سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طب سنتی@

نظر

کبدتان را پاکسازی کنید شما می توانید با خوردن چند گیاه ساده، کبد خود را پاک کنید. سالی یکبار با توجه به آلودگی هایی که در اطرافمان هست، باید کبد را پاکیزه کرد.


آرتیشوک:
دارای طعم تلخ و تند واضح با خاصیت پاک کنندگی خوب برای کبد می باشد. مواد شیمیایی موجود در آرتیشوک به نام سینارین باعث افزایش تولید صفرا در کبد و تقویت بخشیدن به مجرای صفرا می شود. آرتیشوک همچنین باعث تقویت سلولهای دیواره کبد و نگاه داشتن آنها از صدمه می شود.



رزماری :
گیاه متداول در آشپزی که می تواند یکی از پاک کننده های کبد باشد . با توجه به تحقیقات انجام شده ، عصاره رزماری با کمک آنزیم های داخل کبد باعث دفع سریعتر مواد شیمیایی می شود.


زرد چوبه:
زردچوبه خام محتوی روغنی است که باعث کاستن مقدار سم در بدن می شود . زردچوبه به رنگ طلایی را ، به عنوان مزه گرم در سبزیجات ، برنج، حبوبات، ماهی و مرغ می توان استفاده نمود.


قاصدک:
قاصدک گیاه هرزی است دارای برگهای پهن تیغی شکل با گلهای زردی که بعدا به قاصدک تبدیل می شود و در چمنزارها یافت می شود. این گیاه سرشار از ویتامین آ ، آهن ، فسفر ، کلسیم و پتاسیم است. همینطور برای تقویت و شستشوی کبد استفاده می شود. چربی های ذخیره شده در کبد را از بین می برد. دارای مزه ای تلخ می باشد. می توان هر از گاهی یک فنجان چای قاصدک برای خود درست کرد.


کاسنی :
محرک صفرا و تمیز کننده کبد ، مدر و ملین و همچنین کم کننده کلسترول می باشد. از برگ های کاسنی می توان در سالاد نیز استفاده کرد.



نظر

خواص عجیب خرما خواص عجیب خرما:

1. طبع خرما گرم و خشک است.
2.
3. برای رفع خشونت و نرم کردن سینه 50 گرم خرما در 1000 گرم آب جوشانده صاف نموده روزی 2 تا 3 استکان بخورید.
البته این برای افراد سرد مزاج بسیار خوب است.

3. برای تقویت کلیه از شربت فوق استفاده کنید.
4. کسانی که درد کمر یا درد مفاصل دارند می توانند از شربت خرما که در شماره 2 آمده است استفاده کنند.
5. اگر خرما با شنبلیله خورده شود جهت سنگ مثانه مفید است.
6. برای تقویت نیروی جنسی خرما را در شیر تازه خیس کرده کمی دارچین بزنید و صبح به عنوان صبحانه بخورید و سپس کمی شیر با آن میل کنید. البته برای گرم مزاجان زیاد خوب نیست.
7. کسانی که می‌خواهند سنگ مثانه‌شان خرد شود از دم کرده آن استفاده کنند (دم کرده هسته خرما) و دم کرده آن بسیار قابض است و کسانی که یبوست دارند سعی کنند در هنگام استفاده از دم کرده خرما از غذاهای ساده و ملین استفاده کنند.
8. به خاطر وجود ویتامین B در خرما میوه خوبی برای تعادل اعصاب و نیز باعث رشد است.
9. فسفری که در خرما وجود دارد باعث سر زنده نگاه داشتن سلول‌های عصبی می ‌شود.
10. برای کمبود آهن بسیار مفید است.


