها بگذارید و اجازه دهید مخلوط حدود 20 تا 30 دقیقه باقی بماند تا خشک شود.
این روش خانگی را هم امتحان کنید:
یک قاشق غذاخوری آبلیمو را با یک قاشق غذاخوری پودر دارچین مخلوط کنید و روی مناطق موردنظر یعنی جاهایی که دانه های سرسیاه دارد، بگذارید،بعد از اینکه محلول روی صورت خشک شد با آب گرم آن را بشویید.
اسیدیته موجود در آبلیمو می تواند کمک فراوانی به درمان و بیرون کشیدن این دانه های سرسیاه کند.

محو کردن دانه‌های سیاه روی بینی/


نظر

*برس زدن بیش از حد و غلط: برس زدن در حد معمول اشکالی ندارد و جهت زدودن آلودگی و گرد و غبار و همچنین پخش کردن چربی پوست در تمام سطح موها و نیز ایجاد ظاهری آراسته مفید است، اما در صورتی که موها را بیش از حد برس بزنید و یا موهایی را که داخل هم فرو رفته‌اند به شدت به وسیله برس جدا کنید و یا اینکه موها را بر خلاف جهت به وسیله یک برس نوک تیز شانه بزنید باعث آسیب‌دیدگی موها می‌شوید. *تحت کشش قرار دادن موها: به این صورت که موها را محکم ببندید، مثل بستن موها با کش به شکل دم اسبی و یا اینکه آنها را خیلی محکم ببافید. این کار علاوه بر آسیب رساندن به ساقه مو می‌تواند باعث ریزش مو از ریشه ی آن شود که در صورت تکرار به طاسی دایمی آن ناحیه منجر می‌گردد. *فر زدن موهای صاف یا صاف کردن موهای فر: فر زدن باعث شکستن پیوندهای گوگردی موجود در ساختمان موها می‌شود و در نتیجه موها قدرت خود را از دست می‌دهند و به راحتی می‌شکنند. پس از انجام این کار قدرت موها قابل برگشت نیست و آسیب وارد شده به آن قسمت از ساقه مو دایمی خواهد بود. *استفاده بیش از حد از وسایل گرمازا مانند سشوار: برای خشک شدن موها بهترین راه، آن است که موها را به تدریج و با یک حوله خشک کنید و استفاده از سشوار برای سرعت بخشیدن به روند خشک شدن مو و یا حالت دادن آن می‌تواند، باعث آسیب رسیدن به موها شود.در صورت استفاده از سشوار بهتر است آن را با درجه کم و از فاصله دور به کار برید. *عوامل محیطی به خصوص نور آفتاب: یکی از مهم‌ترین علل فرسودگی موها تماس طولانی ‌مدت با نور خورشید است. تابش نور خورشید باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد در ساقه مو می‌شود که شبکه پروتئینی ساختمان مو را تغییر می دهند و باعث خراب‌تر شدن موها می‌گردند. برای جلوگیری از این مساله باید هنگام کار در زیر آفتاب، از کلاه استفاده کرد.


نظر


علل و درمان سردی دست و پا
اگر انگشتان پای شما همیشه سرد است، یکی از دلایل آن عبارت است از: ضعیف بودن جریان خون در پا. ضعیف بودن جریان خون می تواند علل مختلفی داشته باشد، از جمله: کشیدن سیگار، فشارخون بالا و یا بیماری قلبی.


آسیب اعصاب پا در اثر عدم کنترل دیابت نیز می تواند یکی از علل سرد شدن انگشتان پا باشد.

از علل دیگر می توان به کم کاری تیروئید و کم خونی اشاره کرد.

برخی افراد در فصل زمستان یا حتی فصل گرم سال از سرد بودن دست و پای خود گله می کنند. این سردی علت های زیادی دارد؛ از استرس گرفته تا انگل. در علم پزشکی به سرد بودن کف پا، سندروم «رینودز» گفته می شود. دست و پای افراد مبتلا به این سندروم، با کوچک ترین تغییر دما سرد می شود.



به علت تنگ شدن رگ های خون، گردش خون در اطراف دست و پا تحت تاثیر قرار می گیرد. انگشتان دست و پا سرد می شود و با جریان پیدا کردن خون، قسمت های مذکور قرمز می شود و احساس سوزش پیدا می کند. توجه نکردن به درمان این بیماری ممکن است باعث آسیب بافت ها شود.


