سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طب سنتی@

نظر

باید توجه داشت بهار نجومی با بهار طبی تفاوت دارد. براساس دیدگاه‌های مکتب درمانی طب سنتی ایران، بهار طبی در حقیقت زمانی آغاز می‌شود که برودت و سرمای زمستان از بین می‌رود و هوا لطیف می‌شود؛ در این زمان گیاهان و درختان شروع به جوانه‌زدن و سبزشدن می‌کنند. در این حالت نخستین کاری که هر فرد باید انجام دهد پاک‌سازی بدن است؛  این پاک‌سازی متناسب با عادت‌ها و قابلیت‌های فردی افراد از طریق قی‌کردن، حجامت کردن، فصد (خون‌گیری) یا مصرف داروهای مسهل انجام می‌شود.


نظر

خبرگزاری فارس: یک متخصص مغز و اعصاب گفت: بیماری ترومبوز سینوس مغزی( لخته خون در مغز) زنان تهرانی در ماه رمضان به علت استفاده از قرص‌های جلوگیری از بارداری به منظور تغییر عادات ماهانه و افزایش روزه‌داری 4 برابر بیشتر از ماه‌های دیگر است.
فرامرز امیری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس اظهار داشت: متأسفانه برخی از زنان به منظور استفاده کامل از ماه رمضان و افزایش روزهای روزه‌داری اقدام به مصرف قرص‌های جلوگیری بارداری و کاهش روزهای عادات ماهانه می‌کنند که این امر موجب افزایش شانس ابتلای این افراد به بیماری ترمبوز سینوس مغزی می‌شود.

وی افزود: به علت فرآورده‌های هورمونی موجود در قرص‌های جلوگیری انعقادپذیری خون بالا می‌رود و در کنار آن موضوع گرمای هوا و اینکه فرد نمی‌تواند مایعات بنوشد موجب غلیظ‌ شدن خون و ایجاد لخته در رگ‌هایی که مسئول تغذیه خون وریدی از مغز هستند می‌شود که به آن ترومبوز سینوس مغزی می‌گویند.
این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه این عارضه به میزان خیلی کم در مردان به دلایل دیگری اتفاق می‌افتد تصریح کرد: بیماری ترومبوز سینوس مغزی عوارض زیادی را در طولانی‌مدت به همراه دارد که از مهمترین عوارض آن سردردهای شدید است.
امیری ادامه داد: این عارضه در حالت عادی 5 تا 10 درصد سکته‌های مغزی را تشکیل می‌دهد که البته در ابتلا به برخی عفونت‌ها و بعد از زایمان و به‌ویژه در ماه مبارک رمضان میزان آن افزایش می‌یابد. لذا به زنان باردار توصیه می‌شود به هیچ وجه از قرص‌های ضدبارداری استفاده نکنند.
وی با بیان اینکه علت ایجاد این عارضه لخته‌شدن خون در رگ‌های تخلیه‌ خون از مغز است خاطرنشان کرد: این موضوع باعث می‌شود خون از مغز تخلیه نشود که افزایش حجم خون داخل مغز و به دنبال آن افزایش فشار داخل جمجمه را در پی دارد.
امیری گفت: درمان این بیماری به غیر از تجویز مسکن‌ برای درمان علامتی که درد فرد را کاهش می‌دهد به کمک داروهای مختلف، ترومبوز و لخته حل می‌شود تا خون بتواند جریان طبیعی خود را از مغز داشته باشد و در نهایت فشار جمجمه و حجم خون داخل مغز به تعادل برسد.


نظر

حجامت اصطلاحا به روشی از خونگیری اطلاق می شود که جهت درمان بعضی ازبیماری ها بکار می رود ودارای سابقه تاریخی هفت هزار ساله  ومورد تایید و تاکید اسلام می باشد. قدمت حجامت در ایران به قبل از اسلام می رسد، بهرام گور پادشاه ساسانی چون درمان بیماری خود را  منحصر در حجامت یافت دستور داد حجامت در ایران رایج شود.

یکی از مهمترین روایاتی که در زمینه حجامت در منابع معتبر روایی ذکر شده و در ذیــــل آیه یک ســــوره‌ مبارکه «اسری» در تفسیر المیزان و برخی از تفاسیر دیگر آمده ‌است، حدیث زیر می‌باشد:
حضرت رسول اکرم(صلی االله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند:

 «در شب معراج، وقتی که به آسمان هفتم صعود کردم، بر هیچ ملکی از ملائک گذر نکردم مگر اینکه گفتند یا محمد حجامت کن و امتت را به حجامت کردن امر بفرما.»

انواع حجامت

 در طب سنتی ایران حجامت به طور کلی به دودسته تقسیم می شود:

Dry cupping - حجامت خشک یا بادکشی
Wet cupping - حجامت تر

حجامت خشک : نوعی حجامت است که در آن خونی از بدن خارج نمی شود، بلکه تنها عمل مکش یا Suction روی پوست انجام می شود. حجامت خشک خود بر دو قسم است: 
الف : سرد و خشک،
 ب ـ گرم و خشک
حجامت گرم و خشک در فرهنگ عامه اصطلاحاً به کوزه یا لیوان گذاری معروف می باشد. حجامت خشک در نقاط مختلفی از بدن انجام می شود و در درمان بسیاری از دردها و بیماریها نقش موثری دارد. اینگونه از حجامت موجب انبساط عروق و رفع انسداد آنها و تحریک دیواره مویرگها می شود و در افزایش توان سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد.

حجامت تر با خارج نمودن مقداری از خون بیمار همراه می باشد. حجامت تر در مکاتب مختلف طب سنتی متفاوت می باشد، اما در طب اسلامی مواضع زیر بیشتر تاکید شده است.
امام صادق ( ع ) فرمودند : رسول خدا ( ص ) در سه نقطه حجامت می فرمود : سر، بین دو کتف وکمر  

حجامت موضعی: بر اساس تشخیص پزشک و نوعی بیماری در موضع خاصی انجام می شود . از جمله حجامت روی کفلها، اطراف مقعد، روی رانها، حجامت کلیه، قاعده ریه و حجامت کبد. این نوع حجامت انواع مختلف دارد که مهم‌ترین و رایج‌ترین آنها همان خون‌گیری از میان دو کتف است. ولی  حدود شصت نوع حجامت دیگر نیز وجود دارد که فقط باید به تجویز اطباء انجام شود. مثلاً برای نوزادان بعد از چهار ماهگی حجامت نقره در گودی پشت گردن تجویز می‌گردد که طبق روایات اسلامی برای بر طرف کردن رطوبت سر و رشد مطلوب آنها بسیار مفید است. همچنین برای درمان زردی نوزادان حجامت ساده‌ای از پشت گوش آنها انجام می‌شود که با ریزش دو سه قطره خون، زردی آنها فوراً کاهش می‌یابد.