نظر

راهکارهایی برای جلوگیری از سفید شدن موها(1) درمان‌های خانگی خوبی برای کندتر کردن روند سفید شدن موها وجود دارد. اگر واقعاً دوست دارید از آنها استفاده کنید، یادتان باشد که این درمان‌ها باید به طور منظم انجام شوند. در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.
با بالاتر رفتن سن، پوست پیرتر و موها سفید می‌شود. این روند طبیعی پیر شدن است و برای همه آدم‌ها اتفاق می‌افتد. نمی‌توانیم جلو آن را بگیریم اما مطمئناً می‌توانیم از پیری زودرس و سفید شدن زودرس موهایمان جلوگیری کنیم.
با دنبال کردن نکات زیر می‌توانید احتمال حفظ رنگ موهای طبیعی‌تان را برای مدتی طولانی‌تر بالا ببرید.
*چند نکته در مورد سفید شدن موها
موها وقتی شروع به از دست دادن رنگدانه‌های طبیعی خود به نام ملانوسیت‌ها می‌کنند، سفید می‌شوند. علت اصلی سفید شدن موها بالا رفتن سن است اما عوامل مختلف دیگری مثل ژنتیک، استرس، تغذیه بد یا مشکلات سلامتی و همچنین بعضی انتخاب ناسالم برای سبک زندگی، در آن تاثیر دارند. اما اگر واقعاً همه نکاتی که در پایین ذکر می‌کنیم را در زندگی روزمره خود به کار ببندید، می‌تواند سرعت سفید شدن موهایتان را کاهش دهید.
_ هر چه بیشتر سیگار بکشید، موهایتان سفیدتر می‌شود
سیگار کشیدن یکی از بدترین انتخاب های ناسالم برای سبک زندگی است. سیگار کشیدن روند پیری را برای کل بدن ازجمله موهایتان تندتر می‌کند. بنابراین اولین کاری که برای کند کردن سفید شدن موهایتان انجام می‌دهید، ترک سیگار باشد.
_ با قهوه، الکل و غذاهای آماده خداحافظی کنید
مصرف الکل و کافئین و همچنین رژیم‌غذایی که به مقدار زیاد در آن از موادغذایی ناسالم استفاده می‌شود، برای پوست و موهایتان بسیار بد است و موجب پیری زودرس می‌شود.
_ از مصرف غذاهای فراوری‌شده خودداری کرده و مصرف آرد سفید و قندهای تصفیه‌شده را محدود کنید
این موادغذایی فقط سطح انرژی‌تان را پایین آورده و درعوض چیزی از آنها دریافت نمی‌کنید. بدن و موهای شما برای جوان ماندن نیاز به موادغذایی سالم دارند.
_ آب رمز کار است
اگر به اندازه کافی به بدنتان آبرسانی نشود، موادمغذی برای رسیدن به فولیکول‌های موهایتان به زحمت می‌افتند. کمبود آب و موادمغذی موجب سفید شدن زودتر موهایتان خواهند شد.
_ استرس دارید؟
یکی از دلایل سفید شدن موها می‌تواند استرس و اضطراب باشد. فشارهای طولانی‌مدت عصبی، نگرانی، اضطراب و سایر حالات روانی مشابه می‌تواند موجب سفید شدن ناگهانی موها شود. با تمرینات تمدد اعصاب و تکنیک‌هایی مثل یوگا، تنفس عمیق و امثال آن، استرس خود را کاهش دهید. یک ملحفه خوب نه تنها باعث می‌شود بهتر بخوابید، بلکه سفید شدن موهایتان را هم کندتر می‌کند خواب کافی هم راه خوبی برای کاهش استرس است و هم بدن، پوست و موهایتان را سالم نگه می‌دارد.
ادامه دارد...


نظر

رفع لاغری صورت(2)

