سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طب سنتی@

نظر

چه وقت هورمون های بدن به هم می ریزد؟ هورمون ها سیستم بدن را کنترل می کند و روی اشتها، وزن، توانایی جنسی و ... تأثیر می گذارد. برخی عوامل باعث افزایش یا کاهش هورمون ها می شود. اما چه نوع عادت هایی می تواند باعث اختلال هورمون ها شود و در نتیجه بر سلامت جسمی و ذهنی فرد تأثیر بگذارد؟


مصرف زیاد شیرینی:
مصرف موادغذایی سرشار از قند به طور مستقیم با افزایش وزن ارتباط دارد. اضافه وزن نیز باعث می شود بدن به انسولین مقاوم شود. انسولین، هورمونی است که قند را به جریان خون منتقل می کند تا سلول ها بتوانند انرژی لازم خود را به دست بیاورند. در نتیجه فرد مستعد ابتلا به سندروم متابولیک یا دیابت نوع دو می شود.




استرس شبانه:
به طور طبیعی، میزان کورتیزول (هورمون استرس) هنگام شب افت می کند و این امر کمک می کند تا آرام شوید، خستگی تان کاهش یابد و بخوابید. اما اگر شب هنگام، دچار استرس شوید میزان کورتیزول افزایش می یابد به طوری که نمی توانید بخوابید. پس سعی کنید به خود استرس وارد نکنید.




بی خوابی:

نخوابیدن، میزان کورتیزول و قندخون را بالا می برد و ناگهان افت می کند. این امر باعث ایجاد استرس می شود و فرد به مصرف هله هوله تمایل پیدا می کند. سعی کنید در یک زمان مشخص و در یک اتاق ساکت و تاریک بخوابید تا میزان هورمون کورتیزول در بدنتان دچار نوسان نشود.




کمبود خواب:
هنگام خواب، میزان هورمون مربوط به گرسنگی افزایش پیدا می کند و مغز به بدن پیغام می دهد که نیاز به خوردن نیست. بی قراری در خواب باعث می شود بدن به میزان کافی لپتین تولید نکند، بنابراین روز بعد دچار گرسنگی بیش از حد می شوید.





مصرف کافئین در بعدازظهر:

در پی مصرف کافئین، مغز علایم افزایش تولید کورتیزول را به بدن ارسال می کند و این علامت علاوه بر اضطراب، بی خوابی نیز ایجاد می کند. بنابراین میزان مصرف قهوه را بعد از ساعت 4بعدازظهر محدود کنید.


نداشتن فعالیت جسمی منظم:
بدون ورزش منظم، بدن آندروفین کافی تولید نمی کند.
آندروفین باعث احساس مثبت و هوشیاری می شود و به عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن کمک می کند و بر میزان هورمون های جنسی تأثیر می گذارد. هرچه فعالیت جسمی بیشتر باشد آندروفین های بیشتری تولید می شود.




انجام ندادن ورزش های هوازی:
ورزش های ایروبیک باعث افت میزان هورمونی به نام «گرلین» می شود.این هورمون اشتها را کاهش می دهد.

برای کاهش درد و ناراحتی های مربوط به قاعدگی، به خوردن شیرینی روی می آورید. اگر علایم قبل از قاعدگی باعث بدخلقی شما می شود، مصرف خوراکی شیرین (آن هم شیرینی های مصنوعی) آن را بدتر خواهد کرد.


نظر

یکی از معضلات و مشکلاتی که برای زنان و مردان بخصوص کودکان ممکن است پیش بیاید و عدم توجه به آن عواقب خطرناکی داشته باشد؛ عفونت ادراری است. این بیماری می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد از جمله

انسداد مجاری ادرار و عدم دفع به موقع یا به اندازه ادرار
وجود سنگ کلیه در مجاری ورود ادرار از کلیه به مثانه(حالب ها) و عدم دفع مناسب ادرار
عدم کارکرد مناسب مثانه و دفع ادرار به دلایل مختلف از جمله وجود نقصان های مادرزادی در بدن کودک مانند اکستروفی مثانه

