سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طب سنتی@

نظر

*8 بار آب درمانی
برای درمان حتما صورت خود را حداقل 5 و حداکثر 8 بار در روز با آب خالی و ولرم بشویید. از مواد تمیز کننده موثر برای از بین بردن میکروب‌ها در پوست استفاده کنید. عسل یک تمیز کننده طبیعی برای پوست است. اگر شما از مواد شیمیایی برای درمان چربی پوست‌تان اسـتفاده می‌‌کنیـد، به شــما توصیـه می‌‌کنیـم از مرطوب‌کننده‌ها و از لوازم آرایشی کمتر استفاده کنید.
اگر خواهان استفاده از مرطوب‌کننده‌ها هستید، از مرطوب‌کننده‌های بدون تونر استفاده کنید. آبلیمو دارای خواص اسیدی است و مانع اثرات سبوم یا چربی می‌‌شود. همچنین از آبلیمو برای کنترل و حذف چربی زیاد روی بینی استفاده کنید. آبلیمو دارای خواص اسیدی است و مانع اثرات سبوم یا چربی می‌‌شود.
*جوش‌ها را خشک کنید
طبق مطالعاتی که در سال 2010 در مجله بین‌المللی زیبایی و پوست منتشر شد؛ ماست خواصی دارد که مانع رشد باکتری‌های عامل آکنه می‌شود. به‌خصوص اینکه ماست خنک می‌تواند التهابات، درد و خارشی را که به دلیل آکنه‌ها به‌وجود آمده‌ است آرام کند و شما می‌توانید هم به تنهایی ماست را روی پوست بگذارید هم آن را با مواد طبیعی ضدآکنه دیگر مخلوط کنید و به صورت ماسک روی چهره بگذارید. آردجو دوسر یکی از لایه‌بردارهای طبیعی است که مانع مسدود‌ شدن منافذ پوستی می‌شود و علاوه‌بر این می‌تواند جوش‌ها را نیز خشک کند. کافی‌ است مقداری آردجو دوسر را با مقداری ماست مخلوط کنید و روی جوش‌ها بگذارید و اجازه دهید مخلوط حدود 20 تا 30 دقیقه باقی بماند تا خشک شود.
*این روش‌های خانگی را هم امتحان کنید
یک قاشق غذاخوری آبلیمو را با یک قاشق‌ غذاخوری پودر دارچین مخلوط کنید و روی مناطق موردنظر یعنی جاهایی که دانه‌های سرسیاه دارد، بگذارید. بعد از اینکه محلول روی صورت خشک شد با آب گرم آن را بشویید. اسیدیته موجود در آبلیمو می‌تواند کمک فراوانی به درمان و بیرون کشیدن این دانه‌های سرسیاه کند. راه دیگر این است که در یک کاسه کوچک میزان مساوی از نمک، آبلیمو و عسل را با هم مخلوط کنید و بعد این مخلوط را خیلی ملایم با حرکات دورانی روی دانه‌های سرسیاه ماساژ داده و اجازه دهید 10دقیقه باقی بماند، در واقع با این روش شما یک اسکراب ساخته‌اید که می‌تواند کمک فراوانی به پاک‌کردن دانه‌های سرسیاه کند اما حواس‌تان باشد از این مخلوط تنها هفته‌ای یک تا دوبار استفاده کنید چون ممکن است باعث التهاب پوستی شود.

محو کردن دانه‌های سیاه‌ روی بینی(2)


نظر

احساس خستگی حسی است که ممکن است مواقع مختلف سراغ شما بیاید. در این شرایط به نظر تنها یک خواب راحت است که می تواند حال شما را بهتر کند.

خستگی ممکن است بر اثر فعالیت زیاد به وجود بیاید اما این خستگی گاهی اوقات با هیچ راهی درمان پذیر نیست و ما همیشه احساس خستگی می کنیم. پزشکان دلایلی غیر از فعالیت های سنگین را دلیل این حالت می دانند که باهم نگاهی به مهمترین آن ها داریم.

**اولین دلیل که بسیاری به آن توجهی ندارند خشک بودن بدن و کم آب شدن است. متخصصین دریافته اند که اگر آب بدن از یک سطح خاص کمتر شود شما احساس خستگی خواهید کرد زبرا بدن توانایی انجام برخی کارها را ندارد.

**از جمله مهمترین دلیل هایی که می توانیم برای خستگی دایمی به آن اشاره کنیم کم یا زیاد ورزش کردن است. افراط و تفریط در ورزش می تواند باعث خستگی شود زیرا با کم ورزش کردن بدن کرخت می شود و با زیاد ورزش کردن انرژی زیادی از انسان گرفته می شود.


**ویتامین 12B بدن شما بسیار پایین است و به همین دلیل همیشه احساس خستگی در بدن شما دیده می شود. 12 B باعث می شود تا بدن توانایی ساخت گلبول خون را داشته باشد و با درست شدن این میزان حتما احساس خستگی دائمی شما نیز از بین خواهد رفت.

**مشکلات قلبی یکی دیگر از مواردی است که می تواند بدن شما را همیشه خسته نگه دارد این مورد هنگامی باعث مشکل می شود که پمپاژ قلب به خوبی انجام نمی شود و با نرسیدن خون به دستگاه های داخلی خستگی به تمام سلول ها کشیده می شود.

