سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طب سنتی@

نظر

کبد چرب دکتر سید موید علویان یکی از فعالیت‌های ‌مهم کبد را ذخیره سازی و سوخت و ساز چربی‌ها در بدن دانست و گفت: کبد طبیعی حاوی حدود پنج گرم چربی خالص در 100 گرم وزن خود است. هر گاه مقدار چربی در کبد بیش از 5 درصد وزن آن افزایش یابد، به این حالت «کبد چرب» گفته می‌شود.


وی با بیان این که "کبد چرب" بیماری شایعی در جامعه است، افزود: این بیماری در نتیجه بسیاری از بیماری‌ها و یا حالت‌های بد تغذیه‌ای در بدن ایجاد می‌شود. انباشته شدن چربی در سلول‌های کبدی می‌تواند به التهاب این سلول‌ها منجر شود. مصرف برخی داروها، چاقی یا اضافه وزن، کم تحرکی و مصرف مشروبات الکلی منجر به بروز کبد چرب می‌شوند.

علویان گفت: شکل غیرالکلی کبد چرب به دلیل تغییر در شیوه زندگی،‌ تحرک و تغذیه مردم در حال افزایش است. کبد چرب غیرالکلی بیماری خاموشی است که در بسیاری از موارد در مراحل ابتدایی علائم خاصی ندارد، اما وجود کبد چرب نشان دهنده وجود یک نقص متابولیک در بدن است و خطر بروز بیماری های دیابت، سکته‌های قلبی و مغزی را در آینده افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد که آگاهی داشتن درباره کبد چرب، علل و عوامل خطر تاثیرگذار در ایجاد و پیشرفت آن می‌تواند در کاهش ابتلا یا درمان به موقع آن نقش داشته باشد.

چاقی و کبد چرب

به گفته علویان، کبد چرب در افراد چاق شایع است. در اغلب مطالعات انجام شده بین 60 تا 100 درصد بیماران مبتلا به کبد چرب چاق بوده‌اند. عواملی مانند عدم تحرک جسمانی، توسعه تکنولوژی‌، زندگی ماشینی، شهرگرایی، تن آسایی، رفاه مادی و مصرف بی‌رویه مواد غذایی چرب عواملی هستند که موجب شده‌اند تا شیوع چاقی روز به روز بیشتر شود.

وی در این باره افزود: بر اساس قد و سن افراد می‌توان وزن ایده‌آل آنها را بررسی کرد و نسبت وزن به قد و اندازه دور کمر نیز کمک کننده است. هنگامی که انرژی ورودی (کالری) بیش از حد مصرفی باشد، چاقی حاصل خواهد شد. افراد چاق نسبت به افراد دارای وزن طبیعی نسبت به بو یا مزه غذا به میزان بیشتری پاسخ می‌دهند. باید توجه داشت که زیاد خوردن یک علت مهم چاقی است، اما تنها علت نیست، بلکه عوامل دیگری نظیر تاثیرات محیطی، فرهنگی و ژنتیکی همگی در بروز چاقی دخالت دارند.

رژیم‌های سخت غذایی و خطر تشدید کبد چرب

علویان گفت: چاقی تنه‌ای (با شکم برجسته) حتی در افرادی که نمایه توده بدنی (BMI) طبیعی دارند و اندام‌های آنها چاق نیست، با خطر جدی ابتلا به کبد چرب غیرالکلی همراه است. باید توجه داشت که برخی روش‌های سریع کاهش وزن مانند جراحی یا رژیم‌های بسیار سخت می‌تواند سبب تشدید کبد چرب و بیماری کبد شود.

کودکان هم در معرض خطرند!

این فوق تخصص گوارش و کبد درباره شیوع کبد چرب در کودکان نیز گفت: برخی تصور می‌کنند که فشار خون بالا، دیابت قندی و کبد چرب خاص بزرگسالان است اما باید توجه داشت که این عوارض در نتیجه وجود سندرم متابولیک از سال‌ها قبل است. نتایج انجام مطالعه‌ای در150 نفر شش ماهه تا 15 ساله نشان داد که حدود 2.3 درصد این افراد در سونوگرافی شکم، کبد چرب داشته‌اند. همچنین مطالعه انجام شده در سال 2008 در 966 فرد هفت تا 18 ساله دانش آموز، شیوع غیر طبیعی بودن آنزیم کبدی (ALT) در 1.8 درصد و تغییرات کبد چرب در سونوگرافی کبد را در 7.1 درصد موارد گزارش کرد.

مصرف فست فود، پفک و دیگر تنقلات ناسالم ممنوع

وی گفت: در این مطالعه شیوع فشار خون بالا، چربی و قند خون بالا و سطح انسولین بالا در بچه‌های چاق همراه با سندرم متابولیک مشاهده شده است. متاسفانه بزرگسالان توجه کافی به سلامت کودکان خود ندارند و به راحتی غذاهای آماده (FAST FOOD)، پفک و تنقلات غیر سالم را در اختیار کودکان خود قرار می‌دهند. ریشه بدبختی‌ها در بزرگسالی مثل فشار خون بالا، دیابت قندی و کبد چرب از کودکی است.

رییس شبکه هپاتیت کشور تاکید کرد: همانطور که برای آینده فرزندانمان سرمایه‌گذاری می‌کنیم باید به فکر سلامتی آنها نیز بوده، در زمینه اصلاح رفتار تغذیه‌ای آنها اقدام کنیم و قدم برداریم و به جای صرف وقت طولانی برای بازی‌های کامپیوتری آنها را به تحرک بیشتری تشویق کنیم


نظر

(کدو) از جمله سبزیجاتی ضد التهابی است که می‌تواند انسولین خون را تنظیم کند.

کدو گیاهی خوراکی است که انواع تابستانی و زمستانی دارد معمولا کدوهای زمستانی اثری مانند ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد دیابتی دارد و حتی می تواند انسولین خون را تنظیم کند.

این گیاه که برخی از افراد آن را جزء میوه جات و بعضی از افراد جزء سبزیجات می دانند حاوی موادی است که برای سلامت چشم ها بسیار مفیدند.

در واقع منبع غنی از ویتامین c، پتاسیم، فیبر خوراکی منگنز، فولات،اسدی‌های چرب امگا 3 و برخی ویتامین های گروه B را داراست بنابراین مصرف این خوراکی در برنامه‌ی غذایی به افراد توصیه می‌گردد.

کدو دارای مس فراوانی است و افرادی که بدن آنها به کمبود مس دچار است می‌توانند با مصرف کدو مس بدن خود را به اندازه کافی دریافت کنند.


تنظیم انسولین خون با مصرف این گیاه


نظر

هندوانه نه تنها یک میوه خوشمزه و سالم است بلکه اگر به عنوان ماسک صورت استفاده شود، می‌تواند تا حد زیادی پیری پوست را به تعویق بیندازد و مانع به وجود آمدن چروک‌های پوستی شود؛ علاوه بر اینها ساختن یک ماسک خانگی به جای استفاده از ماسک آماده می‌تواند هزینه‌های زندگی را هم بسیار پایین بیاورد. مخلوط هندوانه با برخی مواد دیگر می‌تواند اثرات آن را چند برابر کند و موجب آبرسانی بهتر پوست و ویتامینه کردن آن شود و طراوت و درخشندگی آن را چند برابر کند.
*ماسک‌هایی که می‌توانید هر روز استفاده کنید
پوست هندوانه را از قسمت گوشت آن به‌طور کامل پاک کنید و بشویید و چند تکه کنید. تکه‌ها را در یخچال بگذارید و در میان روز یا وقتی از این هوای گرم به خانه برمی‌گردید پوست را از داخل یخچال بردارید و روی صورت بگذارید تا حسابی پوست‌تان خنک شود. برای آرامش و شادابی پوست می‌توانید همین کار را بعد از هرکدام از ماسک‌های دیگر نیز انجام دهید.
*ماسک انرژی بخش
پیشنهاد می‌کنیم این ماسک انرژی‌بخش را حتما امتحان کنید، این ماسک پوست شما را خنک و تمیز می‌کند و ظاهر آن را جوان نگه می‌دارد. یک فنجان هندوانه را له کنید و سپس آن را روی صورت و گردن بمالید. بعد از 15دقیقه صورت‌تان را بشویید، خیلی زود پوست شما طراوت و تازگی خود را پیدا می‌کند.
آب هندوانه را گرفته و روی پوست برای 15 تا 20دقیقه قرار دهید. سپس آن را با آب سرد بشویید. این ماسک باعث می‌شود لکه‌های پوستی از بین رفته و کم‌رنگ‌تر شود.
*چرا هندوانه شما را جوان می‌کند
در هندوانه آنتی‌اکسیدان‌هایی چون ویتامین C و A و لیکوپن وجود دارد، بنابراین می‌تواند همچون یک سلاح قدرتمند با تمام نشانه‌های پیری مبارزه کند. میوه‌های محدودی به اندازه هندوانه حاوی لیکوپن هستند. لیکوپن یک رنگدانه شیمیایی است که باعث ایجاد رنگ قرمز در هندوانه می‌شود و اثرات ضد‌اکسیدانی قوی‌ای دارد. این آنتی‌اکسیدان به تمامی نقاط بدن می‌رود و رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند و تاثیرات ناشی از آنها را کاهش می‌دهد. رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که باعث تخریب بسیاری از بافت‌های بدن می‌شوند و بر اثر قرار گرفتن در آفتاب و سیگار کشیدن افزایش پیدا می‌کنند. خطوط ظریف روی پوست، چروک‌ها، لک‌های پیری و... همه نتیجه افزایش رادیکال‌های آزاد هستند.
*کرم ضدچروک بسازید
مواد لازم:
هندوانه: چند تکه
آووکادو: یک عدد
وازلین: 2 قاشق غذاخوری
پوست هندوانه را بگیرید و آن را به قطعات کوچک ببرید تا بتوانید به راحتی هسته‌ها و دانه‌های آن را جدا کنید. پوست آووکادو را هم بکنید، هسته را بگیرید و آن را خرد کنید در نهایت آووکادو و هندوانه را در مخلوط‌کن بریزید تا کاملا با هم آمیخته شوند. 2 قاشق غذاخوری وازلین به آن اضافه کنید و مخلوط کردن را ادامه دهید. مخلوط به‌دست آمده را در کاسه‌ای بریزید و در یخچال بگذارید، بعد از 30 دقیقه ماسک شما برای استفاده آماده است. هندوانه پوست را نرم می‌کند و چربی‌های موجود در آووکادو چروک‌های ریز را از بین می‌برد.
ادامه دارد...