حجامت‌های دیگری نیز در سایر اعضای بدن صورت می‌گیرد که اثرات خاص درمانی دارد. مانند حجامت زیر چانه (برای درمان جوش‌های صورت)، حجامت ساعد (برای گرفتگی رگ دست که یک بیماری خاص بانوان است)، حجامت سر (برای رشد مو)، حجامت زانو، حجامت کبد، حجامت کلیه‌ها، حجامت ساقین، حجامت پشت کمر، زیرناف، قوزکپا وغیره.
      
روش انجام حجامت چگونه است؟

پس ازمعاینه و اخذ شرح حال از بیمارموضعی که برای حجامت تعیین شده است ضدعفونی  گشته سپس با لیوان حجامت که بصورت یکبارمصرف ساخته شده به مدت چند دقیقه بادکش می شود، بعد ازایجاد انبساط چند خراش سطحی ایجاد می گردد، آنگاه به تناسب وضعیت جسمی، بالینی وعروقی بیماردرسه الی پنج مرحله از وی خون گرفته می شود. این عملیات مجموعا در مدت حدود 20 دقیقه انجام می شود که خون گرفنه شده حداکثر به  50تا70 سی سی بالغ می گردد. درحجامت خشک مرحله خونگیری انجام نمی شود.

مقدار مناسب برای کشیدن شدن پوست به درون ظرف مکش به میزان 1 تا 1.5 سانتی متر از بالاترین حد گنبد پوست مکیده شده تا لبه ظرف مکش است. برای آماده سازی بهتر موضع حجامت ـ جهت حصول نتیجه بهتر از حجامت نوع خشک یا تر ـ می توان موضع حجامت را با روغن زیتون، روغن سیاهدانه و یا گل بنفشه چرب نمود.
 
حجامت تاچه حد ارزش درمانی دارد وفرایند اثر گذاری آن؟

سمومی که در اثر سوخت و ساز بدن در گوشه وکنار آن رسوب یافته، توسط جریان خون شسته شده ونیروی حفاظتی دریچه های مخصوص قلب مانع ورود آنها به قلب می شوند وآنها را در پشت قلب وبین دوکتف بایگانی می کنند ودرآنجا دو روز باقی مانده ودر صورت عدم تخلیه  (توسط حجامت) این خون کثیف به کبد برگشته وکبد آنرا به طحال فرستاده ودربرخی رگهای بدن رسوب می کند وموجب درد وناراحتی هایی می شود.

درمنابع طب اسلام وطب سنتی حجامت به عنوان یکی ازارکان مهم درمان ذکرگردیده است وبیماری های گوناگون را درمان می کند و به صورت اختصاصی درمنابع طب اسلامی به شکل پیشگیرانه درمان همه بیماری ها شمرده شده است ودرمورد بیماری های خاص درمان تمامی بیماری های ناشی ازغلبه خون گفته شده است. بوعلی سینا اعتقاد دارد صفرا وسودا نیز ازطریق حجامت قابل دفع است.

حجامت دردرمان چه بیماری هایی بکارمی رود؟

حجامت درمورد بیمارهای هایپرلیپیدمی (چربی خون بالا)، دیابت غیروابسته به انسولین، دردهای عضلانی، سردردهای عصبی ومیگرنی، بیماری های پوستی شامل آکنه، پسوریازیس، آلرژی های دارویی، غذایی، فصلی، اعتیاد به مواد مخدر، بیماری های انسدادی عروق کرونر،عوارض بعد ازیائسگی (منوپوز)، دردهای قاعدگی درزنان ودوشیزگان (دیسمنوره) وبرخی بیماری های عفونی، هورمونی وغدد کاربرد دارد.

آیا استفاده ازفواید حجامت تنها برای درمان بیماریهاست؟

بیشترین کاربرد انواع حجامت بعد از بیماریهاست و بامکانیسم مختلفی ازجمله تنظیم سیستم ایمنی موجب پیشگیری ازبیماریها می گردد و بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که کاربرد حجامت فقط برای درمان بیماریها نیست.

زمان‌های حجامت

حجامت در همه وقت مجاز نیست و در روایات اسلامی زمان‌های خاصی برای مؤثرتربودن آن توصیه شده است.                                                                                                      

حجامت به لحاظ ماه شمسی: تقویم سُریانی یا رومی از چند هزار سال قبل تاکنون در خاورمیانه رواج داشته است. در احادیث اسلامی هفتم حزیران بهترین روز حجامت در طول سال معرفی شده است و در ادام? آن آمده است که اگر به انجام حجامت در این روز موفق نشدید چهاردهم حزیران نیز می‌توانید به این کار مبادرت کنید. ماه حزیران ششمین ماه تقویم سریانی است که بین ایار و تموز قرار دارد. حزیران 30 روز دارد و  تقریبا از 24 خرداد آغاز و به 22 تیر ختم می‌شود. هر ساله یک یا دو روز جابجایی در تطبیق این دو تقویم شمسی دیده می‌شود. اطبای حاذق هر ساله این دو روز مهم حجامت را محاسبه کرده و به بیماران خود اعلام قبلی می‌دهند.

حجامت به لحاظ ماه‌ قمری: طبق حدیثی که از امام رضا(ع) منقول است حجامت در روزهای 12 تا 15 ماه قمری تأثیر بیشتری دارد. این مسئله به کامل بودن ماه قمری مربوط است و شبیه اثر کر? ماه بر جذر و مد آب دریا و رودخانه‌ است. در مرتب? بعدی می‌توان روزهای 10 تا 23 ماه قمری را لحاظ کرد.

حجامت به لحاظ روزهای هفته: حجامت در روزهای فرد خصوصاً عصر یکشنبه و صبح پنجشنبه اثر بیشتری دارد. در عوض در روزهای چهارشنبه و جمعه نباید حجامت کرد. حجامت در ظهر روز جمعه بسیار زیان‌آور است.

حجامت به لحاظ فصول سال: بهترین اوقات حجامت بجز حزیران، در زمانی است که هوا معتدل باشد، یعنی در چهل روز نخست بهار و چهل روز آغاز پاییز. در فصل زمستان (خصوصاً دی ماه) و فصل تابستان (بجز 14 حزیران که ذکر شد) حجامت اثر اندکی خواهد داشت.

درمورد چه افرادی نباید حجامت کرد؟

حجامت پیشگیرانه خطرآفرین نیست وبه منظورپیشگیری ازبیماریها می توان هرسال حداقل درفصل بهار حجامت کرد وحداقل فاصله زمانی برای حجامت ازیک ماه شروع می شود تا سن روزفاصله یعنی چهل ساله چهل روزیک بار، پنجاه ساله پنجاه روزیکبارو...ولی حجامت درمانی اگرتوسط افرادغیر مطلع انجام شود ممکن است موجب درمان نگردیده  و یا اشکالاتی را پدید آورد.