**با وجود استرس های بسیار زیادی که این روزها برای هر انسانی وجود دارد دیگر نباید از بودنش درون این لیست ناراحت باشیم. زمانی که هورمون های استرس دست به کار می شوند دیگر سلول ها توانایی مقابله با آن را نداشته و خستگی در تمام بدن پخش می شود. بهتر است این استرس را به کمک تمرین های ذهنی کنترل کنید.

5 مشکل که بدن شما را کوفته می کند


نظر

التهاب کف پا را خار پاشنه گویند که ایستادن با کفش نامناسب و راه رفتن طولانی باعث بروز خارپاشنه در پای افراد نیز می‌گردد.

خارپاشنه در حقیقت التهاب کف پا است، در واقع اضافه وزن،‌ ایستادن بسیار طولانی با کفش‌های نامناسب، راه رفتن روی سرامیک و یا سطح تخت بدون دمپایی از عوامل مستعد ابتلا به خارپاشنه است.

انحراف کف پا و صافی کف پا از عوامل اصلی خار پاشنه محسوب می‌شود به طوریکه معمولاً 3 الی6 ماه پای انسان را به خود درگیر می‌کند البته با دستگاه امواجی شوک درمانی می‌توان نقاطی از پا که سفت شده‌اند را درمان کرد.

اگر خار پاشنه به صورت عمودی باشد و با این دستگاه‌ها درمان نشود پزشکان متخصص مجبور هستند افراد را تحت عمل جراحی قرار داده و این عارضه را درمان کنند.

مهمترین علل بروز خارپاشنه پا


نظر

بسیاری از بیماری‌ها طبع سرد دارند و بعضی طبع گرم. گاهی چند بیماری مثل کم خونی یا قند بالای خون و ... به طور هم زمان در کسی وجود دارند که هر کدام به سهم خود، بر طبع غالب مریض از نظر سردی و گرمی تاثیر می‌گذارند، لذا فرد نمی‌تواند طبع اصلی خود را بشناسد.

 

فردی که طبع غالبش سودا است، فکر می‌کند همیشه باید طبع سرد و خشک داشته باشد و اگر یک روز علایمی از گرمی و یا تری در وجودش پیدا شد، فکر می کند اشتباه کرده، در حالی‌که اینطور نیست، زیرا ممکن است در شرایطی و به طور موقت، اثراتی از طبع دیگر را نیز در خود حس کند. مثلا در حالی که طبع سردی دارد، گاهی احساس گر گرفتگی هم بنماید و گاهی احساس کند بلغم هم پیدا کرده و خوردن چیزهای بلغمی مثل ماست او را بسیار تحریک ‌کند و یا برعکس صفرا هم پیدا کرده و با خوردن گرمی جات مانند ادویه و فلفل فورا سر و صورتش کهیر می‌زند.

 

اینک قاعده‌ای را به شما یاد می‌دهیم که تشخیص سردی مزاج از گرمی مزاج را برای شما آسان‌تر نماید و آن عبارت است از این‌که : آیا در بیشتر حالات، لباس زیاد می‌پوشید یا خیر خصوصا در زمستان، زیرا کسانی که طبع سرد دارند تحمل سرما را ندارند و کسانی که طبع گرم دارند تحمل گرما را ندارند.

 

لذا بر اساس این قاعده، سه دسته از افراد را می‌شود شناسایی نمود:

- افرادی که به طور واضح سرد مزاجند و معمولا بیشتر از دیگران لباس می‌پوشند.

- افرادی که گرم مزاجند و کم‌تر از دیگران لباس می‌پوشند.

- افرادی که در زمستان، زیاد لباس می‌پوشند و در تابستان هم کم می‌پوشند.

 

پس می توان گفت :

سرد مزاج، کسی است که در همه فصول احساس سرما می کند و یا فقط در فصول سرد، سردی مزاج پیدا می‌کند و گرم مزاج کسی است که در اکثر اوقات سال، لباس زیادی نمی‌پوشد .

در بین سرد مزاجان گروه بلغمی کسانی هستند که در چهار فصل سال احساس سرما می‌کنند، ولی گروه سوداوی مزاج خیلی احساس سردی نمی‌کنند و در برخی فصول سال، احساس سرما دارند.

در بین گرم مزاج‌ها، گروه صفراوی مزاج، همیشه و در هر چهار فصل سال، حرارت بدنشان بالاست و همیشه از گرما شاکی هستند، اما گروه دموی مزاج، فقط در فصول بهار و تابستان از گرما شاکی هستند و در بقیه فصول خیلی احساس گرما ندارند.

 

پس نتیجه می‌گیریم :

1- صفراوی‌ها در تمام فصول سال، خصوصا در تابستان، حرارت بدنشان بالاست و احساس گرما دارند.

2- دموی‌ها فقط در فصول گرم سال، حرارت بدنشان بالاست، ولی در پاییز و زمستان به لباس گرم احتیاج پیدا می‌کنند.

3- بلغمی‌ها در تمام فصول سال، خصوصا در زمستان، احتیاج مبرم به پوشیدن لباس گرم دارند.

4- سوداوی‌ها هم فقط در فصول سرد سال، یعنی پاییز و زمستان، به لباس گرم احتیاج دارند و در سایر فصول، خیلی احساس سرما ندارند.

5- گروه پنجمی هم وجود دارد که اگر چه ممکن است با یکی از شرایط گفته شده در بالا منطبق باشد، ولی قسمتی از بدنشان همیشه سرد(مثل نوک انگشتان دست) و یا همیشه گرم (مثل کف پا) است.