حساسیت به موادغذایی یا محیطی که در آن قرار دارید می تواند علت این سردی باشد. داشتن حساسیت باعث کاهش فشارخون و در نتیجه سردی دست و پا می شود.



کاندیدا، نوعی قارچ است که تقریبا در بدن تمام انسان ها رشد می کند. این نوع قارچ، اختلالاتی از جمله سردی کف پا ایجاد می کند. در بدن افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، این قارچ زنده می ماند.



انگل ، به محض وارد شدن به بدن، از مواد مغذی که باید وارد سلول ها شود، تغذیه می کند این امر باعث سرد شدن دست و پا می شود.



کم خونی یکی از شایع ترین علل سردی دست و پاست.علل و درمان سردی دست و پا


نظر

اوتیت یا عفونت گوش ناشی از التهاب یا عفونتی در گوش میانی یا خارجی بروز می کند. از آنجایی که پیاز یک ماده ی ضدالتهاب طبیعی است می توان از آن برای درمان این مشکل استفاده کرد. پیاز باعث تسکین درد شده و همچنین عفونت را از بین می برد.

 

روش استفاده

پیاز را به قطعات کوچک تر خرد کنید. دو قاشق چایخوری از این پیاز خرد شده را در ماهیتابه ریخته و به آرامی حرارت دهید تا نرم شوند.

سپس آن را داخل یک پارچه ی تمیز ریخته و مرهم درست کنید.

حواستان به گرمای آن باشد تا گوش را نسوزاند و آن را به طور مستقیم روی گوش دردناک قرار دهید.اگر علائم تان با این کار از بین نرود، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

پیاز برای تسکین جای نیش حشرات

برای همه ی ما پیش می آید که پشه، زنبور و یا حشرات دیگر نیش مان بزند. بدون شک جای نیش این حشرات دردناک بوده و باعث خارش و سوزش می شود. پیاز می تواند برای رفع این مشکل کمک تان کند. به خاطر اینکه حاوی مواد ضدالتهابی است و میکروب ها را از بین برده و جای نیش را ضدعفونی می کند. در نتیجه باعث تسکین درد و التیام جای زخم می شود.

 

روش استفاده

پیاز را حلقه کرده و خیلی سریع روی جای نیش بگذارید.

 

سردرد : پیاز را دریابید

پیاز جزو پیشنهادهای مادربزرگ ها برای تسکین سردرد است. به عقیده ی متخصصان طب سنتی نیز پیاز برای رفع سردرد موثر عمل می کند.

 

روش استفاده

دو تا سه عدد پیاز را پوست گرفته و خیلی ریز خرد کنید. سپس آنها را داخل دو تکه پارچه تمیز بپیچید. سپس این کمپرس ها را در نواحی دردناک سرتان بگذارید.

دراز بکشید و بگذارید پیازها روی گیجگاه و یا نقاط دردناک دیگر سرتان بماند.

فاطمه مهدی پور

بخش سلامت تبیان


پیاز برای عفونت گوش


نظر

استفاده موضعی از پیاز

پیاز یک اکسپکتورانت واقعی و درمان موثری برای سرفه است. این یار همیشگی پخت و پز خاصیتی دارد که در دنیای پزشکی به آن «موکولیتیک» می گویند. به این معنی که ترشحات مخاطی را روان کرده و باعث باز شدن سیستم تنفسی می شود.

 

روش استفاده

پیاز را خرد کرده و با مقدار کمی روغن زیتون داخل ماهی تابه ای ریخته و بگذارید داغ شود. یک قاشق چایخوری تخم کتان به آن اضافه کنید. اجازه دهید مواد به مدت 10 دقیقه روی حرارت بماند تا نرم شوند.

سپس ترکیب به دست آمده را داخل یک پارچه نازک و تمیز بریزید و آن را تا کنید تا به صورت یک کمپرس در بیاید.

اجازه دهید کمی خنک شده و گرمایش قابل تحمل شود. سپس مرهم را دور گردن تان ببندید.

برای درمان و رفع سرفه های خشک نیز می توانید یک عدد پیاز را پوست گرفته و به دو قسمت تقسیم کنید. آن را داخل یک بشقاب بگذارید و زیر تخت فردی که سرفه می کند قرار دهید. با همین کار ساده می توانید کمک بزرگی به رفع سرفه های خشک بکنید.

