سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طب سنتی@

نظر

روغن های طبیعی بهترین و طبیعی ترین راه ممکن برای تقویت، ترمیم و سالم نگه داشتن موها هستند.

داشتن مو‌های سالم آرزویِ بسیاری از زنان و مردان است. نگهداری از مو‌ها و ساختار آن‌ها و سالم نگه داشتنشان کار ساده‌ای نیست. اغلب نگه داشتن PH مو‌ها در وضعیت متعادل و سالم، کار مشکلی است؛ بسیاری از نرم کننده‌ها و کرم‌ها به این امر کمک می‌کنند، اما در عوض به بافت طبیعی مو نیز آسیب می‌زنند. اما روغن‌های طبیعی عملکردِ متعادلی دارند. آن‌ها بدون هیچ گونه عوارضی مو‌های آسیب دیده را ترمیم می‌کنند. استفاده از روغن‌های گیاهی بهترین و طبیعی‌ترین روش برای ترمیم هر نوع آسیب دیدگی مو است.

روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس بی‌خطر‌ترین و ملایم‌ترین روغن گیاهی برای پوست و موی شماست. این روغن هیچ گونه عارضه جانبی ندارد و برای درمان مشکلات مو‌ها استفاده می‌شود. برای مثال، روغن اسطوخودوس بهترین درمان ریزش مو‌ها است. تحقیقات ثابت کرده‌اند که ماساژ دادن روغن اسطوخودوس بر روی پوست سر، به کاهش ریزش مو و همچنین رشد مو‌ها کمک می‌نماید.

روغن برگ بو

استفاده از روغن برگ بو، به منظورِ تسریع رشد مو‌ها توصیه شده است. شما می‌توانید 6 قطره از این روغن را با 6 قطره روغن اسطوخودوس و 113 گرم روغن زیتون، مخلوط کنید و ترکیبی بسیار مغذی را برای مو‌هایتان درست کنید؛ سپس با این مخلوط کفِ سر و مو‌هایتان را ماساژ دهید و اجازه دهید روغن‌ها به مدت نیم ساعت روی سرتان باقی بمانند؛ بعد از آن مو‌هایتان را با یک شامپوی گیاهی بشویید. برای بدست آوردن بهترین نتیجه، این درمان را دوبار در هفته تکرار کرده و به مدت 3 ماه ادامه دهید. این روغن همچنین برای بهبود دردهای عصبی و زخم‌های پوستی مفید است.

روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص بیشماری برای پوست و مو است. این روغن برای رشد و سلامتی مو و رفع شوره سر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن همچنین ریزش مو را کاهش می‌دهد. 10 قطره از این روغن را با 56 گرم روغن زیتون مخلوط کرده و کف سرتان را با آن ماساژ دهید. برای داشتن مو‌های بلند و پر حجم و رهایی از شوره سر، این درمان را یکبار در هفته و به مدت یک ماه انجام دهید.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا موجب تقویت پیاز موی شما می‌شود. این روغن موجب ترمیم مو‌های کدر، خشک و آسیب دیده می‌شود. این روغن همچنین رطوبت را در مو‌هایتان حفظ کرده و موجبِ تسریع رشد مو‌هایتان می‌شود. این روغن را بر روی کف سر و موهای خود ماساژ دهید و اجازه دهید تا یک ساعت رویِ آن‌ها باقی بماند. این روغن درخشش زیبایی به مو‌های سیاه می‌دهد. پس از یک ساعت این روغن را با شامپوی همیشگی تان از روی سر خود شسته و آبکشی نمایید.

روغن رزماری

روغن رزماری موجب رشد و تقویت مو‌ها می‌شود. این روغن را با روغن جوجوبا و روغن زیتون مخلوط کرده و به ریشه موهایتان بزنید. این ترکیب ریشه مو‌ها را تغذیه کرده و موجب رشد مو‌ها می‌شود. اگر با روغن رزماری که آن را گرم کرده‌اید، کف سر و مو‌هایتان را ماساژ دهید، مو‌های براق و پر حجمی خواهید داشت.