در این حالت بر اثر ورود باکتریها از طرف حالب ها به مثانه( و یا ماندگاری بیش از اندازه ادرار در مثانه)، باکتریها به جداره مثانه چسبیده و باعث میشوند که ادرار درست دفع نشده و در دراز مدت به سیستم دفاعی بدن لطمه وارد کرده و ان فرد به خصوص کودک را از پا در می آورد. باید به این نکته توجه نمود که برای درمان این بیماری ابتدا باید با عوامل بروز این بیماری حد الامکان آشنا شده و از آن جلوگیری نمود و همزمان به راههای درمانی متوسل شد. از راههای شناخت عفونت ادراری انجام آزمایش کشت ادرار و نیز سونوگرافی مثانه و کلیه می باشد؛ در عین حالی که می توان با وجود علائمی در بدن، به وجود این بیماری پی برد.

علائم بیماری

بوی تند ادرار و نیز رنگ زرد آن
رنگ پریدگی صورت( متمایل به سفید) و سفید بودن روی زبان
بی حس و حال بودن فرد بخصوص کودکان
احساس درد در گلو و در موارد خاص سر درد کوتاه ( بیشتر در کودکان با اشاره آنان به سر و گلوی خود)
سوزش و ناراحتی هنگام ادرار

اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از تقویت بیشتر عفونت ادراری و عوارض ناشی از آن:

باید به مقدار کافی در روز آب نوشید ( حداقل 8 لیوان آب در روز)
باید از نگهداشتن ادرار خود اجتناب نمود.
خودداری از مصرف میوه ها یا نوشیدنیهایی که گفته می شود تحریک کننده مثانه هستند از جمله نوشیدنی‌هایی که کافئین بالا دارند (مثل قهوه، چای و انواع کولاها)، میوه‌ها و آبمیوه‌های اسیدی (مثل تمام آبمیوه‌های خانواده مرکبات، آناناس و گوجه‌فرنگی)
مصرف غذاهای لین و سبک جهت هضم آسان غذا و جلوگیری از مبتلا یبوست
باید از بالا رفتن تب بخصوص تب کودکان بوسیله پاشوره یا شربت استامینوفن خودداری نمود.
باید لباس زیر خود را در فواصل زمانی کوتاه عوض نموده و بهداشت آلت تناسلی را رعایت کرد.

میوه ها و گیاهان مؤثر در درمان عفونت ادراری:

میوه هایی چون پرتغال، لیمو شیرین، گلابی، انار، زرد آلو و به خصوص آب زغال اخته ضد عفونت ادراری هستند. از طرفی جهت بالا بردن حجم ادرار می توان از میوه هایی چون انگور، خربزه و خیار استفاده نمود.

وجود زرد شوئه و دارچین و رازیانه در غذا باعث کاهش عفونت ادراری می شود. از طرفی بعضی عرقیات نیز تآثیر زیادی در کاهش عفونت مجاری ادراری دارد از جمله عرق خارشتر، عرق کاسنی، عرق پانزده گیاه و عرق سه دانه شفا