بهترین راه برای تشخیص سردی از گرمی مزاج، پوشیدن یا نپوشیدن لباس، احساس گرما یا سرما و وجود حساسیت پوستی به خوراکی‌های گرم مزاج است

 

برخی از بیماری‌ها، قسمتی از بدن را گرم و یا سرد کنند و همین امر باعث اشتباه شما در تشخیص طبع غالب می‌شود؛ مثلا کم خونی باعث سردی نوک انگشتان دست‌ها و پاها، یائسگی باعث گرگرفتگی بدن و چربی خون بالا باعث داغی کف پا می‌شود و ممکن است سینوزیت باعث احساس سردی شدید در پیشانی و ورم معده باعث احساس سردی زیاد در ناحیه وسط قفسه سینه گردد.

 

لازم است شما این گونه موارد استثنا را شناسایی کنید و حساب آن را از طبع غالب خویش جدا کنید، مثلا ممکن است شما صفراوی مزاج باشید و در همه جای بدن و در همه‌ی فصول سال احساس گرما نمایید، اما در عین حال وسط قفسه سینه شما سرد باشد که نشان می‌دهد ورم معده یا ریفلاکس (ترش کردن غذا) دارید. یا ممکن است بلغمی مزاج باشید و در همه جای بدن و در همه‌ی فصول سال احساس سرما کنید، ولی کف پاهایتان داغ باشد که نشان می دهد چربی خونتان بالاست.  

 

یا این که خانم بلغمی مزاجی که همیشه و در تمام فصول سال، سرد مزاج است، اما اخیرا به علت شروع یائسگی، دچار گر گرفتگی می‌شود. ولی این شخص در تقسیمات طبع‌شناسی، همچنان بلغمی مزاج است و احساس گرگرفتگی دلیلی بر گرم شدن مزاج وی نمی‌باشد، مگر اینکه جدیدا در همه‌ی فصول سال و در اکثر جاهای بدن احساس گرما کند و دیگر احساس سرما نداشته باشد. در این صورت می گوییم که این فرد یائسه به کلی تغییر طبع داده و صفراوی مزاج یا احیانا دموی مزاج شده است. البته معمولا چنین مواردی نادر است.

 

لذا به این نتیجه می‌رسیم که برای تشخیص طبع غالب هر فرد، نباید فریب سردی یا گرمی موضعی را بخوریم، بلکه بهترین راه برای تشخیص سردی از گرمی مزاج، همان پوشیدن یا نپوشیدن لباس و در درجه بعدی احساس گرما و در درجه سوم وجود حساسیت پوستی به خوراکی‌های گرم مزاج است. مسلم است که فرد سرد مزاج دوش آب سرد نمی‌تواند بگیرد، ولی فرد گرم مزاج خصوصا صفراوی مزاج این توانایی را دارد.

 

حال سوال این است که شناخت طبع چه فایده‌ای دارد؟

پاسخ آن است که با اطلاع از هر نوع طبعی، خیلی چیزها از نظر پزشکی برای ما روشن می‌شود، لذا دانستن علم طبایع، شما را با تشخیص و درمان بیماری‌های مختلف آشنا می‌سازد.

 

طبع گرم یا سرد


نظر

آروماتراپی یا رایحه درمانی یعنی استفاده از عطرها برای درمان.

 

هنگامی که عطرها استشمام می شوند، از طریق پیاز بویایی و تحریک اعصاب، بر روی مغز اثر می گذارند.

 

عطرها می توانند بر روی حالات خلقی موثر باشند، خستگی و اضطراب را کاهش دهند و باعث آرامش شوند.

 

رایحه درمانی یکی از روش هایی است که نسبت به سایر روش های درمانی از پیشرفت سریعی برخوردار بوده است و به صورت گسترده ای در منازل، کلینیک ها و بیمارستان ها برای موارد مختلفی از جمله کاهش درد حین زایمان، کاهش درد ناشی از عوارض شیمی درمانی در بیماران سرطانی و توانبخشی بیماران قلبی استفاده می شود.

 

در کشور ژاپن مهندسان از عطرها برای طراحی فضای داخلی استفاده می کنند. در چنین مواردی به طور مثال از رایحه سنبل یا رزماری که بین مشتری ها منتشر می شود، برای آرامش بخشیدن به کسانی که منتظر هستند استفاده می شود و یا از عطر لیمو و اوکالیپتوس برای جلوگیری از کاهش هوشیاری کارمندان بانک استفاده می گردد.

 

رایحه درمانی چه می کند؟

عطرها حس قدرتمند بویایی را تحریک می کنند. بوهایی که ما استشمام می کنیم، اثرات خاصی روی احساسات ما دارند.

پزشکان دریافته اند افرادی که حس بویایی خود را از دست می دهند، در معرض خطر ابتلا به مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب قرار دارند.

بو کردن یک رایحه خوشبو بین شلوغی کار می تواند شما را خوش خلق تر کند تا با انرژی بیشتری به کارهای تان برسید

 

تحریکات بوهای مختلف از طریق مژک های بویایی به سیستم لیمبیک (قسمتی از مغز که خلق و خو، روحیات و قدرت یادگیری ما را کنترل می کند) می روند.

 

مطالعات با استفاده از امواج مغزی نشان دادند که بوی سنبل، امواج آلفای مغز را در قسمت پشت سر افزایش می دهد که این امواج نشان دهنده آرامش هستند.