روغن لیمو

روغن لیمو علاوه بر خواصی که برای پوست دارد، موجب تقویت مو‌ها شده و به آن‌ها ظاهری درخشان می‌بخشد. این روغن پیاز مو را تقویت کرده و ریزش مو را کنترل می‌کند. این روغن درمان مؤثری برای شوره سر است.
می‌توانید برای تقویت مو‌هایتان از روغن زیتون نیز استفاده کنید.


نظر

هنگامی که در حال اجرای برنامه سم زدایی خود هستید، حتماً ظرف غذایی را همراه خود داشته باشید تا غذاهای مورد نیاز در این دوره را بتوانید با خود به هر جایی ببرید؛ از محل کار گرفته تا مهمانی خانه دوستان.
،بعضی مواقع بدن به سم زدایی نیاز دارد. خوشبختانه مواد غذایی زیادی وجود دارد که سبب سم زدایی از بدن می شود. اگر قصد کاهش وزن دارید، یا می خواهید انرژی بیشتری کسب کنید، پوست صورت شما شاداب تر به نظر آید، در خلق و خوی خود تغییر ایجاد کنید، این چند ماده غذایی را که در این مطلب به آن اشاره شده است، به برنامه غذایی خود بیفزایید.


برنامه‌های فرایند سم زدایی، واقعاً به پاک کردن کبد، کلیه‌ها، پوست و روده‌ها کمک می‌کنند.

بسیاری از مردم دریافته‌اند که فرایند سم‌زدایی، علائم نفخ، سوءهاضمه، انواع آلرژی، مشکلات سینوسی و بسیاری از ناراحتی‌های دیگر را محو کرده و از بین می‌برد.

البته یک فایده دیگر نیز دارد و آن کنترل وزن طبیعی، همراه با افزایش انرژی، بهبود وضعیت عاطفی - روحی و احساس تازه‌ای از خود آگاهی و خویشتن‌داری است.

غذاهای ارگانیک (طبیعی) مصرف کنید

نگاهی به آنچه که می‌خورید، بیندازید. از آنجا که همیشه توصیه می‌شود از غذاهای آماده، غذاهای سرخ کرده و غذاهای فرآوری شده (کنسروی) فاصله بگیرید، کاملاً ضروری است که برای سم‌زدایی نیز به محدودیت‌ها پایبند بوده و این غذاها را مصرف نکنید.

بسیاری از این مواد غذایی، حامل مواد پیچیده‌ای هستند که فرآیند هضم و گوارش غذا را برای بدن مشکل نموده و ممکن است شامل مواد سمّی باشند که ما در تلاش برای دفع آن‌ها از بدن هستیم. قبل از آنکه فرآیند سم زدایی را آغاز نمایید، به دنبال مصرف غذاها و میان وعده‌های سالم باشید و به غذاهای سالم و اُرگانیک فکر کنید.

انتخاب غذاهای مناسب، نه تنها تمرینی برای برنامه سم زدایی شما محسوب می‌شود، بلکه همچنین به بدن کمک می‌کند تا با ممانعت از ایجاد مواد سمّی جدید، مواد سمّی باقیمانده در بدن را دفع نماید. بخش عمده‌ای از فرایند تولید محصولات غذایی ما، بر اساس آفت‌کُش‌ها، قارچ‌کُش‌ها و روغن‌های باغبانی حاصل از محصولات نفتی می‌باشد. بدن ما نمی‌تواند فرآیند متابولیسم را بر روی این محصولات انجام دهد، در نتیجه این مواد سمّی در سلول‌های چربی بدن ذخیره شده و بار سمّی موجود در سلول‌ها را تشدید می‌کنند.

انواع متنوعی از سوپ و سالاد بخورید


هنگامی که در حال اجرای برنامه سم زدایی خود هستید، حتماً ظرف غذایی را همراه خود داشته باشید تا غذاهای مورد نیاز در این دوره را بتوانید با خود به هر جایی ببرید؛ از محل کار گرفته تا مهمانی خانه دوستان. توصیه می‌شود روزی بین شش تا هشت وعده غذا بخورید، هرگز گرسنه نمانید، سوپ سبزیجات، باید بخشی از وعده‌های غذایی شما در طول این دوره باشد.