ماسک های هندوانه ای خوشمزه برای پوست(1)


نظر

از این به بعد موزهای زرد و شاداب را نخورید و صبر کنید تا سیاه و پژمرده شوند.

از این به بعد موزهای خیلی رسیده و نرم را که پر از لکه های تیره هستند و اگر به هر کسی آنها را تعارف کنید نوعی توهین حساب می شود دور نریزید زیرا آخرین تحقیقات دانشمندان ژاپنی نشان می دهد که موزهای له شده و سیاه دارای ماده معجزه آسای تی – ان – اف می باشند که قدرت مبارزه با سلول های سرطانی و از بین بردن آنها را دارند و هر چقدر موز رسیده تر و سیاه تر باشد بیشتر دارای این ماده است.

بر اساس تحقیقات دانشمندان ژاپنی در میان میوه هایی که خاصیت ضد سرطان دارند مثل انگور– سیب – هندوانه – آناناس – گلابی – و خرمالو، موز خاصیت بیشتری در افزایش گلبول های سفید و قوی کردن سیستم ایمنی بدن و شکست دادن سلول های سرطانی دارد زیرا میزان ماده تی – ان – اف در موزهای رسیده از میوه های دیگر بیشتر است .

موز رسیده هشت برابر بیشتر از موز نرسیده تی – ان – اف دارد به عبارت دیگر هشت برابر بیشتر خاصیت ضد سرطان دارد .

دانشمندان ژاپنی خوردن یک تا دو عدد موز را در روز توصیه می کنند .

خاصیت معجزه آسای موزهای گندیده و سیاه


نظر

خس خس سینه صدای بلند با حالت سوتکی است و در هنگام نفس کشیدن به وجود می آید. معمولا در هوای بازدم ایجاد می شود. خس خس نتیجه تنگ شدن راه های هوایی می باشد. شایعترین علت رایج خس خس آسم است، اما بسیاری از عوامل دیگر احتمالی برای خس خس سینه وجود دارد.

خس خس سینه نشان دهنده مشکل تنفسی می باشد، که اغلب به دلیل تنگ شدن راه های هوایی و یا تا حدی مسدود شدن را ههای هوایی است. تنگی لوله های تنفسی اغلب در لوله های کوچک تنفسی که در عمق قفسه سینه (برونشیولها) وجود دارد ، دیده می شود، اما با این حال در بعضی مواقع دلیل این امر می تواند راههای هوایی بزرگتر نیز باشد. خس خس سینه می تواند ناشی از التهاب یا انسداد فیزیکی، مانند وجود تومور یا بلع یک جسم خارجی باشد.علل دیگر خس خس سینه عبارتند از:

•آنافیلاکسی (واکنش شدید آلرژیک به نیش حشرات و یا داروها)

•آسم

•برونشکتازی، یعنی حالت achronic ریه که در آن گسترش غیر طبیعی لوله های برونش، پاکسازی مخاط را مهار می کند

•برونشیولیت (به خصوص در کودکان خردسال)

•برونشیت

•آسم در دوران کودکی

•COPD

•آمفیزم

•اپی گلوتیت (تورم درب نای)

•بلع جسم خارجی

•GERD

•نارسایی قلبی

•سرطان ریه

•داروها (به ویژه آسپرین)

•آپنه انسدادی خواب (حالتی که در آن تنفس متوقف می شود و دوره خواب شروع می شود)

•ذات الریه

•ویروس تنفسی syncytial (به خصوص در کودکان خردسال)

•عفونت دستگاه تنفسی (به خصوص در کودکان کمتر از 2 سال)

•سیگار کشیدن

•اختلال عملکرد تار صوتی - بیماری که بر حرکت تار صوتی تاثیر می گذارد





چه هنگام به پزشک مراجعه کنید:
اگر خس خس برای اولین بار اتفاق می افتد یا اگر خس خس سینه بارها اتفاق می افتد و یا همراه با موارد ذیل است با پزشک مشورت نمایید:

•مشکلات تنفسی

•رنگ پوست مایل به آبی

•تغییر وضعیت روانی

•واکنش آلرژیک به نیش حشرات و یا داروها

•عدم توانایی در نفس کشیدن

•کهیر و تورم در صورت یا گلو شد





درمان:
اقدامات مراقبت از خود برای رهایی ازخس خس سینه، این موارد را امتحان کنید:

•هوای مرطوب تنفس کنید. در حمام با درب بسته در حالی که آب دوش گرم و در حال بخار باز است بنشینید یا از یک دستگاه بخارساز استفاده کنید. هوای گرم و مرطوب، ممکن است کمک به رفع خس خس سینه در بعضی از موارد باشد.

•تمام داروهای تجویز شده بخصوص داروهای استنشاقی را طبق دستور مصرف کنید.

خس خس سینه


نظر

کشکک، استخوان کوچک و تقریباً گردی است که روی زانو قرار دارد؛ یعنی همان استخوانی که با منقبض کردن عضله چهار سر ران، بالا و پایین می رود. این استخوان، تنها استخوانی است که به هیچ استخوان یا عضله دیگری وصل نیست؛ بلکه در بین دولایه یک تاندون قرار دارد که از انتهای عضله چهارسر به پایین زانو وصل می شود. وجود این استخوانِ تنها، به افزایش کارایی عضله چهارسر کمک می کند.

راههای درمان ساییدگی کشکک زانو


نظر

بهترین زمان خوردن هندوانه بین دو وعده غذایی است. مصرف هندوانه بلافاصله بعد از خوردن غذا باعث اختلال هضم می‌شود و در حالت ناشتا مخصوصاً در هوای گرم یا در هنگام تشنگی، مضر است.

هندوانه میوه‌‌ای است که میزان بالایی سدیم و پتاسیم دارد به همین دلیل از بدن در برابر بیماری‌های مختلفی مانند آسم، سکته قلبی و برخی سرطانها مانند سرطان روده و پروستات محافظت می‌کند.

هندوانه میوه‌ای است که مزاج سرد و تر دارد و رنگ آن در ویتامینش تأثیری ندارد به همین دلیل، مهم این است که هندوانه کاملاً رسیده و شیرین باشد.

هندوانه منبع بسیار خوبی از ویتامین C و A است و نسبت به سایر میوه‌ها و سبزی‌ها، مقدار بیشتری بتاکاروتن دارد.

هندوانه دارای آنتی ‌اکسیدانی به نام لیکوپن است که رادیکال‌های آزاد و مضر را از بین می‌برد به همین دلیل از وقوع سکته قلبی جلوگیری می‌کند و به کاهش خطر سرطان پروستات هم کمک می‌کند.