درمورد افراد زیر نباید حجامت کرد:

-افرادی که باتعریف طب اسلامی وطب سنتی دچارغلبه شدید بلغم هستند
-کودکان ازبدوتولد تا چهارماهگی
-زنان باردارتا ماه چهارم بارداری
-زنان درمدت ایام عادت ماهیانه
-افراد دارای کمبود پلاکت خون
-افرادی که دچار فشارخون مقطعی بالا هستند ( دراین افراد ابتدا باید با استفاده ازحجامت گرم وخشک به طریق مخصوص فشارخون راکاهش داده وسپس اقدام به حجامت کرد)

مقایس? اهدای خون و حجامت

در اهدای خون‌ حدود 450 سی سی خون تازه با سوزن از ورید گرفته می‌شود ولی در حجامت با ایجاد مکش بین دو کتف و ایجاد خراش در آن حدود 50 سی سی خون از مویرگ‌های پشت خارج می‌شود. آزمایشات نشان داده که ترکیبات خون وریدی با خون حجامت تفاوت بسیار دارد. در حجامت خون سیاه و غلیظ است که خارج می‌شود، خونی که دارای اوره، چربی و ترکیبات زائد بیشتری نسبت به خون تاز? ورید است.

برخی دیگر از فواید خاص حجامت که در اهدای خون دیده نمی‌شود به این ترتیب است:          
                                                                                  
- حجامت سبب تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن، سیستم هورمونی و سیستم عصبی می‌شود.               
 -حجامت از ابتلا به بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.                                                            
ـ حجامت درمان کنند? 150 نوع بیماری بوده یا در بهبود و کاهش اثرات آنها مؤثر است.                   
- انواع حجامت از بدو تولد تا آخر عمر برای بدن انسان مجاز و بلکه مفید و ضروری است.

توصیه‌های قبل از حجامت

1. با شکم گرسنه و سیر حجامت نکنید.
2. دوازده ساعت قبل از حجامت سیگار نکشید.
3. یک ساعت قبل از حجامت انار یا شربت آب انار میل کنید تا از غلظت خون کاسته شود. همچین می‌توانید عسل، ماء الشعیر یا مایعات فراوان بنوشید.
4. در وقت حجامت انگشتر عقیق به دست نداشته باشید.
5. از با تجربه بودن شخصی که می خواهد شما را حجامت کند اطمینان داشته باشید.          
6. قبل از انجام حجامت حتماً عینک از روی چشم برداشته شود.                                                                                                                                                               
امام رضا ( ع ) فرمودند: «باید حجامت کردن بعد از خوردن غذا صورت گیرد، چونکه وقتی انسان سیر شد، سپس حجامت کرد، خون جمع شده و بیماری خارج می گردد و اگر با شکم گرسنه کسی حجامت کند، خون خارج می شود ولی بیماری ( در بدن ) باقی می ماند.»

توصیه‌های بعد از حجامت

1. تا دوازده ساعت سیگارنکشید.                                                                               
2. تا 24 ساعت ورزش یا کار سنگین نکنید.                                                                   
3. تا 24 ساعت ماهی و لبنیات و غذای شور و غذاهای سرد و تند و تیز مصرف نکنید.
4. حداقل تا 12 ساعت پس از انجام حجامت جهت جلوگیری از عفونت زخم، استحمام ممنوع می باشد.
5. قبل و بعد از حجامت خوردن انار توصیه شده است. همچنین برای جبران ضعف احتمالی، نوشیدن شربتی از عسل  پس از حجامت توصیه شده است.                                                              
6. تا 12 ساعت قبل و بعد از حجامت نزدیکی صورت نگیرد.
7. طی شش ساعت اول پس از حجامت خوردن شربت عسل (یک قاشق عسل+یک لیوان آب ولرم+کمی گلاب) توصیه می شود.

امام رضا (ع): «سفارش مىی کنم که پس از حجامت یا فصد، آب انار را با مکیدن آن بنوشید. مکیدن آب انار خون را زنده و تن را با نشاط خواهد ساخت. پس از حجامت و فصد، از خوردن غذاهاى نمک‏ دار تا مدت 3 ساعت بپرهیزید، چون اگر این پرهیز مراعات نشود، بعید نیست که انسان به بیمارى جرب دچار شود.»

امام حسن عسکری (ع) فرمودند: «پس از انجام حجامت، انار بخور، اناری شیرین؛ چرا که خون را فرو می نشاند و خون را در درون، تصفیه می کند.»
 
آداب حجامت

از آنجا که حجامت از جمله توصیه های دینی است، لذا مانند بسیاری دیگر از آداب مذهبی جهت دستیابی به نتیجه بهتر مستلزم رعایت آداب و اصولی می باشد که آن می پردازیم.

*حجامت رو به قبله و به صورت چهار زانو انجام شود.
*حجامت کننده و حجامت شونده با وضو باشند و حجامت را با نام خداوند آغاز کنند.
* قبل از شروع حجامت حتماً آیه الکرسی تلاوت شود.
*دعای شریفی که در خصوص حجامت از امام علی بن موسی الرضا (ع) وارد شده است، خوانده شود.
* نگاه کردن به خون اول حجامت ـ بر طبق احادیث ـ مستحب و باعث روشنی و جلای چشم می شود.
*ذکر صلوات به هنگام حجامت فراموش نشود.
*در صورت امکان حجامت در روزها و زمان های توصیه شده انجام شود.
* پزشک و بیمار هر دو به این نکته توجه داشته باشند که پزشک و عمل حجامت هر دو تنها وسیله ای برای شفای بیماری است. مسلماً شفای هر بیماری تنها به خواست و اراده خداوند متعالی انجام پذیر می باشد                                                                                                            
*بعد از انجام حجامت به فرد حجامت شونده تبریک گفته شود.

امام رضا علیه السلام براى حجامت دعاى خاصى ذکر فرموده ‏اند. این مطلب اهمیت همراهى درمان روحى و دعا درمانى با درمان ‏هاى جسمى در طب اسلامى را اثبات می کند. متن دعا چنین است:
 وقتى خواستى حجامت کنى، چهار زانو جلوى حجّام بنشین و بگو: «اَعوذ بِالّلهِ الکَریم فى حِجامَتى مِنَ العَین فِى الدَّم وَ مِن کُلّ سوءِ وَ الاَعلالِ وَ الاَسقام وَ الاَوجاع وَ الاَمراض وَ اَسئَلُکَ العافِیةَ وَ المُعافاة وَ الشِّفاءِ مِن کُلّ داء.» یعنى: « در حجامت خود به خداوند کریم پناه می ‏برم از خونریزى و از هر ناراحتی، علت، سختى‏ و درد و مرضی و (خداوندا) از تو عافیت و اسباب عافیت و شفاى هر بیمارى‏ را طلب می کنم.»

بنا بر فتاوی مراجع تقلید، نماز خواندن پس از حجامت بلا مانع است ونیاز به شستشو وحمام رفتن ندارد.

سن مناسب برای انجام حجامت

در طب سنتی، برخی حکما ـ از قبیل بوعلی سینا و جرجانی ـ حجامت را از 2 تا 60 سالگی تجویز نموده اند. اما در طب اسلامی شروع حجامت جهت پیشگیری، از چهار ماهگی تجویز شده است. در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) که در کتب گوناگون ـ از جمله استبصار جلد 1 صفحه 84 ـ وارد شده است، ایشان به حجامت نقره در اطفال بالای چهار ماه به فاصله هر ماه یکبار توصیه نموده اند و آثار فراوانی برای آن ذکر نموده اند. این فواصل برای پیشگیری از بیماری ها توسط حجامت می باشد و فواصل مناسب جهت حجامت فرد بیمار باید توسط پزشک معالج تجویز شود.

