سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طب سنتی@

نگاره: ‏سیب: نام علمی    Malus domestica سیب یک میوه درختی سردسیری از خانواده گلسرخیان است که انواع مختلفی دارد، مانند سیب گلاب(Gala apple)، سیب سرخ، سیب سبز و سیب وحشی. این میوه خوش عطر و طعم حاوی مقدار زیادی پتاسیم، سدیم، کلسیم، برم و فسفر و مقادیر زیادی ویتامین آ و ب می‌باشد. ویتامین‌های موجود در سیب بیشتر در پوست سیب و زیر پوست آن قرار دارد بنابراین آن‌هایی که می‌توانند پوست سیب را هضم کنند بهتر است که آن را با پوست بخورند و اگر می‌خواهید پوست آن را بکنید بهتر است که سیب را خیلی نازک پوست کنید.  ***برخی از خواص سیب :  *جلوگیری از پیری زودرس فیتو کمیکال های موجود در سیب مانع از بروز دیابت، فشار خون ، بیماری های قلبی و سایر شرایطی می شود که به طور چشمگیر سلامت و زندگی افراد را به خطر می اندازد. همچنین آنتوسیانین‌های سیب که با سلول‌های سرطان‌زا مقابله می‌کنند، میزان کلسترول بد(LDL) را کاهش می‌دهند و از تشکیل لخته‌های خونی پیشگیری می‌کنند.  *دندان‌های‌تان را برق می‌اندازد. مسلماً سیب نمی‌تواند جای مسواک را بگیرد اما به بهداشت دهان و دندان کمک زیادی می‌کند. گاز زدن و جویدن این میوه برای سلامت لثه‌ها بسیار مفید است. علاوه بر این سیب باعث افزایش ترشح بزاق می‌شود برای همین مانع رشد میکروب‌ها در دهان می‌شود. به این ترتیب امکان پوسیدگی دندان‌ها نیز کاهش می‌یابد.  *مقابله با سرطان سیب حاوی ترکیباتی مانند اسید کافئیک، اسید کلوروژنیک، اسید الاژیک، فرولیک و ترکیبات فنولیک دیگری می‌باشد. برای همین می‌تواند از ابتلا به سرطان‌ها پیشگیری کند. همچنین سیب تنها مانع از سرطان کولون نیست بلکه به دلیل داشتن کوئرستین، فلاونوئید ها و فیتو کمیکال ها مانع از فعالیت رادیکال های آزاد می شود. فیتو کمیکال ها علیه کارسینوژن عمل کرده و به پیشگیری از سرطان کمک می کند و این بدان معنا است که خوردن سیب مانع از بروز سرطان ریه، پروستات و .....می شود. گلوتاتیون موجود در این میوه تأثیر ضدسرطانی دارد و قدرت دفاعی بدن در مقابل عفونت‌ها را بالا می‌برد.   *کاهش کلسترول خون سیب حاوی فیبری محلول در آب به نام پکتین است. این فیبر کلسترول بد خون(LDL) را کاهش می‌دهد. کمپوت سیب به دلیل سرشار بودن از این فیبر با اسهال مقابله می‌کند. باید بدانید که سیب با پوست حاوی حدود 4 گرم فیبر است که نیمی از آن فیبر پکتین می‌باشد. همچنین پکتین باعث افزایش حجم مدفوع و فشار مایعات شده و بنابر این به درمان یبوست، اسهال و به طور کلی سلامت عمومی دستگاه گوارش کمک می کند.  *جلوگیری از ابتلا به آب مروارید  سیب حاوی کوئرستین است و چشم‌های شما را از ابتلا به این بیماری محافظت می‌کند.  *جلوگیری از ریزش مو:  در پزشکی چینی ریزش مو به عنوان نشانه ای از کاهش تراوشات کبدی شناخته شده است و در این میان سیب و سایر میوه ها و سبزیجات کمک موثری برای بازسازی دوباره این تراوشات است. بعلاوه خونی که به فولیکولهای مو می رسد را سرشار از مواد مغذی می کند.‏سیب:
نام علمی Malus domestica
سیب یک میوه درختی سردسیری از خانواده گلسرخیان است که انواع مختلفی دارد، مانند سیب گلاب(Gala apple)، سیب سرخ، سیب سبز و سیب وحشی. این میوه خوش عطر و طعم حاوی مقدار زیادی پتاسیم، سدیم، کلسیم، برم و فسفر و مقادیر زیادی ویتامین آ و ب می‌باشد. ویتامین‌های موجود در سیب بیشتر در پوست سیب و زیر پوست آن قرار دارد بنابراین آن‌هایی که می‌توانند پوست سیب را هضم کنند بهتر است که آن را با پوست بخورند و اگر می‌خواهید پوست آن را بکنید بهتر است که سیب را خیلی نازک پوست کنید.