هندوانه باعث رقیق شدن خون می شود و مصرف آن، برای افرادی که خون غلیظ دارند مناسب است.همچنین چون برای تعدیل مزاج مناسب است افرادی که صفرا در معده و کبدشان زیاد تولید می‌شود بیشتر از این میوه مصرف کنند.

مصرف هندوانه برای افرادی که دارای بدنی لاغر، خشک و گرم هستند بهتر است چون جلوی ضعف آنها را می گیرد.


در عین حال خوردن هندوانه برای افراد سردمزاج یا کسانی که معده سرد دارند مضر است و در طولانی مدت باعث ضعیف شدن عملکرد هضم و درد مفاصل می شود بنابراین بهتر است این افراد به همراه هندوانه، عسل و قند مصرف کنند.

مصرف هندوانه در افرادی که مشکل طحال دارند ممنوع است . علائم مشکل طحال بعد از خوردن هندوانه، احساس درد یا نفخ در محل چپ شکم و ایجاد تیرگی در رنگ بدن یا سفیدی چشمان است.

مصرف هندوانه در افرادی که آلرژی یا حساسیت فصلی یا غذایی دارند ممنوع است.

بهترین زمان خوردن هندوانه


نظر

عکس: ‏زرده تخم مرغ :  تخم‌مرغ از وعده‌های غذایی پرمصرف و پرطرفدار به ویژه به عنوان صبحانه است که از گذشته تردیدهای بسیاری درباره خوردن یا نخوردن زرده آن وجود داشته است.  بسیاری از مردم وقتی صبحانه خود را با یک املت بدون زرده می‌خورند، حس بهتری دارند و تصور می‌کنند که کار درستی کرده‌اند. آنها زرده طلایی تخم مرغ را بدون اینکه لحظه‌ای درباره خواص آن بیاندیشند دور می‌اندازند و اگر به آنها بگویید دور انداختن زرده تخم‌مرغ اصلا هم برای سلامتی‌شان مفید نیست، قطعا متعجب خواهند شد.  در این گزارش به نقل از پایگاه اینترنتی مانی دات یواس نیوز، به توصیف باورهای غیرعلمی و حقایقی جالبی راجع به زرده مرغ می‌پردازیم :  اشتباه نخست: در هفته بیش از سه تخم‌مرغ نخورید  قبل از اینکه درباره زرده تخم مرغ صحبت کنیم بگذارید کمی راجع به تخم‌مرغ کامل حرف بزنیم. بسیاری از مردم اصلا نمی‌دانند منشا این نقل قول که در هفته بیش از سه تخم مرغ نخورید کجاست. این دستورالعمل نخستین بار در دهه 70 میلادی پس از آنکه انجمن قلب آمریکا اعلام کرد میزان کلسترول خون انسان باید به کمتر از 300 میلی‌گرم در روز محدود شود، صادر شد.  به دنبال اعلام این خبر، انجمن قلب آمریکا توصیه کرد میزان مصرف تخم مرغ باید به سه عدد در هفته محدود شود تا کلسترول خون از میزان اعلام شده فراتر نرود. از آنجا که یک تخم مرغ درشت 211 میلی‌گرم کلسترول دارد، لذا اعمال این محدودیت منطقی به نظر می‌رسد. اما جالب اینجاست که انجمن قلب آمریکا مدتی بعد دستورالعمل قبلی خود را بروزرسانی کرده و این قضیه را روشن کرد که خوردن تخم مرغ آن هم به صورت کامل به عنوان یکی از بخش‌های مهم وعده‌های غذایی روزانه محسوب می‌شود.  این انجمن همچنین اعلام کرد: در صورتی ‌که تخم مرغ جایگزین سایر غذاهای پرکلسترول نظیر گوشت شود، خوردن بیش از یک عدد تخم مرغ کامل در روز نیز یک رژیم غذایی سالم محسوب می‌شود.  اشتباه دوم: تمام پروتئین تخم مرغ تنها در سفیده آن وجود دارد  اگرچه سفیده تخم مرغ محتوی میزان بالایی پروتئین است اما زرده آن را نیز نباید نادیده بگیرید. یک تخم مرغ بزرگ 3.6 گرم پروتئین در سفیده و 2.7 گرم پروتئین در زرده خود دارد. این بدین معناست که 60 درصد پروتئین موجود در تخم مرغ در سفیده آن و 40 درصد دیگر در زرده آن است. پس دفعه بعدی که خواستید زرده تخم مرغ را دور بیاندازید بیشتر فکر کنید.  اشتباه سوم: دور انداختن زرده تخم مرغ گزینه سالمتری است  زرده تخم مرغ علاوه بر داشتن میزان بالایی پروتئین، محتوی چربی‌های غیراشباع و بسیار مفید برای سلامت قلب شامل چربی امگا - 3 است. بسیاری از مردم از چربی و کلسترول موجود در تخم مرغ به ویژه در زرده آن وحشت دارند اما فراموش می‌کنند که سایر غذاها نظیر گوشت قرمز، ماکیان و لبنیات نیز به همین اندازه یا حتی بیشتر چربی و کلسترول دارند. علاوه بر این، نتایج مطالعات مختلف نشان می‌دهد که چربی‌های اشباع شده کلسترول خون را بیش از کلسترول موجود در غذاها افزایش می‌دهند. بنابراین زرده تخم مرغ با داشتن 1.6 گرم چربی اشباع که این میزان 8 درصد کل میزان مجاز مصرف روزانه برای بدن است، قابلیت تبدیل شدن به یک رژیم غذایی سالم را دارد.  زرده تخم مرغ علاوه بر این سرشار از بسیاری از مواد مفید و مغذی نظیر ریبوفلاوین، ویتامین D و ویتامین ب12 است. زرده تخم‌مرغ همچنین مواد مغذی نظیر کولین و سلنیوم را در دل خود جای داده است.  مطالعات جدید نشان می‌دهد که کولین در رشد مغزی جنین نقشی حیاتی ایفا می‌کند لذا غذاهای سرشار از کولین نظیر تخم مرغ برای زنان باردار بهترین رژیم غذایی محسوب می‌شوند. آنتی‌اکسیدان سلنیوم نیز یک ماده حیاتی است که در بهبود سیستم ایمنی و تنظیم هورمون‌ها نقش دارد.  نتایج مطالعات نشان می‌دهد سلنیوم همچنین از بدن در مقابل برخی سرطان‌ها محافظت می‌کند. البته نباید از کنار آنتی‌اکسیدان‌های فتوشیمیایی نظیر زئاکسانتین و لوتئین به سادگی گذشت. هر دوی این آنتی‌اکسیدان‌ها به خانواده کاروتنوئیدها تعلق داشته و نقش حیاتی و موثری درسلامت چشم دارند. مطالعات مختلف نشان می‌دهد این آنتی‌اکسیدان‌های فتوشیمیایی خطر ابتلا به تحلیل نقطه ماکولار چشم (دژنراسیون ماکولا) را کاهش می‌دهد. این عارضه که سبب از بین رفتن بینایی می‌شود در سنین بالا رخ می‌دهد. علاوه بر این شواهد مختلف نشان می‌دهد لوتئین برای سلامت پوست و قلب مفید است.  تکلیف دوستداران تخم مرغ چیست؟  از آنجا که یک تخم مرغ کامل با داشتن حجم بالایی از مواد مغذی بسیار مهم و حیاتی تنها 70 کالری انرژی دارد، باید تخم مرغ را به صورت کامل خورد. نکته جالب‌تر اینکه انجمن قلب آمریکا تخم مرغ را در فهرست غذاهای سالم زیر یک دلار قرار داده و این مساله نیز تخم مرغ را یک انتخاب بسیار ارزان کرده است.  اگر می‌خواهید نیمرو، املت یا کوکو طبخ کنید، زرده و سفید را مخلوط کنید تا مواد مغذی حیاتی آن را حفظ کنید ضمن اینکه چربی و کلسترول را در رژیم غذایی خود کاهش می‌دهید. این شیوه به شما کمک می کند که دستورالعمل روزی یک تخم مرغ را نیز رعایت کنید.  ****منبع:ایسنا****‏تخم‌مرغ از وعده‌های غذایی پرمصرف و پرطرفدار به ویژه به عنوان صبحانه است که از گذشته تردیدهای بسیاری درباره خوردن یا نخوردن زرده آن وجود داشته است.

بسیاری از مردم وقتی صبحانه خود را با یک املت بدون زرده می‌خورند، حس بهتری دارند و تصور می‌کنند که کار درستی کرده‌اند. آنها زرده طلایی تخم مرغ را بدون اینکه لحظه‌ای درباره خواص آن بیاندیشند دور می‌اندازند و اگر به آنها بگویید دور انداختن زرده تخم‌مرغ اصلا هم برای سلامتی‌شان مفید نیست، قطعا متعجب خواهند شد.