رفع لاغری صورت(2)
5. روزی 5 تا10 عدد بخورید
یکی دیگر از روش‌های بی‌عارضه و طبیعی برای پر کردن صورت و چاق کردن آن در مدت زمانی کمتر از یک ماه گنجاندن حب 4 مغز به برنامه و رژیم غذایی‌ است. برای تهیه این حب نیاز به مغز پسته، بادام، فندق و خرما دارید. برای تهیه حب کافی است 4 عدد از هر یک از این مغز‌ها را با 2 عدد خرما ترکیب کنید و آنها را به صورت خمیری نرم درآورید، می‌توانید به جای استفاده از خرما از شیره‌خرما نیز برای خمیر کردن این مغزها استفاده کنید و از این خمیر حب‌های کوچک و گرد تهیه کنید و در طول روز5 تا 10 عدد از این حب‌ها را بخورید. مصرف مغزهای روغنی یکی از بهترین روش‌ها برای پرتر به نظر رسیدن عضلات صورت است.
6. این تکنیک را 15 بار تکرار کنید
اگر تمایلی به استفاده از تکنیک‌های تغذیه برای پر شدن و چاق به نظر رسیدن صورت ندارید، بهترین روش برای شما استفاده از تکنیک‌های ورزشی سودمند برای چاق شدن صورت است. برای این‌ کار هر روز کمتر از 20 دقیقه را به این کار اختصاص دهید و در 2 نوبت این تکنیک را اجرا کنید. روی صندلی بنشینید و روی عضلات صورت تمرکز کنید. سپس لب‌ها را تا جایی که می‌توانید جمع کنید و آن را به مدت 5 ثانیه در همین حالت نگه ‌دارید سپس بدون آنکه لب‌های‌تان از هم باز شود و دندان‌های‌تان دیده شود لبخند بزنید و سعی کنید خط لبخند را بلند و بلندتر کنید. لب‌ها را به مدت 5 ثانیه در این وضع نگه دارید و این تمرین را 15 بار تکرار کنید. بعد از اجرای پانزدهمین حرکت خواهید دید که عضلات صورت‌تان احساس خستگی می‌کنند. این به شرطی است که حرکات را به درستی و با تمرکز انجام داده باشید. خستگی عضلات صورت بهترین نشانه برای بهبود خونرسانی و جریان‌گردش خون به سلول‌های صورت است. اجرای این تکنیک هر روز به مدت 20 دقیقه به شما کمک می‌کند تا عضلات ورزیده و پرتری داشته باشید.
7. هر شب این سالاد را بخورید
گنجاندن سالاد کاهو و جوانه گندم در وعده‌های غذایی به ویژه وعده شام تاثیر زیادی بر افزایش نشاط و شادابی صورت و پر شدن و چاق به نظر رسیدن آن دارد. جوانه گندم به دلیل داشتن ویتامین E و گروه ویتامین‌های B می‌تواند تاثیر زیادی در آبرسانی و افزایش آب میان‌بافتی صورت داشته باشد. علاوه بر تهیه سالاد جوانه گندم می‌توانید پودر تهیه شده از جوانه گندم را با ماست ترکیب کنید و بعد از خوردن یک وعده غذایی 2 قاشق از آن را بخورید. توجه داشته باشید که مصرف بیشتر پودر جوانه‌گندم و ماست بعد از غذا می‌تواند به چاقی دیگر نقاط بدن کمک کند بنابراین اگر می‌خواهید تنها صورت‌تان چاق شود به خوردن حداکثر 2 قاشق جوانه‌گندم و ماست بعد از یک وعده غذایی اکتفا کنید.
8. چاقی و زیبایی صورت با یک نسخه
ماسک گل‌رس یکی از قدیمی‌ترین ماسک‌های طبیعی است که مردم سرزمین‌های مختلف در هند، مصر و چین از آن برای افزایش زیبایی و جوانسازی پوست‌شان استفاده می‌کردند. در متون طب سنتی ایران نیز نسخه‌های مختلفی برای گل رس وجود دارد که از آن برای حفظ شادابی و نشاط پوست و مو استفاده می‌کنند؛ نسخه‌هایی که بسیاری از آنها جنبه درمانی نیز دارد. ماسک گل رس از ترکیب خاک الک شده و نرم شده و گلاب خالص و طبیعی به دست می‌آید. ماسک‌کردن این ترکیب روی پوست حتی در مواردی که پوست فرد حساس و نازک است موجب تقویت عضلات و از بین رفتن افتادگی‌ها و شل‌شدگی‌های پوست و ماهیچه‌های صورت می‌شود و به این ترتیب به پرتر به نظر رسیدن صورت کمک می‌کند. برای تهیه این ماسک کافی است یک قاشق غذاخوری گل رس نرم شده را با یک قاشق مربا خوری گلاب ترکیب کنید و آن را به صورت خمیر درآورید. برای آنکه گل کاملا به صورت خمیری نرم درآید می‌تواند ذره ذره میزان گلاب را افزایش دهید تا بتوانید از این ترکیب به عنوان ماسک استفاده کنید. سپس کل صورت را با آن خوب پوشش دهید و اجازه دهید این ماسک به مدت 15 دقیقه روی پوست‌تان باقی بماند. بعد از اتمام کار نیز حتما پوست‌تان را با آب خنک بشویید و هرگز در طول روز از آب گرم برای شستن پوست صورت استفاده نکنید.


نظر

خواص نارگیل 1 برخلاف خود نارگیل، محتوای چربی آب نارگیل واقعاً کم است؛ بنابراین شما قادر خواهید بود مقادیر بالایی از آن را بدون نگرانی از اضافه‌وزن و چاق شدن مصرف کنید. هر لیوان آب نارگیل چیزی حدود 50 کیلوکالری انرژی دارد. یکی دیگر از مزایای آب نارگیل برای کاهش وزن توانایی آن در کاهش اشتهاست. محتوای تغذیه‌ای غنی آب نارگیل احساس سیری به فرد داده و مانع پرخوری می‌شود.