حضرت امام رضا (ع) در رساله ذهبیه حجامت را در بالغین متناسب با سن تجویز نموده اند. مثلاً حجامت برای فرد 40 ساله هر 40 روز یک مرتبه و برای فرد 60 ساله هر 60 روز یک بار تجویز شده است.

خواص درمانی حجامت

 پیامبر خدا (ص) فرمودند: «اگر در چیزی شفا باشد، در تیغ حجام و در خوردن عسل است.»

 امام صادق (ع) فرمودند: «بهترین چیزی که با آن به مداوا می پردازید، حجامت کردن، دوا را بر بینی ریختن، حمام نمودن و حقنه کردن ( وارد کردن داروی مایع از طریق رکتوم ) است.»

از جمله خواص درمانی اثبات شده وتجربه شده حجامت
1- برطرف کردن انسداد عروق وپیشگیری از سکته های مغزی وقلبی
2-  تنظیم ترکیبات خون، کاهش چربی وکلسترول، تری گلیسرید وقند خون و رفع غلظت خون
3- درمان سردردهای شدید مانند میگرن وسینوزیت، آرامش اعصاب، افزایش هوش وحافظه، قوت بینایی وجلای چشم
4- درمان ناراحتی های پوست وخارش بدن، جوش، کهیر، لک و پیس صورت وآلرژی ها
5- درمان آسم، تنگی نفس، واریس، رماتیسم، دیسک کمر، آرتروز و بسته شدن دریچه قلب
6- تقویت  و واکسینه بدن در مقابل سرماخوردگی  و ویروس های بیماری های مختلف و مسمومیت ها                            
7- درمان ریزش موی سر وهمچنین تقویت رشد موها                                                       
8- بهبود در اندام های بدن، رفع قولنج، بی حالی، کسلی، سنگینی بدن، اسپاسم عضلات، بهبود بیماری های زنان و...
 
حضرت علی (ع) فرمودند: «همانا حجامت بدن را سالم و عقل را استوار می نماید.»

 به تجربه ثابت شده است که حجامت در اطفال و کودکان موجب افزایش رشد قد و وزن، رفع لاغری، بی اشتهایی، ضعف، تقویت سیستم ایمنی و دفاعی و بالاخره کاهش اختلالات رفتاری و بی قراری و پرخاشگری در ایشان می شود. در کتب طب سنتی، جهت درمان زردی ( یرقان فیزیولوژیک ) چند خراش کوچک سطحی در لبه و پشت لاله گوش نوزاد تجویز شده است. در گذشته حجامت نقش واکسیناسیون فعلی را برای کودکان داشته است و مقاومت آنها در برابر بیماری ها توسط حجامت زیاد می شده است. مثلاً رازی در کتاب « الجدری و الحصبه » از حجامت جهت واکسیناسیون افراد زیر 14 سال در برابر آبله نام برده است. عده ای نیز معتقدند حجامت در سنین بلوغ موجب کاهش پرخاشگری و سایر عوارض بلوغ می شود .

در پایان:

امروزه علی رغم پیشرفت روز افزون علم و ساخت داروهای شیمیایی باز هم شاهد بروز بیماری های جدید ولاعلاج می باشیم که این امر خود بیانگر ناکارآمد بودن یا ناکافی بودن طب جدید به تنهایی است وبه همین دلیل بشر امروز لاجرم باید بپذیرد که طب سنتی که نتیجه هزاران سال تحقیق وتجربه علما ودانشمندان در طول تاریخ بشر بوده است می تواند هنوز هم بعنوان عاملی موثر در پیشگیری ودرمان انسان باشد و در جهت تکمیل یافته های طب جدید وکلاسیک که بر گرفته از طب سنتی می باشند  همچنین به تکامل علم پزشکی و بهبود وضعیت درمان در جامعه کمک شایان ذکری نماید.

محقق و پژوهشگر: دکتر علیرضا ابوالفضلی
منبع: سیمرغ


نظر

Image result for ?عکس خارش سر?‎خارش کف سر یک بیماری مزمن رایج است که علل متفاوتی دارد، از جمله خارش بدن که باعث درگیری پوست سر هم می شود.

خارش سر علاوه بر این که می تواند بسیار آزاردهنده باشد گاهی منجر به ایجاد مشکلات فراوانی می شود. به لحاظ اجتماعی نیز چندان خوشایند نیست که فرد در مقابل دیگران سرش را بخاراند و به دلیل همین خارش همیشه روی لباس و به خصوص شانه ها برفک های ریز دیده می شود و در نتیجه لباس های فرد را نامرتب جلوه می دهد. اگر از خارش پوست کف سر شکایت دارید و به دنبال علت و درمان خارش هستید، این مطلب برای شماست.

بعضی بیماری ها باعث افزایش خارش می شود
برخی بیماری های داخلی نیز سبب خارش های پوستی می شود. از آن جمله می توان به کم خونی، فقر آهن، کم کاری یا پرکاری غدد تیروئید، انگل های روده ای، اختلالات کبدی و کلیوی اشاره کرد که سبب افزایش مواد زائد دفعی در خون و رسوب آن ها در پوست و در نتیجه خارش پوست می شود.

علاوه بر موارد یادشده بیماران دیابتی در ناحیه سر خارش احساس می کنند و در افراد مبتلا به بیماری های روانی مثل افسردگی، اضطراب و اسکیزوفرنی خارش های عمومی در پوست دیده می شود.

نکته: بعضی وقت ها رنگ مو و ژل که حاوی مواد شیمیایی هستند می تواند خارش سر ایجاد کند. پیش از مصرف، ابتدا آن ها را آزمایش کنید.

شست و شوی زیاد خارش می آورد؟
اگر خارش سر شما به خاطر شوره باشد می تواند علل متعددی داشته باشد. مثلا این که شما چند وقت به چند وقت عادت دارید سرتان را بشویید. شستن کم موها می تواند باعث افزایش چربی و سلول مرده کف سر و درنتیجه به وجود آمدن برفک های شوره ای شود. از طرف دیگر شستن زیاد می تواند خارش سر را به وجود بیاورد چون تمام چربی های محافظت کننده پوست کف سر شسته می شود. هوای سرد و خیلی خشک هوای داخل اتاق نیز می تواند باعث خشکی پوست شود.

استرس نیز می تواند روی شوره تاثیر بگذارد. درواقع استرس باعث به وجود آمدن حالت هایی چون التهابات به صورت سبوره می شود و در نتیجه آن برفک هایی سفید یا قهوه ای زرد روی پوست کف سر ایجاد می شود و در نهایت خارش سر اتفاق می افتد.