 

پیاز زخم را ضدعفونی می کند

اگر در حین انجام کارهای خانه، زخمی سطحی یا خراشی در بدن تان ایجاد می شود و ماده ی ضدعفونی کننده دم دست نداشته باشید می توانید از پیاز کمک بگیرید، چون یک ضدعفونی کننده طبیعی فوق العاده است.

اگرچه بوی پیاز چندان خوشایند نیست، اما استفاده از آب آن برای نابود کردن میکروب ها و تمیز کردن پوست زخمی بسیار موثر خواهد بود. البته نباید از این روش برای زخم های باز و عمیق استفاده کرد.

 

روش استفاده

پیاز را رنده کنید و یا داخل مخلوط کن ریخته و آب آن را بگیرید. یک گاز استریل تمیز را به آب پیاز آغشته کرده و روی زخم و خراش ایجاد شده روی پوستتان بگذارید. این کار را دو مرتبه در روز انجام دهید.

از آنجایی که پیاز یک ماده ی ضدالتهاب طبیعی است می توان از آن برای درمان عفونت گوش استفاده کرد

 

سوختگی و ترک پوست: مرهم پیاز کارساز است

برای تسکین و درمان سوختگی، ترک پوستی، جای جوش و غیره می توانید پیاز را امتحان کنید.

از آنجایی که پیاز خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد، از بروز عفونت پیشگیری می کند و باعث می شود پوست سالم مانده و خیلی سریع خود را احیا کند.

 

روش استفاده

پیاز را خرد کرده و با مقدار کمی روغن زیتون تفت دهید. یک قاشق چایخوری تخم کتان به آن اضافه کرده و به مدت ده دقیقه بگذارید تا نرم شوند. مواد را داخل یک پارچه تمیز نازک بریزید و آن را روی پوست آسیب دیده بگذارید. حواستان باشد که ترکیب به اندازه ی کافی خنک شده باشد.

 

سوپ مخصوص پیاز: خداحافظ سرماخوردگی

تب، احساس خستگی و سرماخوردگی از ناخوشی های شایع فصل سرما است. در این مواقع هیچ چیز به اندازه یک سوپ داغ نمی تواند با سرماخوردگی مقابله کند.

در بین همه ی سوپ هایی که می شناسید، یک سوپ مخصوص پیاز وجود دارد که معجزه می کند. اگرچه شاید خوشایندتان نباشد و نفس تان را بدبود کند، اما خواص ضد ویروسی آن شما را زودتر از آنچه تصورش را می کنید از شر سرماخوردگی خلاص می کند.

پیاز حاوی دو ترکیب ضدمیکروب قوی به نام آلین و آلیسین است که به میکروب ها حمله کرده و مانند آنتی بیوتیک ها عمل می کند.

 

روش مصرف

100 گرم پیاز را خرد کنید و داخل 200 میلی لیتر آب جوش بریزید. اجازه دهید به مدت چند دقیقه در این آب بماند. سپس آن را صاف کرده و یک قاشق چایخوری عسل اضافه کنید. هر روز 4 تا 6 مرتبه از این سوپ مخصوص میل کنید.


نظر

پوست یکی از حساس ‌ترین مناطق بدن به شمار می‌ رود و با کوچک‌ ترین فشاری، عکس‌العمل نشان می ‌دهد و این واکنش‌ها به صورت ‌های مختلفی همچون تورم، قرمزی، تاول و ... بروز می کنند.

میخچه هم به عنوان یک ضایعه پوستی، نوعی واکنش طبیعی بدن برای حفاظت از خود است.
گاهی توجه نکردن به پوشش و حفظ بهداشت پاها که قلب دوم ما هستند، می ‌تواند باعث ایجاد ناراحتی و درد در آن ناحیه شود.

میخچه ضایعه‌ ای پینه ‌‌ای ‌شکل از پوست مرده است که معمولا در سطوح نازک و بدون موی پوست به خصوص در قسمت پشتی پنجه پا یا انگشتان یا در قسمت ضخیم‌ تر پوست کف دست و پا ایجاد می ‌شود. میخچه زمانی به وجود می ‌آید که فشار وارده بر پوست حالتی بیضوی یا شبیه بیضی در پوست ایجاد کند که مرکز آن کانون فشار است و به مرور زمان گسترده می ‌شود. اگر تحریک به طور مستمر روی بافت ‌های تولید کننده میخچه ادامه یابد، حتی پس از حذف آن، پوست مجددا تولید میخچه می ‌کند. مکانی که میخچه ایجاد می ‌شود، باعث ایجاد میخچه های نرم و سخت می‌ شود. انواع سخت معمولا در سطوح خشک و مسطح پوست و انواع نرم آن بین انگشت‌ های نزدیک ایجاد می ‌شوند.