همه مواد غذایی تشکیل دهنده این سوپ باید از خواص سم زدایی برخوردار باشند، اما کلم جایگاهی بالاتر از بقیه دارد. کلم منبعی غنی از ویتامین C و همچنین اسید آمینه گلوتامین می‌باشد که دارای خواص ضد التهابی است.


نظر

اصلاح مزاج

دراین بخش به بررسی اصلاح مزاج های افراد می پردازیم و غذاها و نوشیدنی های مفید و مضر را برای تک تک مزاج ها بیان خواهیم نمود .

اصلاح حال افراد بلغمی مزاج

این افراد باید برای مدتی از خوردن لبنیات خصوصا ماست و دوغ و خوردن ترشیجات و مصرف غذا های سردی بخش بدون حضور مصلح خودداری کنند و بیشتر از غذا های گرمی بخش مانند : ارده ، عسل ، شیره انگور یا خرما و یا ارده های خرما استفاده نمایند و همچنین به جای چای از نوشیدنی های گرمی بخش ، دم کرده دارچین و مقدار کمی زنجبیل استفاده نمایندو هنگام خوردن برنج از ادویه جاتی مانند : هل ، دارچین ، زیره و شوید نیز از میوه جات شیرین و رسیده مصرف نمایند و روزانه مقداری نرمش و ورزش انجام دهند و یک روز در میان به حمام خزینه دار بروند . با رعایت مسائل فوق به زودی طبع آنان اصلاح و از کسالت و بیماری بلغمی نجات خواهند یافت . چنین اشخاصی حتی می توانند از مواد بلغم زا که برایشان مضر است میل کنند ولی با کمی تغییر ، تبدیل یا همراهی با مصلح آن .


نظر

ماسک برای رفع جوش

استفاده روزانه و مداوم از ماست کم‌چرب به عنوان یک ماسک نیز برای مبتلایان به این عارضه پوستی کمک بزرگی به حساب می‌آید.
برای استفاده از ماست بهتر است ابتدا پوست صورت خود را با آب ولرم کاملا تمیز کنید و پس از آن ماست کم‌چرب را به مدت 30 دقیقه روی پوست خود قرار دهید.
اگر قصد استفاده از این ماسک را دارید، دقت داشته باشید اگر از ماست پرچرب استفاده کنید نه تنها جوش‌های شما برطرف نمی‌شود که باعث تشدید جوشها نیز خواهد شد.


نظر

ماسک آرد گندم:
برای باز کردن منافذ گرفته و پرچرب

دو قاشق غذاخوری آرد گندم را با دو قاشق غذاخوری ماست تازه مخلوط کنید و بهم بزنید چنانچه خمیر بیش از حد سفت است به آن چند قطره آبجوش اضافه کنید و روی پوست صورت بمالید، این ماسک ویژه پوست های منافذ گرفته و چربی است که پوست صورت را پاک و تمیز می کند و برای بیرون کشیدن چربی و مواد جمع شده در منافذ پوست صورت، پوست را صاف و سالم می کند و سلولهای پوستی بهتر تنفس می کنند.