فر کردن خارش سر می آورد؟
در صورتی که مبتلا به پسوریازیس پوست سر هستید باید از شامپوهای مخصوص که در برداشتن پوست سر و رفع التهاب آن موثر است استفاده شود.

گاهی لازم است از کورتن های موضعی مثل لوسیون بتامتازون یا هیدورکورتیزون استفاده شود که باید طبق نظر پزشک باشد. علاوه بر این بعضی از رنگ موها می توانند باعث بروز خارش پوست سر شوند و باید اول تست شوند.
فرکردن موها نیز می تواند به دلیل مواد شیمیایی فر حساسیت شدید روی پوست سر ایجاد کند اگر بعد از فر کردن موها تا 48 ساعت دچار خارش پوست سر شدید، به ماده موجود در داروی فر حساسیت دارید. چون این ماده شیمیایی تا چند بار شستن سر روی مو باقی می ماند.
چگونه خارش سر را درمان کنید؟
راه حل مناسبی که بتواند خراش سر را التیام دهد کاملا وابسته به علتی است که خارش را به وجود آورده است.

نخستین قدم برای مبارزه با خارش سر استفاده از راه حل های خانگی چون شامپو مناسب و.. است. برای جلوگیری از پوسته شدن و خشک شدن پوست سر که باعث خارش می شود، باید شامپوی دارای PH متناسب مصرف کنید.

PH شامپو باید بین 4.5 و 5.5 باشد، معمولا می توانید PH شامپو را رو برچسبش بخوانید. گاهی همین عوض کردن شامپو می تواند بسیار موثر باشد. اما موردهایی هستند که به این راحتی ها از بین نمی روند و بهتر است برای درمان به پزشک مراجعه شود.

مثلا عفونت های قارچی حتما به درمان های پزشکی نیاز دارد. درمان این عفونت ها بیشتر از 6 هفته طول می کشد و احتیاج به ضدقارچ های موضعی یا خوراکی دارد اما مشکلی مثل شپش به راحتی در خانه درمان می شود و شامپوهایی که موادی چون هگزاکلرید گاما بنزن یا پرمترین دارند می توانند شپش ها را بکشند.

درمان های خانگی بهبود خارش سر
1- در صورت خشک بودن پوست سر، کمی روغن ولرم از جمله روغن زیتون به پوست سر بمالید و بگذارید یک شب کامل روی موها بماند یا این که چند ساعت قبل از حمام کردن لایه ای از سس مایونز به موها بمالید.

2- یک واحد گیاه هاماملیس را با 2 واحد آب معدنی مخلوط و مو و پوست سر را خوب خیس کنید و ماساژ دهید و پس از چند دقیقه بشویید.

3- جوش شیرین را در آن حل کنید و به طور مستقیم روی پوست سر بمالید و پس از چند دقیقه با آب بشویید.

4- ژل گیاه آلوورا را به کف سر بمالید و پس از 15 دقیقه با شامپو بشویید.

5- یکی دیگر از پیشنهادها نوشیدن چای بابونه است که خارش سر را تسکین می بخشد.

6- در صورت استفاده از درمان های فوق اگر مشکل برطرف نشد بهتر است به متخصص پوست مراجعه شود.



ژل های مو باعث خارش می شوند؟

اگر برفک های ریز شوره های سر را روی موها و لباس تان دیده اید، اول باید سعی کنید علت را پیدا کند. مثلا ممکن است پوست شما به رنگ موی تان یا محصول آرایشی خاصی که برای موهای تان استفاده می کنید حساسیت داشته باشد. اگر علت این باشد به راحتی برطرف می شود کافی است مصرف آن محصول خاص را قطع کنید.


نظر

حنا ماده ای است گیاهی که در خاورمیانه و کشورهای جنوب آسیا طرفداران بسیاری دارد. در بیشتر موارد از حنا جهت رنگ نمودن موی سر استفاده می شود و یک رنگ قهوه ای مایل به قرمز زیبایی به موهای تیره می دهد. هرچند که بسیاری از افراد از خاصیت های آن در درمان ریزش مو و بهبود رشد مو آگاهی ندارند. علت موثر بودن حنا در رشد مو این است که با پروتئین های طبیعی در مو مخلوط می شود در نتیجه سبب تحریک رشد مو می شود. بعلاوه استفاده از حنا بطور منظم مو را سالم تر و محکم تر می کند.

فواید استفاده از حنا برای مو
حنا یک درمان طبیعی ضد ریزش مو و حفظ سلامت مو است. کوتیکول های مو را درمان می کند در نتیجه در بهبود سلامت ریشه مو نیز موثر است که این امر مانع از خرد شدن تارهای مو شده و درخشندگی موها را حفظ می کند. همچنین حنا PH پوست سر را در حد متعادل نگه می دارد تا از ریزش موی زودرس جلوگیری کند.بسیاری از مشکلات پوست سر نظیر شوره و خشکی را درمان می کند. علاوه بر آن اثرات آلودگی بر روی مو و خشکی بیش از حد به علت استفاده از سشوار را از بین می برد.
توجه داشته باشید که حنا مانع از سفیدی زودرس مو می شود.

خواص نرم کنندگی حنا
حنا یک نرم کننده گیاهی بسیار عالی به شمار می آید. سبب می شود تا موهایتان شفاف و براق به نظر برسد همچنین مو را تغذیه می کند و آن را نرم و ابریشمی می سازد.
بهترین راه جهت استفاده از فواید حنا برای نرم کردن مو خیساندن آن در ماست ساده و سپس مالیدن آن به تمام نواحی سر است. ماست مانع از خشکی مو شده و درخشندگی تارهای مو را سبب می شود. همچنین می توانید پودر حنا را با ماست و چند قطره آبلیمو مخلوط نمایید و به سر خود بمالید و بعد از یک ساعت سرتان را بشویید.
اگر می خواهید از حنا برای تیره کردن رنگ موهایتان استفاده کنید پودر حنا و آبلیمو را در یک ظرف آهنی مخلوط نمایید و بگذارید یک شبانه روز بماند. البته اگر می خواهید موهایتان رنگ قهوه ای مایل به قرمز داشته باشد به هیچ وجه از ظروف آهنی استفاده نکنید.

اگر از دانه های شنبلیله در مخلوط بالا استفاده نمایید حنا به عنوان یک ضد شوره عالی به شما در از بین بردن آنها کمک می کند. برای این کار یک قاشق چایخوری دانه شنبلیله را در آب خیس کنید و بگذارید یک شب بماند سپس ماده ای خمیری شکل از آن تهیه کنید و با حنا مخلوط نمایید. همچنین می توانید با اضافه نمودن چند قطره روغن کرچک و روغن نعنا خاصیت آن را افزایش دهید. این ماده نه تنها موی شما را محکم و سالم می کند بلکه درخشندگی زیبایی به آنها می بخشد.

راهنمای استفاده از حنا
اگر از حنا با هدف رشد موهایتان استفاده می کنید باید آن را به صورت روغن و بطور منظم به کف سر خود بمالید. روش های زیر را دنبال کنید تا روغن حنا به دست آید.

ـ یک چهارم لیتر روغن خردل را در یک ظرف گرم کنید.