 

بوی یاس، امواج بتا را در ناحیه جلوی مغز افزایش می دهد که با وضعیت هوشیاری بیشتر در ارتباط است.

 

مطالعات دانشمندان نشان داده است که عطرها از موادی تشکیل شده اند که می توانند آثار خاصی بر جسم و روح ما داشته باشند.

عطر

 

6 عطر پیشنهادی برای خوش خلق شدن

 بو کردن یک رایحه خوشبو بین شلوغی کار می تواند شما را خوش خلق تر کند تا با انرژی بیشتری به کارهای تان برسید. پیشنهاد ما به شما این است که حتما بین فعالیت های روزانه تان و فرار از خستگی روزمره و کلافه بودن کمی به خودتان عطر بزنید.

 

عطرهای پیشنهادی در این مطلب به تازگی در مجله لایف استایل اوپرا برای خوش اخلاقی و مهربان تر شدن افراد توصیه شده است. ما هم به شما پیشنهاد می کنیم برای داشتن اخلاقی مهربان تر در طول روز این رایحه ها را از دست ندهید.

 

Jeanne Lanvin

برای بهتر شدن اخلاق تان بهتر است سراغ رایحه هایی بروید که بویی ترش و شیرین داشته باشند تا در میان اسانس هایی که به مشام تان می رسد، احساس بهتری داشته باشید. شکوفه گلابی، تمشک وحشی و شکوفه نارنج از اصلی ترین درون مایه های این رایحه خوشبو هستند. در کنار هم قرار گرفتن اسانس تمشک و نارنج، انرژی و شادابی را به شما منتقل می کند و از درون احساس آرامش خواهید کرد. زمانی که رایحه این عطر را بو می کنید احساس می کنید یک ظرف سالاد میوه تابستانی و خوشمزه را بو کرده اید.

 

La Petite Robe Noire Guerlain

اگر تحمل گرمای تابستان را ندارید و از گرما کلافه و بداخلاق می شوید، به شما پیشنهاد می کنیم عصاره ترش و خنک لیموترش و مرکبات را بو کنید تا مهربان تر شوید. ترکیب شکوفه ترنج، لیمو و پرتقال در کنار شکوفه گل ختمی در رایحه این عطر، مانند دوش گرفتن در یک روز گرم تابستانی است و حال تان را بهتر می کند.

 

Pretty Hot

بوی ترش و تند رایحه این عطر ناخودآگاه ذهن را بیدار می کند؛ شکوفه فلفل قرمز و عنبر در کنار ترشی شکوفه پرتقال بویی متفاوت را به مشام می رساند. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید متفاوت باشید و با بوی عطرتان از خستگی های روزمره نجات پیدا کنید، این عطر را انتخاب کنید.

 

Island Michael Kors Bermuda

شیرینی نارگیل در کنار وانیل شما را از درون آرام می کند و روحیه کاری تان را بالاتر می برد. همچنین تحمل تان را در برابر فشارهای کاری و استرس های روزمره بیشتر می کند. اگر می خواهید اخلاق مهربان تری داشته باشید، رایحه این عطر را به شما پیشنهاد می کند.

 

Flowerific

اگر از طرفداران رایحه های گلی هستید، رایحه این عطر را از دست ندهید. با بو کردن این عطر گویی در یک باغ پر از گل قدم گذاشته اید و احساس می کنید روحیه تان لطیف تر شده است. شک نکنید با بو کردن شکوفه گل ها اعتماد به نفس و روحیه تان بالا می رود و احساس خوشحالی بیشتری می کنید. برای مهربان تر شدن در محیط کاری به شما پیشنهاد می کنیم از این رایحه گلی به خودتان بزنید تا با اخلاقی بهتر و مهربان تر به کارتان ادامه دهید.

 

Badgley Mischka Couture

اگر برای یک میهمانی خاص آماده می شوید، کافی است در لحظه آخری که آماده شده اید یک پیس از رایحه این عطر را به خودتان بزنید تا بوی آن شما را مهربان تر از آنچه که هستید، نشان بدهد. پخش شدن بوی شیرین شکوفه بنفشه، یاسمن، آلو، توت سیاه، شهد گلابی و نعناع هندی حس خوشایندتری را به شما منتقل می کند.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


 

عطردرمانی


نظر

هر گونه درد مفصلی یا عضلانی در صورتی که علت آن شناخته شده باشد، سندرم خستگی مزمن عضلانی، کشیدگی‌های ساده عضلانی رباطی، اضطراب، انواع آرتروزها، روماتیسم مفصلی و استئوآرتریت‌ها در صورتی که در مرحله حاد نباشند، از ماساژدرمانی بهره می‌برند.

 

علاوه بر این ماساژ در بهبود سندرم تونل کارپال، کمردرد، مشکلات گردش خون، افسردگی، بی خوابی، اختلالات گوارشی مثل اسپاسم روده بزرگ، یبوست و اسهال، سردرد بویژه سردرد ناشی از اسپاسم و تنش عضلانی، اختلالات سیستم ایمنی، دردهای سرطانی، کاهش دامنه حرکات مفصلی، سینوزیت، استرس، اختلال مفصل آرواره‌ای – گیجگاهی و آسیب‌های ورزشی نیز موثر است.

 

استرس‌های روحی و روانی هم به نوعی در ایجاد «اسپاسم» نقش دارند که ماساژدرمانی تأثیر مطلوبی در برطرف کردن این مشکل خواهد داشت.