نظر

نگاره: ‏10 توصیه برای میان‌وعده غذایی کودکان :  در ابتدا باید توجه کنید که میان‌وعده‌های غذایی کودکان نباید کسالت آور باشند. برای بسیاری از کودکان میان‌وعده‌های غذایی حکم نوعی سرگرمی و تفریح را دارند.  برای دانستن چگونگی تهیه کردن میان‌وعده‌های غذایی سالم برای کودکان، می‌توانید از توصیه‌های زیر مدد گیرید:  1- خوراکی‌ها و تنقلات فاقد ارزش غذایی را از خانه دور نگه دارید: فرزند شما برای دریافت شیرینی‌جات، شکلات، چیپس و دیگر تنقلات اصرار و پافشاری نخواهد کرد، اگر آن‌ها را در دسترس نگه ندارید و بداند که در خانه موجود نیستند. با انتخاب میان‌وعده‌های سالم یک الگوی خوب برای فرزندتان باشید.  2- تلاش به سمت مصرف غلات کامل و دانه‌ها: گزینه های غذایی دارای غله کامل (نظیر بیسکویت‌ها و نان‌های تهیه شده از غله کامل و سبوس‌دار) را در میان‌وعده‌های غذای کودکانتان بگنجانید، غلات کامل در تأمین انرژی و تقویت بنیه کودکتان مفیدند.  3- مخلوط کردن و ترکیب نمودن اقلام غذایی: شما می‌توانید ترکیبی از اقلام غذایی سالم را به فرزندتان ارائه کنید و این هنر شماست که بتوانید ترکیب‌هایی خوشمزه‌ای از اقلام غذایی سالم مختلف را برای فرزندتان تهیه کنید. برای مثال؛  * می‌توانید هویج و دیگر سبزی‌جات خام را آغشته به ماست‌های چکیده طعم‌دار کنید و به فرزندتان بدهید.  * می‌توانید سبزی‌جات را در کنار محصولات لبنی ارائه دهید برای مثال گزینه های ساده‌ای نظیر (نان و پنیر به همراه خیار و گوجه) یا (ماست و خیار یا آب دوغ خیار به همراه نان و محصولات غله کامل) را نیز امتحان کنید.  * ‌می‌توانید آغشته نمودن میوه‌های تازه یا کراکرهای سبوس‌دار با ماست‌های کم چرب، را نیز امتحان کنید.  * می‌توانید کره بادام زمینی را روی سیب، موز، کرفس و غیره بمالید و آن را به کودکتان بدهید و غیره...  4- تقویت استقلال در کودکان: گزینشی از سبزی‌جات یا میوه‌های آماده برای خوردن را در یخچال نگه دارید. می‌توانید میوه‌جات آماده برای خوردن را در یک کاسه یا ظرف در دسترس قرار دهید. گزینه‌های غلات کامل کم شکر، میوه‌های کنسرو شده و بسته‌بندی شده در آب خودشان و دیگر اقلام غذایی سالم را در یک کابینت در دسترس، یا در قفسه یا یخچال به صورتی که در دسترس کودکتان باشد قرار دهید، تا او بتواند به هنگام گرسنگی در برداشتن خوراکی‌ها استقلال داشته باشد.  5- منوی غذایی کودکتان را گسترده کنید: ارائه‌ی اقلام غذایی به فرزندتان را محدود نسازید و تا حد امکان منوی غذای کودکتان را گسترده سازید. گزینه‌های غذایی نا معمول‌تر را نیز به فرزندتان ارائه دهید برای مثال: آناناس، فلفل‌های قرمز یا زرد، انبه، دانه‌های سویای بوداده و غیره ...  6- ملاقات دوباره با صبحانه: می‌توانید غذاهای مرسوم در صبحانه نظیر نیمرو و نان تست غله کامل، را به عنوان یک عصرانه مغذی و سالم به فرزندتان ارائه دهید.  7- سرگرم کننده ساختن خوراکی‌ها:  * می‌توانید با ابزارهای برنده آشپزخانه، نان و پنیر را به اشکال قشنگ برش دهید تا برای کودکتان جذاب گردند.  * می‌توانید کباب میوه تهیه کنید و یا به کودکتان نشان دهید که چگونه تکه‌های خرد شده‌ی میوه را با چوب‌های غذا خوری ژاپنی - چینی (چاپستیک) بخورد.  * می‌توانید به سلیقه خودتان اقلام غذایی را به اشکال مختلف توی ظرف غذا بچینید تا برای کودک جذاب و مفرح گردند (برای مثال صورتک‌های با نمک، کلمات دیگر اشکال جذاب برای فرزندتان)  8- دریافت طعم شیرین از میان‌وعده‌های غذایی سالم: میان‌وعده‌های غذایی برای کودکان نباید لزوماً بی مزه یا کم مزه باشند. برای ارضای ذائقه‌ی شیرینی‌دوست فرزندتان، می‌توانید پودینگ‌های خوشمزه‌ی عاری از چربی و ماست‌های یخی یا قطعات میوه یخ زده را (به عنوان جایگزینی سالم برای بستنی) به فرزندتان ارائه نمایید.  می‌توانید پوره‌هایی خوش طعم با استفاده از مواردی نظیر: شیر کم چرب، ماست کم چرب و میوه‌های تازه یا یخ زده تهیه نمایید.  9- گول تقلب‌های برچسب‌های غذایی را نخورید: غذاهای تجاری تحت عنوان کم چرب یا عاری از چربی، می‌توانند همچنان پر از کالری و سدیم باشند. همچنین غذاهایی با عنوان گول زننده عاری از کلسترول، می‌توانند غنی از چربی، چربی اشباع و شکر باشند؛ لذا برای دانستن تمام ماجرا باید محتویات غذایی برچسب‌های غذایی را کامل بخوانید و تنها به تیترهای گول زننده عاری از کلسترول یا عاری از چربی، اکتفا نکنید.  10- مشخص کردن مکان صرف میان‌وعده: مصرف میان‌وعده‌ها را به مکان‌های معینی محدود کنید. با این کار فرزندتان را از دریافت بی‌حساب کالری به خاطر جویدن بی‌فکر (و عدم تمرکز بر غذا خوردن در جلوی تلویزیون) نجات خواهید داد.  اگر فرزندتان نیاز دارد که میان‌وعده‌اش را در حین راه رفتن یا در مسیر رفتن به جایی صرف کند، می‌توانید از اقلام غذایی‌ای که امکان ریختن یا چکیدن از آن‌ها وجود ندارد استفاده کنید، برای مثال می‌توانید از ساندویچ‌ها یا لقمه‌های کوچک، محصولات غله کامل، یک موز، یک شیر پاکتی کوچک (به همراه نی) و دیگر اقلام سالمی که امکان ریختن آن‌ها در حین راه رفتن کم است، استفاده کنید.     **منبع:سلامت نیوز**‏در ابتدا باید توجه کنید که میان‌وعده‌های غذایی کودکان نباید کسالت آور باشند. برای بسیاری از کودکان میان‌وعده‌های غذایی حکم نوعی سرگرمی و تفریح را دارند.

