سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طب سنتی@

نظر

بیوریتم چیست؟ آیا تا به حال شده یک روز صبح از خواب برخاسته و دلتان نخواهد از رختخواب بیرون بیاید و برعکس روز دیگر بمب انرژی هستید و آنقدر احساس شادی می‌کنید که هر کاری را به بهترین وجه انجام می‌دهید و همکارانتان از احساس شادی شما هم احساس شادی می‌کنند.


این احساس همان آهنگ زندگی یا بیوریتم است که شما را یک روز بمب انرژی و یک روز خالی از انرژی و بی‌رمق و بی‌حوصله می‌کند.


بیوریتم یک چرخه‌ایست که باعث می‌شود، انرژی فیزیکی، حالات روانی و وضعیت احساسات ما و نیز توان فکری و قدرت یادگیری و حتی حس ششم ما همه به شکل دوره‌ای کم یا زیاد شود.


واژه‌ی بیوریتم در فرهنگ آکسفورد این گونه آمده است: هر الگوی مکرری از فعالیت‌های فیزیکی، احساسی و ادراکی که بر رفتار انسان اثر می‌گذارد.


تاریخچه‌ی بیوریتم به صورت یک نظریه‌ی علمی در سال 1890 میلادی برای نخستین بار یک پزشک آلمانی به نام «ویلیام فلیس» سیکل‌های بیوریتم در بدن انسان را کشف کرد.



در سال 1897دکتر «هرمان سوبودا» روانشناس اتریشی در تحقیقات خود در دانشگاه وین متوجه شد که حالت جسمی هر انسان دارای سه سیکل دوره‌ای 23 روزه فعالیت‌های جسمی و 28 روزه‌ی احساسی و دوره‌ی 33 روزه فکری است که بنظر می‌رسد نصف دوره‌ی زمانی هر کدام از سیکل‌ها مثبت و نیم دیگر آن منفی باشد.

آگاهی داشتن از وضعیت سطوح انرژی فیزیکی و احساسی و ادراکی می‌تواند در افزایش بهره‌وری فرد کمک کند و برای مدیران و تصمیم‌گیران مهم و در دوره‌ی مثبت تفکر و ادراک نتیجه‌ی بهتری دارد و مهم‌تر از اینها دانستن روزهای بحرانی است که فرد باید بیشتر مراقب خود باشد.



چون امکان اشتباه و خطا برایش وجود دارد و از انجام کارهای حساس و پر خطر بپرهیزد. در ژاپن و آلمان به خلبانان و رانندگان قطارهای پر سرعت در روزهای بحرانی اجازه کار نمی‌دهند. روزهای بحرانی روزهایی که فرد بین منطقه‌ی مثبت و منفی قرار دارد و در حال بالا و پائین رفتن سینوسی ریتم آهنگ زندگی خود است و مانند یک حالت پر و خالی است و این شوک بین این دو مرحله ایجاد ناپایداری و عدم ثبات می‌کند که باعث آشفتگی، خطا و اشتباه در نتیجه حادثه و یا یک تصمیم‌گیری خطا و شاید غیراخلاقی و خلاف اصول حرفه‌ایی شود.



بیوریتم یا آهنگ زندگی یکی از نشانه‌های خالق هستی است همان طور در آیه‌ی 80 سوره‌ی مومنون در قرآن کریم می‌فرماید «او کسی است که زنده می‌دارد ومی‌میراند و در پی یکدیگر آمدن شب روز از اوست آیا تعقل نمی‌کنید».

با شناخت آهنگ زندگی خود می‌توان از خطاها دور شد زیرا با شناخت آهنگ زندگی خود برای برخی تصمیم‌ها و علت خطای خود دلیلی و توجیهی منطقی نداریم و در تصمیم‌گیری بهترین روز زندگی خود را انتخاب و باشناخت نقطه‌ی بحران در زندگی خود بحران برای خود و دیگران ایجاد نکنیم تا از زندگی خصوصی و هم زندگی کاریمان لذت ببریم.