پاکسازی معده، بهبود درد معده:
اگر شما هم فردی مبتلا به زخم معده و درد معده هستید، برای یک‌بار هم که شده آب نارگیل را برای آرام کردن معده‌تان امتحان کنید. مخصوصاً برای افرادی که به طور مکرر احساس تهوع و استفراغ دارند. آب نارگیل با دارا بودن سطح قابل‌توجهی از الکترولیت‌ها و‌ آنتی‌اکسیدان‌ها نقش قابل‌توجهی در پاکسازی و تسکین درد معده بر عهده دارد.


کاهش فشارخون:
یکی از دلایل شایع بیماری فشارخون عدم تنظیم سطح الکترولیت‌ها در خون است. از آنجایی که آب نارگیل حاوی تمام الکترولیت‌ها و آن هم در سطح مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن است می‌تواند کاهنده خطر فشارخون باشد. از طرفی محتوای بالای منیزیم و پتاسیم آن را به یک نوشیدنی موثر در درمان فشارخون تبدیل کرده است. فراموش نکنید بهترین زمان مصرف برای رسیدن به این خواص آب نارگیل نوشیدن یک لیوان از آن در صبح و با معده خالی است.



سلامت و شادابی پوست:
برای افرادی که مبتلا به آکنه و سایر جوش‌های پوستی هستند، نوشیدن آب نارگیل و همچنین آغشته کردن آن به پوست صورت می‌تواند راه‌کار مناسبی باشد. آب نارگیل به راحتی به پوست صورت نفوذ می‌کند و به دلیل دارا بودن ترکیبات آنتی‌اکسیدانی، پوست را در مقابل رادیکال‌های آزاد و عفونت‌های باکتریایی محافظت می‌کند.

روغن موجود در آب نارگیل همچنین آن را به یک مرطوب‌کننده برای پوست تبدیل می‌کند. به همین خاطر است که بر روی بسته‌بندی خیلی از وسایل آرایشی بهداشتی مانند کرم‌ها و شامپوها و صابون‌ها از نارگیل نام برده شده است. علاوه بر این‌ها آب نارگیل در درمان بیماری‌هایی مثل لکه‌های پوستی، سلولیت و اگزما نقش قابل‌توجهی بر عهده دارد.