نظر

- غذاهای سردیبخش باعث درد رحم و درد دوران پریود میشود و برای رفع درد، دم کرده زنجبیل و دارچین مفید است.
- رفع لک بینی و استرکتومی: برای خانمهایی که لک بینی دارند و یا در یائسگی خونریزی دارند، و یاکسانی که باید رحمشان را در آورند( استرکتومی)، شربت یک لیوان آب هویج را با یک قاشق عسل، درست کنند و روزی 2 تا 3 بار این شربت را بنوشند. میتوانند یک قاشق مرباخوری بذر یونجه تمیز شده و آسیاب شده را با شربت استفاده نمایند. این افراد،آب زیاد، ترشیجات، لبنیات، جعفری، سیر، پیاز، کنجد و زعفران نخورند.
- دل درد:خانمهایی که دارای طبع سردی هستند گاهی رحمشان سرد شده و دل درد میگیرند، و یا خانمهایی که در دوران پریود دچار درد زیر ناحیه شکم میشوند، یک قاشق غذا خوری پودر دانه خربزه (دانهها را خشک نموده و آسیاب کرده و الک نمایند) را در یک لیوان آب با کمی عسل هم زده و بخورند، این ناراحتی از بین میرود.
- خانمها برای رفع درد مدت پریودمیتوانند باحذف زعفران ازدمکرده دارچین و هل استفاده نمایند.
- رفع عفونت ادراری و زخم واژن: یک هفته از فرآوردههای حیوانی استفاده نکرده و روزی 2 بار، با نصف لیوان آب و عسل ( آب جوشیده سرد شده را با عسل طبیعی شربت کرده، یکبار صبح قبل از صبحانه،و یکبار شب قبل از خواب) خودشان را بشویند..
- دم کرده پونه کوهی و آویشن شیرازی برای خانمهایی که درد شدید پریود دارند، مفید است.
- دخترهایی که پریود میشوند به هیچ وجه ترشیجات و مواد ترش مانند قره قروت استفاده نکنند که باعث درد شدید میگردد.
- رفع عفونت و زخم واژن در خانمها: دو قاشق مرباخوری(100گرم) رازیانه، به همراه دو قاشق غذاخوری گل ختمی سفید با سه لیوان آب دم کرده و با عسل، هر روز بخورند. این کار را دو هفته ادامه دهند ، مشکل حل میشود.


نظر

برخی از افراد از انزال زودرس یا زود انزالی در حین عمل مقاربت، رنج می برند و این مشکل باعث سردی در روابط زناشویی آنان گردیده است که نسخه ذیل جهت درمان مشکل این افراد توصیه می گردد:

 با توجه به مزاج فرد انزال زودرس می تواند به دلیل غلبه سردی یا غلبه گرمی باشد که با مراجعه به قسمت مزاج شناسی می توانید علت آن را پیدا کنید.
برای انزال به علت گرمی مواد زیر توصیه می شود:
با آب تقریباً سرد استحمام نمایید، آب انار، تخم کاهو و برگ کاهو، شیر خشت با آب هندوانه، دوغ محلی تازه، آش تمبر هندی، سماق، آبغوره، سوپ جو، آلبالو، هلو، ریواس، عرق کاسنی، تمبرهندی، دم کرده گشنیز، شربت عناب و خرفه نافع است.
برای انزال به علت سردی مواد زیر توصیه می شود:
خوردن کندر، انزروت، اسپند، کره به همراه عسل نافع است.


نظر

فواید نوشیدن آب لیمو آشنایی با فواید نوشیدن آب لیمو:
مخلوطی از آبلیمو و آب جوش، ناراحتی های گوارشی - حالت تهوع، سوزش ، سر درد، نفخ، آروغ زدن - را تسکین می دهد.

مصرف منظم آبلیمو به رودها در دفع موثر مدفوع کمک می کند.

لیمو، نقش تصفیه کننده خون را بر عهده دارد و حفظ کننده تندرستی پوست است.

لیمو که ضدعفونی کننده ای طبیعی به شمار می رود، در درمان مشکلات پوستی موثر است.

ویتامین ث موجود در این میوه با جوان سازی پوست، به چهره نشاط می بخشد. مصرف روزانه آبلیمو به طرز چشمگیری پوست را شفاف و براق می کند.

این میوه عملکرد درمانی ضد پیری دارد و چین و چروک و جوش های سر سیاه را نیز از بین می برد.


برای از بین بردن دندان درد، لیموی تازه به دندان بمالید.
خونریزی لثه را با مالیدن لیموی تازه به لثه ها بند بیاورید.
لیمو، بوی نامطبوع و سایر بیماری های دهان و دندان را از بین می برد.

لیمو، میوه ای است که خاصیت ضدباکتریایی دارد و برای مقابله با عفونت های گلو و التهاب لوزه موثر است.