 

همچنین آسیب‌دیدگی‌های جزئی که منجر به کبودی و یا شکستگی نشود و یا همان ضرب‌دیدگی، در بین افراد عادی و ورزشکاران به تناوب دیده می‌شود که شناخت نقاط مورد نظر از سوی ماساژورها و استفاده از روش های لازم جهت کم کردن و یا برطرف کردن ناراحتی‌های جزئی می‌تواند باعث کاهش خطرات احتمالی شود.

 

معمولا انواع ماساژ با یک مکانیسم مشابه بر روی بدن اثر می‌گذارند.

 

زمانی که ماهیچه بیش از حد فعالیت دارد، تجمع مواد زائد از جمله اسیدلاکتیک می‌تواند باعث درد، گرفتگی و حتی اسپاسم عضلات شود.

برخی حرکات مانیپولاسیون تحت عنوان جااندازی، توسط ماساژور‌ها انجام می‌شود که می‌تواند بسیار آسیب رسان باشد و جز برنامه ماساژ محسوب نمی‌شود

 

چه موقع نباید ماساژ داد؟

وجود تومور و بدخیمی‌ها، ایجاد لخته خونی در اندام‌ها و عفونت بافتی از جمله موارد ممنوعیت انجام ماساژ است.

 

در مواردی، با نظر پزشک و در صورت لزوم می‌توان ماساژ انجام داد.

 

ماساژ جوشگاه زخم، در حالتی که هنوز بهبود نیافته، ممنوعیت نسبی دارد.

 

در بیمارانی که تحت درمان با داروهای ضدانعقاد خون مثل وارفارین یا هپارین هستند نیز ماساژ ممنوعیت نسبی دارد.

 

التهاب پوستی نیز ممکن است با ماساژ آسیب ببیند و مورد دیگری از ممنوعیت انجام ماساژ است.

 

همچنین آترونی پوستی نیز شامل ممنوعیت نسبی ماساژ است. در این بیماری پوست نازک شده و در معرض آسیب بیشتر زخم و عفونت است و نباید ماساژ روی آن انجام شود.

 

برخی حرکات مانیپولاسیون تحت عنوان جااندازی، توسط ماساژور‌ها انجام می‌شود که می‌تواند بسیار آسیب رسان باشد و جز برنامه ماساژ محسوب نمی‌شود.

 

در بعضی شرایط استفاده از ماساژ بویژه برای ورزشکاران به جای آنکه مفید واقع شود، اثرات سوئی روی بدن به جای می‌گذارد.

 

در مواردی مانند بالاتر بودن دمای بدن از 37.7 درجه سانتی‌گراد، عوارض و آسیب‌هایی چون ورم شدید، التهاب مفاصل، سوختگی، زخم‌های باز، کشیدگی عضلانی، پارگی رباط، کوفتگی، سرمازدگی و سوختگی، بیماری‌های عروق خونی مانند واریس سیاهرگی، التهاب سیاهرگی و ترومبوز یا تشکیل لخته در عروق خونی و بیماری‌های عفونی پوست نباید از ماساژ درمانی استفاده کرد.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


ماساژ درمانی


نظر

با وزیدن نسیم بهاری، تولد دوباره طبیعت را شاهد هستیم. با هوای معتدل بهار روح یخ زده طبیعت جانی دوباره می‌گیرد و درختان با شکوفه زدن به استقبال فصلی نو می‌روند. برای داشتن روحیه‌ای بانشاط و آغاز سالی نو باید با نسیم خنک بهاری به پیشواز سرسبزی‌ها رفت. 

 

در زندگی فعلی، آمار مبتلایان به بیماری‌های فصلی هر روزه بیشتر می‌شود. بیماری‌های فصلی بویژه در فصل بهار شدت می‌یابند و این، به دلیل رعایت نکردن برخی اصول و نکته‌های مهم است که در طب سنتی همواره مورد تأکید بوده است.

 

یکی از اصول اساسی که با شروع فصل نو باید به آن اهمیت داد، تغییر در پوشش و ظاهر است. ائمه معصومین در روایات  و احادیثی به «تن مپوشانید از باد بهار» توصیه‌های فراوانی کرده‌اند.

با وزیدن نسیم خنک بهاری همان طور که طبیعت سرزنده می‌شود، تغییرات مهمی در بدن افراد نیز ایجاد می گردد و باعث می‌شود افراد جسمی سالم‌تر داشته باشند.

 

با دکتر منصور خرمی‌زاده ، محقق طب سنتی و اسلامی و مدرس دانشگاه به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم تا با مرور مبانی طب سنتی که در گذشته بیشتر مرسوم بود، به راهکارهای اصولی برای تغییر سبک زندگی  و رسیدن به جسم، ‌روح و روانی سالم دست یابیم.

 

توجه به مبانی طب سنتی چقدر در زندگی افراد مورد اهمیت است و ضرورت دارد؟

یکی از مبانی طب سنتی که به عنوان فلسفه‌ای مهم دارای اهمیت است، مزاج شناسی است که معمولا در طب کلاسیک به آن کمتر توجه می‌شود.

همچنین افراد باید در خصوص تغییرات مزاجی، تغییرات موقعیت‌های جغرافیایی و تغییرات فصول و سنین مختلف آگاهی لازم را داشته باشند و بدانند که این تغییرات در کل بدن تأثیر می‌گذارد.