در این گزارش به نقل از پایگاه اینترنتی مانی دات یواس نیوز، به توصیف باورهای غیرعلمی و حقایقی جالبی راجع به زرده مرغ می‌پردازیم :

اشتباه نخست: در هفته بیش از سه تخم‌مرغ نخورید

قبل از اینکه درباره زرده تخم مرغ صحبت کنیم بگذارید کمی راجع به تخم‌مرغ کامل حرف بزنیم. بسیاری از مردم اصلا نمی‌دانند منشا این نقل قول که در هفته بیش از سه تخم مرغ نخورید کجاست. این دستورالعمل نخستین بار در دهه 70 میلادی پس از آنکه انجمن قلب آمریکا اعلام کرد میزان کلسترول خون انسان باید به کمتر از 300 میلی‌گرم در روز محدود شود، صادر شد.

به دنبال اعلام این خبر، انجمن قلب آمریکا توصیه کرد میزان مصرف تخم مرغ باید به سه عدد در هفته محدود شود تا کلسترول خون از میزان اعلام شده فراتر نرود. از آنجا که یک تخم مرغ درشت 211 میلی‌گرم کلسترول دارد، لذا اعمال این محدودیت منطقی به نظر می‌رسد. اما جالب اینجاست که انجمن قلب آمریکا مدتی بعد دستورالعمل قبلی خود را بروزرسانی کرده و این قضیه را روشن کرد که خوردن تخم مرغ آن هم به صورت کامل به عنوان یکی از بخش‌های مهم وعده‌های غذایی روزانه محسوب می‌شود.

این انجمن همچنین اعلام کرد: در صورتی ‌که تخم مرغ جایگزین سایر غذاهای پرکلسترول نظیر گوشت شود، خوردن بیش از یک عدد تخم مرغ کامل در روز نیز یک رژیم غذایی سالم محسوب می‌شود.

اشتباه دوم: تمام پروتئین تخم مرغ تنها در سفیده آن وجود دارد

اگرچه سفیده تخم مرغ محتوی میزان بالایی پروتئین است اما زرده آن را نیز نباید نادیده بگیرید. یک تخم مرغ بزرگ 3.6 گرم پروتئین در سفیده و 2.7 گرم پروتئین در زرده خود دارد. این بدین معناست که 60 درصد پروتئین موجود در تخم مرغ در سفیده آن و 40 درصد دیگر در زرده آن است. پس دفعه بعدی که خواستید زرده تخم مرغ را دور بیاندازید بیشتر فکر کنید.

اشتباه سوم: دور انداختن زرده تخم مرغ گزینه سالمتری است

زرده تخم مرغ علاوه بر داشتن میزان بالایی پروتئین، محتوی چربی‌های غیراشباع و بسیار مفید برای سلامت قلب شامل چربی امگا - 3 است. بسیاری از مردم از چربی و کلسترول موجود در تخم مرغ به ویژه در زرده آن وحشت دارند اما فراموش می‌کنند که سایر غذاها نظیر گوشت قرمز، ماکیان و لبنیات نیز به همین اندازه یا حتی بیشتر چربی و کلسترول دارند. علاوه بر این، نتایج مطالعات مختلف نشان می‌دهد که چربی‌های اشباع شده کلسترول خون را بیش از کلسترول موجود در غذاها افزایش می‌دهند. بنابراین زرده تخم مرغ با داشتن 1.6 گرم چربی اشباع که این میزان 8 درصد کل میزان مجاز مصرف روزانه برای بدن است، قابلیت تبدیل شدن به یک رژیم غذایی سالم را دارد.

زرده تخم مرغ علاوه بر این سرشار از بسیاری از مواد مفید و مغذی نظیر ریبوفلاوین، ویتامین D و ویتامین ب12 است. زرده تخم‌مرغ همچنین مواد مغذی نظیر کولین و سلنیوم را در دل خود جای داده است.

مطالعات جدید نشان می‌دهد که کولین در رشد مغزی جنین نقشی حیاتی ایفا می‌کند لذا غذاهای سرشار از کولین نظیر تخم مرغ برای زنان باردار بهترین رژیم غذایی محسوب می‌شوند. آنتی‌اکسیدان سلنیوم نیز یک ماده حیاتی است که در بهبود سیستم ایمنی و تنظیم هورمون‌ها نقش دارد.

نتایج مطالعات نشان می‌دهد سلنیوم همچنین از بدن در مقابل برخی سرطان‌ها محافظت می‌کند. البته نباید از کنار آنتی‌اکسیدان‌های فتوشیمیایی نظیر زئاکسانتین و لوتئین به سادگی گذشت. هر دوی این آنتی‌اکسیدان‌ها به خانواده کاروتنوئیدها تعلق داشته و نقش حیاتی و موثری درسلامت چشم دارند. مطالعات مختلف نشان می‌دهد این آنتی‌اکسیدان‌های فتوشیمیایی خطر ابتلا به تحلیل نقطه ماکولار چشم (دژنراسیون ماکولا) را کاهش می‌دهد. این عارضه که سبب از بین رفتن بینایی می‌شود در سنین بالا رخ می‌دهد. علاوه بر این شواهد مختلف نشان می‌دهد لوتئین برای سلامت پوست و قلب مفید است.

تکلیف دوستداران تخم مرغ چیست؟

از آنجا که یک تخم مرغ کامل با داشتن حجم بالایی از مواد مغذی بسیار مهم و حیاتی تنها 70 کالری انرژی دارد، باید تخم مرغ را به صورت کامل خورد. نکته جالب‌تر اینکه انجمن قلب آمریکا تخم مرغ را در فهرست غذاهای سالم زیر یک دلار قرار داده و این مساله نیز تخم مرغ را یک انتخاب بسیار ارزان کرده است.

اگر می‌خواهید نیمرو، املت یا کوکو طبخ کنید، زرده و سفید را مخلوط کنید تا مواد مغذی حیاتی آن را حفظ کنید ضمن اینکه چربی و کلسترول را در رژیم غذایی خود کاهش می‌دهید. این شیوه به شما کمک می کند که دستورالعمل روزی یک تخم مرغ را نیز رعایت کنید.