 

چه افرادی بیشتر به میخچه مبتلا می‌ شوند؟
میخچه در میان زنان شایع ‌تر از مردان است. زن ‌ها به دلیل پوشیدن کفش ‌های نوک ‌تیز و پاشنه‌ بلند و تحت فشار قرار گرفتن پاها و انگشتان بیشتر به این ضایعه مبتلا می ‌شوند. این ضایعه معمولا با درد و تورم همراه است. پوشیدن کفش‌ های تنگ یا شل هم به دلیل سایش پا با کفش ممکن است باعث بروز میخچه شود.


افرادی که دچار ناهنجاری‌ های استخوانی هستند هم در معرض خطر ابتلا به میخچه قرار دارند.
افراد دیابتی در مقابل مشکلات پوستی بسیار آسیب ‌پذیرند و به سرعت از این ناحیه دچار دردسر می‌ شوند. پس توصیه می ‌شود این بیماران از کفش‌ های مناسب و اندازه پای خود استفاده کنند و همیشه مراقب بهداشت پای خود باشند.
علاوه بر این، ورزشکاران از جمله فوتبالیست‌ها، کوهنوردان و نیز کسانی که دچار انحراف کف پا هستند، استعداد بیشتری برای ابتلا به میخچه دارند.

 

چه کنیم تا به میخچه مبتلا نشویم؟
میخچه از آن دست بیماری ‌هایی است که اگر مراقب باشید هیچ وقت به سراغ تان نمی‌ آید.
میخچه در اثر قرار گرفتن در معرض فشار و سایش ایجاد می ‌شود پس در اولین قدم سعی کنید از پوشیدن کفش‌ های تنگ و نوک تیز و پاشنه بلند خودداری کنید.

 

همیشه جوراب مناسب به پا کنید و پاهای خود را با نرم‌ کننده‌ها و مرطوب‌ کننده‌ها نرم نگه دارید. شستن مرتب پاها و خشک کردن آن ها را فراموش نکنید. این راهکارها شاید در ظاهر بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر برسند، ولی نقش بسیار موثری هم در پیشگیری و هم در درمان میخچه دارد.

 

درمان‌ های مناسب میخچه کدام است؟
در صورت باقی ماندن میخچه و دردناک شدن آن، باید به پزشک مراجعه کنید تا از خطر عفونت آن جلوگیری کنید. پزشک در مطب، میخچه را با یک چاقوی جراحی برمی ‌دارد. این کار باید توسط افراد متخصص انجام شود، چون انجام آن توسط افراد ناوارد، باعث عفونت و عود مجدد میخچه می ‌شود.

 

به عنوان یکی از درمان‌های موثر میخچه به فریز کردن می ‌توان اشاره کرد که در این روش پزشک میخچه را با نیتروژن مایع فریز می ‌کند که ممکن است به خاطر انجماد پا، کمی دردناک باشد.

 

یکی دیگر از درمان‌ هایی که موثر بودن آن به اثبات رسیده است، استفاده از درمان سنتی سیر است. در این روش توصیه می ‌شود یک حبه سیر را له کرده و به صورت مرهم روی ضایعه میخچه قرار دهید و این کار را چندین بار انجام دهید. در صورت تداوم این عمل، میخچه به کلی از بین می ‌رود.

 

البته در کنار همه این درمان ‌ها، اصلاح راه رفتن، استفاده از کفش مناسب و رعایت بهداشت پاها هم به درمان میخچه کمک می ‌کند.

 

با تمام این حرف‌ ها، گاهی برخی از افراد ترجیح می ‌دهند با این ضایعه کنار بیایند. البته درست است که میخچه برای سلامتی انسان خطری ندارد، ولی به مرور زمان می ‌تواند دردناک شده و باعث ناراحتی فرد شود.