نظر

رفع لاغری صورت(1)  لاغر شدن صورت از آن دست مشکلاتی است که کمتر کسی هست که آن را تجربه نکرده باشد. بسیاری از ما با کوچک‌ترین تغییر دربرنامه و رژیم غذایی‌مان با لاغری صورت رو‌به‌رو می‌شویم. کافی است تمرینات سنگین ورزشی را از سر بگیریم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن جذابیت و زیبایی صورت‌مان‌ را از دست بدهیم. لاغر شدن صورت یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که غالب مردان و زنان در سراسر جهان با آن روبه‌رو هستند و برای درمان آن تلاش می‌کنند. اگرچه امروزه در طب مدرن شیوه‌هایی همچون تزریق ژل و بوتاکس برای پرتر به نظر رسیدن صورت و زیبایی آن وجود دارد اما ما به شما پیشنهاد می‌کنیم پیش از آنکه این شیوه‌ها را تجربه کنید به توصیه درمانگران طب سنتی و نسخه‌های گیاهی و طبیعی آنها عمل کنید تا بدون عارضه و نگرانی به نتیجه برسید.
1. معجون شگفت‌آور خیار و گلابی
خیار به دلیل بافتی که دارد در گروه میوه‌های پرآب تلقی می‌شود که خواص بسیاری برای تلطیف پوست و آبرسانی به سلول‌های سطحی پوست دارد. استفاده موضعی و خوراکی از این میوه می‌تواند به بهبود آبرسانی سلول‌های پوستی کمک کند به ویژه اگر از ماسک تهیه شده از این میوه به صورت موضعی در ناحیه صورت استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید در عرض 2 هفته با آبرسانی به سلول‌های پوست و افزایش آب میان‌بافتی به پرتر به نظر رسیدن صورت‌تان کمک کنید. برای استفاده از خاصیت آبرسانی خیار بهتر است این میوه را به صورت رنده شده و به مدت 20 دقیقه روی پوست خود بگذارید.
علاوه بر این می‌توانید از گلاب مرغوب نیز برای این‌ کار استفاده کنید. تنها کافی است که گلاب را روی پوست صورت کمپرس کنید. این کار را 20 دقیقه و هفته‌ای سه بار انجام دهید.
2. آب میان‌بافتی را زیاد کنید
یکی از نکاتی که شاید بسیاری از ما ساده از کنار آن می‌گذریم نوشیدن آب در طول روز است. برخی از ما به خیال آنکه روزانه 3 تا 4 فنجان چای می‌نوشیم تصور می‌کنیم که آب مورد نیاز بدن‌مان را نیز دریافت کرده ایم درحالی که هیچ یک از مایعات و نوشیدنی‌ها نمی‌تواند جای آب را بگیرد و اثر معجزه‌گری که آب روی پوست و چاقی صورت دارد را جبران کند. نوشیدن آب به ویژه در شرایطی که مشغول تمرینات ورزشی و بدنسازی هستید بیشتر معنا پیدا می‌کند چون معمولا مردان و زنانی که تمرینات ورزشی پیوسته و منظمی دارند با لاغری صورت مواجه می‌شوند و بعد از مدتی احساس می‌کنند که زیبایی اولیه صورت‌شان از بین رفته است. در حالی که نوشیدن مقدار مناسب آب می‌تواند آب میان بافتی سلول‌های صورت را تامین و به این ترتیب به چاق‌تر شدن صورت و پرحجم شدن عضلات آن کمک کند.
3. فیبردرمانی را فراموش نکنید
با خوردن میوه‌ها و سبزیجات هم می‌توانید به بدن‌تان آب برسانید چون این مواد غذایی سرشار از آن هستند. علاوه بر این، میوه‌ها و سبزیجات سرشار از فیبر بوده که باعث می‌شود شما احساس سیری کنید و کمتر سراغ تنقلات و مواد غذایی خشک مانند انواع فست‌فودها بروید. هویج از جمله سبزیجات کم‌کالری و آبرسان است که می‌توانید در طول روز آن را در میان‌وعده‌های غذایی‌تان مصرف کنید. هر گاه احساس کردید نیاز به مصرف میان‌وعده، تنقلات یا خوراکی دارید، هویج بخورید. این روند را تا یک هفته ادامه دهید تا بتوانید از این روش برای آبرسانی بهتر به سلول‌های پوستی صورت‌تان بهره بگیرید.
4. از چینی‌ها کمک بگیرید
اگر می‌خواهید از روشی جز اصلاح رژیم غذایی و خیلی سریع برای پر شدن صورت‌تان استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم با یک متخصص طب سوزنی مشورت کنید. درمانگران طب سوزنی برای بهتر شدن جریان گردش خون صورت و تولید کلاژن بیشتر از سوزن‌های ظریف طب سوزنی استفاده می‌کنند. آنها با افزایش خونرسانی در ناحیه صورت علاوه بر غذارسانی و آبرسانی به افزایش و تولید کلاژن پوست کمک می‌کنند و به این ترتیب می‌توان به تقویت عضلات صورت و خوش‌فرم شدن این عضلات کمک کرد. با این روش با کمک طب سوزنی می‌توانید در مدتی کوتاه و کمتر از یک ماه به پر شدن صورت و چاق‌تر به نظر رسیدن آن کمک کنید. برای این منظور بهتر است با یک متخصص طب سوزنی مشورت کنید.
ادامه دارد...


نظر

میوه معجزه گر خوردن انجیر، انسدادها را نرم می‌کند و براى بادهاى قولنج، سودمند است.


انجیر میوه ای مقوی و شیرین است که در قرآن به آن قسم خورده شده است. نام عربی آن " تین " و نام انگلیسی آن " "FIG"می باشد.



درخت انجیر بومی آسیای غربی و کشورهای مدیترانه است و از آنجا به عربستان، سوریه و فلسطین اشغالی برده شده است. انجیر درختی است با برگ های زرد و پنجه ای و به رنگ سبز خاکستری که بلندی آن تا شش متر می رسد و به دلیل عدم مقاومت در مقابل سرمای شدید، در مناطق معتدله و گرمسیر کشت می شود. درخت انجیر معمولا از سال چهارم شروع به میوه دادن می کند و تا سن بیست سالگی میوه می دهد.