****منبع:ایسنا****


نظر

عکس: ‏10 نوشیدنی :  نوشیدنی‌های سالم در رساندن ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنزیم‌های لازم به بدن سهم اساسی دارند. این نوشیدنی‌ها اگر از نوع طبیعی و سالم باشند، برای تقویت سیستم ایمنی، پاک‌سازی کبد و کلیه‌ها و همچنین حفظ تعادل بازی-اسیدی بدن فوق‌العاده‌اند.   *آب چغندر   نتایج بررسی‌های متعدد نشان می‌دهند که ورزشکاران قبل از مسابقات ورزشی آب چغندر می نوشند. در واقع نیترات موجود در این ماده‌ی غذایی قدرت و کارایی بدنی ورزشکاران را بالا می‌برد. این ترکیب در بدن به نیتریت و سپس به مونواکسید ازت تبدیل می‌شود و همین مسئله هم به گردش خون و انقباض عضلانی کمک زیادی می‌کند.  برخی از متخصصان معتقدند که این نوشیدنی با مصرف روزانه 500 میلی‌لیتر به مدت 6 روز تأثیر شگفت‌انگیز خود را نشان می‌دهد و برخی دیگر بر این باور هستند که با یک بار امتحان کردن آن هم به میزان 140 میلی‌لیتر نیز تأثیر خود را می‌گذارد.  اگر مزه‌ی چغندر را دوست ندارید و با خودتان می‌گویید ما که ورزشکار نیستیم تا خودمان را به آب چغندر ببندیم بهتر است به فکر سلامتی بیشترتان باشید. اگر طعم آن را دوست ندارید می‌توانید آن را با آب میوه‌های دیگر ترکیب کنید. در این صورت هم یک نوشیدنی طبیعی و خوشمزه خورده‌اید و هم اینکه کلی آنتی‌اکسیدان مفید زده‌اید.  *نوشیدنی زنجبیلی  زنجبیل طعم تند و مطبوعی به نوشیدنی‌های تازه می‌دهد. باید بدانید که زنجبیل باعث بهبود گردش خون و گوارش می‌شود.  متخصصان حوزه‌ی تغذیه معتقدند که این گیاه مفید در کاهش حالت تهوع، از بین بردن نفخ، بهبود سرماخوردگی و گلو درد و همچنین رفع التهاب‌های بدن نقش موثری دارد. می‌توانید به شیر یا آب مرکبات مورد علاقه‌تان کمی ریشه‌ی زنجبیل اضافه کرده و از خواص آن برخوردار شوید.  *آب آناناس   آب آناناس و زنجبیل به همراه کمی نعنای تازه یک معجون اساسی برای کنکوری‌ها و افرادی که زیاد کار می‌کنند محسوب می‌شود. در واقع آنزیم‌های موجود در آناناس به داشتن تمرکز و هوشیاری بیشتر کمک می‌کنند. فرانسوی‌ها به این میوه «میوه‌ی پادشاهان» می‌گویند که منبع ویتامین C بوده و انرژی زیادی به بدن می‌رساند. فراموش نکنید که آناناس و زنجبیل ضدالتهاب‌های طبیعی و مفید هستند.  * آب توت‌فرنگی  توت‌فرنگی گنجینه‌ی ویتامین C می‌باشد که برای پاک‌سازی کبد و کلیه‌ها بسیار مفید است. توت‌فرنگی به دفع توکسین‌های بدن مانند اوره و اسیداوریک کمک زیادی می‌کند. متخصصان حوزه‌ی تغذیه معتقدند که ترکیب توت‌فرنگی و نعناع بسیار مفید است. در واقع شما می‌توانید با توت‌فرنگی، آب لیموترش، آب نارنج و نعنای تازه یک آب میوه‌ی خوشمزه و سرشار از ویتامین‌های گروه B و بتاکاروتن داشته باشید.  *یک نوشیدنی ترکیبی برای داشتن قدرت شیر  اگر می‌خواهید یک روز پرنشاط آغاز کنید و تمام روز را مانند یک شیر ژیان به کارهایتان برسید دست به کار شوید و این نوشیدنی خوشمزه را تهیه کنید. برای این کار به دو عدد پرتقال، 1 عدد موز، 1 تا 4 قاشق چای‌خوری کنجد، 3 تا 4 قاشق چای‌خوری عسل نیاز دارید.  *خیار؛ تامین کننده‌ی آب بدن  اگر پیش خودتان می‌گویید مگر «آب خیار» هم جزو نوشیدنی‌هاست باید بگوییم که بله. بستگی به عادت‌های شما دارد. کافی است یک بار امتحان کنید. میزان بالای آب و مواد مغذی از این میوه یک دیورتیک (ادرارآور) طبیعی و مفید می‌سازد. می‌توانید چند عدد میوه‌ی دلخواه دیگر را به همراه چند عدد خیار در مخلوط کن ریخته و یک آب میوه‌ی غلیظ تازه و مفید داشته باشید.  *کوکتل ویتامین C  احتمالاً شما هم یک لیوان آب پرتقال سر صبحانه را دوست دارید و میل می‌کنید. آب پرتقال طبیعی و خانگی سرشار از ویتامین C و فیبر پکتین است که برای کاهش میزان کلسترول خون مفید می‌باشد. این ویتامین همچنین می‌تواند مدت زمان و شدت دوره‌ی سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. اگر سیگاری هستید بدانید که نیازتان به ویتامین C بیشتر از بقیه است. البته حواستان باشد که پرتقال تنها منبع ویتامین C نیست و میوه و سبزیجات دیگری هم حاوی این ویتامین هستند مانند فلفل دلمه‌ای قرمز، توت‌فرنگی، بروکلی، گریپ‌فروت صورتی، طالبی یا گوجه‌فرنگی.  *نوشیدنی سبز برای داشتن پوستی شفاف  بروکلی، انگور، نعناع. ترکیب این سه، آب میوه‌ی تازه و مفیدی می‌سازد که یک نویسنده‌ی فرانسوی به آن «آقای سبز» می‌گوید.  به نظرتان ترکیب عجیب و ناهماهنگی است؟ شاید حق با شما باشد اما به امتحانش می‌ارزد به خاطر اینکه شادابی خاصی به پوست می‌دهد. باید بدانید که ویتامین C موجود در بروکلی از پرتقال هم بیشتر است و آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی آن به تمیزی بدن کمک می‌کند. توجه داشته باشید که این سبزی فوق‌العاده خواص ضدسرطانی فوق‌العاده‌ای دارد.  *انبه، نرم و لذیذ  انبه خوشمزه و لذیذ است. گرفتن آب آن یک ترکیب کرم دار و غلیظ می‌دهد که طعم مطبوعی دارد و یکی از آن آب میوه‌های انرژی‌زا و تقویت‌کننده محسوب می‌شود. توصیه می‌کنیم با دو عدد انبه، 4 عدد نارنگی، آب پرتقال و نصف قاشق چای‌خوری عصاره‌ی وانیل یک نوشیدنی انرژی‌زا برای خودتان تهیه کنید. می‌توانید از انبه‌ی خالص و آب پرتقال و وانیل نیز (بدون نارنگی) برای تهیه‌ی این نوشیدنی استفاده کنید. اسیدفولیک، بتاکاروتن، ویتامین C و E، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و گوگرد فهرستی از مواد مغذی موجود در این نوشیدنی هستند.  *کرفس ورای یک نوشیدنی ساده  کرفس ضداسترس، تمیزکننده‌ی بدن و دیورتیک است که با مشکلات مربوط به ورم مفاصل نیز مقابله می‌کند. خواص دیورتیک آن باعث سم‌زدایی از بدن و دفع اسیداوریک می‌شود. برای بهره‌مندی کامل از خواص آن، انواع سبز و تا حد امکان ارگانیک را تهیه کنید. برای تهیه‌ی نوشیدنی آن به دو ساقه کرفس و یک عدد خیار نیاز دارد.  ****منبع:تبیان****‏

نوشیدنی‌های سالم در رساندن ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنزیم‌های لازم به بدن سهم اساسی دارند. این نوشیدنی‌ها اگر از نوع طبیعی و سالم باشند، برای تقویت سیستم ایمنی، پاک‌سازی کبد و کلیه‌ها و همچنین حفظ تعادل بازی-اسیدی بدن فوق‌العاده‌اند.

*آب چغندر

نتایج بررسی‌های متعدد نشان می‌دهند که ورزشکاران قبل از مسابقات ورزشی آب چغندر می نوشند. در واقع نیترات موجود در این ماده‌ی غذایی قدرت و کارایی بدنی ورزشکاران را بالا می‌برد. این ترکیب در بدن به نیتریت و سپس به مونواکسید ازت تبدیل می‌شود و همین مسئله هم به گردش خون و انقباض عضلانی کمک زیادی می‌کند.

برخی از متخصصان معتقدند که این نوشیدنی با مصرف روزانه 500 میلی‌لیتر به مدت 6 روز تأثیر شگفت‌انگیز خود را نشان می‌دهد و برخی دیگر بر این باور هستند که با یک بار امتحان کردن آن هم به میزان 140 میلی‌لیتر نیز تأثیر خود را می‌گذارد.

اگر مزه‌ی چغندر را دوست ندارید و با خودتان می‌گویید ما که ورزشکار نیستیم تا خودمان را به آب چغندر ببندیم بهتر است به فکر سلامتی بیشترتان باشید. اگر طعم آن را دوست ندارید می‌توانید آن را با آب میوه‌های دیگر ترکیب کنید. در این صورت هم یک نوشیدنی طبیعی و خوشمزه خورده‌اید و هم اینکه کلی آنتی‌اکسیدان مفید زده‌اید.

*نوشیدنی زنجبیلی

زنجبیل طعم تند و مطبوعی به نوشیدنی‌های تازه می‌دهد. باید بدانید که زنجبیل باعث بهبود گردش خون و گوارش می‌شود.

متخصصان حوزه‌ی تغذیه معتقدند که این گیاه مفید در کاهش حالت تهوع، از بین بردن نفخ، بهبود سرماخوردگی و گلو درد و همچنین رفع التهاب‌های بدن نقش موثری دارد. می‌توانید به شیر یا آب مرکبات مورد علاقه‌تان کمی ریشه‌ی زنجبیل اضافه کرده و از خواص آن برخوردار شوید.

*آب آناناس

آب آناناس و زنجبیل به همراه کمی نعنای تازه یک معجون اساسی برای کنکوری‌ها و افرادی که زیاد کار می‌کنند محسوب می‌شود. در واقع آنزیم‌های موجود در آناناس به داشتن تمرکز و هوشیاری بیشتر کمک می‌کنند. فرانسوی‌ها به این میوه «میوه‌ی پادشاهان» می‌گویند که منبع ویتامین C بوده و انرژی زیادی به بدن می‌رساند. فراموش نکنید که آناناس و زنجبیل ضدالتهاب‌های طبیعی و مفید هستند.

