سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طب سنتی@

دستهای یخی
==============
دکتر انوشیروانی
متخصص طب سنتی ایران

بسیارند کسانی که درفصل های سرد سال انگشتانی بسیار سرد دارند و بینی آنها نیز گویی تکه ای یخ است. بیشتر این افراد بانوان جوانی هستند که از شکایات دیگری مانند ضعف و بیحالی، سرگیجه، و کاهش تمرکز و حافظه نیز شاکی اند.

تشخیص های مختلفی برای این حالت وجود دارد و طبیب آگاه باید با درخواست آزمایش، کم خونی و هایپوتیروئیدی را ارزیابی کند و همچنین فشار خون را بسنجد.

غیر از دو سبب کم خونی و یا پایین بودن فشار خون، گاهی این حالت ناشی از افزایش غلظت خون است. در مواردی که سبب این حالت، غلیظ بودن خون باشد دمنوش «آویشن شیرازی به علاو? عناب» بسیار سودمند است. البته منظور از غلیظ بودن خون الزاماً افزایش هماتوکریت نیست...
بدین منظور فرد باید یک تا دو قاشق غذاخوری پر از برگ آویشن شیرازی را با 7 الی 10 عدد عناب چنگال زد? سوراخ سوراخ شده در یک قوری بریزد و با یک و نیم لیوان آبجوش به مدت 20 دقیقه روی بخار دم کند. پس از دم کشیدن، تا دمنوش داغ است باید صاف شود و با یک قاشق مرباخوری عسل، شیرین شده و تا حدّی که ممکن است داغ نوشیده شود. پس از آن نیز در طول روز باید سه تا چهار بار دیگر روی همان آویشن و عناب، هر بار یک لیوان آب جوش افزوده شود و پس از دم کوتاهی صاف شده و نوشیده شود.

بیشتر مبتلایان پس از حدود دو هفته مداومت به این دستور بهبود می یابند و از سردی بینی و انگشتان دست و پا آسوده می شوند.

البته در تشخیص افتراقی این حالت دستکم به دو سبب دیگر نیز باید توجه کرد که در طب جدید تعریفی ندارند... برای هر یک از موارد دیگر، درمانهای متفاوتی وجود دارد که باید در جای خود به آن پرداخت.
نگاره: ‏دستهای یخی ============== دکتر انوشیروانی متخصص طب سنتی ایران  بسیارند کسانی که درفصل های سرد سال انگشتانی بسیار سرد دارند و بینی آنها نیز گویی تکه ای یخ است. بیشتر این افراد بانوان جوانی هستند که از شکایات دیگری مانند ضعف و بیحالی، سرگیجه، و کاهش تمرکز و حافظه نیز شاکی اند.  تشخیص های مختلفی برای این حالت وجود دارد و طبیب آگاه باید با درخواست آزمایش، کم خونی و هایپوتیروئیدی را ارزیابی کند و همچنین فشار خون را بسنجد.  غیر از دو سبب کم خونی و یا پایین بودن فشار خون، گاهی این حالت ناشی از افزایش غلظت خون است. در مواردی که سبب این حالت، غلیظ بودن خون باشد دمنوش «آویشن شیرازی به علاو? عناب» بسیار سودمند است. البته منظور از غلیظ بودن خون الزاماً افزایش هماتوکریت نیست... بدین منظور فرد باید یک تا دو قاشق غذاخوری پر از برگ آویشن شیرازی را با 7 الی 10 عدد عناب چنگال زد? سوراخ سوراخ شده در یک قوری بریزد و با یک و نیم لیوان آبجوش به مدت 20 دقیقه روی بخار دم کند. پس از دم کشیدن، تا دمنوش داغ است باید صاف شود و با یک قاشق مرباخوری عسل، شیرین شده و تا حدّی که ممکن است داغ نوشیده شود. پس از آن نیز در طول روز باید سه تا چهار بار دیگر روی همان آویشن و عناب، هر بار یک لیوان آب جوش افزوده شود و پس از دم کوتاهی صاف شده و نوشیده شود.  بیشتر مبتلایان پس از حدود دو هفته مداومت به این دستور بهبود می یابند و از سردی بینی و انگشتان دست و پا آسوده می شوند.  البته در تشخیص افتراقی این حالت دستکم به دو سبب دیگر نیز باید توجه کرد که در طب جدید تعریفی ندارند... برای هر یک از موارد دیگر، درمانهای متفاوتی وجود دارد که باید در جای خود به آن پرداخت.‏