ارزش غذایی انجیر:
انجیر، قند زیادی دارد. 50 درصد انجیر خشک را قند تشکیل می دهد. همچنین منبع خوبی از پتاسیم ، منیزیم ، کلسیم ، فسفر و ویتامین های C , B , A است. انجیر منبع غنی فیبر غذایی می باشد. لیگنین یک نوع فیبرغذایی غیرمحلول است که به مقدار زیاد در انجیر وجود دارد و نقش عمده ای در جلوگیری و رفع یبوست دارد. انجیر منبع غنی فیبر غذایی و نیز منبع خوبی از منیزیم ، کلسیم ، فسفر و ویتامین های C , B , A است.


سایر خواص غذایی انجیر عبارتند از :
1- از انجیر می توان در رژیم های غذایی خاص مثل رژیم کم چربی ، کم سدیم ، پرفیبر ، کاهش وزن ، دیابتی و حتی رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده کرد.

2- انجیر سدیم و چربی ندارد و مانند سایر میوه ها بدون کلسترول است.

3- 40 گرم انجیر تازه یا یک چهارم لیوان از خرد شده ی آن، معادل یک واحد میوه است.

4- 51 عد انجیر خشک معادل یک واحد میوه یا 15 گرم کربوهیدرات است که کربوهیدرات آن از گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است.

5- انجیر، فیبر غذایی بالایی دارد و هر واحد آن 20 درصد نیاز روزانه را تأمین می کند که بیش از هر نوع میوه تازه یا خشک می باشد.

6- انجیر بیش از سایر میوه ها املاح دارد. 40 گرم انجیر تازه دارای 244 میلی گرم پتاسیم ( 7 درصد نیاز روزانه ) ، 53 میلی گرم کلسیم ( 6 درصد نیاز روزانه ) و 21 میلی گرم آهن ( 6 درصد نیاز روزانه ) می باشد.




نظر

چه موقع ماست بخوریم؟ ماست را همراه با این غذا نخورید!
عادات ناصحیح غذایی و همراه کردن بعضی از آن‌ها با هم قدرت جذب بعضی املاح و ویتامینها را کاهش می‌دهد .مصرف ماست همراه با غذاها می تواند موجب مشکلات گوارشی زیادی کند.

افراد باید یک ساعت پس از مصرف غذای نشاسته ای و گوشتی، ماست بخورند و یا اگر به هر دلیلی امکان خوردن ماست ساعاتی بعد از مصرف غذا نیست، بهتر است ابتدا غذا صرف شود و سپس در اتمام غذا، ماست بخورند.


ماست منبع کلسیم است و بخشی از نیاز بدن به کلسیم از طریق خوردن ماست به دست می آید. افراد باید توجه داشته باشند که در میان وعده هایشان می توانند ماست را به تنهایی مصرف کنند.


ماست همچنین منبع مناسبی از پروتئین می باشد. پروتئین انرژی زیادی به بدن میدهد و به شما کمک می کند که در طول روز سالم، شاداب و سرزنده باشید.

بسیاری از سیستم های داخلی بدن برای ترمیم خود نیازمند پروتئین می باشند، به ویژه ماهیچه ها. پروتئین همچنین معده را پر کرده و سبب می شود تا شما برای مدت زمان طولانی تری احساس سیری کنید .

مصرف ماست همراه با غذاهای پروتئینی موجب می شود تا از فواید هر دو انها کاسته شود.