* آب توت‌فرنگی

توت‌فرنگی گنجینه‌ی ویتامین C می‌باشد که برای پاک‌سازی کبد و کلیه‌ها بسیار مفید است. توت‌فرنگی به دفع توکسین‌های بدن مانند اوره و اسیداوریک کمک زیادی می‌کند. متخصصان حوزه‌ی تغذیه معتقدند که ترکیب توت‌فرنگی و نعناع بسیار مفید است. در واقع شما می‌توانید با توت‌فرنگی، آب لیموترش، آب نارنج و نعنای تازه یک آب میوه‌ی خوشمزه و سرشار از ویتامین‌های گروه B و بتاکاروتن داشته باشید.

*یک نوشیدنی ترکیبی برای داشتن قدرت شیر

اگر می‌خواهید یک روز پرنشاط آغاز کنید و تمام روز را مانند یک شیر ژیان به کارهایتان برسید دست به کار شوید و این نوشیدنی خوشمزه را تهیه کنید. برای این کار به دو عدد پرتقال، 1 عدد موز، 1 تا 4 قاشق چای‌خوری کنجد، 3 تا 4 قاشق چای‌خوری عسل نیاز دارید.

*خیار؛ تامین کننده‌ی آب بدن

اگر پیش خودتان می‌گویید مگر «آب خیار» هم جزو نوشیدنی‌هاست باید بگوییم که بله. بستگی به عادت‌های شما دارد. کافی است یک بار امتحان کنید. میزان بالای آب و مواد مغذی از این میوه یک دیورتیک (ادرارآور) طبیعی و مفید می‌سازد. می‌توانید چند عدد میوه‌ی دلخواه دیگر را به همراه چند عدد خیار در مخلوط کن ریخته و یک آب میوه‌ی غلیظ تازه و مفید داشته باشید.

*کوکتل ویتامین C

احتمالاً شما هم یک لیوان آب پرتقال سر صبحانه را دوست دارید و میل می‌کنید. آب پرتقال طبیعی و خانگی سرشار از ویتامین C و فیبر پکتین است که برای کاهش میزان کلسترول خون مفید می‌باشد. این ویتامین همچنین می‌تواند مدت زمان و شدت دوره‌ی سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. اگر سیگاری هستید بدانید که نیازتان به ویتامین C بیشتر از بقیه است. البته حواستان باشد که پرتقال تنها منبع ویتامین C نیست و میوه و سبزیجات دیگری هم حاوی این ویتامین هستند مانند فلفل دلمه‌ای قرمز، توت‌فرنگی، بروکلی، گریپ‌فروت صورتی، طالبی یا گوجه‌فرنگی.

*نوشیدنی سبز برای داشتن پوستی شفاف

بروکلی، انگور، نعناع. ترکیب این سه، آب میوه‌ی تازه و مفیدی می‌سازد که یک نویسنده‌ی فرانسوی به آن «آقای سبز» می‌گوید.

به نظرتان ترکیب عجیب و ناهماهنگی است؟ شاید حق با شما باشد اما به امتحانش می‌ارزد به خاطر اینکه شادابی خاصی به پوست می‌دهد. باید بدانید که ویتامین C موجود در بروکلی از پرتقال هم بیشتر است و آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی آن به تمیزی بدن کمک می‌کند. توجه داشته باشید که این سبزی فوق‌العاده خواص ضدسرطانی فوق‌العاده‌ای دارد.

*انبه، نرم و لذیذ

انبه خوشمزه و لذیذ است. گرفتن آب آن یک ترکیب کرم دار و غلیظ می‌دهد که طعم مطبوعی دارد و یکی از آن آب میوه‌های انرژی‌زا و تقویت‌کننده محسوب می‌شود. توصیه می‌کنیم با دو عدد انبه، 4 عدد نارنگی، آب پرتقال و نصف قاشق چای‌خوری عصاره‌ی وانیل یک نوشیدنی انرژی‌زا برای خودتان تهیه کنید. می‌توانید از انبه‌ی خالص و آب پرتقال و وانیل نیز (بدون نارنگی) برای تهیه‌ی این نوشیدنی استفاده کنید. اسیدفولیک، بتاکاروتن، ویتامین C و E، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و گوگرد فهرستی از مواد مغذی موجود در این نوشیدنی هستند.

*کرفس ورای یک نوشیدنی ساده

کرفس ضداسترس، تمیزکننده‌ی بدن و دیورتیک است که با مشکلات مربوط به ورم مفاصل نیز مقابله می‌کند. خواص دیورتیک آن باعث سم‌زدایی از بدن و دفع اسیداوریک می‌شود. برای بهره‌مندی کامل از خواص آن، انواع سبز و تا حد امکان ارگانیک را تهیه کنید. برای تهیه‌ی نوشیدنی آن به دو ساقه کرفس و یک عدد خیار نیاز دارد.

****منبع:تبیان****
عکس: ‏10 نوشیدنی :  نوشیدنی‌های سالم در رساندن ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنزیم‌های لازم به بدن سهم اساسی دارند. این نوشیدنی‌ها اگر از نوع طبیعی و سالم باشند، برای تقویت سیستم ایمنی، پاک‌سازی کبد و کلیه‌ها و همچنین حفظ تعادل بازی-اسیدی بدن فوق‌العاده‌اند.   *آب چغندر   نتایج بررسی‌های متعدد نشان می‌دهند که ورزشکاران قبل از مسابقات ورزشی آب چغندر می نوشند. در واقع نیترات موجود در این ماده‌ی غذایی قدرت و کارایی بدنی ورزشکاران را بالا می‌برد. این ترکیب در بدن به نیتریت و سپس به مونواکسید ازت تبدیل می‌شود و همین مسئله هم به گردش خون و انقباض عضلانی کمک زیادی می‌کند.  برخی از متخصصان معتقدند که این نوشیدنی با مصرف روزانه 500 میلی‌لیتر به مدت 6 روز تأثیر شگفت‌انگیز خود را نشان می‌دهد و برخی دیگر بر این باور هستند که با یک بار امتحان کردن آن هم به میزان 140 میلی‌لیتر نیز تأثیر خود را می‌گذارد.  اگر مزه‌ی چغندر را دوست ندارید و با خودتان می‌گویید ما که ورزشکار نیستیم تا خودمان را به آب چغندر ببندیم بهتر است به فکر سلامتی بیشترتان باشید. اگر طعم آن را دوست ندارید می‌توانید آن را با آب میوه‌های دیگر ترکیب کنید. در این صورت هم یک نوشیدنی طبیعی و خوشمزه خورده‌اید و هم اینکه کلی آنتی‌اکسیدان مفید زده‌اید.  *نوشیدنی زنجبیلی  زنجبیل طعم تند و مطبوعی به نوشیدنی‌های تازه می‌دهد. باید بدانید که زنجبیل باعث بهبود گردش خون و گوارش می‌شود.  متخصصان حوزه‌ی تغذیه معتقدند که این گیاه مفید در کاهش حالت تهوع، از بین بردن نفخ، بهبود سرماخوردگی و گلو درد و همچنین رفع التهاب‌های بدن نقش موثری دارد. می‌توانید به شیر یا آب مرکبات مورد علاقه‌تان کمی ریشه‌ی زنجبیل اضافه کرده و از خواص آن برخوردار شوید.  *آب آناناس   آب آناناس و زنجبیل به همراه کمی نعنای تازه یک معجون اساسی برای کنکوری‌ها و افرادی که زیاد کار می‌کنند محسوب می‌شود. در واقع آنزیم‌های موجود در آناناس به داشتن تمرکز و هوشیاری بیشتر کمک می‌کنند. فرانسوی‌ها به این میوه «میوه‌ی پادشاهان» می‌گویند که منبع ویتامین C بوده و انرژی زیادی به بدن می‌رساند. فراموش نکنید که آناناس و زنجبیل ضدالتهاب‌های طبیعی و مفید هستند.  * آب توت‌فرنگی  توت‌فرنگی گنجینه‌ی ویتامین C می‌باشد که برای پاک‌سازی کبد و کلیه‌ها بسیار مفید است. توت‌فرنگی به دفع توکسین‌های بدن مانند اوره و اسیداوریک کمک زیادی می‌کند. متخصصان حوزه‌ی تغذیه معتقدند که ترکیب توت‌فرنگی و نعناع بسیار مفید است. در واقع شما می‌توانید با توت‌فرنگی، آب لیموترش، آب نارنج و نعنای تازه یک آب میوه‌ی خوشمزه و سرشار از ویتامین‌های گروه B و بتاکاروتن داشته باشید.  *یک نوشیدنی ترکیبی برای داشتن قدرت شیر  اگر می‌خواهید یک روز پرنشاط آغاز کنید و تمام روز را مانند یک شیر ژیان به کارهایتان برسید دست به کار شوید و این نوشیدنی خوشمزه را تهیه کنید. برای این کار به دو عدد پرتقال، 1 عدد موز، 1 تا 4 قاشق چای‌خوری کنجد، 3 تا 4 قاشق چای‌خوری عسل نیاز دارید.  *خیار؛ تامین کننده‌ی آب بدن  اگر پیش خودتان می‌گویید مگر «آب خیار» هم جزو نوشیدنی‌هاست باید بگوییم که بله. بستگی به عادت‌های شما دارد. کافی است یک بار امتحان کنید. میزان بالای آب و مواد مغذی از این میوه یک دیورتیک (ادرارآور) طبیعی و مفید می‌سازد. می‌توانید چند عدد میوه‌ی دلخواه دیگر را به همراه چند عدد خیار در مخلوط کن ریخته و یک آب میوه‌ی غلیظ تازه و مفید داشته باشید.  *کوکتل ویتامین C  احتمالاً شما هم یک لیوان آب پرتقال سر صبحانه را دوست دارید و میل می‌کنید. آب پرتقال طبیعی و خانگی سرشار از ویتامین C و فیبر پکتین است که برای کاهش میزان کلسترول خون مفید می‌باشد. این ویتامین همچنین می‌تواند مدت زمان و شدت دوره‌ی سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. اگر سیگاری هستید بدانید که نیازتان به ویتامین C بیشتر از بقیه است. البته حواستان باشد که پرتقال تنها منبع ویتامین C نیست و میوه و سبزیجات دیگری هم حاوی این ویتامین هستند مانند فلفل دلمه‌ای قرمز، توت‌فرنگی، بروکلی، گریپ‌فروت صورتی، طالبی یا گوجه‌فرنگی.  *نوشیدنی سبز برای داشتن پوستی شفاف  بروکلی، انگور، نعناع. ترکیب این سه، آب میوه‌ی تازه و مفیدی می‌سازد که یک نویسنده‌ی فرانسوی به آن «آقای سبز» می‌گوید.  به نظرتان ترکیب عجیب و ناهماهنگی است؟ شاید حق با شما باشد اما به امتحانش می‌ارزد به خاطر اینکه شادابی خاصی به پوست می‌دهد. باید بدانید که ویتامین C موجود در بروکلی از پرتقال هم بیشتر است و آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی آن به تمیزی بدن کمک می‌کند. توجه داشته باشید که این سبزی فوق‌العاده خواص ضدسرطانی فوق‌العاده‌ای دارد.  *انبه، نرم و لذیذ  انبه خوشمزه و لذیذ است. گرفتن آب آن یک ترکیب کرم دار و غلیظ می‌دهد که طعم مطبوعی دارد و یکی از آن آب میوه‌های انرژی‌زا و تقویت‌کننده محسوب می‌شود. توصیه می‌کنیم با دو عدد انبه، 4 عدد نارنگی، آب پرتقال و نصف قاشق چای‌خوری عصاره‌ی وانیل یک نوشیدنی انرژی‌زا برای خودتان تهیه کنید. می‌توانید از انبه‌ی خالص و آب پرتقال و وانیل نیز (بدون نارنگی) برای تهیه‌ی این نوشیدنی استفاده کنید. اسیدفولیک، بتاکاروتن، ویتامین C و E، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و گوگرد فهرستی از مواد مغذی موجود در این نوشیدنی هستند.  *کرفس ورای یک نوشیدنی ساده  کرفس ضداسترس، تمیزکننده‌ی بدن و دیورتیک است که با مشکلات مربوط به ورم مفاصل نیز مقابله می‌کند. خواص دیورتیک آن باعث سم‌زدایی از بدن و دفع اسیداوریک می‌شود. برای بهره‌مندی کامل از خواص آن، انواع سبز و تا حد امکان ارگانیک را تهیه کنید. برای تهیه‌ی نوشیدنی آن به دو ساقه کرفس و یک عدد خیار نیاز دارد.  ****منبع:تبیان****‏