نظر

نکات طلایی برای پوست های خشک(1)  این مهم نیست که پوستتان تا چه حد خشک باشد، پاکسازی شبانه پوست امری ضروری است. پوست حساس صورت شما در طول فعالیت های روزانه، آغشته به انواع مواد آرایشی، کرمهای ضدآفتاب، باکتری های پوستی، سلولهای مرده، خاک و چربی می گردد آنها می توانند با بستن منافذ پوستتان سبب التهابات پوستی شوند.
اما نکته ی مهم در شستشوی روزانه پوستتان این است که این کار را به درستی انجام دهید برای مثال شستشو با مواد پاک کننده زبر و نامناسب سبب تحریکات پوستی می شود. همچنین هنگام صبح برای شستن صورتتان نیازی به استفاده از مواد شوینده نیست و تنها آب بهترین شستشو برای صورتتان است.
*پاک کننده ها، صابونی و غیر صابونی
پاک کننده های خشن و قوی صابونی می توانند لایه چربی طبیعی پوست صورتتان را از بین ببرند و سبب خشکی، سوزش و التهاب در پوستتان شوند. پاک کننده های غیرصابونی هم که درصد کمی صابون دارند و خفیفتر هستند بیشتر توصیه می شوند مگر در مواردی که پوست فرد به شدت چرب باشد که با مشورت پزشک صابون مناسب را استفاده می کند.
*ویژگی پاک کننده های صابونی
زمانی که شما دارای پوستی خشک باشید، استفاده از یک پاک کننده ی ملایم با درصدی از مرطوب کننده در آن، میتواند بهترین گزینه برای داشتن پوستی لطیف و تمیز باشد. اگر بعد از شستشو با مواد پاک کننده، پوستتان خشک، ملتهب و یا دچار خارش شد سعی کنید محصولی دیگر را امتحان کنید و چه بهتر که با پزشک مشورت داشته باشید.
*معایب برخی از پاک کننده ها
علاوه بر اینکه درصد صابون پاک کننده ها باید کم باشد بهتر است که از محصولی استفاده شود که عاری از هر اسانس و عطر، یا مواد شیمیایی والکل باشد. تا حد ممکن از صابونهای ضدباکتری و یا صابونهای دارای حاوی اسید گلیکولیک که خاصیت لایه برداری دارند استفاده نکنید زیرا سبب خشکی شدید پوستتان میگردند.
*آب و پوست های خشک
دوش گرفتن و حمام سبب طراوت و شادابی پوست می گردد اما همچنین می تواند سبب از بین بردن چربی طبیعی پوست و خشک شدن آن گردد. آب داغ همیشه چربی ها را زودتر از آب ولرم از بین می برد.
بنابراین بهتر است که بیشتر از 10 دقیقه حمامتان طول نکشد و با آب ولرم پوستان را شستشو دهید. همیشه در حمام را بسته نگه دارید این کار به مرطوب نگ داشتن حمام و رطوبت پوستتان کمک خواهد کرد.
*خیس کردن دستها و صورت با آب ولرم
از آنجا که شما باید با دستهایتان کار کنید اول آنها را شسته سپس دستها و صورت خود را با آب ولرم مرطوب و خیس کنید نگران این نباشید که آیا آب برای خوب کف کردن صابون یا شوینده تان کافی است یا نه زیرا هدف شما داشتن پوستی نرم و انعطاف پذیر است نه پوستی که هنگام شستن جیرجیر کند.
گام بعدی استفاده از پاک کننده مناسب صورت بعد از اینکه صورتتان را با آب مرطوب کردید این است که مقداری از پاک کننده مناسب پوستتان را در کف دستتان بریزید سپس به آرامی روی صورت بمالید و با نوک انگشتان و حرکات دایره وار ماساژ دهید، اما مراقب اطراف چشمتان باشید که این نواحی را ماساژ ندهید حتی به آرامی! زیرا در دراز مدت سبب زودتر چروک شدن پوست این نواحی می شود.
ادامه دارد...