یکی دیگر از مسائلی که باید به آن توجه ویژه داشت این است که مزاج شناسی در مورد همه مخلوقات خداوند اعم از جامدات، گیاهان، حیوانات و انسان‌ها صدق می‌کند.

به‌طور قطع فردی که در یک موقعیت جغرافیایی گرم و خشک زندگی می‌کند با فردی که در هوای سرد زندگی می‌کند، مزاج‌های متفاوتی دارد و هر کدام باید دستورهای بهداشتی خاص خود را رعایت کنند.

همان طور که افراد از نظر چهره و اثر انگشت با هم فرق دارند، از لحاظ مزاج نیز با هم متفاوت هستند. از این رو افراد مختلف بسته به این‌که کجا زندگی می‌کنند و در چه فصلی از سال هستند، با هم تفاوت‌هایی دارند.

فردی که طبیعت گرم و خشک دارد و رطوبت بدنش کم است، هوای خشک را نمی‌تواند تحمل کند و در فصل تابستان بیشتر بیمار می‌شود، اما همین فرد در فصل زمستان به لحاظ جسمانی و روحی سالم‌تر است

 

چرا برخی افراد در بعضی فصل‌ها، بیشتر احساس سلامتی می‌کنند؟

چون افراد از لحاظ مزاج با هم فرق دارند، می‌توان به این نتیجه دست یافت که برخی افراد در فصل تابستان، ‌برخی دیگر در فصل پاییز و شماری نیز در فصل بهار احساس شادابی و سرحالی دارند و در این فصل‌ها جسم خود را سالم‌تر احساس می‌کنند. بنابراین برای هر فردی با توجه به این نکته‌ها و این‌که در چه فصلی راحت‌تر است، تمهیداتی را برایشان در نظر می‌گیریم  و با رعایت دستورالعمل‌هایی برای هر فرد به سلامتی دست پیدا می‌کنند.

 

چه تفاوت‌هایی میان طب سنتی با طب کلاسیک وجود دارد و در طب سنتی بیشتر به چه نکته‌هایی اهمیت می‌دهید؟

در طب کلاسیک تفاوت‌هایی بین افراد وجود ندارد، به‌طور مثال اگر فردی دچار سردرد میگرنی باشد فقط یک دارو برای آن تجویز می‌شود، اما در طب سنتی فرد را از همه لحاظ مورد بررسی قرار می‌دهند، چون طبیعت افراد با یکدیگر متفاوت است.

فردی که طبیعت گرم و خشک دارد و رطوبت بدنش کم است، هوای خشک را نمی‌تواند تحمل کند و در فصل تابستان بیشتر بیمار می‌شود، اما همین فرد در فصل زمستان به لحاظ جسمانی و روحی سالم‌تر است. همچنین فردی که در تابستان مزاج گرم دارد، اگر در این فصل زمان ظهر به خیابان بیاید و در معرض آفتاب قرار گیرد و تغذیه‌اش مواد غذایی گرم باشد، به‌طور قطع حال جسمانی نامناسبی خواهد داشت، بنابراین در طب سنتی توجه دادن افراد به ضرورت‌های شش گانه اهمیت خاصی دارد.

 

ضرورت‌های شش گانه چه هستند و چقدر در تضمین سلامتی افراد نقش دارند؟

نخستین ضرورت، عنصر هواست و هوایی که استنشاق می‌شود بسیار مهم است چون در سلامتی افراد نقش دارد. از این رو افرادی که طبیعت گرم و خشک دارند، در هوای سرد و مرطوب که متضاد طبیعتشان است سالم‌تر هستند و برعکس فردی که طبیعت سرد دارد، در هوای گرم حال مناسب‌تری دارد.

یکی دیگر از ضرورت‌های مهم بعد از عنصر هوا، آب است. غذا و نوع نوشیدنی مصرفی در طب سنتی نیز بسیار حائز اهمیت بوده و از ضرورت‌های مهم دیگر حرکت‌های سکون بدنی و نفسانی است.

همچنین ورزش کردن در طب سنتی بسیار توصیه می‌شود، زیرا افرادی که جسم سالم تری دارند، با ورزش سلامتی خود را تضمین می‌کنند. در طب سنتی همه این مشکلات برطرف می‌شود.

 

با توجه به نزدیک شدن به فصل بهار و تغییراتی که در آغاز سال نو رخ می‌دهد، طب سنتی چه دیدگاه‌هایی برای شروع فصل جدید دارد؟

در فصل پاییز با شروع سرما و یخبندان درختان برگ‌هایشان می‌ریزد، به درون خود فرو می‌روند، انسان‌ها هم با شروع فصل پاییز خود را در سرما می‌پوشانند، اما هنگام فصل بهار تمام مخلوقات خداوند از جمله درختان تحت تأثیر هوای بهاری قرار می‌گیرند و این هوا باعث رشد و نمو و سرسبز شدن طبیعت می‌شود.

همین تأثیر نیز در بدن افراد اتفاق می‌افتد. هوای بهاری حرارت به درون فرو رفته را به بیرون می‌راند و باعث باز شدن منافذ پوست می‌شود و از این طریق، سموم بدن که در فصل زمستان در بدن تجمع پیدا کرده است، بیرون می‌آید.