نظر

با افزایش سن، پوست شادابی و استحکام خود را از دست می دهد و دچار چین و چروک می شود. با این حال راهکارهای ساده ای وجود دارد که از طریق آن می توان روند پیری پوست را به تاخیر انداخت. برخی ویتامین ها دارای خواص ضدپیری است که نه تنها ظاهر پوست را بهتر می کند بلکه در حفظ سلامت بدن نیز نقش دارد.
*ویتامین A
این ویتامین نوعی آنتی اکسیدان است که آثار مخرب اکسیداسیون را که از طریق رادیکال های آزاد ایجاد می شود خنثی می کند. اعتقاد بر این است که اکسیداسیون رادیکال های آزاد علت اصلی بیماری های مربوط به سن است. محلول های موضعی حاوی ویتامین A از جمله کرم های رتینول با از بین بردن سلول های مرده، کاهش خط های ریز و چین و چروک، علایم آسیب دیدگی نور خورشید و پیری پوست را کاهش می دهد. مصرف ویتامین A همانند ویتامین K تیرگی دور چشم را برطرف می کند.در صورت مصرف مقدار مناسب این ویتامین، علایم پوکی استخوان به تاخیر می افتد. البته مصرف بالای این ویتامین در دوره کهنسالی به پوکی استخوان منجر می شود. بنابراین قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.
*نیاسین (ویتامین B3)
این ویتامین دارای خاصیت ضدپیری است. یکی از راه های به تاخیر انداختن پیری پوست، افزایش رطوبت پوست است. پوست با بالا رفتن سن، رطوبت خود را از دست می دهد. پوست مرطوب نه تنها ظاهر سالم دارد بلکه با ایجاد سد غیرقابل نفوذ، از ورود ویروس ها و باکتری ها جلوگیری می کند. خشکی باعث خارش و پوسته پوسته شدن پوست می شود و به تدریج ترک های ایجاد شده به شکاف تبدیل می شود. با مصرف این ویتامین رطوبت به پوست باز می گردد و پوست مرده نیز از بین می رود تا سلول های جدید جایگزین آن شود. خشکی پوست می تواند به علت کمبود این ویتامین نیز باشد. مصرف این ویتامین کلسترول خوب را افزایش و تری گلیسیرید را کاهش می دهد. در نتیجه، نیاسین خطر بروز تصلب شرایین را کاهش می دهد. نیاسین نقش مهمی در تبدیل مواد غذایی به انرژی دارد. نیاسین در گوشت پرندگان، گوشت قرمز، ماهی، مغز میوه و نان های غنی شده یافت می شود.
*ویتامین K
با بالا رفتن سن، تیرگی دور چشم ظاهر می شود و فرد را پیرتر و خسته نشان می دهد. به جز افزایش سن یا کمبود خواب عوامل دیگری نیز در ایجاد این تیرگی نقش دارد؛ به عنوان نمونه ممکن است این امر ارثی باشد یا به دلیل حساسیت یا عملکرد هورمون ها ایجاد شود. محققان معتقدند، ویتامین K با انقباض مویرگ ها لخته های ریز خون را از بین می برد. اگر چه کاملاً این مشکل را رفع نمی کند اما می توان آن را جزو درمان رفع تیرگی دور چشم محسوب کرد. بدن به طور طبیعی مقدار کمی از این ویتامین را تولید می کند اما به میزان بیشتری نیاز دارد. کاهو، اسفناج، کلم بروکلی منابع ویتامین K است. با بالا رفتن سن، استخوان ها قدرت ساختاری خود را از دست می دهد. ویتامین K در استحکام استخوانی افراد مسن نقش موثری دارد.
*ویتامین C
به مرور زمان هر قدر هم که مراقب باشید، پوست بر اثر آسیب نور خورشید دچار آسیب می شود. رادیکال های آزاد که با هضم غذا یا قرار گرفتن در معرض آلودگی، دود سیگار یا اشعه تولید می شود، نیز به پوست آسیب می رساند. این ویتامین نوعی آنتی اکسیدان است که از بروز آسیب پیشگیری می کند و در احیای آنتی اکسیدان ها از جمله ویتامین E موثر است. ویتامین C در استحکام پوست و تولید کلاژن نقش دارد، در نتیجه پوست ظاهر جوان پیدا می کند. ویتامین C دارای ویژگی ضد سرطانی است و احتمال بروز بیماری قلبی و عروقی را کاهش می دهد. برخی تحقیقات نیز نشان می دهد ویتامین C بروز آب مروارید یا تباهی لکه زرد را به تاخیر می اندازد. میوه و سبزیجات به ویژه مرکبات و سیب زمینی منابع طبیعی و عالی ویتامین C به حساب می آید.
*ویتامین E
این ویتامین محلول در چربی است که در صورت مصرف به شکل کرم یا لوسیون خشکی و ترک پوست را ترمیم می کند. رطوبت پوست را حفظ می کند و از پوست در برابر آسیب های اشعه UVB محافظت می کند. این آنتی اکسیدان از بدن در برابر آثار مخرب رادیکال های آزاد محافظت می کند. عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد و از لخته شدن خون پیشگیری می کند در نتیجه خطر حمله قلبی یا سکته را کاهش می دهد. ویتامین E در مغز میوه، مغزها، سبزیجات سبز و روغن هایی چون سویا، کانولا و ذرت موجود است.


ویتامین هایی که پیری پوست را به تاخیر می اندازند