نظر

چطور از بروز تبخال پیشگیری کنیم؟ تبخال یکی از شایع ترین ناراحتی های پوستی که علاوه بر دردناک بودن، حالت نازیبایی روی لب ها و اطراف دهان ایجاد می کند. به علاوه بسیار مسری است. اما جالب است بدانید که می توان از ظاهر شدن تبخال پیشگیری کرد!

منشا بروز تبخال ویروسی است که برای همیشه در بدن حضور دارد و به صورت بحران های گاهگاهی کم و بیش رایج ظاهر می شود. استرس و خستگی مهم ترین علل زمینه ساز این ناراحتی پوستی هستند.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید، دوران قاعدگی در خانم ها،‌ جراحی های دندان یا زیبایی ( به خصوص در قسمت دهان) نیز دیگر شرایطی هستند که احتمال بروز تبخال را افزایش می دهند.



عکس العمل مناسب نسبت به علائم هشداردهنده تبخال:
دوری کردن از بسیاری از این عوامل زمینه ساز واقعا مشکل است اما می توان با شروع اولین علائم هشداردهنده مانند سوزش،‌ خارش، تورم لب ها و تغییر رنگ پوست فورا مانع از بروز تبخال شد.

امروزه داروهای ضد ویروسی وجود دارد که رشد تبخال را متوقف می کند البته زمانی مؤثر است که با مشاهده اولین علائم نشانگر تبخال، فورا استفاده شود. برای تشخیص دقیق تر این مشکل بهتر است در ابتدا با پزشک مشورت کرد تا داروی مناسب تجویز شود. هر چه درمان زودتر صورت گیرد، برای پیشگیری مؤثرتر خواهد بود.

دوره درمان معمولا 5 روز و استفاده روزانه یک بار است. اما برای افرادی که 6 بار یا بیشتر در سال دچار تبخال می شوند توصیه شود از درمان های پیشگیرانه که مدت و شدت این مشکل را کاهش می دهد با نظر پزشک استفاده کنند.

توصیه می شود این دارو را در دیگر شرایطی که با استرس و خستگی همراه است مانند سفر، تغییر محیط شغلی و... همراه داشته باشید. همچنین اگر دچار تبخال شدید، به چشم ها دست نزنید و در صورت استفاده از لنز حتما بهداشت را به خوبی رعایت کنید زیرا احتمال تبخال چشمی وجود دارد.



پیشگیری از سرایت تبخال:
برای پیشگیری از سرایت تبخال به دیگران، رعایت توصیه های زیر لازم است:

- دست ها را به طور منظم به خصوص پس از لمس تبخال به خوبی بشویید.
- از بوسیدن اطرافیان به خصوص افراد ضعیف مانند خانم های باردار، نوزادان، کودکان مبتلا به اگزما و بیماران خودداری کنید.
- وسایل شخصی مانند دستکش و دستمال و همچنین وسایل آرایشی را در اختیار دیگران قرار ندهید.


نظر

 شکلات تلخ   برخی از خوراکی‌ها حتی با وجود رنگ تیره تاثیر شگفت انگیز برای سفیدی دندان‌ها دارند.

کارشناسان و متخصصان دندانپزشکی به افرادی که تمایل دارند دندان‌های سفید داشته باشند توصیه می‌کنند از شکلات تلخ استفاده نمایند. گفتنی است، در ترکیب شکلات تلخ نوعی ماده‌ی شیمیایی وجود دارد که باعث سخت‌تر شدن مینای دندان‌ها می‌شود.



بررسی‌ها نشان می‌دهند، علاوه بر شکلات تلخ، چای سبز نیز حاوی یک ماده شیمیایی ویژه می‌باشد که سبب توقف چسبیدن باکتری‌ها به دندان می‌گردد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، توت فرنگی که حاوی اسید مالیک است و سبب حذف لکه از روی دندان‌ها می‌شود در نهایت باعث کاهش محیط اسیدی دندان می‌شود.



کارشناسان مصرف پنیر را نیز به دلیل کاهش محیط اسیدی دندان در حفظ سلامت دندان‌ها موثر می ‌داند.