نظر

عکس: ‏آلبالو و آلبالو خشکه:  آلبالوخشکه، فعالیت آنزیم‌های دخیل در فرآیند التهاب و احساس درد را کاهش می‌دهد؛ در نتیجه می‌توان فعالیت ضددرد آلبالو را مطابق با استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن دانست.  روزهای گرم تابستان آغاز شده‌اند و میوه‌های متنوع این فصل زیبا، نیز هر روز بیشتر از روز قبل رخ می‌نمایند. یکی از میوه‌های خوش‌طعم این فصل که از آن محصولات متنوعی هم تهیه می‌شود، آلبالو می‌باشد. در این مقاله سعی داریم شما را با خواص آلبالو به صورت تازه و به صورت خشک‌شده آشنا کنیم.  برای سالم ماندن قلبتان، آلبالو مصرف کنید  آلبالو سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی چون آنتوسیانین، کلوروژنیک اسید، کورستین و کامپفرول می‌باشد و یکی از میوه‌هایی است که از ظرفیت آنتی‌اکسیدانی بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.  آنتوسیانین‌های موجود در آلبالو از چندین راه بدن را در برابر آسیب‌های استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند:  1. آن‌ها به طور مستقیم رادیکال‌های آزاد را منهدم می‌کنند.  2. به DNA متصل می‌شوند و آن را از تخریب اکسیداتیو حفظ می‌کنند.  3. سیستم سم‌زدایی آنزیمی و آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی را فعال می‌کنند.  4. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آلبالو رگ‌های خونی و سلول‌های مغزی را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند. در نتیجه مصرف آلبالو از تشکیل پلاک‌های آترواسکلروزی و بیماری‌های مرتبط با زوال عقل جلوگیری می‌کند.  به جای استامینوفن، آلبالو بخورید  آلبالوی تازه و آلبالوی خشک، فعالیت آنزیم سیکلواکسیژناز را محدود می‌کنند. این آنزیم‌ها مهم‌ترین ترکیبات در فرآیند التهاب و احساس درد می‌باشند. آنزیم سیکلواکسیژناز به وسیله بسیاری از داروهای مسکن نیز مهار می‌شود. در نتیجه می‌توان فعالیت ضددرد آلبالو را مطابق با استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن دانست.  به همین علت است که آلبالو نشانه‌های موجود در بیماری‌های التهابی چون آرتریت و نقرس را کاهش می‌دهد. در طی تحقیقی که در آمریکا صورت گرفت مشخص شد که مصرف آب آلبالو دو بار در روز برای مدت 8 روز، دردهای بعد از مسابقات ورزشی را به نسبت افرادی که دارونما مصرف می‌کردند کاهش می‌داد.  آلبالو، علیه سرطان  فلاوونوئیدی که خواص ضدسرطانی قوی دارد، کورستین می‌باشد. آلبالو و آلبالوخشکه منبع بسیار مناسبی از کورستین هستند. مقدار کورستین موجود در آلبالو و آلبالوخشکه بسیار بیشتر از سایر میوه‌ها می‌باشد. فنولیک اسیدی که آمیگدالین نام دارد، به عنوان ویتامین B17 شناسایی شده است.  تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد آمیگدالین، اندازه تومورهای سرطانی را کاهش می‌دهد و از پیشرفت سرطان جلوگیری می‌کند. همچنین سایر مواد موثر موجود در آلبالو، درد ناشی از پیشرفت سرطان را تسکین می‌دهند. به همین علت است که آلبالو یک میوه ضد سرطانی قوی در نزد دانشمندان می‌باشد.  آلبالوخشکه، مقابله با پوکی استخوان  آلبالوخشکه، منبع مناسبی از بور است. بور بر فعالیت آنزیم‌های دخیل در متابولیسم کلسیم، منیزیم و ویتامین D (که از عناصر اصلی دخیل در ساختمان استخوان می‌باشند) اثرگذار است. عنصر بور در کنار کلسیم و منیزیم موجود در آلبالوخشکه، سلامتی استخوان را تامین می‌کند.  از اثرات دیگر بور، فعالیت شبه‌استروژنی آن می‌باشد. در حقیقت بور از بروز پوکی‌استخوان، بالأخص بعد از یائسگی که میزان استروژن در بدن خانم‌ها کاهش می‌یابد، پیشگیری می‌کند. همچنین آلبالوخشکه سرشار از ویتامین C و B کمپلکس است که سلامت استخوانی را تضمین می‌کنند.  خوابی خوش با آلبالو  اگر از مشکلات بی‌خوابی رنج می‌برید و شب‌ها در رختخواب برای به خواب رفتن کلنجار می‌روید. آلبالو را امتحان کنید. یک ساعت پیش از خواب یک مشت آلبالو میل نمایید. ملاتونین هورمون موثر در تنظیم ساعت فیزیولوژیک بدن است که زمان خواب و بیداری را در افراد تعیین می‌کند. آلبالو به دلیل دارا بودن ملاتونین و تریپتوفان (که در بدن به ملاتونین تبدیل می‌شود) باعث بهبود خواب شبانه می‌شود.  آلبالوخشکه پرکالری‌تر از آلبالو تازه  100 گرم از آلبالوخشکه 350 کالری انرژی دارد؛ درحالی‌که همان مقدار از آلبالو به صورت تازه تنها 68 کالری انرژی دارد. در حقیقت آلبالوخشکه 5 برابر آلبالو تازه کالری دارد؛ زیرا آلبالو وقتی خشک می‌شود، مقدار فراوانی از آب خود را از دست می‌دهد و مقدار رطوبت آلبالوخشکه یک دهم آلبالو تازه است. همین مسئله باعث می‌شود که مقدار آلبالوخشکه در 100 گرم بیشتر از آلبالو تازه می‌باشد و چگالی انرژی در حالت خشکیده بیشتر از آلبالو در حالت تازه باشد.  آلبالوخشکه سرشار از ویتامین‌ها و املاح  علاوه بر میزان کالری که در آلبالوخشکه بیشتر از آلبالو تازه می‌باشد. سایر ریزمغذی‌ها هم در آلبالوخشکه بیشتر می‌باشند. مثلاً محتوای فیبر موجود در آلبالوخشکه سه برابر آلبالو تازه می‌باشد. کلسیم موجود در 100 گرم آلبالوخشکه 196 گرم است. حتی بسیار بیشتر از کلسیم موجود در شیر و 4 برابر کلسیم موجود در آلبالو تازه می‌باشد. آهن موجود در آلبالوخشکه 4 برابر آهن موجود در آلبالو تازه می‌باشد. البته ویتامین A موجود در آلبالو تازه بسیار بیشتر از آلبالو خشک‌شده می‌باشد.  ***منبع:تبیان***‏آلبالوخشکه، فعالیت آنزیم‌های دخیل در فرآیند التهاب و احساس درد را کاهش می‌دهد؛ در نتیجه می‌توان فعالیت ضددرد آلبالو را مطابق با استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن دانست.