ـ تعدادی برگ حنا را خرد کنید و درون ظرفی که روغن خردل در آن است ، بریزید.( برگ حنا در عطاری یافت می شود.)


ـ زمان دهید تا این مخلوط بجوشد.


ـ زمانی که مخلوط قهوه ای مایل به قرمز شد شعله را خاموش کنید.


ـ قبل از اینکه آن را از صافی رد کنید چند دقیقه صبر کنید تا مخلوط سرد شود.

ـ آن را از صافی رد کنید ودرون یک بطری بریزید.

ـ زمانیکه می خواهید آن را بر روی پوست سرتان بمالید ، این روغن را با ماست و آبلیمو مخلوط نمایید.( مقدار روغن بستگی به طول موهایتان دارد.)

ـ به مدت دو ساعت بگذارید روی سرتان بماند سپس آن را با آب گرم بشویید.

مخلوط نمودن حنا با گیاهانی نظیر ریحان و مارچوبه نیز در رشد مو موثر است. یک راه طبیعی و بدون عوارض جانبی جهت زیبایی و درخشندگی مو بشمار می آید. امکان دارد استعمال حنا در مقایسه با برخی از محصولات گرانقیمت بهداشتی اتلاف وقت بشمار آید اما صرفا زمانی به خواص آن پی می برید که آن را بطور منظم استفاده نمایید.


نظر

حنا ماده ای است گیاهی که در خاورمیانه و کشورهای جنوب آسیا طرفداران بسیاری دارد. در بیشتر موارد از حنا جهت رنگ نمودن موی سر استفاده می شود و یک رنگ قهوه ای مایل به قرمز زیبایی به موهای تیره می دهد. هرچند که بسیاری از افراد از خاصیت های آن در درمان ریزش مو و بهبود رشد مو آگاهی ندارند. علت موثر بودن حنا در رشد مو این است که با پروتئین های طبیعی در مو مخلوط می شود در نتیجه سبب تحریک رشد مو می شود. بعلاوه استفاده از حنا بطور منظم مو را سالم تر و محکم تر می کند.

فواید استفاده از حنا برای مو
حنا یک درمان طبیعی ضد ریزش مو و حفظ سلامت مو است. کوتیکول های مو را درمان می کند در نتیجه در بهبود سلامت ریشه مو نیز موثر است که این امر مانع از خرد شدن تارهای مو شده و درخشندگی موها را حفظ می کند. همچنین حنا PH پوست سر را در حد متعادل نگه می دارد تا از ریزش موی زودرس جلوگیری کند.بسیاری از مشکلات پوست سر نظیر شوره و خشکی را درمان می کند. علاوه بر آن اثرات آلودگی بر روی مو و خشکی بیش از حد به علت استفاده از سشوار را از بین می برد.
توجه داشته باشید که حنا مانع از سفیدی زودرس مو می شود.

خواص نرم کنندگی حنا
حنا یک نرم کننده گیاهی بسیار عالی به شمار می آید. سبب می شود تا موهایتان شفاف و براق به نظر برسد همچنین مو را تغذیه می کند و آن را نرم و ابریشمی می سازد.
بهترین راه جهت استفاده از فواید حنا برای نرم کردن مو خیساندن آن در ماست ساده و سپس مالیدن آن به تمام نواحی سر است. ماست مانع از خشکی مو شده و درخشندگی تارهای مو را سبب می شود. همچنین می توانید پودر حنا را با ماست و چند قطره آبلیمو مخلوط نمایید و به سر خود بمالید و بعد از یک ساعت سرتان را بشویید.
اگر می خواهید از حنا برای تیره کردن رنگ موهایتان استفاده کنید پودر حنا و آبلیمو را در یک ظرف آهنی مخلوط نمایید و بگذارید یک شبانه روز بماند. البته اگر می خواهید موهایتان رنگ قهوه ای مایل به قرمز داشته باشد به هیچ وجه از ظروف آهنی استفاده نکنید.

اگر از دانه های شنبلیله در مخلوط بالا استفاده نمایید حنا به عنوان یک ضد شوره عالی به شما در از بین بردن آنها کمک می کند. برای این کار یک قاشق چایخوری دانه شنبلیله را در آب خیس کنید و بگذارید یک شب بماند سپس ماده ای خمیری شکل از آن تهیه کنید و با حنا مخلوط نمایید. همچنین می توانید با اضافه نمودن چند قطره روغن کرچک و روغن نعنا خاصیت آن را افزایش دهید. این ماده نه تنها موی شما را محکم و سالم می کند بلکه درخشندگی زیبایی به آنها می بخشد.

راهنمای استفاده از حنا
اگر از حنا با هدف رشد موهایتان استفاده می کنید باید آن را به صورت روغن و بطور منظم به کف سر خود بمالید. روش های زیر را دنبال کنید تا روغن حنا به دست آید.

ـ یک چهارم لیتر روغن خردل را در یک ظرف گرم کنید.


ـ تعدادی برگ حنا را خرد کنید و درون ظرفی که روغن خردل در آن است ، بریزید.( برگ حنا در عطاری یافت می شود.)


ـ زمان دهید تا این مخلوط بجوشد.


ـ زمانی که مخلوط قهوه ای مایل به قرمز شد شعله را خاموش کنید.


ـ قبل از اینکه آن را از صافی رد کنید چند دقیقه صبر کنید تا مخلوط سرد شود.

ـ آن را از صافی رد کنید ودرون یک بطری بریزید.

ـ زمانیکه می خواهید آن را بر روی پوست سرتان بمالید ، این روغن را با ماست و آبلیمو مخلوط نمایید.( مقدار روغن بستگی به طول موهایتان دارد.)

ـ به مدت دو ساعت بگذارید روی سرتان بماند سپس آن را با آب گرم بشویید.

مخلوط نمودن حنا با گیاهانی نظیر ریحان و مارچوبه نیز در رشد مو موثر است. یک راه طبیعی و بدون عوارض جانبی جهت زیبایی و درخشندگی مو بشمار می آید. امکان دارد استعمال حنا در مقایسه با برخی از محصولات گرانقیمت بهداشتی اتلاف وقت بشمار آید اما صرفا زمانی به خواص آن پی می برید که آن را بطور منظم استفاده نمایید.