کارشناسان در عین حال توصیه می‌کنند افراد به هیچ وجه از انواع دیگر شکلات‌ها مانند شکلات شیری استفاده نکنند زیرا باعث آسیب به دندان می‌شود.


نظر

بیماران قلبی لیموعمانی بخورند تاکنون چای عصرانه یا گل‌گاو‌زبان را با لیموعمانی خورده‌اید‌؟ پولکی‌هایی را که با گرد لیموعمانی مزه‌ای ترش و شیرین گرفته‌اند، تست کرده‌اید‌؟ اصلا می‌دانید لیموعمانی چه مزیتی دارد و از چه نوع لیمویی تهیه می‌شود و دلیل تلخ بودن آن چیست‌؟ می‌دانید چرا بعضی لیموها سفید و برخی سیاه هستند‌؟ اگر می‌خواهید به پاسخ این پرسش‌ها برسید این مطلب را بخوانید.



بهترین نوع لیموعمانی در بندرعباس، میناب، جهرم و شیراز پرورش می یابد. لیموعمانی مورد علاقه جنوبی های خونگرم و کشورهای عرب زبان است و پودر آن در بیشتر خوراک های تند و پرادویه خلیجی استفاده می شود. می دانید چرا؟ چون لیموعمانی از نظر طب سنتی خنک کننده بوده و می تواند گرمی و التهاب این غذاها را خنثی کند و در ضمن مقوی معده، ضد نفخ، صفرابر و اشتها آور خوبی است.




لیموعمانی سفید دیده اید ؟
لیموعمانی از نوعی لیموهای ترش کوچک یا بزرگ آبلیموگیری تهیه می شود و طی فرآیند خشک شدن از رنگ مایل به زرد و سبز به رنگ قهوه ای تیره یا سوخته تبدیل می شود. معمولا رنگ لیموعمانی آفتاب خشک، قهوه ای روشن و داخل آن سیاه رنگ است. در منابع گفته شده است هر چه لیموعمانی درشت تر و تیره تر باشد از مرغوبیت و کیفیت بالاتری برخوردار است البته لازم است بدانید لیموعمانی تازه خشک شده بیشتر به رنگ خردلی و بسیار ترش است. لیموهای به رنگ سفید چینی هستند. در نتیجه فواید آن را باید از چینی ها پرسید!




چای با لیموعمانی محشر است:
لیموعمانی در مقایسه با لیمو ترش خواص یکسانی دارد و پس از خشک شدن 70 تا 80 درصد خواص آن باقی می ماند بجز ویتامین C که مقدار آن در لیموی تازه بیشتر است. لیموعمانی از نظر کلسیم و پتاسیم غنی است و به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی ضدسرطان شناخته شده است. دم کرده لیموعمانی همراه چای و گل گاوزبان در کاهش فشار، چربی و کلسترول خون موثر است و می تواند از تصلب شرایین جلوگیری کرده و گرفتگی عروق را بهبود بخشد. افراد سالم می توانند آن را با عسل یا نبات مصرف کنند و توصیه می شود بیماران قلبی از لیموعمانی یا پودر آن در انواع سالادها استفاده کنند.



این لیموهای تلخ...
با توجه به این که لیموعمانی حاوی ترکیبات تلخ است و غلظت این تلخی در خشک شدن و تخمیر بیشتر می شود بهتر است در زمان مصرف تخم های آن جدا و دور ریخته شود؛ اما از آن جایی که برخی لیموها با وجود جدا کردن تخم، باز هم تلخ مزه هستند، بهتر است لیمو را برای مدت کوتاهی در آب خیسانده و آب آن را دور بریزید البته با این کار بخشی از ویتامین های محلول در آب لیمو خارج می شود، اما در عوض خورش یا خوراک تان تلخ نمی شود در ضمن از خوردن لیموعمانی درسته موجود در انواع خورشت ها بپرهیزید چون محل تجمع روغن غذاست. لیموعمانی به دلیل دارا بودن ویتامین C به جذب بیشتر آهن غذا بویژه گوشت قیمه و قورمه کمک
می کند.