برای دانستن چگونگی تهیه کردن میان‌وعده‌های غذایی سالم برای کودکان، می‌توانید از توصیه‌های زیر مدد گیرید:

1- خوراکی‌ها و تنقلات فاقد ارزش غذایی را از خانه دور نگه دارید: فرزند شما برای دریافت شیرینی‌جات، شکلات، چیپس و دیگر تنقلات اصرار و پافشاری نخواهد کرد، اگر آن‌ها را در دسترس نگه ندارید و بداند که در خانه موجود نیستند. با انتخاب میان‌وعده‌های سالم یک الگوی خوب برای فرزندتان باشید.

2- تلاش به سمت مصرف غلات کامل و دانه‌ها: گزینه های غذایی دارای غله کامل (نظیر بیسکویت‌ها و نان‌های تهیه شده از غله کامل و سبوس‌دار) را در میان‌وعده‌های غذای کودکانتان بگنجانید، غلات کامل در تأمین انرژی و تقویت بنیه کودکتان مفیدند.

3- مخلوط کردن و ترکیب نمودن اقلام غذایی: شما می‌توانید ترکیبی از اقلام غذایی سالم را به فرزندتان ارائه کنید و این هنر شماست که بتوانید ترکیب‌هایی خوشمزه‌ای از اقلام غذایی سالم مختلف را برای فرزندتان تهیه کنید. برای مثال؛

* می‌توانید هویج و دیگر سبزی‌جات خام را آغشته به ماست‌های چکیده طعم‌دار کنید و به فرزندتان بدهید.

* می‌توانید سبزی‌جات را در کنار محصولات لبنی ارائه دهید برای مثال گزینه های ساده‌ای نظیر (نان و پنیر به همراه خیار و گوجه) یا (ماست و خیار یا آب دوغ خیار به همراه نان و محصولات غله کامل) را نیز امتحان کنید.

* ‌می‌توانید آغشته نمودن میوه‌های تازه یا کراکرهای سبوس‌دار با ماست‌های کم چرب، را نیز امتحان کنید.

* می‌توانید کره بادام زمینی را روی سیب، موز، کرفس و غیره بمالید و آن را به کودکتان بدهید و غیره...