 

علاوه بر این، در صورتی که پس از مدتی، درمان صورت نگیرد، با ضخیم شدن پوست، به تدریج بدن، محل میخچه را بیگانه تلقی می‌ کند و باعث ایجاد زخم‌ هایی در آن ناحیه می‌ شود و در نهایت منجر به عفونت آن می ‌گردد. پس بهتر است تا کار به جاهای وخیم ‌تر نرسیده است، دست به کار شوید.
منبع:7sib.ir

 ضایعه پوستی, علل ایجاد میخچه


نظر

سنگ کلیه - سنگ کلیه ذرات کوچک و سخت که در یک یا هر دو کلیه تشکیل شده و گاهی به داخل حالب ها (لوله های عضلانی باریکی که ادرار را از کلیه ها به مثانه منتقل می کنند) انتقال یابند. سنگ کلیه از نظر اندازه از یک دانه شن تا حدود یک توپ گلف متغیر بوده و ممکن است منفرد یا متعدد باشد.

سنگ کلیه معمولاً بزرگسالان بالای 30 سال از هر دو جنس را مبتلا می سازد ولی در مردان شایع تر است.

 

علایم شایع سنگ کلیه 

-دوره های درد شدید و پیچشی (متناوب ) به فاصله هر چند دقیقه . درد معمولاً ابتدا در ناحیه پشت ، درست پایین دنده ها، ظاهر می گردد. در طی چند ساعت یا چند روز، ناحیه درد از مسیر حرکتی سنگ از حالب به طرف کشاله ران پیروی می کند. با دفع سنگ درد بیمار متوقف می گردد.

-یکی دیگر از علائم سنگ کلیه تهوع مکرر است.

-دفع مقادیر اندک خون در ادرار نیز از دیگر علائم سنگ کلیه است. ادرار ممکن است کدر یا تیره به نظر برسد.

 

علل ایجاد سنگ کلیه

-دفع مقادیر بیش از حد کلسیم از ادرار در اثر اختلال غده پاراتیرویید ـ که تنظیم متابولیسم کلسیم را به عهده دارد ـ یا در اثر مصرف بیش از حد کلسیم و ویتامین ـ د

-نقرس (در مورد سنگ های اسیداوریکی )

-انسداد ادراری به هر دلیل

-کاهش حجم ادار ناشی از بی آبی یا آب وهوای گرم و خشک نیز از علل ایجاد سنگ کلیه است.

-رژیم غذایی نامتناسب (مصرف بیش از حد کلسیم )

-سابقه خانوادگی سنگ کلیه

-پرکاری پاراتیرویید نیز از دیگر علل ایجاد سنگ کلیه است.

-در بستر افتادن طولانی مدت به هر دلیل

-سوء مصرف الکل

 

پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه

-مصرف روزانه حدود 3 لیتر مایعات و عمدتاً آب خالص

-اجتناب از مصرف شیر و فرآورده های لبنی در صورتی که سنگ کلیه از نوع کلسیمی ـ فسفری باشد.

-خودداری از شرایطی که با تعریق بیش از حد همراه است .

 

عواقب مورد انتظار در مورد سنگ کلیه

سنگ های بزرگ معمولاً در کلیه مانده و بدون علامتند، هرچند که می توانند به کلیه آسیب بزنند. سنگ های کوچک به آسانی همراه ادرار از طریق حالب دفع می گردند. سنگ های بین این دو اندازه که از طرفی قابلیت ورود به حالب را داشته و از طرف دیگر به اندازه کافی کوچک نیستند تا عبور آنها از حالب به آسانی صورت گیرد باعث ایجاد درد شدید می گردند. این سنگ ها معمولاً در طی چند روز دفع می گردند. چنانچه حرکت سنگ متوقف شده و باعث انسداد ادراری گردد، برای پیشگیری از آسیب بیشتر کلیه باید خارج گردد.

 

درمان سنگ کلیه

اصول کلی

- هنگام ادرار کردن از کاغذ صافی یا گاز استفاده کنید تا دفع سنگ مشخص شود؛ یا داخل یک ظرف شیشه ای ادرار کرده ، وجود سنگ را بررسی کرده و در صورت وجود آن را جدا کرده ، ادرار را دور بریزید. برای مشخص شدن ترکیب سنگ ، آن را نزد پزشک ببرید.

 

سنگ کلیه,درمان سنگ کلیه,سنگ کلیه درمان