 

فلسفه "تن مپوشانید از باد بهار" در فصل جدید چیست و ائمه معصومین (ع) چه توصیه‌هایی کرده‌اند؟

در بیانات معصومین (ع) از تأثیر شگرف هوا بر جسم و جان سخن گفته شده و تأثیرات خاص هوای هر فصل توصیه شده است. در روایاتی نیز به سودمندی‌های فراوان گرما و سرما در طول سال اشاره شده است و در قرآن و روایات «بادها» با اهمیت تلقی شده‌اند. از این رو پیداست که باد چیزی جز هوا نیست و اگر هوا حالت وزش به خود بگیرد، باد نامیده می‌شود.

امیرالم?منین علی (ع)  در مورد آثار هوای هر فصل نقل می‌کند: در فصل سرما (پاییز) از هوای سرد پرهیز کنید و در آخر سال که طلیعه بهار باشد به استقبال آن بروید، در پاییز خود را بپوشانید و در طلیعه بهار از لباس‌های خود کم کنید، زیرا سرما با بدن‌ها آن کند که با درختان می‌کند.

امام صادق (ع) می‌فرماید: «اگر چند روز بادها حبس شوند و وزیده نشوند، همه چیز تغییر پیدا می‌کند و فاسد می‌شود.»

علامه مجلسی در شرح این حدیث می‌گوید: «بادها باعث دفع فساد از اشیای روی زمین می‌شوند و به منزله روح و بدن هستند که هرگاه روح از بدن خارج شود، بدن متعفن می‌شود.»

با شروع فصل جدید، هوا رو به گرمی می‌رود و بادها شروع به وزیدن می‌کنند. با تمیز شدن هوا از طریق تعریق، حرکت و ورزش کردن، سموم جمع شده در بدن به بیرون دفع می‌شود. به همین دلیل است که توصیه‌های فراوانی شده است که تن را نباید از باد بهاری پوشاند.

با شروع فصل بهار باید حرارت بدن کمتر شود و خون‌رسانی در بافت‌های بدن به جریان دربیاید، تا به اصطلاح یخ بدن مانند یخ طبیعت آب شود

 

با شروع فصل بهار اگر تن با لباس‌های گرم پوشانده شود، ممکن است افراد دچار چه مشکلاتی شوند؟

همان طور که در فصل سرما درختان به خواب می‌روند، در بدن انسان نیز همین اتفاق می‌افتد و حرکت خون در بدن کم می‌شود.

فصل بهار شروعی است که دوباره تمام طبیعت و جسم انسان‌ها زنده و شاداب می‌شود، در حالی که اگر هوا ساکن باشد و جریان نداشته باشد، باعث بروز انواع بیماری‌ها می‌شود، اما در فصل بهار با وزیدن باد همان طور که آلودگی‌ها از سطح زمین برداشته می‌شود، سموم از سطح پوست بدن نیز زدوده شده و افراد سرزنده‌تر و شاداب‌تر می‌شوند.

شاید بیش از صد سال است که از طب سنتی و اصلی مان دور مانده‌ایم. با وجود پیشرفت تکنولوژی پزشکی که در خدمت بیماران است، اما روز به روز آمار بیماران بیشتر می‌شود و علت اصلی آن این است که افراد نسبت به فصل‌ها، موقعیت جغرافیایی و سن خود نکته‌هایی را رعایت نمی‌کنند، در صورتی که این نکته‌های ساده، اما مهم همگی در طب سنتی تعریف شده است و با شروع فصل بهار باید حرارت بدن کمتر شود و خون‌رسانی در بافت‌های بدن به جریان دربیاید، تا به اصطلاح یخ بدن مانند یخ طبیعت آب شود.

از این رو گام نخست، کم کردن لباس هاست تا بدن طراوت بهار را احساس کند. این امر با ورزش مناسب و تغذیه اصولی و درست امکان پذیر می‌شود. برنامه غذایی که در فصل بهار حائز اهمیت است، توجه به غذاهای لطیف‌تر است.

گردش در طبیعت و در ایام نوروز را حکمای قدیمی نیز توصیه کرده‌اند. صله ارحام، رفتن در دامان طبیعت و انجام حرکات بدنی توجه ویژه شده است. به این شکل مردم را به یک فرهنگ‌سازی از همان ابتدای فصل بهار و شروع یک سال جدید حرکت می‌دادند. با نپوشاندن بدن از باد بهاری، جسم از سموم پاکسازی می‌شود و افراد به سلامتی دست می‌یابند.

با سلامت جسمانی، روح و روان نیز آمادگی لازم پیدا می‌کند که با انرژی بیشتر، سال جدید را شروع کند.

 

موسم بهاری از چه روزی در اسفند ماه آغاز می‌شود؟

این موضوع بستگی به موقعیت جغرافیایی هر منطقه دارد. در برخی مناطق که هوا گرم‌تر است، فصل بهار زودتر شروع می‌شود. اما مناطقی هم هستند که سردسیرند و فصل بهار دیرتر در آنجا نمایان می‌شود، اما تقریباً از روز پانزدهم اسفند که روز درختکاری است و نهال درختان را می‌کارند، موسم بهار نیز اهمیت پیدا می‌کند و اگر افراد احساس کردند که هوا گرم شده است و به تدریج سیستم‌های حرارتی منازل را خاموش کردند، آرام آرام لباس‌های زمستانی را نیز کنار بگذارند تا نسیم و طراوت بهار را احساس کنند و در مقابل بیماری‌ها مصون بمانند.