4- تقویت استقلال در کودکان: گزینشی از سبزی‌جات یا میوه‌های آماده برای خوردن را در یخچال نگه دارید. می‌توانید میوه‌جات آماده برای خوردن را در یک کاسه یا ظرف در دسترس قرار دهید. گزینه‌های غلات کامل کم شکر، میوه‌های کنسرو شده و بسته‌بندی شده در آب خودشان و دیگر اقلام غذایی سالم را در یک کابینت در دسترس، یا در قفسه یا یخچال به صورتی که در دسترس کودکتان باشد قرار دهید، تا او بتواند به هنگام گرسنگی در برداشتن خوراکی‌ها استقلال داشته باشد.

5- منوی غذایی کودکتان را گسترده کنید: ارائه‌ی اقلام غذایی به فرزندتان را محدود نسازید و تا حد امکان منوی غذای کودکتان را گسترده سازید. گزینه‌های غذایی نا معمول‌تر را نیز به فرزندتان ارائه دهید برای مثال: آناناس، فلفل‌های قرمز یا زرد، انبه، دانه‌های سویای بوداده و غیره ...

6- ملاقات دوباره با صبحانه: می‌توانید غذاهای مرسوم در صبحانه نظیر نیمرو و نان تست غله کامل، را به عنوان یک عصرانه مغذی و سالم به فرزندتان ارائه دهید.

7- سرگرم کننده ساختن خوراکی‌ها:

* می‌توانید با ابزارهای برنده آشپزخانه، نان و پنیر را به اشکال قشنگ برش دهید تا برای کودکتان جذاب گردند.

* می‌توانید کباب میوه تهیه کنید و یا به کودکتان نشان دهید که چگونه تکه‌های خرد شده‌ی میوه را با چوب‌های غذا خوری ژاپنی - چینی (چاپستیک) بخورد.

* می‌توانید به سلیقه خودتان اقلام غذایی را به اشکال مختلف توی ظرف غذا بچینید تا برای کودک جذاب و مفرح گردند (برای مثال صورتک‌های با نمک، کلمات دیگر اشکال جذاب برای فرزندتان)

8- دریافت طعم شیرین از میان‌وعده‌های غذایی سالم: میان‌وعده‌های غذایی برای کودکان نباید لزوماً بی مزه یا کم مزه باشند. برای ارضای ذائقه‌ی شیرینی‌دوست فرزندتان، می‌توانید پودینگ‌های خوشمزه‌ی عاری از چربی و ماست‌های یخی یا قطعات میوه یخ زده را (به عنوان جایگزینی سالم برای بستنی) به فرزندتان ارائه نمایید.

می‌توانید پوره‌هایی خوش طعم با استفاده از مواردی نظیر: شیر کم چرب، ماست کم چرب و میوه‌های تازه یا یخ زده تهیه نمایید.

9- گول تقلب‌های برچسب‌های غذایی را نخورید: غذاهای تجاری تحت عنوان کم چرب یا عاری از چربی، می‌توانند همچنان پر از کالری و سدیم باشند. همچنین غذاهایی با عنوان گول زننده عاری از کلسترول، می‌توانند غنی از چربی، چربی اشباع و شکر باشند؛ لذا برای دانستن تمام ماجرا باید محتویات غذایی برچسب‌های غذایی را کامل بخوانید و تنها به تیترهای گول زننده عاری از کلسترول یا عاری از چربی، اکتفا نکنید.

10- مشخص کردن مکان صرف میان‌وعده: مصرف میان‌وعده‌ها را به مکان‌های معینی محدود کنید. با این کار فرزندتان را از دریافت بی‌حساب کالری به خاطر جویدن بی‌فکر (و عدم تمرکز بر غذا خوردن در جلوی تلویزیون) نجات خواهید داد.

اگر فرزندتان نیاز دارد که میان‌وعده‌اش را در حین راه رفتن یا در مسیر رفتن به جایی صرف کند، می‌توانید از اقلام غذایی‌ای که امکان ریختن یا چکیدن از آن‌ها وجود ندارد استفاده کنید، برای مثال می‌توانید از ساندویچ‌ها یا لقمه‌های کوچک، محصولات غله کامل، یک موز، یک شیر پاکتی کوچک (به همراه نی) و دیگر اقلام سالمی که امکان ریختن آن‌ها در حین راه رفتن کم است، استفاده کنید.