***برخی از خواص سیب :

*جلوگیری از پیری زودرس
فیتو کمیکال های موجود در سیب مانع از بروز دیابت، فشار خون ، بیماری های قلبی و سایر شرایطی می شود که به طور چشمگیر سلامت و زندگی افراد را به خطر می اندازد. همچنین آنتوسیانین‌های سیب که با سلول‌های سرطان‌زا مقابله می‌کنند، میزان کلسترول بد(LDL) را کاهش می‌دهند و از تشکیل لخته‌های خونی پیشگیری می‌کنند.
*دندان‌های‌تان را برق می‌اندازد.
مسلماً سیب نمی‌تواند جای مسواک را بگیرد اما به بهداشت دهان و دندان کمک زیادی می‌کند. گاز زدن و جویدن این میوه برای سلامت لثه‌ها بسیار مفید است. علاوه بر این سیب باعث افزایش ترشح بزاق می‌شود برای همین مانع رشد میکروب‌ها در دهان می‌شود. به این ترتیب امکان پوسیدگی دندان‌ها نیز کاهش می‌یابد.

*مقابله با سرطان
سیب حاوی ترکیباتی مانند اسید کافئیک، اسید کلوروژنیک، اسید الاژیک، فرولیک و ترکیبات فنولیک دیگری می‌باشد. برای همین می‌تواند از ابتلا به سرطان‌ها پیشگیری کند. همچنین سیب تنها مانع از سرطان کولون نیست بلکه به دلیل داشتن کوئرستین، فلاونوئید ها و فیتو کمیکال ها مانع از فعالیت رادیکال های آزاد می شود. فیتو کمیکال ها علیه کارسینوژن عمل کرده و به پیشگیری از سرطان کمک می کند و این بدان معنا است که خوردن سیب مانع از بروز سرطان ریه، پروستات و .....می شود. گلوتاتیون موجود در این میوه تأثیر ضدسرطانی دارد و قدرت دفاعی بدن در مقابل عفونت‌ها را بالا می‌برد.


*کاهش کلسترول خون
سیب حاوی فیبری محلول در آب به نام پکتین است. این فیبر کلسترول بد خون(LDL) را کاهش می‌دهد. کمپوت سیب به دلیل سرشار بودن از این فیبر با اسهال مقابله می‌کند. باید بدانید که سیب با پوست حاوی حدود 4 گرم فیبر است که نیمی از آن فیبر پکتین می‌باشد. همچنین پکتین باعث افزایش حجم مدفوع و فشار مایعات شده و بنابر این به درمان یبوست، اسهال و به طور کلی سلامت عمومی دستگاه گوارش کمک می کند.

*جلوگیری از ابتلا به آب مروارید
سیب حاوی کوئرستین است و چشم‌های شما را از ابتلا به این بیماری محافظت می‌کند.

*جلوگیری از ریزش مو:
در پزشکی چینی ریزش مو به عنوان نشانه ای از کاهش تراوشات کبدی شناخته شده است و در این میان سیب و سایر میوه ها و سبزیجات کمک موثری برای بازسازی دوباره این تراوشات است. بعلاوه خونی که به فولیکولهای مو می رسد را سرشار از مواد مغذی می کند