نظر

یکی از بهترین روش ها برای حفظ سلامت پوست و مو راههای طبیعی هستند که در آنها استفاده از مواد شیمیایی به حداقل رسیده و به این ترتیب از اثرات جانبی آنها نیز اجتناب می شود. توصیه های زیر به شما کمک می کند بدون استفاده از مواد شیمیایی و صرف هزینه زیاد به سلامت موهای خود کمک کنید:
1- هنگام خواب به موهایتان روغن زیتون یا روغن خردل بمالید و صبح روز بعد آنها را شستشو دهید.
2- روغن خردل را بجوشانید و با آن به طور مرتب موها را ماساژ دهید.
3- برای حفظ سلامت مو و پوست همیشه رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و ورزش را فراموش نکنید. نوشیدن مقادیر کافی آب در روز و خوردن میوه و سبزی تازه بهترین راه داشتن موهای سالم و با طراوت است.
4- استفاده از عصاره شنبلیله نیز 2 تا 3 بار در هفته برای حفظ طراوت موها توصیه شده است.
5- حتی اگر مایلید موهایتان بلند شود 5-4 هفته یک بار کمی آنها را کوتاه کنید.
6- مالیدن مخلوط روغن نارگیل با آب لیمو روی موها در روز هم برای سلامت آن مفید است.
7- موها را با کش های پلاستیکی قدیمی نبندید.
این کش ها موجب شکستن تار مو می شوند. به جای آن از یک نوار قابل ارتجاع با پوشش پارچه ای استفاده کنید.
8- موی خیس را به سختی شانه نزنید زیرا استحکام آن یک سوم قدرت موی خشک است و احتمال شکسته شدن آن وجود دارد ابتدا با حوله موی خیس را خشک کنید آنگاه بااستفاده از یک شانه به آرامی گره های مو راباز کنید.
9- شستشوی مو با آب لیمو طراوت و درخشندگی را به آن بر می گرداند.
10- اگر به شوره سر دچار هستید یکی از قدیمی ترین روش ها استفاده از مخلوط سرکه و آب است به این صورت که طی شب پوست سر را به آن آغشته کرده صبح روز بعد نیز آن را با آب و سرکه شستشو دهید. پس از چند هفته نتیجه را خواهید دید.
11- روش مناسب دیگر برای خلاص شدن از شوره سر این است که موها را با عصاره آبی بذر شنبلیله آغشته کرده پوست سر را با این عصاره ماساژ داده چند دقیقه بگذارید بماند و سپس شستشو دهید.
12- همچنین مالیدن روغن زیتون و بادام بر پوست سر برای رهایی از شوره سر توصیه شده است.
13- یکی دیگر از دستورالعمل های توصیه شده برای درخشندگی مو ها این است که موز را با عسل مخلوط کرده به مدت 40 -30 دقیقه اجازه دهید روی سر بماند و بعد شستشو دهید.
14- گفته شده برای جلوگیری از سفید شدن مو نیز راههایی وجود دارد. یکی از این روش ها استفاده از مخلوط یک گیاه علفی به نام (Bhringraj (Eclipta elba ، Amala ، مرجان ، آهن و دانه کنجد سیاه است که در کاهش روند سفید شدن مو موثر شناخته شده است.
15- روش مناسب دیگر برای داشتن موهای سالم مالیدن عصاره برگهای گشنیز سبز بر روی پوست سر است.
به هرحال توصیه اصلی و مهم رعایت رژیم غذایی سالم و شیوه زندگی مناسب است که بر سلامت همه اعضای بدن و از جمله موها تاثیر می گذارد. به یاد داشته باشید انعکاس آنچه در بد ن اتفاق می افتد بر روی پوست و مو نمایان می شود. رژیم غذایی ناسالم و ناقص از نظر عناصر مهم برای سلامت ، بیماری ها و کمبود ویتامین ها و مواد معدنی بر کیفیت موی سر اثر دارد و مشکلاتی مانند شوره ، نازک شدن موها ، ریزش مو و سفید شدن زودرس به موها آسیب می رسانند.


نظر

ماسکها موادی هستند که معمولا از محصولات طبیعی تهیه می شوند و برای پاکیزه کردن، خروج مواد زائد از منافذ پوستی، نرم کردن و لطیف کردن، افزایش جریان خون و تغذیه پوست به کار می روند. هر ماسک را باید به مدت بیست دقیقه بر روی پوست قرار داد و سپس آن را به وسیله شستوی کامل با آب پاک کرد. میتوان به جای شستشو با آب، ماسک را به وسیله پنبه آغشته به گلاب از سطح پوست پاک کرد. بهترین زمان برای استفاده از ماسک هنگام غروب است و دو بار در هفته کافی است.

در اینجا به برخی از ماسکهای مفید و رایج:

- ماسک پرتقال:
یک پرتقال را پوست بکنید، هسته ها و پوستهای نازک پره های آن را جدا کنید، روی پوست صورت خود بخوابانید و پس از بیست دقیقه با آب سرد بشویید. این ماسک برای درمان جوشهای غرور جوانی (آکنه) موثر است ولی افرادی که پوست خشک دارند نباید آن را مصرف کنند.
- ماسک آلوی قرمز:
هفت یا هشت عدد آلوی قرمز تهیه کنید و هسته های آنها را خارج کنید. سپس آنها را با افزودن ده قطره روغن بادام کاملا با یکدیگر مخلوط کنید تا به صورت یک ماده خمیری در بیاید. آنگاه این مخلوط را به مدت بیست دقیقه روی صورت خود قرار دهید و سپس با آب بشویید. این ماسک به ویژه در کسانی که منافذ پوستی آنها مثلا در پوست بینی، باز و زشت منظره شده موثر است و پوست را زیبا می کند. استفاده از این ماسک را به افرادی که پوست چرب دارند توصیه می کنیم.
- ماسک خیار:
یک یا دو خیار را رنده کنید و به صورت ماسک بر روی پوست صورت خود قرار دهید و بیست دقیقه بعد آن را با آب یا پنبه آغشته به گلاب از سطح پوست خود پاک نمایید. ماسک خیار تاثیر زیادی در ایجاد طراوت و شادابی و لطافت پوست دارد.
- ماسک زرده تخم مرغ:
به کسانی که پوست خشک دارند توصیه می شود که از این ماسک استفاده کنند تا پوستشان نرم و لطیف شود. زرده تخم مرغ مملو از چربی و کلسترول است و چربی پوست را تامین میکند. برای تهیه ماسک زرده تخم مرغ کافی است یک زرده تخم مرغ را با چند قطره سرکه سیب و چند قطره روغن بادام یا زیتون یا آفتابگردان مخلوط کنید و به مدت بیست دقیقه روی پوست قرار دهید. سپس آن را به مسیله آب یا پنبه آغشته به گلاب از سطح پوست پاک کنید.
- ماسک سیب:
یک سیب را پوست بکنید و آن را نصف کنید و یک نیمه آن را خورد کنید و با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و خوب هم بزنید. سپس آن را بر روی صورت و گردن بمالید، آنگاه پوست را با نوک انگشتان ماساژ دهید. برای این کار، ماساژ را از پایین گردن شروع کنید و به طرف بالا بیایید. سپس از سمت راست گردن به سمت چپ و بالعکس ماساژ دهید . آنگاه با نوک انگشتان به پوست صورت خود ضربات آرامی بزنید تا جریان خون پوست بیشتر شود.

حال کمی صبر کنید تا ماسک خشک شود و پس از بیست دقیقه آن را بشویید. این ماسک باعث جلوگیری و درمان چروک صورت میشود و سبب طراوت و تقویت پوست می گردد.
- ماسک سفیده تخم مرغ:
سفیده تخم مرغ را با همان مقدار الکل طبی (الکل سفید) مخلوط کنید و آن را با نوک انگشتان خود بردارید و روی پوست بگذارید و ماساژ دهید. روش ماساژ باید از پایین به بالا و از سمت راست به چپ و چپ به راست باشد.