**منبع:سلامت نیوز**


نظر

یبوست یکی از شایع ترین مشکلات دوران کودکی است که حدود 20ـ 10 درصد از مراجعات پزشکی به کلینیک های اطفال را تشکیل می دهد.

اصطلاح یبوست زمانی بکار می رود که مدفوع بحدی سفت باشد که نتواند براحتی از روده خارج شود.برخی از والدین فکر می کنند که شکم کودکشان باید هر روز کار کند ، در صورتی که این تفکر چندان صحیح نیست !تعداد دفعات دفع به اندازه ی سهولت تخلیه ی آن اهمیت ندارد . بعبارت دیگر ، در صورتی که فرزند شما براحتی ، مدفوعی نسبتا نرم را تخلیه میکند ، دچار یبوست نیست حتی اگر این دفع ، هر چند روز یکبار اتفاق افتد.
امکان دارد یک نوزاد سالم از روزی 4 بار تا یکبار در روز مدفوع کند . نوزادانی که از شیر مادر تغذیه میکنند ممکن است یکبار به ازای هر نوبت شیر ، دفع داشته باشند.با افزایش سن معمولا تعداد دفعات دفع ، کاهش می یابد ولی به حجم آن اضافه می شود.در حالت طبیعی یک کودک سه چهار ساله بین سه تا چهار بار در روز تا سه بار در هفته اجابت مزاج خواهد داشت !
تبدیل شیر مادر به شیرهای خشک به هر دلیل ، میتواند عادات روده ای نوزادان ( خصوصا طی دو سه هفته ی ابتدای تولد ) را تغییر دهد.

اغلب اطفال در دوره ای دچار یبوست می شوند.ولی معمولا این دوره ها کوتاه مدت بوده و درمانهای ساده و معمولی کفایت می کنند.

از جمله علت های یبوست می توان به موارد زیر اشاره کرد :
تغییر در عادات غذائی ، مثلا تبدیل رژیم بسمت غذاهای افراد بالغ ، مصرف مقادیر قابل توجه از شیر گاو خصوصا در اطفال زیر 2 سال ، همچنین عدم مصرف مقادیر کافی مایعات ، خصوصا آب در طول فعالیت های فیزیکی یا در مناطقی که هوای گرم است ، و نیز بی توجهی به نیاز بدن به اجابت مزاج مثلا در اثر بازیگوشی مفرط کودک و تنبلی ترویجی روده ها ، تغییر محل زندگی یا مسافرت ، ترس از محیط توالت بهر دلیل مثلا وجود سوسک یا ... ، بهم خوردن نظم طبیعی و روزمره ی زندگی ، شروع تحصیل ، مصرف بسیاری از داروها ، و...
یبوست می تواند باعث دردهای قولنجی ( کرامپی ) ناشی از عبور سخت مدفوع ، باد کردن شکم ، و حتی تهوع شود ، همچنین وجود رگه هائی از خون روشن در اثر ایجاد شقاق مقعدی ( فیسور آنال ) نیز از دیگر علائم یبوست بشمار می روند، که اغلب با درمان مناسب ، برطرف خواهند شد .


کمک والدین به کودک :ماساژ ملایم شکم کودک ، می تواند از تا حدی مشکل او را برطرف کند، همچنین خواباندن او به پشت وخمیده نمودن پاهایش بسمت شکم ، بهمراه چرخش ملایم در جهت عقربه های ساعت نیز روش نسبتا مؤثری در برطرف کردن این مشکل می باشد.در کودکان بالای 6 ماه که از این روش نتیجه نگرفته باشند میتوان ( زیر نظر پزشک ) از شیاف های گلیسرین برای نرم کردن مدفوع استفاده کرد . استفاده از این شیافها تنها برای یک تا دو بار مجاز است . در صورتی که پاسخ مناسبی از این کار حاصل نشد ، حتما با پزشک خود مشورت نمائید .استفاده از روش های تنقیه یا مصرف شل کننده های مدفوع بدون تجویز پزشک ، توصیه نمی شود.
بعد از 2 ماهگی ،برای کودک با تجویز دکتر میتواند از شربت انجیر استفاده کنیم. این شربت به نام "فیژان" در بازار وجود دارد و یکی از بهترین ملینها برای بچه هاست.

