سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طب سنتی@

نظر

موهایتان می ریزد:
کمبود آهن در بدن به خصوص اگر تبدیل به کم خونی و فقر آهن کامل شود، موجب ریزش موها می شود. کم شدن آهن بدن را به حالت بقا قرار می دهد و بدن اکسیژن را به سمت کارکردهای حیاتی می فرستد و دیگر برای سالم نگه داشتن و حفظ کردن موها اکسیژنی نمی ماند. البته با ریختن چند تار مو نباید نگران شوید، ریختن حدود 100 تار مو در روز عادی است و نشانه فقر آهن نیست.



گیاهخوار هستید:
تمام آهن بدن به صورت مشابهی تولید نمی شود. بدن شما آهن هِم یا آهن خونرنگزا (که از گوشت، ماکیان و ماهی بدست می آید) را دو تا سه برابر بهتر از آهن غیر هم یا آهن غیرخونرنگزا از گیاهان جذب می کند. با برنامه ریزی غذایی درست می تواند به اندازه کافی آهن دریافت کنید. سبزیجاتی با برگ های تیره رنگ، حبوبات و غلات و بنشن ها سرشار از آهن هستند. آنها را با غذاهای سرشار از ویتامین ث مانند فلفل دلمه ای و بروکلی همراه کنید تا بهتر جذب شوند.




تیروئید کم کار دارید:
کمبود آهن کارکرد تیروئید را کند می کند و از تأثیر تقویت متابولیسم آن جلوگیری می کند. کم کاری تیروئید اغلب نادیده گرفته می شود . بنابراین اگر متوجه شدید که انرژی کمی دارید، وزن گرفته اید یا حتی دمای بدنتان پائین تر آمده با پزشکتان تماس بگیرید.


باردار هستید:
اسید فولیک باید از قبل از بارداری مصرف شود، زیرا جنین به آهن نیاز دارد و از ذخیره بدن مادر استفاده می کند. همچنین بسیاری از خانم ها هنگام زایمان خون زیادی از دست می دهند و این میزان آهن بدنشان را پائین می آورد. پس اگر چندقلو باردار هستید، بارداری های نزدیک به هم داشته اید یا اغلب بخاطر تهوع بامدادی بالا می آورید، باید جذب آهن خود را بالا ببرید.




زبانتان عجیب شده است:
گذشته از عوض شدن رنگ زبان، کمبود آهن موجب کاهش سطح میوگلوبین خون هم می شود. میوگلوبین پروتئینی در سلول های قرمز خون است که از سلامت عضله (مانند عضله ای که زبان را نگه می دارد) حمایت می کند. در نتیجه، بسیاری از افرادی که کمبود آهن دارند از درد، التهاب و صافی عجیب زبان شکایت دارند.



بیماری سلیاک یا بیماری های التهابی روده دارید:
حتی اگر آهن کافی در رژیم غذایی خود داشته باشید، بیماری سلیاک یا بیماری های التهابی روده منجر به مشکلاتی در جذب مواد غذایی از جمله آهن می شوند. این وضعیت ها موجب التهاب و آسیب به مجرای گوارشی می شوند. اگر هر یک از این بیماری ها در شما تشخیص داده شده اند، باید با پزشک خود تماس بگیرید و از او بپرسید که چطور می توانید جذب آهن را در بدنتان افزایش دهید.

نشانه های  فقر آهن 2