سپس کمی صبر کیند تا ماسک خشک شود و بیست دقیقه بعد بشویید. این ماسک هم برای رفع چین و چروک صورت خوب است.
- ماسک هلو:
برای تهیه این ماسک کافی است سه یا چهار هلوی تازه را بشویید و هسته آنها را خارج کنید. لازم نیست پوست هلوها را بکنید . اکنون هلوها را له کنید و با یک زرده تخم مرغ و یک قاشق غذاخوری پودر جوانه گندم کاملا مخلوط کنید و بر روی پوست صورت بمالید و بیست دقیقه بعد آن را با آب سرد یا پنبه آغشته به گلاب پاک کنید. این ماسک در رفع خشکی پوست و ایجاد طراوت و تازگی و جلوگیری از چروک صورت بسیار موثر است.
- ماسک لیموترش:
این ماسک برای پوستهای خشک مفید است. برای تهیه این ماسک، آب یک لیموترش تازه را بگیرید و با یک زرده تخم مرغ و چند قطره روغن بادام یا آفتابگردان مخلوط کنید و بر روی پوست بمالید و ماساژ دهید و پانزده دقیقه بعد آن را بشویید.



- ماسک گلابی:
این ماسک هم برای پوستهای چرب بسیار مفید است . استفاده از این ماسک را به افرادی که منافذ پوستی آنها واضح و نازیبا شده توصیه می کنیم. برای تهیه آن کافی است که یک گلابی رسیده را خرد کنید و بر روی پوست صورت بمالید و بیست دقیقه بعد آن را با آب یا پنبه آغشته به گلاب از سطح پوست خود پاک کنید.


نظر

ماساژ یخ روی صورت
استفاده از یخ روی صورت ، مزایای زیادی دارد.تکه‌های یخ برای موارد مختلف در زیبایی طبیعی صورت کاربرد دارد: باعث افزایش گردش خون می‌شود؛ گذاشتن یخ بر روی صورت باعث افزایش جریان خون می‌شود و به جلوگیری از بروز علائم پیری و چروک پوست کمک می‌کند . ماساژ چند قطعه یخ بر روی صورت، به مدت حداقل دوبار در هفته ، باعث درخشش طبیعی پوست می‌شود. همچنین به از بین بردن آکنه کمک زیادی می‌کند.

ماساژ یخ بر روی قسمتهایی از صورت که دچار آکنه است، باعث کاهش آنها می‌شود.اگر به طور مداوم ، روزانه یک تا دو دقیقه یخ را بر روی جوش‌ها بمالید ، شاهد تاثیر بی نظیر آن در رفع آکنه‌ها خواهید بود . اگر در هنگام استفاده از یخ پوست تان بی حس شد، چند لحظه صبر کرده و سپس ادامه دهید .با این روش ، می‌توانید در عرض دو روز از شر آکنه‌های صورت خلاص شوید.



• یخ‌های آرایشی معجزه شادابی پوست
تهیه یخ آرایشی بسیار آسان است و نیاز به مهارت و دانش خاصی ندارد .

یخ معدنی : مقداری آب معدنی را در قالب‌های یخ ریخته و پس از یخ زدن، تکه‌های یخ را روزی دوبار روی پوست خود بزارید، این کار باعث تحریک جریان خون به روی پوست شما می‌شود .

یخ آبلیمو : نصف آبلیمو و چند تکه از لیمو تازه را همراه با مقداری آب تصفیه شده درون قالب‌های یخ بریزید و یخ‌ها را روزی دوبار روی پوست خود بگذارید، این نوع یخ باعث لطافت پوست شما می‌شود .

یخ چای سبز : مقداری چای سبز دم کشیده را درون قالب‌های یخ ریخته و پس از یخ زدن روزی دوبار این قالب‌های یخ را روی پوست خود بگذارید ، این نوع یخ باعث افزایش طراوت و شادابی پوست خواهد شد .

یخ آب برنج : مقداری از آب برنجی که در حال جوشیدن است را بردارید و پس از سرد شدن ، درون قالب‌های یخ بریزید و یخ حاصله را روزی دوبار روی پوست خود بزارید، این کار باعث از بین رفتن لک‌های پوستی می‌شود. قابل ذکر است که این نوع یخ را فقط تا سه روز می‌توان در یخچال نگهداری کرد.

یخ آب هندوانه : مقداری آب هندوانه را درون قالب‌های یخ ریخته و پس از یخ زدن تکه‌های یخ را روزی دوبار روی پوست خود بگذارید و پس از 15 دقیقه با آب سرد بشویید، این نوع یخ باعث شفافیت پوست می‌شود .



نکته : یخ آرایشی را همیشه باید به روی پوست تمیز و بدون آرایش استفاده کنید.

معجزه شادابی پوست با یخ‌های آرایشی


نظر

1.افراد دارای مزاج سرد و تر باید در زمستان و شب‌ها در مصرف غذاهای سردی‌بخش احتیاط کنند.

2.در فصل‌های سرد بویژه زمستان، استفاده از غذاهای گرمی‌بخش مانند کره، عسل، بادام و فندق به همراه غذاهای اصلی توصیه می‌گردد. بدیهی است مقدار این غذاها در هر فرد به تناسب مزاج وی می‌باشد.

3.در این فصل، پس از حمام، نباید به‌طور ناگهانی در معرض هوای خارج قرار گرفت.

4.خوابیدن در روز، بویژه در زمستان، باعث ایجاد بیماری‌های رطوبی و نزله می‌گردد. تباهی رنگ چهره، سستی بدن، احساس کسالت و کاهش اشتها از دیگر عوارض خواب روز هستند.

5.بهترین زمان ورزش در فصل زمستان، آخر روز است.

6.در فصل زمستان بدن نیاز به غذای بیشتر و نیز مقدار بیشتری گوشت دارد ولی اگر زمستان، طبع زمستانی ندارد، یعنی گرم‌تر از حد مورد انتظار است یا بارندگی کمی دارد، غذاها را باید به‌اندازه خورد.

7. تدبیر بدن‌های با مزاج معتدل در این فصل باید مایل به گرمی و خشکی باشد و از غذاهای مسخّن (با خاصیت گرم‌کنندگی) استفاده نمایند.

8.در زمستان، نوشیدنی‌ها و غذاها را باید گرم مصرف کرد.

9.در این فصل باید ورزش‌های سنگین انجام گردد تا از پیدایش و انباشت اخلاط بد در بدن جلوگیری شود بویژه در افرادی که در بدن‌شان رطوبت زیادی وجود دارد.

10.در این فصل، باید جامه گرم چون جامه پشمین و پوستین و ابریشمی و پنبه‌دار پوشید زیرا این نوع جامه‌ها بخار گرم بدن فرد را به خود گرفته و آن را در میان ذرات خود نگه می‌دارند و مانع از سرد گشتن بدن وی می‌گردند.