تو صیه های تغذیه ای مناسب در درمان یبوست :

1- رژیم غذائی متکی بر کر بوهیدرات به همراه سبزیجات ومیوه جات مطمئن ترین درمان برای یبوست است.
(توجه:کربوهیدراتها : ترکیبات ارگانیکی است که در آنها کربن ، هیدوژن و اکسیژن وجود دارد. آنها از منابع سوختی تاثیر گذار برای بدن می باشند...

اشکال متفاوت کربوهیدرات شامل نشاسته ها، شکرها و قندها و فیبرها(شامل سبزیجاتی چون هویچ و کاهو و خشکباری چون آلو خشک و انجیر خشک، گلابی رسیده، آلو، توت، انگور، گوجه فرنگی و سایر انواع میوه‌ها و سبزی‌ها،‌ نان جو یا نان کامل گندم که دارای سبوس ) می شود . کربوهیدراتها شامل چهار کالری انرژی برای هرگرم می باشند.)

3- مصرف حبوبات (حبوبات حاوی انواع فیبرها بخصوص فیبرهای بسیارجاذب آب، یعنی سلولزوهمی سلولزمی باشند) می تواند به اجابت مزاج تا حد زیادی کمک نماید.

4 - نوشیدن روزانه بین 8 تا 12 لیوان آب

5-خوردن شیر و عسل روزی دو لیوان علاوه بر خاصیت فوق العاده ای که دارد ملین بوده و در درمان یبوست بسیار مفید می باشد.بعد از هر وعده غذا یک قاشق غذاخوری یا مربا خوری عسل برای جلوگیری از یبوست موثر میباشد.

6-مصرف نصف تا یک قاشق چایخوری از پودر زرشک در یک فنجان آب جوشیده شده و به مدت پنج دقیقه آن را دم کرده و یک بار در روز به اندازه یک فنجان میل کردن در درمان یبوست موثر است.البته برای زنان باردار مصرف زیاد زرشک توصیه نمی گردد.

7-انجیر یبوست را برطرف می‌کند و یکی از بهترین میوه‌ها برای تمیز کردن روده بزرگ و رفع یبوست است.

موثرترین درمان برای یبوست ایجاد یک تغییر مهم در رژیم غذائی است که البته امروزه کمتر به آن توجه می شود.


همچنین کنجد نرم کننده معده و ملین روده است اما اگر مایل به خوردن روغن کنجد هستید و معده ضعیفى دارید حتما با عسل و سرکه میل نمایید3- چنانچه سالاد درست کرده اید، این بار مى توانید روغن کنجد را جایگزین روغن زیتون کنید .

دادن غذاهایی نظیر سوپ، مصرف روزانه پنج لیوان آب، سبزیجات، میوه‌ و ندادن چای به کودکان موجب درمان بیماری یبوست در آنان می شود.
همچنین نوشیدن یک لیوان شیر گرم کم چربی چند ساعت قبل از خواب ضمن تامین مایعات بدن به کار کردن روده کمک می‌کند و باعث می شود شب راحت‌تر بخوابند


نظر

نگاره: ‏ما به بیداری دچاریم  بعضی روزها آنقدر شلوغ و خسته کننده هستند که وقتی آدم آخر شب، روزی که گذشت را بررسی میکند به سختی یادش می آید که ساعت 8 صبح از خانه بیرون زده و آن قدر خسته شده که باور نمیکند 8 صبح همین امروز بوده باشد و این همه کار را توی یک روز انجام داده. کل روز را تا همین چند دقیقه پیش آرزو داشتم برسم خانه و بگیرم بخوابم، ولی حالا که رسیده ام نمیدانم چه مرگم است که خوابم نمی برد.‏بعضی روزها آنقدر شلوغ و خسته کننده هستند که وقتی آدم آخر شب، روزی که گذشت را بررسی میکند به سختی یادش می آید که ساعت 8 صبح از خانه بیرون زده و آن قدر خسته شده که باور نمیکند 8 صبح همین امروز بوده باشد و این همه کار را توی یک روز انجام داده. کل روز را تا همین چند دقیقه پیش آرزو داشتم برسم خانه و بگیرم بخوابم، ولی حالا که رسیده ام نمیدانم چه مرگم است که خوابم نمی برد.