روزهای گرم تابستان آغاز شده‌اند و میوه‌های متنوع این فصل زیبا، نیز هر روز بیشتر از روز قبل رخ می‌نمایند. یکی از میوه‌های خوش‌طعم این فصل که از آن محصولات متنوعی هم تهیه می‌شود، آلبالو می‌باشد. در این مقاله سعی داریم شما را با خواص آلبالو به صورت تازه و به صورت خشک‌شده آشنا کنیم.

برای سالم ماندن قلبتان، آلبالو مصرف کنید

آلبالو سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی چون آنتوسیانین، کلوروژنیک اسید، کورستین و کامپفرول می‌باشد و یکی از میوه‌هایی است که از ظرفیت آنتی‌اکسیدانی بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.

آنتوسیانین‌های موجود در آلبالو از چندین راه بدن را در برابر آسیب‌های استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند:

1. آن‌ها به طور مستقیم رادیکال‌های آزاد را منهدم می‌کنند.

2. به DNA متصل می‌شوند و آن را از تخریب اکسیداتیو حفظ می‌کنند.

3. سیستم سم‌زدایی آنزیمی و آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی را فعال می‌کنند.

4. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آلبالو رگ‌های خونی و سلول‌های مغزی را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند. در نتیجه مصرف آلبالو از تشکیل پلاک‌های آترواسکلروزی و بیماری‌های مرتبط با زوال عقل جلوگیری می‌کند.

به جای استامینوفن، آلبالو بخورید

آلبالوی تازه و آلبالوی خشک، فعالیت آنزیم سیکلواکسیژناز را محدود می‌کنند. این آنزیم‌ها مهم‌ترین ترکیبات در فرآیند التهاب و احساس درد می‌باشند. آنزیم سیکلواکسیژناز به وسیله بسیاری از داروهای مسکن نیز مهار می‌شود. در نتیجه می‌توان فعالیت ضددرد آلبالو را مطابق با استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن دانست.

به همین علت است که آلبالو نشانه‌های موجود در بیماری‌های التهابی چون آرتریت و نقرس را کاهش می‌دهد. در طی تحقیقی که در آمریکا صورت گرفت مشخص شد که مصرف آب آلبالو دو بار در روز برای مدت 8 روز، دردهای بعد از مسابقات ورزشی را به نسبت افرادی که دارونما مصرف می‌کردند کاهش می‌داد.

آلبالو، علیه سرطان

فلاوونوئیدی که خواص ضدسرطانی قوی دارد، کورستین می‌باشد. آلبالو و آلبالوخشکه منبع بسیار مناسبی از کورستین هستند. مقدار کورستین موجود در آلبالو و آلبالوخشکه بسیار بیشتر از سایر میوه‌ها می‌باشد. فنولیک اسیدی که آمیگدالین نام دارد، به عنوان ویتامین B17 شناسایی شده است.

تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد آمیگدالین، اندازه تومورهای سرطانی را کاهش می‌دهد و از پیشرفت سرطان جلوگیری می‌کند. همچنین سایر مواد موثر موجود در آلبالو، درد ناشی از پیشرفت سرطان را تسکین می‌دهند. به همین علت است که آلبالو یک میوه ضد سرطانی قوی در نزد دانشمندان می‌باشد.

آلبالوخشکه، مقابله با پوکی استخوان

آلبالوخشکه، منبع مناسبی از بور است. بور بر فعالیت آنزیم‌های دخیل در متابولیسم کلسیم، منیزیم و ویتامین D (که از عناصر اصلی دخیل در ساختمان استخوان می‌باشند) اثرگذار است. عنصر بور در کنار کلسیم و منیزیم موجود در آلبالوخشکه، سلامتی استخوان را تامین می‌کند.

از اثرات دیگر بور، فعالیت شبه‌استروژنی آن می‌باشد. در حقیقت بور از بروز پوکی‌استخوان، بالأخص بعد از یائسگی که میزان استروژن در بدن خانم‌ها کاهش می‌یابد، پیشگیری می‌کند. همچنین آلبالوخشکه سرشار از ویتامین C و B کمپلکس است که سلامت استخوانی را تضمین می‌کنند.

خوابی خوش با آلبالو

اگر از مشکلات بی‌خوابی رنج می‌برید و شب‌ها در رختخواب برای به خواب رفتن کلنجار می‌روید. آلبالو را امتحان کنید. یک ساعت پیش از خواب یک مشت آلبالو میل نمایید. ملاتونین هورمون موثر در تنظیم ساعت فیزیولوژیک بدن است که زمان خواب و بیداری را در افراد تعیین می‌کند. آلبالو به دلیل دارا بودن ملاتونین و تریپتوفان (که در بدن به ملاتونین تبدیل می‌شود) باعث بهبود خواب شبانه می‌شود.

آلبالوخشکه پرکالری‌تر از آلبالو تازه

100 گرم از آلبالوخشکه 350 کالری انرژی دارد؛ درحالی‌که همان مقدار از آلبالو به صورت تازه تنها 68 کالری انرژی دارد. در حقیقت آلبالوخشکه 5 برابر آلبالو تازه کالری دارد؛ زیرا آلبالو وقتی خشک می‌شود، مقدار فراوانی از آب خود را از دست می‌دهد و مقدار رطوبت آلبالوخشکه یک دهم آلبالو تازه است. همین مسئله باعث می‌شود که مقدار آلبالوخشکه در 100 گرم بیشتر از آلبالو تازه می‌باشد و چگالی انرژی در حالت خشکیده بیشتر از آلبالو در حالت تازه باشد.

آلبالوخشکه سرشار از ویتامین‌ها و املاح

علاوه بر میزان کالری که در آلبالوخشکه بیشتر از آلبالو تازه می‌باشد. سایر ریزمغذی‌ها هم در آلبالوخشکه بیشتر می‌باشند. مثلاً محتوای فیبر موجود در آلبالوخشکه سه برابر آلبالو تازه می‌باشد. کلسیم موجود در 100 گرم آلبالوخشکه 196 گرم است. حتی بسیار بیشتر از کلسیم موجود در شیر و 4 برابر کلسیم موجود در آلبالو تازه می‌باشد. آهن موجود در آلبالوخشکه 4 برابر آهن موجود در آلبالو تازه می‌باشد. البته ویتامین A موجود در آلبالو تازه بسیار بیشتر از آلبالو خشک‌شده می‌باشد.

***منبع:تبیان***