 

افراد با مشاهده علائمی مانند برافروختگی صورت، برجسته شدن عروق پنهان و.... گرما را حس می‌کنند و نیاز است نکته‌های فصل بهار را رعایت کنند، همان طور که طبیعت جهان هستی بیدار می‌شود طبیعت وجودی انسان‌ها نیز بیدار می‌شود. از این رو باید با ایجاد تغییر در ظاهر شروع کرد.

بخش سلامت تبیان

بهار و طب سنتی


نظر

یکی از روش های درمانی طب سنتی، درمان بوسیله بادکش هست که با استفاده از ابزار مخصوصی این کار را انجام می دهند.

 

همچنین این نوع از درمان در کشور های ایران، چین و هند کاربرد بسیاری دارد و روزانه صدها نفر به مراکز مربوطه مراجعه می کنند.

 

اگر احساس خستگی و کوفتگی دارید، اگر از خستگی زودرس رنج می برید، اگر کمردردهای بی سابقه ای به سراغتان می آیند، حتما روش درمانی بادکش را تجربه کنید.

 

در کتاب "روش های درمانی با بادکش" ، شما با انواع روش های بادکش آشنا خواهید شد. این کتاب با توضیح مفصل و تصاویری در همین زمینه همراه است تا شما را به طور کامل با این روش درمانی موثر آشنا سازد. امیدواریم از این کتاب بهره ببرید.

نویسنده این کتاب، نیما نیک نژاد می باشد.

 

بادکش (dry cuping) یا همان حجامت خشک، یعنی ایجاد کِشش و مکش در پوست بدن به وسیله ظرفی توخالی. این اتفاق باعث جمع شدن پوست در داخل لیوان و ایجاد انبساط در آن ناحیه می شود.

 

البته باید متذکر شویم که این روش باید توسط افراد متخصص در این کار انجام شود، نه هر فردی.

به دلیل خون رسانی زیاد، بادکش در رفع خستگی و کسالت قابل استفاده است، به خصوص در بعضی مزاج ها، مثل بادکش گرم در فردی با مزاج سرد و تر

 

می توان از بادکش در موارد زیر استفاده نمود:

1- خون رسانی بیشتر: به دلیل افزایش جریان خون مویرگی با انجام بادکش، خون رسانی بیشتر خواهد شد. لذا می توان از این روش برای افزایش بافت ماهیچه ای استفاده نمود، مثلا برای رفع لاغری های موضعی. همچنین می توان چربی موضعی را مقداری برطرف نمود، چون مزاج خون گرم است.

 

2- افزایش دفاع: افزایش خون رسانی موضعی با فراخوانی سلول های دفاعی و فاکتورهای ضد التهاب خونی به موضع، باعث تسریع ترمیم آسیب های بافتی و عفونت های موضعی می شود، مثلا با بادکش کردن اطراف زخم های بستر می توان به ترمیم و بهبود این زخم ها کمک شایانی کرد و یا در در درمان بیماری برص و … از این روش می توان کمک گرفت.

 

3- ایجاد انبساط: بادکش باعث رفع اسپاسم و گرفتگی های عضلانی و ایجاد انبساط در عضلات و اعضا می گردد.

 

4- انتقال مواد: بادکش باعث انتقال مواد از مواضع مجاور موضع بادکش می گردد و از این خاصیت برای انتقال مواد از عضوی به عضوی دیگر استفاده می گردد، مثل انتقال مواد سوداوی از مغز به سمت اسافل.

 

5- تحریک فعالیت موضعی: بادکش باعث حرکت در عضوها می شود، مثل افزایش حرکت دودی روده ها با بادکش سبک روی شکم.

 

6- رفع خستگی: به دلیل خون رسانی زیاد و سایر خواص، بادکش در رفع خستگی و کسالت قابل استفاده است، به خصوص در بعضی مزاج ها، مثل بادکش گرم در فردی با مزاج سرد و تر.

 

7- تمرکز قوا بر عضوی خاص: بادکش باعث توجه قوه مدبره و تمرکز قوای بدن به موضع تحت بادکش می گردد، مثلا در سردردها می توانیم برای تسکین، قوای بدن را به سمت ساق پا بکشیم و یا مثلا برای برخی بیماری ها که علت آنها ضعف عضو است، به خوبی می توانیم از بادکش برای تقویت آن عضو کمک بگیریم. البته واضح است که در مورد اول، هدف تسکین و در مورد دوم هدف درمان است.

 

8- خروج مواد مضر از بدن: برای کمک به خروج مواد مضر و سموم از بدن می توان از بادکش استفاده کرد، مثل خروج نیش حشرات یا عفونت آبسه ای که باز شده است.

 

9- رفع نفخ اعضا: بادکش باعث از بین رفتن نفخ اعضا می شود و بادکش گرم در این مورد، اثرش بیشتر است.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


کتاب روش های درمانی با بادکش


نظر

اختلالات گوارشی می‌تواند موجب بروز تلخی دهان شود؛ به خصوص در کسانی که ریفلاکس دارند یعنی برگشت غذا از معده به مری و به دهان و به دلیل بازگشت اسید‌ها تلخی را حس می‌کنند.



گیرنده حس تلخی عمدتاً در لوله گوارش است و در دهان نیز زبان حس تلخی را نشان می‌دهد و هر عاملی که بتواند باعث تحریک یا اختلال در گیرنده حس تلخی شود می‌تواند حس ناراحت‌کننده تلخ بودن را در فرد ایجاد کند.

تلخی دهان چیست؟