نظر

راهکارهایی برای جلوگیری از سفید شدن موها(2)  راهکارهایی برای جلوگیری از سفید شدن موها(2)
_ ورزش روزانه هم کمک می‌کند
داشتن گردش خون و جریان خون خوب برای جلوگیری از سفید شدن زودهنگام موها لازم است و باعث می‌شود مواد مغذی لازم راحت‌تر به موها و کف سرتان برسد. در واقع، مصرف موادغذایی خوب، ویتامین‌ها و موادمعدنی اگر قرار باشد به فولیکول‌های موهایتان نرسد، به هیچ دردی نمی‌خورد. برای اطمینان از داشتن گردش خون خوب، باید سرتان را به طور منظم با روغن‌های مناسب ماساژ دهید و همچنین به طور منظم و روزانه ورزش کنید تا گردش خونتان را بالا ببرید.
_مصرف بیشتر مرغ هم سفید شدن موها را کندتر می‌کند؟
برای تولید ملانین، رنگدانه‌های موهایتان، به پروتئین نیاز است. برای جلوگیری از سفید شدن موها، باید به مقدار کافی موادغذایی سرشار از پروتئین مثل بوقلمون، مرغ و سویا مصرف کنید.
_ ویتامین‌های گروه B را مصرف کنید
کمبود ویتامین‌های گروه B، مثل ویتامین B2، B6 و B12، می‌تواند موجب سفید شدن زودهنگام موها شود. باید غذاهایی سرشار از این ویتامین‌ها مثل نان‌های غلات کامل، موز، تخم‌مرغ، لبنیات، مرغ، گوشت و سبزیجات برگ سبز مصرف کنید. همان چیزی را به دست می‌آورید که می‌خورید.

_ کمبود مس به طور قابل‌ توجهی در سفید شدن زودرس موها اثر دارد
یکی از بهترین راه‌‌ها برای جلوگیری از این مسئله خوردن موادغذایی سرشار از مس مثل شلغم، اسفناج، جگر گاو، دانه آفتابگردان، بادام‌هندی، عدس، بادام، زرده تخم‌مرغ و قارچ می‌باشد.
_ موادغذایی حاوی ید را به سبد خرید روزانه‌تان اضافه کنید
ید ماده‌معدنی دیگری است که برای حفظ رنگ موها بسیار مهم است. موادغذایی سرشار از ید عبارتند از: موز، هویج، اسفناج و ماهی. و سلنیوم! سلنیوم هم می‌تواند به جلوگیری از سفید شدن موها کمک کند. موادغذایی سرشار از سلنیوم عبارتند از: صدف خوراکی، سالمون، ذرت، گندم، دانه سویا، گردو، آجیل و دانه آفتابگردان.
*درمان‌های خانگی برای موها چطور؟
درمان‌های خانگی خوبی برای کندتر کردن روند سفید شدن موها وجود دارد. اگر واقعاً دوست دارید از آنها استفاده کنید، باید یادتان باشد که این درمان‌ها باید به طور منظم انجام شوند. در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:
1 – آملا
یک نوع انگور فرنگی هندی است و یکی از بهترین درمان‌ها برای جلوگیری از سفید شدن موهاست. فقط کافی است که خمیر آملا را به صورت منظم به پوست سرتان بمالید.
2 – فوتی
یک نوع گیاه چینی است که به آن عصاره جوانی و طول‌عمر هم می‌گویند و قرن‌هاست که برای جلوگیری از سفید شدن موها و پیری زودرس مورد استفاده قرار می‌گیرد.
3 - پوست سرتان را با روغن نارگیل و لیمو ماساژ دهید.
این هم یک راه عالی برای جلوگیری از سفید شدن موهاست. اگر دستورات بالا را واقعاً رعایت کنید، سفید شدن موهایتان را کندتر کرده و می‌توانید رنگ طبیعی موهایتان را برای مدت طولانی‌تری نگه دارید.